SOMS BIJ DE VOORPLAAT 't Carillon <5uwelieróbedrij 1 APRIL Tel. 33 72 57 Thomsonlaan 108 Den Haag Postgiro 1359608 Speciaal Atelier voor Indische sieraden in 22 EN 24 KARAATS GOUD Waarom duur kopen als U 't veel voordeliger kunt laten maken. Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden ALLES 22 OF IN 24 KARAATS GOUD. Official Dealer van: OMEGA-PONTIAC-TISSOT hor loges. GERO-CASSETTES en GERO- GESCHENKEN. Soms, als je er geen moment aan denkt om een kunstfoto te maken, maar alleen een landschap je bijzonder treft, komt er een foto ,,uit de bus" als op de voorplaat. Zij werd „geschoten" door Ir. J. A. Tönjes tijdens zijn jongste bezoek aan Indonesië, ongeveer een half jaar terug. Zoals U zelf ziet lijkt de foto wel een oud-Chinese of Japanse gewassen inkt tekening en zijn de donkere tinten als met grof penseel op het papier aangebracht, dat „nog ademt van de natheid", waardoor de prent zelf ook dichter bij het landschap schijnt te ho ren: vlak na een regenbui aan het stuwmeer in de kali Konto. Dit stuw meer is nog van relatief recente datum en behoort bij de Mandala Electrische Werken tussen de bergen Ardjoeno, Kawi en Keloed. Zulke namen roepen direct gedach ten-associaties op met hoogspannings draden, generatoren en andere nadruk kelijk technische zaken, die heel erg ver liggen van Kunst. Toch ademt dit landschap een prae-historisch beeld van maagdelijke natuur en ongerepte landelijke schoonheid. Een beeld zoals wij in Indië (tenminste zij die er oog voor hadden) vaker zagen vlak bij be tonnen of stalen kunstwerken. En wie werd ook niet tóen al bij het bezoek ergens diep in de oetan ge troffen door het enorme verschil tus sen de mensenmaaksels van b.v. olie- winnings-installaties of de ijzeren con structies van waterkracht-stations, ce mentfabrieken of mijnen en daarnaast de oer-schoonheid van de oer-natuur, zoals die eeuwen en eeuwen onge stoord voortbestaan had tot opeens de Titanenhand van de Mens zijn con structies bouwde met de lucifersstok jes van stalen T-balken. U ziet wel dat we nu per sé praten over een andere natuur. Niet de natuur van plantsoenen en parken van de Europese grote stad, waar alles netjes recht of netjes krom is geleid door brave, nette mensjes in P C-kleertjes en op Bata-schoentjes. Maar de échte Natuui van de wildernis, waar tijger en cobra de mens zijn schepping betwist ten en waar ijverige kebons dag-in- dag-uit elke meter straatweg moesten verdedigen tegen distel, doren en het koppigste onvernietigbaarste gras ter wereld. Ik heb eens het voorrecht gehad een fabriek te zien die door de wildernis herwonnen was, namelijk een fabriek door één van de Ledeboers begonnen dicht bij het Ranau-meer in Zuid- Sumatra. Ik herinner me niet meer, wat dit werk afgebroken had. Misschien had de graf-obelisk in de Jules Verne- achtige rimboe er iets mee te maken. Maar het was kolossaal, en af en toe zelfs adembenemend om te zien hoe boompjes en wurglianen zich tussen assen en spaken van reuzen-vliegwie len hadden geworsteld, alles ontwrich tend en ontzettend met onweerstaan bare oer-kracht. Wild gras en klimop groeiden overal en gaven het geheel - vooral in de schemering - het aanschijn van een paar prae-historische reuzen- dieren die zich moeizaam uit een moe ras ophieven. Wat een verschil met de nog wer kende fabrieken in de omgeving, waar de machines zó massief en sterk le ken, dat men ze absoluut onaantast baar zou noemenMaar wat is er» bestand tegen de Natuur plus de Tijd? Als mijn gedachten dan teruggaan naar de voorplaat en ik weet achter ginds bergprofiel ook electriciteitswer- ken, dan apprecieer ik des te meer de sereniteit van dit landschap dat op een vreemde wijze „al bij voorbaat" troostrijk is. Alsof het hen die erg vér vooruitzien en dus weten dat elke tech nische opbouw, hoe machtig ook, eens tóch vergaan zal, alvast zeggen wil: Kijk! En als alles weer teruggekeerd is naar zijn oerstaat, klaag dan niet, want dan zal alles weer even mooi zijn als nu: een gewassen inkt tekening gelijk. Een prent voor een Japanse vaas. Of een Chinese perkament-rol. Een droom, waar de mensenstad een onwaarschijnlijke en kortdurige inter ruptie van geweest is. Zoals altijd in de voortgang der be schavingen. Die er als het ware alleen geweest zijn om Angkor Vat-achtige ruïnen te maken, die langzamerhand werden overwoekerd met kamperfoe lie, waringin en bruidstraan. Forever and ever. En elke beschaving, hoe machtig en langdurig ook, alleen maar een „soms" was. Soms. T.R. Een lezer vestigt er onze aandacht op dat het „Vreemd krantenbericht" in de Tong Tong van 15 Juli (pag. 4)) een 1 April-mop geweest is van 't blad waar dit bericht in stond! We zouden het hoogstwaarschijnlijk geweten heb ben als de knipsels die ons waren toe gestuurd (met serieuze vragen om op heldering) voorzien waren van de da tum en de naam van 't betrokken blad. Nu kregen we de knipsels in Juli. Dan dénkt geen mens aan 1 April... ONAFH. IND. TIJDSCHR. 16e JAARG. No. 2 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. 2de Redacteur: G. H. Bartman, Willem Klooslaan 38, Eindhoven. Eind-redacteur: Ch. Manders Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand. Prijs per nummer f 1,25. Abt. Nederl.: kwart, f 7, halfj. f 13,75; jaar f 27,50. Abt. Europa: jaar f 33,— Buiten Europa: jaar f 38. Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 73,Indonesië f 68,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 58,Canada en Ver. Staten f 48; Maleisië en India f 55,Suriname en Antillen f 48, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 2