djocja - karta ("mataram") BAAS BOVEN BAAS Niet langer dan een stuk hout In Tong Tong is er al zoveel ge schreven over Batavia, Soerabaja, Bui tenzorg, etc., etc., maar over Djocja werd tot nu toe niet gerept; behalve over een tramreisje vanuit Djocja, via Kritjak naar Moentilan of Magelang. Ook dit spoorreisje heb ik ettelijke malen gemaakt, maar dan ging het treintje verder via Setjang, richting Am- barawa (ook Willem I genoemd) met eindpunt Station Toentang, waar ik uit moest stappen om per dogcar naar Salatiga te rijden soms alleen voor 30 cent of 35 cent ongeveer 6 kilo meter bergopwaarts. Zoals U misschien ook weet, ligt Salatiga op de helling- (voet) van de Goenoeng Merbaboe. Bovenvermelde spoorlijn is van de N.I.S. en in de buurt van Setjang of Djamboe is vanwege een steilte over een behoorlijke afstand een tandrad baan gelegd. Wat betreft "Djocja", het woord "Karta" achter Djocja heeft ook een betekenis, maar ik weet het helaas niet (Karta betekent: stad). Als scholier ging ik met elke vakan tie naar huis toe, waar mijn ouders woonden in Salatiga. Toch heb ik tus sen 1920 en 1924 erg veel dingen be leefd in het gezellige Djocja. O ja, waarom ik bij de titel "Djocja" hierboven het woord MATARAM bij voegde! Voor de 100% rasechte Djoc- janees klinkt Mataram als een echo van het woord Djocja. Alhoewel de woorden verschillend^ zijn; toch zijn ze onafscheidelijk van elkaar. Wie toen "Djocja" zei, denkt automatisch erbij "Mataram". Wel heeft het misschien iets te maken met de "Vorsten van het Rijk Mataram", maar verder wil ik hier op niet ingaan, want ik ben helaas geen historicus. Maar misschien herinneren de oud- Djocjanezen zich nog de ondervolgen- de objecten in Djocja, als: Hotel Mataram - Dagblad Mataram - Djalan Mataram, die loopt van PAAL MERAH bij 4 sprong Kampementsweg- Ngabean en Aloon-Aloon in de richting Malioboro met het Grand Hotel. Dan hebben we natuurlijk nog de "Wedloop Sociëteit Mataram", DE gezelligste soos van Midden-Java, verzamelplaats van vele "suikerlui". Daarom is dit een rijke soos. En denkt U ook nog aan die rijke families in Djocja, t.w. de Wein- schenks, Kraag, Doms? U, 70-ers, heeft U tijdens de race-dagen niet eens eventjes de bloemtjes buiten gezet, ge waagd aan de Baccarat of Roulette tafel. Vanuit de danszaal hoorde je het "krientjieng-krientjieng" van het geld... Of ging U liever op de dansvloer? Dansen op de muziek van het goede Van Rooy Ensemble, waar Van Rooy de violist was, Carl Götsch cellist, Van Leeuwen op de vleugel en Gortmans (Indische jongen) de contra-bas be speelde. Was het niet aangenaam te dansen op de Naugthy Waltz; Three o'clock in the Morning; Missouri of Blowing Bubbles; of de step: "Mijn lieve Beppie, Beppie, Beppie, doe een steppie, step- pie, steppie; of een Trotje, mijn lief Marmotje! En zingt U nogeens "Petrus Boemel" die met een Aardse Engel nog een uurtje aan het boemelen gaat". Dat was nogeens wat, dat fuiven van toen froeher! Nu het woord tot de 60-ers en ouder Herinneren jullie je nog de z.g. "Kinder-Dansavondjes" in diezelfde Sociëteit Mataram. De kinderen? Dat waren toen de "teenagers" van de A.M.S., P.J.S. en M.U.L.O. De dans muziek werd goed verzorgd door het... Orkest van de KRATON! Ze speelden geweldig! Een echt "Strijkorkest" met violen, violoncels, contrabassen en drumstel voor de "beat" natuurlijk. Dit orkest bestond ongeveer uit 20 man, allen Javanen uit de Kraton en als ik me nog goed herinner, speelden ze zelfs zonder een z.g. bandleader, toch speelden ze ook moderne dansmuziek, dezelfde stukken, die het Van Rooy Ensemble ook speelde. Nog enkele bekende objekten: Toko Europa aan Ngabean achter de soos; Fort Vredeburg (als ik het wel heb) tegenover de soos; aan de Kampe- mentsweg het Postkantoor; hiernaast de weg naar de Aloon-Aloon, waar de Sekatèn werd gehouden; naast de soos zetelde de Resident, voor wiens huis reuze waringins stonden; naast het erf van de Resident loopt de weg naar de M.U.L.O.; naast deze weg de Protes tantse Kerk; verderop het nieuwe bios coopgebouw van Hélant Muller en daar tegenover de passar met zijn uitgebrei de "Vogelpassar" vol met perkoetoets en mooi kraaiende bekisars(boshanen). Elke maandagochtend maakte de ba- taljons-muziek uit Fort Vredeburg een mars door een bepaald gedeelte van de stad en ik herinner me nog dat een dorpsgek met lange haren altijd huppe lend de muziek voorop ging. O ja, last but not least. Weet U nog, wat Senindjong is? En hoe lekker U eten kon in Danoredjan, en speciaal nasi Goedêk, of bij "Wirjo" aan de Aloon-Aloon? En dan al... "Sanget penoewoen Ipoen" kandjeng-kandjeng. van een Ex-Djocja-scholier, H. Hamar Van een attente lezer kregen wij nog de volgende aanvullingen als reactie op de mededelingen in T.T. no. 18, blz. 15 en T.T. no. 23, blz. 20 over de af standen op het traject van de tand radbaan Djamboe-Magelang: De kilometrische ligging van de sta tions en halten op het baanvak Amba- rawa-Setjang was als volgt: Ambarawa (Willem I) 83.4 km.; Djamboe (begin tandstaaf) 79.2 km.; Bedono (hoogste punt) 74.3 km.; Gemawang (einde tand staaf) 71.4 km.; Grabak Merbaboe 67 km.; Setjang (aansluiting met de lijn Djokja-Magelang-Parakan) 55.9 km. Op het tandstaafgedeelte was het machinistenhuis der locomotieven altijd naar de dalzijde gekeerd. Dientenge volge werden de locomotieven te Be dono gedraaid en niet te Djamboe en Grabak, zoals U veronderstelt. Op de twee laatstgenoemde plaatsen waren geen draaischijven aanwezig. Op het baanvak Ambarawa-Setjang was de schoorsteen der locomotieven steeds aan de zijde Bedono. De exploitatie geschiedde aldus: Richting Ambarawa-Setjang: 1. Ambarawa-Djamboe (adhaesie), locomotief vóór - getrokken trein. 2. Djamboe-Bedono (tandstaaf), locomotief achter - gestuwde trein. 3. Bedono-Gemawang (tandstaaf), locomotief vóór, na draaien te Be dono. 4. Gemawang-Setjang (adhaesie), als 3. Richting Setjang-Ambarawa 1. Setjang-Gemawang - getrokken trein. 2. Gemawang-Bedono - gestuwde trein. 3. Bedono-Ambarawa - locomotief voor, na draaien te Bedono. Indien de treinen te Bedono kruis ten, kon het draaien der locomotieven aldaar achterwege worden gelaten en had locomotiefwisseling plaats. Te Ambarawa was een vierraillige draaischijf aanwezig, waarop zowel de locomotieven met een spoorwijdte van 1067 mm. (Ambarawa-Setjang) als van 1435 mm. (Ambarawa-Kedoeng djati) konden draaien. IR. B. W. COLENBRANDER, commissaris der N.V. Ned .Ind. Spoorweg Mij. in liquidatie. Toen de Griekse held Meleager ge boren werd, voorspelden de schikgo dinnen zijn moeder Althaea, dat hij niet langer leven zou dan het stuk hout dat in de haard lag te branden. Waarop Althaea het hout uit het vuur trok en het zorgvuldig bewaarde. Toen later Meleager in een twist Althaea's broe ders doodde, herinnerde zij zich de voorspelling, haalde het hout weer te voorschijn en wierp het andermaal in het vuur. Meleager kwam om het leven. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 19