Fonteij n Co v/h te DJOKJA
Barbaarse tijden
^^Panclaatx^ en^ nog wat
Wijs
Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77
GOUDEN BRILJANTEN
schakelarmbanden markiesringen
krintjing hangers
slangen oorknoppen
colliers gezet in
(6 tot 100 gr.) 22 karaats goud
toesoek konde
peniti kabaja
van 22 karaats goud MIDO
22 Karaats verlovingsringen polshorloges
SEBELAH ROTAN ARMBANDEN VAN 24 KRTS GOUD (mas kertas)
Komt U van BUITEN Den Haag?
Wij betalen, bij aankoop vanaf f 200,de reiskosten voor één persoon
geheel terug I I
Het noemen van een straatnaam in
het krantenverslag van een brutale
moord op een jonge moeder -heeft ons
waakzaam gemaakt, omdat in diezelfde
straat een dierbare lezeres van Tong
Tong woont, vrouw alleen. Wat ons
verbaast is nog steeds het gemak,
waarmee in de stille uren mensen die
aanbellen worden binnengelaten. Zon
der dat b.v. tevoren een rustige af
spraak is gemaakt met een goede
buurvrouw om contact met elkaar te
blijven opnemen, door b.v. een belletje
of zo.
Het aanbrengen van een knipketting
op de voordeur doet niemand kwaad
en voorkomt dat een brutale aanrander
ineens een deur op een kier open
duwt. Veel vrouwen weten niet hoe
kwetsbaar zij zijn omdat hun fijnere
zenuwgestel als vrouw maakt dat zij
éerder "verlamd van angst" raken als
opeens een vriendelijke gast zich ont
popt als een rauwe aanslagpleger.
Er is maar één middel tegen: hou altijd
tevoren een hard of scherp voorwerp
in de hand, b.v. een hamer of blikope
ner of een schaar. Het harde voorwerp
in de hand prikkelt dan automatisch
tot gewapend verzet. Ik weet dat van
verhalen van eenzame vrouwen in de
rimboetijden van moeder en grootmoe
der. Toen vrees kon bestaan voor tij
gers of garongs. En van vrouwen in de
bersiaptijd toen menige argeloze vrouw
op kansloze wijze is omgebracht.
De barbaarse tijden zijn terug. Wees
reëel. Zij bedient zich van bedrog. En
wie herkent een lustmoordenaar achter
een domineesgezicht? De TV leert ons
vaak wat voor "badjingans" er zitten
achter "achtbare sprekers". En ook
geestelijk gestoorden kunnen hebben:
"twee ogen zo blauw, zo innig en
trouw"... en zij die dit hadden kunnen
bevestigen, leven helaas niet meer...
Ik weet dat er alweer brave lezers
zijn, die mij zullen verwijten dat ik "an
ti-Nederlands" ben en dat Holland vei
lig is. Ik wou dat vrouwen die echte
angst hebben meegemaakt, hier durf
den te getuigen. Angst heeft niets met
ras of beschaving te maken. Op de
drempel van moord en aanranding zijn
mensen genadeloos beest en weerlo
ze aangevallene. Wij ouderen en door
het leven beproefden hebben de
PLICHT om te waarschuwen
In deze tijd van "humane" recht
spraak en "vergevingsgezinde mum
melende theetantes" lopen in de stad
de tijgers, krokodillen en gifslangen
vrij rond, keer op keer vrij toeslaand,
vooral slachtoffers makend onder
weerloze, argeloze kinderen en zieke,
zwakke vrouwen. En nergens is een
proces tegen de Staat mogelijk die
zijn burgerij niet beschermt...
Naar aanleiding van Uw verhaal "De
Oude Dag" T.T. 15-6-71.
U moet van mij niet verwachten, dat ik
U een knap geschreven epistel voorschotel,
aangezien ik maar een dessa-meisje ben
van Pekalongan, maar U sprak over een
rustig dorpje of dessa in Spanje.
Ja meneer, ik hou ook van een dessa,
want mijn man komt uit Pandaan en daar
stroomt een klein riviertje, waar we vaak
baden met de vrouwen van 't dorp. En naast
die kali heeft U een bamboebos
Na 't bad kregen we van de moeder
ketan met klapper, nog goerih uit een
pientjoh. Ik vind de passer van Randaan ook
erg gezellig. En vandaar uit kunt U naar
Pudjon met de oplet, om vruchten te kopen,
erg leuk. Soms gaan we naar Malang voor
die spierwitte tempé.
Wij hadden in Malang een vriend, een
zekere Frans Tan, die woont in Oro-Oro-
Dowo.
En zwemmen doen we vaak in Selekta. Ik
hou van Oost-Java, vooral van Batu met
zijn gezond klimaat.
Ach ja, die tijd komt nooit meer terug.
We zitten hier in dit koude land met niks
geen bergen en uitzicht ja zo saai. Alleen
maar bergen grint v.d. Staatsmijnen van
Stein. Repot koh meneer, en dan mau apa.
Over die roddelaars moet U zich niet
boos maken. Denk maar, ik sta er boven.
U bent een Heer en onze geliefde broer
Tjalie, abis perkara.
Nu 't beste met U en Uw gezin als steeds
Uw kleine boong en zus,
Herman en Joop.
(Naam inzender bekend)
Af en toe krijg ik van uiteenlopende
kanten brieven van hartelijk medeleven en
grote vriendschap, waar ik erg dankbaar
voor ben.
Roddel en laster zijn een eeuwige ge
steldheid van elke mensenmaatschappij.
Wie b.v. de Griekse mythologie kent weet
dat ook vorsten en helden, goden en half
goden eraan ten offer kunnen vallen. De
Europese beschaving heeft door zijn Hel
leens karakter de laster in zijn structuur
"ingebouwd" en we merken dat ook in
kringen van culturelen, religieuzen, intelli-
gentia de roddel behoort tot de onuitroei
baarheden. Ter vergelijking: de Javaanse
mythologie kent de laster in veel minder
mate - en haast bij uitzondering; denk b.v.
aan Lesmana - dan de Griekse. Dit ter
overdenking!
Als Tjalie in Tong Tong de roddel her
haaldelijk aanvalt, komt dat omdat wij po
gen erbarmen te wekken voor eenvoudige,
"kleine" mensen, die er soms erg onder
lijden. Gelukkig is de mens die er bovenuit
groeit. Maar complete maatschappijen en
volken zijn er klein, benepen en minder
waardig door.
Merkwaardig genoeg heeft onze bescha
ving, die nota bene de psychologie "ont
dekt" heeft, de laster nooit ge-"psycho-
analyseerd", maakt van elk roddelobject
een zwaarwichtig "principe" en heeft nog
niet eens één der wonderlijkste eigen
schappen van de roddel - dat zij niet eens
het ontbreken van verschil tussen echte
en verzonnen roddel onderkent - geanaly
seerd, dus de absurditeit "hanteert" als
realiteit! Hoe achterlijk en onontwikkeld
blijven sommige beschavingen zelfs op
hun toppunt nog t.a.v. veel dagelijkse
zaken...
Ik geloof dat de Indischman op dit ter
rein menig essay zou kunnen schrijven.
T.R.
Als U een uur gelukkig wilt zijn, be
drink U dan.
Als U drie dagen gelukkig wilt zijn,
slacht dan een varken en eet het op.
Als U een jaar gelukkig wilt zijn, ga
dan trouwen.
Maar als U Uw hele leven ge
lukkig wilt zijn, houdt U dan bezig met
een tuin.
(Chinese Wijsheid).
11