DE LEKKERE BRIJ „NAAR INDIÈ'Ï barbier* Snapshot uit Suriname Er was eens een arm lief meisje, dat alleen woonde met haar moeder. Toen ze op zekere dag helemaal niets meer te eten hadden liep het meisje het bos in om te zien of ze daar misschien niet wat bessen of wilde aardbeien kon vinden en ze kwam daar een oude vrouw tegen, die al wist van hun armoe en haar daarom een pannetje gaf, waartegen ze zeggen moest: "Kook, potje, kook" en dan zou er dadelijk een heerlijke zoete gerstebrij in begin nen te koken en als ze zeggen zou: "Stil, potje, stil", dan zou het ophou den te koken. Het meisje bracht het pannetje aan haar moeder en armoe en honger wa ren nu vergeten, want ze aten in het vervolg zo vaak ze maar wilden van de lekkere brij. Op een keer was het meisje uitgegaan en zei de moeder: "Kook, potje, kook", en het potje kookte en ze at tot ze ge noeg had. Daarna wilde ze dat het potje niet meer koken zou, maar kon zich de woorden die ze zeggen moest niet meer herinneren. Het kookte dus maar door en de brij kwam over de rand en steeds verder, zodat de keuken en het hele huis volliepen en het twee de huis en de hele straat ook, net alsof de hele wereld verzadigd moest wor den. En de nood steeg op z'n hoogst en niemand wist raad. Toen er eindelijk nog maar één enkel huis over was, kwam het meisje terug en zei alleen: "Stil, potje, stil" en toen stond het stil en kookte niet meer, maar wie naar de stad wilde moest zich door de brijberg heen eten. Dat is een sprookje van Grimm. De verstandigsten onder ons weten dat sprookjes niet aardige verzonnen ver haaltjes zijn om kleine kinderen zoet te houden, maar dat er menige wijze levensles voor volwassenen óók in ver borgen is, ja zelfs complete filosofiën. Soms staat men verbaasd hoe vér sprookjes (uit de middeleeuwen vaak) vooruit kunnen zien. Het toverpotje van De Lekkere Brij is doodgewoon de moderne mecha nische massaproductie, zowel van voe dingsmiddelen als verbruiksartikelen als lectuur. Het is een niet te remmen stroom die op den duur elke welvaart ontwricht en de wereld overstroomt met verstikkende massa's van eentonig Te Veel. Let op dat het de oudere moeder is (de volwassenheid) die geen kans ziet zich in te tomen. Alleen de jeugd (de nieuwe generatie, denk maar aan zo veel hippies die vrijwillig in armoe^en ontberingen leven) weet nog het "to verwoord" om een eind te maken aan de overproductie. Al vragen we ons af of het al niet te laat is... Niet alleen de Europese sprookjes (inclusief de modernste van Hans An dersen) zitten vol bespiegeling en leer zaamheid. Ook de Aziatische sprookjes bieden meer wijsheid dan vervat kan worden in vette folianten moderne we tenschap. Heel diep gaan vaak wajang vertellingen, die prachtige symboliek uitbeelden. Het is erg jammer dat Ne derlanders (die de wajang toch al min stens anderhalve eeuw kennen) in wa jang alleen een soort Jan Klaassen pop penkast zien. Er zijn weinig weten schappen die als de wajang oud en jong gelijkelijk kunnen voorlichten aan gepast naar het verstandsniveau. En alle leeftijds- en ontwikkelingscatego rieën stichtend kunnen boeien. T.R. Het heeft de talloze Totoks die aan het begin van deze eeuw voor het eerst van hun leven naar Indië togen om er te werken, bepaald niet ontbroken aan voorlichting omtrent het huiselijke le ven dat hen te wachten stond. Zo verscheen er van de hand van H. Tobi - van der Kop en T. J. Bezemer - een "Vademecum voor het Indische Leven", "bevattende 3000 bevelen, vragen, enz. aan Inlandse bedienden in het Hollands, Maleis, Javaans en Soen- danees", met woordenlijst in drie talen. Bij de Amsterdam N.V. Boekhandel en Drukkerij A. Bisschop - 1915. De vragen en bevelen werden netjes in groeperingen ingedeeld voor de djait, de kebon, de barbier, enz. enz. Wij zullen af en toe een paar pagina's in dit blad zetten om U te laten mee genieten van onze koloniale goede bedoelingen van tempo doeloe. Roep een barbier. Panggil toekang tjoekoer. Is er een Chinese barbier? Ada toekang tjoekoer Tjina? Breng een zindelijken man. Bawa orang bresih. Barbier, je moet me scheren. Toekang tjoekoer,kowe misti tjoekoer saja. Je moet mijn eigen mes gebruiken. Pake saja poenja piso séndiri. Mijn haarborstel en kam ook. Saja poenja sikat-ramboet sama sisir djoega. Welke zeep gebruik je? Saboen apa kowe pake. Foei, ik wil niet met 'n anders zeep ingezeept worden. Tjies, saja tida maoe dapat tjoetji sama lain orang poenja saboen. Het 200 jaar oude Kersten in de Domineestraat in Paramaribo is te ver gelijken met onze Hema of Bijenkorf in de grote steden. Je kunt er van alles kopen. Van tractoren en andere land bouwgereedschappen, brommers, fiet sen en scooters, zowel als cosmetische artikelen, kruideniers- en vleeswaren, schoenen tot en met kantoor- en schoolbehoeften toe. In deze laatste afdeling was het, dat onze dochter een stel verjaarskaarten uitzocht. Het was op 'n zaterdagavond en het liep tegen 18 uur, sluitingstijd. Ze zocht en zocht, ijverig bijgestaan door een zeer gedienstige Hindoestaan op leeftijd. Het was drukkend, de atmosfeer broeierig. De stemming alom was jach tig, gehaast, opruimend, wegbergend. Hierdoor aangestoken werkte het bij A. juist averechts, ze kón maar niet slagen. Maar eindelijk moest ze wel besluiten. Berustend zei ze dan ook: "Nu ja, geeft u me deze dan maar en dieDe man strekte zijn hand uit om haar keuze in een zakje te doen, toen A. de kaarten nog eerst in de bij behorende couverts wilde schuiven. Het ging niet. Ze wendde zich weer naar de uitstalkast met de kaarten om ande re couverts. Om tenslotte wanhopig uit te roepen: "Gunst menéér, al die cou verts zitten dichtgeplaktalles zit aan elkaar geplakt; hier, kijk maar!" De man blééf geduldig, beleefd. Al was hij moe, misschien hongerig, ver langend naar huis na een drukke mid dag in die broeierige warmte. Hij ant woordde gelaten, op een toon alsof hij alle schuld van de wereld op zich laad de: "Ja mevrouw, ik weet het, ik plak ook vast aan alle kanten A.'s mond viel open, maar dan barst te ze uit in schaterlachen. Meesmuilend glimlachte hij mee en pakte de kaarten plus couverts aan die de rèwèlle me vrouw hem eindelijk aanreikte. LIN SCHOLTE Zo kan ik een anders ziekte krijgen. Begitoe saja boleh dapat lain orang poenja sakit. Je moet mijn mes niet aan die vuile lap afvegen. Djangan sikat saja poenja piso sama itoe lap kotor. Saben hari kowe boleh datang tjoe koer. Je kunt me iedere dag komen scheren. Wat moet ik per maand betalen? Brapa saja misti bajar satoe boelan Hoeveel iederen keer? Brapa sekali? Kom iederen middag half vijf. Saben sore setengah lima misti datang. Waarbij we maar denken: Tabeee toe- wan, ini seperti stamboel Blanda! 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 8