Fonteij n Co v/h te DJOKJA Barbaarse tijden ^^Panclaatx^ en^ nog wat Wijs Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77 GOUDEN BRILJANTEN schakelarmbanden markiesringen krintjing hangers slangen oorknoppen colliers gezet in (6 tot 100 gr.) 22 karaats goud toesoek konde peniti kabaja van 22 karaats goud MIDO 22 Karaats verlovingsringen polshorloges SEBELAH ROTAN ARMBANDEN VAN 24 KRTS GOUD (mas kertas) Komt U van BUITEN Den Haag? Wij betalen, bij aankoop vanaf f 200,de reiskosten voor één persoon geheel terug I I Het noemen van een straatnaam in het krantenverslag van een brutale moord op een jonge moeder -heeft ons waakzaam gemaakt, omdat in diezelfde straat een dierbare lezeres van Tong Tong woont, vrouw alleen. Wat ons verbaast is nog steeds het gemak, waarmee in de stille uren mensen die aanbellen worden binnengelaten. Zon der dat b.v. tevoren een rustige af spraak is gemaakt met een goede buurvrouw om contact met elkaar te blijven opnemen, door b.v. een belletje of zo. Het aanbrengen van een knipketting op de voordeur doet niemand kwaad en voorkomt dat een brutale aanrander ineens een deur op een kier open duwt. Veel vrouwen weten niet hoe kwetsbaar zij zijn omdat hun fijnere zenuwgestel als vrouw maakt dat zij éerder "verlamd van angst" raken als opeens een vriendelijke gast zich ont popt als een rauwe aanslagpleger. Er is maar één middel tegen: hou altijd tevoren een hard of scherp voorwerp in de hand, b.v. een hamer of blikope ner of een schaar. Het harde voorwerp in de hand prikkelt dan automatisch tot gewapend verzet. Ik weet dat van verhalen van eenzame vrouwen in de rimboetijden van moeder en grootmoe der. Toen vrees kon bestaan voor tij gers of garongs. En van vrouwen in de bersiaptijd toen menige argeloze vrouw op kansloze wijze is omgebracht. De barbaarse tijden zijn terug. Wees reëel. Zij bedient zich van bedrog. En wie herkent een lustmoordenaar achter een domineesgezicht? De TV leert ons vaak wat voor "badjingans" er zitten achter "achtbare sprekers". En ook geestelijk gestoorden kunnen hebben: "twee ogen zo blauw, zo innig en trouw"... en zij die dit hadden kunnen bevestigen, leven helaas niet meer... Ik weet dat er alweer brave lezers zijn, die mij zullen verwijten dat ik "an ti-Nederlands" ben en dat Holland vei lig is. Ik wou dat vrouwen die echte angst hebben meegemaakt, hier durf den te getuigen. Angst heeft niets met ras of beschaving te maken. Op de drempel van moord en aanranding zijn mensen genadeloos beest en weerlo ze aangevallene. Wij ouderen en door het leven beproefden hebben de PLICHT om te waarschuwen In deze tijd van "humane" recht spraak en "vergevingsgezinde mum melende theetantes" lopen in de stad de tijgers, krokodillen en gifslangen vrij rond, keer op keer vrij toeslaand, vooral slachtoffers makend onder weerloze, argeloze kinderen en zieke, zwakke vrouwen. En nergens is een proces tegen de Staat mogelijk die zijn burgerij niet beschermt... Naar aanleiding van Uw verhaal "De Oude Dag" T.T. 15-6-71. U moet van mij niet verwachten, dat ik U een knap geschreven epistel voorschotel, aangezien ik maar een dessa-meisje ben van Pekalongan, maar U sprak over een rustig dorpje of dessa in Spanje. Ja meneer, ik hou ook van een dessa, want mijn man komt uit Pandaan en daar stroomt een klein riviertje, waar we vaak baden met de vrouwen van 't dorp. En naast die kali heeft U een bamboebos Na 't bad kregen we van de moeder ketan met klapper, nog goerih uit een pientjoh. Ik vind de passer van Randaan ook erg gezellig. En vandaar uit kunt U naar Pudjon met de oplet, om vruchten te kopen, erg leuk. Soms gaan we naar Malang voor die spierwitte tempé. Wij hadden in Malang een vriend, een zekere Frans Tan, die woont in Oro-Oro- Dowo. En zwemmen doen we vaak in Selekta. Ik hou van Oost-Java, vooral van Batu met zijn gezond klimaat. Ach ja, die tijd komt nooit meer terug. We zitten hier in dit koude land met niks geen bergen en uitzicht ja zo saai. Alleen maar bergen grint v.d. Staatsmijnen van Stein. Repot koh meneer, en dan mau apa. Over die roddelaars moet U zich niet boos maken. Denk maar, ik sta er boven. U bent een Heer en onze geliefde broer Tjalie, abis perkara. Nu 't beste met U en Uw gezin als steeds Uw kleine boong en zus, Herman en Joop. (Naam inzender bekend) Af en toe krijg ik van uiteenlopende kanten brieven van hartelijk medeleven en grote vriendschap, waar ik erg dankbaar voor ben. Roddel en laster zijn een eeuwige ge steldheid van elke mensenmaatschappij. Wie b.v. de Griekse mythologie kent weet dat ook vorsten en helden, goden en half goden eraan ten offer kunnen vallen. De Europese beschaving heeft door zijn Hel leens karakter de laster in zijn structuur "ingebouwd" en we merken dat ook in kringen van culturelen, religieuzen, intelli- gentia de roddel behoort tot de onuitroei baarheden. Ter vergelijking: de Javaanse mythologie kent de laster in veel minder mate - en haast bij uitzondering; denk b.v. aan Lesmana - dan de Griekse. Dit ter overdenking! Als Tjalie in Tong Tong de roddel her haaldelijk aanvalt, komt dat omdat wij po gen erbarmen te wekken voor eenvoudige, "kleine" mensen, die er soms erg onder lijden. Gelukkig is de mens die er bovenuit groeit. Maar complete maatschappijen en volken zijn er klein, benepen en minder waardig door. Merkwaardig genoeg heeft onze bescha ving, die nota bene de psychologie "ont dekt" heeft, de laster nooit ge-"psycho- analyseerd", maakt van elk roddelobject een zwaarwichtig "principe" en heeft nog niet eens één der wonderlijkste eigen schappen van de roddel - dat zij niet eens het ontbreken van verschil tussen echte en verzonnen roddel onderkent - geanaly seerd, dus de absurditeit "hanteert" als realiteit! Hoe achterlijk en onontwikkeld blijven sommige beschavingen zelfs op hun toppunt nog t.a.v. veel dagelijkse zaken... Ik geloof dat de Indischman op dit ter rein menig essay zou kunnen schrijven. T.R. Als U een uur gelukkig wilt zijn, be drink U dan. Als U drie dagen gelukkig wilt zijn, slacht dan een varken en eet het op. Als U een jaar gelukkig wilt zijn, ga dan trouwen. Maar als U Uw hele leven ge lukkig wilt zijn, houdt U dan bezig met een tuin. (Chinese Wijsheid). 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 11