,4 f Kabar Van Salatiga KANGKOENG STEKKEN O GRATIS ^/c/ 3E VILMA BERICHT OVER EEN BERICHT Onder "Magelang" No 18, pag. 15, schrijft M. Busselaar, dat ongeveer 2 km. van Ambarawa, bij het plaatsje Setjang, de tandradbaan naar Mage lang begint. Die richting uit begint de tandradbaan bij het gehucht "Djam- boe", inderdaad slechts enkele KM's van Ambarawa en eindigt bij het sta tionnetje "Grabak" (na dus de berg kom Tampoeran/Pingit overwonnen te hebben.) Deze dessa ligt nog enkele KM's van Setjang af, welk plaatsje nog ca. 10 KM van Magelang ligt. Op de emplacementen "Djamboe en Grabak" bevinden zich de "draaischij ven", waarop de "berglocomotief" naar de juiste richting gedirigeerd kon wor den. G. L. de Jong P.S. Met dit naschrift wil ik bij U in formeren of de heer Pothoff onderwij zer is geweest en destijds _o.a. als commensaal heeft gewoond "Bij Me vrouw Galstaun, de moeder van de bekende voetballer'Djodji" en Willy Galstaun en of de heer M. Busselaar een zoon is van de gastvrije, uitgebrei de familie Busselaar. Ik herinner mij n.l. nog goed, die enorme rechthoekige djatihouten tafel, waar, na een jacht partij, gezellig om de wel voorziene rijsttafel werd aangezeten en de jacht- belevenissen besproken werden. EN EEN BERICHT NA Tong Tong heeft me je brief, waarin je met een dubbelloop aan het schie ten was, gezonden. Jij hebt de dikste hoor, beide schoten waren raak: inder daad is Djamboe het beginpunt van de tandradbaan. Ik dacht te veel aan de Lengkeng van Setjang en Grabak en vergat de Djamboe. Als ik aan Blabak denk, dan proef ik die lekkere goerami van Kromvoets. Ja, die oude tafel van Koedoes, kon ik niet in mijn zak mee sjouwen; we hebben die bij Munnioh achtergelaten en heeft hij die later voor enige dui zenden roepiah's verkocht. De tafel was lang 21/2 m, breed 1,60, bladdikte 8 cm, en was afkomstig van de wortel van een djati-lengo (één stuk). Wat een tijd was dat met de Youngs, van Loenen, Feldkamp, de Geus enz. Beide Youngs zijn reeds overleden, van Loenen woont in Voorschoten, terwijl ondergetekende te Zaandam, Twiske- weg 16 gevestigd is. Ik doe niet meer aan de jacht, terwijl het hengelen mij niet interessant genoeg is, waar ik te Semarang twee tambaks heb gehad, een prauw, een zinknet van 275 meter en 9 werpnetten. Dan ga je toch niet koekeloeren aan de waterkant. Dat mag je hier niet te hard zeggen! Mijn broer Hetto, de meest verwoe de jager, zit in Amsterdam, Heureux woont in Huizen, mijn zusters wonen in Den Haag, Amsterdam, Helmond en Hardinxvefd, terwijl het heden de veer tigste dag is, dat mijn oudere broeder Piet, overleden is. Munnich zit te Heer len. Hartelijk gegroet van je oude jacht- kameraad Max Busselaar LEVEN RONDOM SALATIGA N.a.v. een stukje dat in Tong Tong stond, is een soort briefwisseling ont staan, waarin twee jachtvrienden el kaar weer gevonden hebben. Het is de moeite waard dit geval eens oplettend te bekijken. Op de eerste plaats zijn beide schrijvers altijd op precisie uit geweest, tot zelfs op de centimeter toe! Over het algemeen zijn wij met her inneringen zelden zo precies, maar het betreft hier een paar Indischgasten uit Midden Java, die - zoals ik ondervon den heb - een bijzonder scherp geheu gen hebben en een grote mate van trouw aan de streek van herkomst. De ze twee factoren, geheugen en trouw, zijn conditie voor accurate berichtge ving. U kunt ervan op aan: als bericht gevers aan het woord zijn afkomstig van Salatiga en omgeving, dan zitten er geen drie fouten in hun verhalen, geen twee, ja zelfs niet één! De accurate berichtgeving maakt dat met grote zorg ook heel simpele dingen en heel simpele mensen ver meld worden, en eerlijk gezegd: men moet jager geweest zijn om deze kalme en eerlijke afweging ook van de sim pelste waarden te verlangen. Men ont- houde: jagers die houden van snoe vende verslagen vol overdrijving, zijn GEEN goede jagers. De goede jager is in zijn woord even zuinig en betrouw baar als in zijn schot. En is voor het waarderen van de veie dingen in het leven even kundig en eerlijk als de échte jager is op de jacht: de snip of zelfs de mandar jaagt hij met evenveel toewijding en precisie als de banteng. En de goede visser verschilt maar wei nig van de jager. Ik weet dat vele goede lezers van Tong Tong mij deze lof verwijten. Ik kan hierop alleen antwoorden: men moet jager geweest zijn en de jacht kennen om te weten dat ik gelijk heb. De doorsnee maatschappijmens weet niet wat jagen is, of denkt dat het een variant is van slager zijn. Er is geen groter leugen dan dat. Vers uit Indonesië een paar honderd ter beschikking van onze abonnees zo lang de voorraad strekt ZELF AFHALEN! Een uitgave van de Moesson Reeks verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong f 5,90 f 0,50 porto. Het is tenslotte een apart plezier voor Tjalie geweest dat Busselaar aan het slot van de hernieuwde kennisma king een briefje aan hem schreef met de woorden: "Ik ben blij dat mijn oude kontjo nog leeft. God zegene je rijke lijk!"... Wat overdreven klinkt, maar wat men begrijpen moet als de op rechte vreugde van een zeldzaam mens die een andere zeldzaam mens teruggevonden heeft. Men heeft mij het vaak kwalijk ge nomen dat ik jagers hoger aansla dan b.v. dichters of andere culturelen. Het is nochtans zo. Want denkt de gewone mens bij jagen aan schieten of doden, de echte jager denkt bij jagen aan Ruimte - hij is de enige man die be grijpt hoe hoog de Hemel der Indianen gemarkeerd is met de naam De Eeuwi ge Jachtvelden. T.R. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 20