Nostalgie, Marginaliteit En Heimwee VAN MOND TOT MOND v 10 Indo's (en in één moeite door alle mengbloedigen) worden in pseudo- en echte sociologische studiën vaak "mar ginale mensen" genoemd. Omdat zij (meestal) als marge leven naast een "volbloed-samenleving". Als er naar uw mening te veel tussen aanhalings tekens staat, moet U maar begrijpen dat een groot aantal begrippen niet zo zuiver of zo precies afgepaald zijn als ze klinken en gepresenteerd worden. Maar goed, juist omdat die smalle marge zo vaak gedwongen is rekening te houden met wat de grote meerder heid denkt en doet, m.a.w.: marginaal leeft, denken veel mensen van die ma joriteit in een typische superioriteits waan dat hetgeen zij van de marginale mensen denken, juist en maatgevend is. Slechts marginalen weten maar al te goed dat dit vaak ONJUIST en VALS is. Eén ding onthoude men alvast: waar geen marge is, bestaat ook geen mar ginaliteit, dus b.v. bij creolen en mes tiezen in Zuid- en Midden Amerika. Op de allereerste plaats is het auto matisch alleen mengbloeden margina liteit aan wrijven volkomen fout. Elke minoriteit die een eigen leefpatroon handhaaft naast een majoriteit, han delt en denkt vaak marginaal (is daar meestal onbewust toe gedwongen). Dus ook Staphorstenaren, Spakenbur gers, Friezen, zijn in meerdere óf min dere mate marginaal. Dus ook Totokse Nederlanders zijn t.o.v. het gemiddel de levenspatroon van Nederlanders- van-hier marginaal. Men hoeft alleen maar te denken aan de vele "vanzelf sprekend normale" gedragingen voor TV, waarvan elke Indischman direct zegt: "dat doe IK nooit!" om te weten wat er alzo marginaal kan zijn. Daarentegen behoren Totoks, mes tiezen en creolen in vele sociologische en ethnologische opzichten tot één zelfde categorie en verschillen daarin vaak scherp van Nederlanders-van- hier. Wij allen weten hoe enorm veel mis verstanden er bestaan t.a.v. veel "van zelfsprekendheden" en definities tus sen marginalen en majoriteiten. Daar bij dringt de majoriteit een vaak totaal verkeerde of zelfs domme definitie van haar eigen groep aan de marge op. Een typisch voorbeeld is het zoge naamde "heimwee" waaraan margina len geacht worden te lijden. Wat de marginale mens WERKELIJK ervaart op het terrein van zijn "heimwee", heeft namelijk NIETS te maken met die sen timentele status van Ome Arie als hij in 't buitenland verlangt naar sneeuwi- ge piepers of smartlappen. DAT is heimwee: doodgewoon verlangen naar huis (Heim). Letterlijk! Maar wat is dan het gevoel van Indischgasten dat bij abuis door de massa heimwee wordt genoemd? Wel, er is een goed woord voor: nostalgie, datgene dat in de buurt ligt van Saudade, van Fernweh. Maar eigenlijk een wijsgerig en cultureel be grip is van een geheel andere orde (en groter "diepgang") dan dat nogal kleinburgerlijke heimwee. En dat he laas in Holland schijnt te ontbreken. Vele malen heeft de nostalgie nieu we beschavingspatronen in het leven geroepen, die een scherpe verandering aanrichtten in de bestaande cultuur. Zo is b.v. de "Western Style" in veel moderne Amerikaanse (en ook Europe se) muziek en kleding ontstaan uit de hedendaagse nostalgie naar de echte Western Times uit de historie van het Amerika in de tijd van de Grote Trek naar het Westen, Klondyke, de Prai ries. En wat verder in een artikel in de TIME van 3 mei j.l., "The Meaning of Nostalgia", ook te waarmerken is in het herontdekken door de Romeinen van het Griekse voorbeeld, het terug blikken van de Renaissance op de Grandeur van Rome, van de Pre- Raphaelieten op de Middeleeuwen. Cultuurtijdperken van honderden eeuwen lang; dus nog eens wat anders dan het vaderlandse heimwee...! En hiertoe behoort dus ook de z.g. imperiale of koloniale tijd, die, nu zij voorbij is, in de moderne tijd na blijft leven in een groot aantal leef- en be- wustzijnspatronen, vooral bij de In dischgasten (ook van Engeland, Frank rijk, België, enz. En zelfs in andere vormen bij o.m. de Indonesiërs die In- die hebben meegemaakt). Dat zijn de vele kenmerken van de tijd die begon met de Conquistadores en die wijzelf meemaakten met de Toean besars, Een tijd die men zelf meegemaakt moet hebben om zijn nos talgie te kunnen beleven. En daar we ten dus Ome Arie c.s. niets van af. Waarin nu menige eenvoudige Indo leeft als een "Spaanse Brabander" zonder het te beseffen. En de Hollan der slaat hem gade, zonder hem wér kelijk te begrijpen. Pas bij het schetsen van deze dimen sies (of zo gij wilt: proporties) wordt ineens duidelijk dat veel critiek en veroordeling van de Indischman dood eenvoudig voortspruit uit de jalouzie van de heimwee-lijder, die alleen maar een verre notie heeft van wat Nostal gie is. En zich bij al zijn critiek irrite rend onmachtig voelt tegenover b.v. de Kleine Boeng, die met een flair en air van heb - ik - jou - daar een portie roedjak uit een pisangblad verkiest bo ven "levenslang biefstuk van de haas". Massa's "waardeloze" genoegens en dromen van die vermaledijde Indisch man blijken duizendmaal verkieselijker dan spaarpotten vol harde guldens of imposante bewijzen van primair ge boorterecht. En het meest ontmoedi gende is dat de Indischgasten die men door intimidatie heeft weten te bewe gen tot verloochening van eigen waar den, bepaald niet van het soort zijn, dat men bewondert Nostalgie Dat wat je als kleine Europeaan niet hebt en niet eens hebben kén. Dat wat menige tekort gedane en gediscrimineerde Indischman draagt met een glimlach en hem doet zwijgen in een wereld waar alles argumenteert met stemverheffing. Hem doet verkie zen of afwijzen in het leven met gevoel voor onfeilbare keuze - en zonder lo gica en zonder "gelijk"! En wat bij de Indische vrouw belichaamd is in een onfeilbare intuïtie en een onfeilbare smaak. Geen wonder dat er inderdaad over heimwee niet getwist kan worden. T.R. "De Spaanse Brabander", 17de eeuws blijspel van de volksdichter Breeroo, een goud-eerlijk en waarach tig mens, die een snoeverige jongeman met Spaanse allures heerlijk ten tonele voert als een persoon, met wie je after all toch meevoelt. Een figuur die zon der het geringste zweem van minach ting door Breeroo geschilderd werd, terwijl menige tijdgenoot van nu de Indo; in stilte hoont als een kale tan tième-trekker. De dagelijkse voorbeel den van klasse-jaloezie op de Indisch man zijn legio. i FAVORIETE RECEPTEN VERDER VERTELD VER'/jVMFT.D IX30R MET HSfDLSCH TIJDSCHRIFT TONC.-TQMG I 7 7 V; V; - N. f moessQh Ons eigen receptenboekje uit de Moes son-reeks. Verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong voor slechts 3,0,50 porto.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 10