,4
f
Kabar Van Salatiga
KANGKOENG STEKKEN
O
GRATIS
^/c/ 3E
VILMA
BERICHT OVER EEN BERICHT
Onder "Magelang" No 18, pag. 15,
schrijft M. Busselaar, dat ongeveer 2
km. van Ambarawa, bij het plaatsje
Setjang, de tandradbaan naar Mage
lang begint. Die richting uit begint de
tandradbaan bij het gehucht "Djam-
boe", inderdaad slechts enkele KM's
van Ambarawa en eindigt bij het sta
tionnetje "Grabak" (na dus de berg
kom Tampoeran/Pingit overwonnen te
hebben.) Deze dessa ligt nog enkele
KM's van Setjang af, welk plaatsje nog
ca. 10 KM van Magelang ligt.
Op de emplacementen "Djamboe en
Grabak" bevinden zich de "draaischij
ven", waarop de "berglocomotief" naar
de juiste richting gedirigeerd kon wor
den.
G. L. de Jong
P.S. Met dit naschrift wil ik bij U in
formeren of de heer Pothoff onderwij
zer is geweest en destijds _o.a. als
commensaal heeft gewoond "Bij Me
vrouw Galstaun, de moeder van de
bekende voetballer'Djodji" en Willy
Galstaun en of de heer M. Busselaar
een zoon is van de gastvrije, uitgebrei
de familie Busselaar. Ik herinner mij
n.l. nog goed, die enorme rechthoekige
djatihouten tafel, waar, na een jacht
partij, gezellig om de wel voorziene
rijsttafel werd aangezeten en de jacht-
belevenissen besproken werden.
EN EEN BERICHT NA
Tong Tong heeft me je brief, waarin
je met een dubbelloop aan het schie
ten was, gezonden. Jij hebt de dikste
hoor, beide schoten waren raak: inder
daad is Djamboe het beginpunt van de
tandradbaan. Ik dacht te veel aan de
Lengkeng van Setjang en Grabak en
vergat de Djamboe.
Als ik aan Blabak denk, dan proef ik
die lekkere goerami van Kromvoets.
Ja, die oude tafel van Koedoes, kon
ik niet in mijn zak mee sjouwen; we
hebben die bij Munnioh achtergelaten
en heeft hij die later voor enige dui
zenden roepiah's verkocht. De tafel
was lang 21/2 m, breed 1,60, bladdikte
8 cm, en was afkomstig van de wortel
van een djati-lengo (één stuk).
Wat een tijd was dat met de Youngs,
van Loenen, Feldkamp, de Geus enz.
Beide Youngs zijn reeds overleden, van
Loenen woont in Voorschoten, terwijl
ondergetekende te Zaandam, Twiske-
weg 16 gevestigd is. Ik doe niet meer
aan de jacht, terwijl het hengelen mij
niet interessant genoeg is, waar ik te
Semarang twee tambaks heb gehad,
een prauw, een zinknet van 275 meter
en 9 werpnetten.
Dan ga je toch niet koekeloeren aan
de waterkant. Dat mag je hier niet te
hard zeggen!
Mijn broer Hetto, de meest verwoe
de jager, zit in Amsterdam, Heureux
woont in Huizen, mijn zusters wonen in
Den Haag, Amsterdam, Helmond en
Hardinxvefd, terwijl het heden de veer
tigste dag is, dat mijn oudere broeder
Piet, overleden is. Munnich zit te Heer
len.
Hartelijk gegroet van je oude jacht-
kameraad
Max Busselaar
LEVEN RONDOM SALATIGA
N.a.v. een stukje dat in Tong Tong
stond, is een soort briefwisseling ont
staan, waarin twee jachtvrienden el
kaar weer gevonden hebben. Het is de
moeite waard dit geval eens oplettend
te bekijken. Op de eerste plaats zijn
beide schrijvers altijd op precisie uit
geweest, tot zelfs op de centimeter
toe!
Over het algemeen zijn wij met her
inneringen zelden zo precies, maar het
betreft hier een paar Indischgasten uit
Midden Java, die - zoals ik ondervon
den heb - een bijzonder scherp geheu
gen hebben en een grote mate van
trouw aan de streek van herkomst. De
ze twee factoren, geheugen en trouw,
zijn conditie voor accurate berichtge
ving. U kunt ervan op aan: als bericht
gevers aan het woord zijn afkomstig
van Salatiga en omgeving, dan zitten
er geen drie fouten in hun verhalen,
geen twee, ja zelfs niet één!
De accurate berichtgeving maakt
dat met grote zorg ook heel simpele
dingen en heel simpele mensen ver
meld worden, en eerlijk gezegd: men
moet jager geweest zijn om deze kalme
en eerlijke afweging ook van de sim
pelste waarden te verlangen. Men ont-
houde: jagers die houden van snoe
vende verslagen vol overdrijving, zijn
GEEN goede jagers. De goede jager is
in zijn woord even zuinig en betrouw
baar als in zijn schot. En is voor het
waarderen van de veie dingen in het
leven even kundig en eerlijk als de
échte jager is op de jacht: de snip of
zelfs de mandar jaagt hij met evenveel
toewijding en precisie als de banteng.
En de goede visser verschilt maar wei
nig van de jager.
Ik weet dat vele goede lezers van
Tong Tong mij deze lof verwijten. Ik
kan hierop alleen antwoorden: men
moet jager geweest zijn en de jacht
kennen om te weten dat ik gelijk heb.
De doorsnee maatschappijmens weet
niet wat jagen is, of denkt dat het een
variant is van slager zijn.
Er is geen groter leugen dan dat.
Vers uit Indonesië
een paar honderd
ter beschikking van
onze abonnees zo
lang de voorraad strekt
ZELF AFHALEN!
Een uitgave van de Moesson Reeks
verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong
f 5,90 f 0,50 porto.
Het is tenslotte een apart plezier
voor Tjalie geweest dat Busselaar aan
het slot van de hernieuwde kennisma
king een briefje aan hem schreef met
de woorden: "Ik ben blij dat mijn oude
kontjo nog leeft. God zegene je rijke
lijk!"... Wat overdreven klinkt, maar
wat men begrijpen moet als de op
rechte vreugde van een zeldzaam
mens die een andere zeldzaam mens
teruggevonden heeft.
Men heeft mij het vaak kwalijk ge
nomen dat ik jagers hoger aansla dan
b.v. dichters of andere culturelen. Het
is nochtans zo. Want denkt de gewone
mens bij jagen aan schieten of doden,
de echte jager denkt bij jagen aan
Ruimte - hij is de enige man die be
grijpt hoe hoog de Hemel der Indianen
gemarkeerd is met de naam De Eeuwi
ge Jachtvelden.
T.R.
20