HEEL DEN HAAG SPREEKT ER OVER. KONING „ZANKER" HOÜDT ZIJN INTOCHT. M.J.A. Beijersbergen van Henegouwen N. V. 3&er° en daar* wasautomaten koelkasten INDONESIË - een strijd om nationale indentiteit De "Wong Kalang V.A. 2940 extra smal, 19 programma's 778.NU 580, V.A. 545 zeer robuuste uitvoering748,NU 580, V.A. 450 de Zanker edelmanf 1268,NU f 860, V.A. 460 de KONING onder de volautomaten 1378,NU f 980, Thermat 25 de super droogautomaat 518,NU f 395, ZANKER intimat de mooiste, de betere, de fijnste volautomatische wascombinatie in roestvrij edelstaal 1188,NU f 860, Tafelmodel 140 liter, gratis thuis bezorgd 308,NU f 195, Breedfront 190 liter, gratis thuis bezorgd 520,NU f 375, Dubbeldeurskast 240 liter, 50 liter diepvriesvak 758,NU 499, Diepvrieskisten, diverse liter-klasse, reeds vanaf 575, Koffiemolens, diverse merkenbij ons f 19, Citruspersen, diverse merkenbij ons f 35, THOMSONLAAN 79 TELEFOON 33.47.97 Nationalisten, Islamieten, Katholieken. Van de hand van Dr. M.P.M. Muskens, die op dit onderwerp in 1969 aan de Nijmeegse Universiteit promoveerde, is dit boek onlangs, dat een analyse geeft van de godsdienstig-culturele achter gronden van de sociale, economische, politieke en staatkundige problemen van Indonesië, verschenen. In het eerste en tweede deel van zijn werk gaat de schrijver in op de eeuwen oude controverse tussen Islam en adat, die zich ook nog heden ten dage voort zet in de strijdvraag Islam en nationale cultuur en Islamstaat-Pantja-Silastaat. Na een historische inleiding, waarin de godsdienstgeschiedenis sedert het ont staan van de Hindoerijken wordt be handeld, wordt een analyse gegeven van de strijd om de idiologische basis van de republiek Indonesië, die reeds aanvangt met de oprichting van de eerste nationalistisch-lndonesische par tij in 1908, Budi Utomo. Het derde en laatste deel handelt over de positie van de Katholieken en de Katholieke bevolkingsgroep in Indo nesië aanvangend met de eerste mis sionering van de Portugezen en Span jaarden. Dat de Katholieken in het Indonesische politieke en maatschappelijke bestel beter geintegreerd zijn dan hun ge loofsgenoten in landen als India, Pakis tan en Thailand, is te danken aan het feit, dat de Indonesische Katholieken streven naar een positieve houding te genover de door nationalisten voorge stane nationale identiteit voor geheel Indonesië op grondslag van de nationa le cultuur. Ook hun positieve houding ten aanzien van het onafhankelijkheids streven speelde ongetwijfeld mede een grote rol. Voor degenen, die een diepergaande belangstelling hebben voor het vraag stuk van de nationale identiteit van de jonge Indonesische staat, en daar mee samenhangende kwesties, een zeer lezenswaardig boek, vooral ook wegens het feit dat bv. een systema tische uiteenzetting van de tegenstel ling nationale cultuur-lslam nog zelden zo uitgebreid is gegeven. Ch. M. Verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong 27,50 1,50 porto. POEKOEL TEROES 60.000 Zó vaak hoort Tjalie in brieven dat men hem hartelijk "Poekoel Teroes!" toewenst maar erg veel lezers hebben hun tientjes nog niet gestort voor ons Hidoep Teroes Plan. Dat is toch óók Poekoel Teroes? Zet hierin met ons samen door. Er is geen mooi er doel! N.a.v. het stukje „karang" van Mej. M. Proost in T.T. No. 21 blz. 11, het volgende: Dit stukje lezende, vroeg ik mij af, of dit niet dezelfde mensen zijn, die in weinig toegankelijke streken van Z. Djocja en op de dun bevolkte Z. hellingen van de Lawoe in Solo „wong kalang" werden genoemd. Volgens mededelingen van Javaanse zijde, zouden zij in het bezit zijn van een klein stompje staart en nakomelin gen zijn van oorspronkelijke bewoners van Java. Aangezien het stompje staart mij zo iets bijna onmogelijks toeleek, heb ik beloningen uitgeloofd en inlichtingen trachten te verkrijgen betreffende deze wong kalang. Zo deelde een goede bekende van me, R. M. Notoadhisoarjo een broer van de bekende schrijver Notosoeroto en van W. Natodiningrat) mij mede, in zijn jeugd in het Pakoealamse regent schap Adikarto in een kawedanan eens een iaag bankje te hebben gezien, waarin een gleuf was aangebracht, t.b.v. de uitstekende staartwervel van deze wong kalang, waarvan er echter nog maar weinigen bestonden. Zelf ge zien had hij ze niet. Aangezien ik in Solo, boven Tawang Mangoe veel op de Lawoe-hellingen rondzwierf, heb ik, zo dikwijls als dat mogelijk was, in dessa's naar de wong kalang gevraagd. Slechts éénmaal gelukte het mij in de dessa Bloembang, er één op het spoor te komen. Er zou, niet ver van Bloembang nog één wonen, gehuwd met een gewone Javaanse, bij wie hij gewone kinderen had. Ondanks mijn uitgeloofde beloning van 10,hem te zien te krijgen, ge lukte dit mij niet. Zoals U weet verzamelen wij al jaren curieuze adresseringen die de post voor ons adres slijt. De nieuwste: "Fabriek van verpakte kant en klaar maaltijden Yung Tong". Tong in het kwadraat, dat moet wel iets met eten te maken hebben. Slamat makan dus maar! Hardnekkig kregen wij ook geregeld in de bus, zonder straatnaam of num mer: "Aan het blad Tum-Tum". Aan de inhoud van de brief (die we wel moesten openmaken om uit te vinden wie er nu eigenlijk bedoeld werd), merkten we direct dat we er naast zaten. Schrijver, alleen tekenend met "Jan" zat kennnelijk in een modern zielsconflict waarop alleen sex-shops tegenwoordig de oplossing schijnen te weten. Naderhand vertelde men ons dat Tum-Tum een van de vele blaadjes in Nederland is die geen nadere tekst en uitleg verdienen. En vragen. Je kan wel lachen soms. En huilen, doet Jan misschien, want die wacht nog steeds op antwoord terwijl zijn brieven in de vuilniszak liggen. Moet 'ie maar z'n adres zetten. Eenden in het park. Krijgen stukjes brood, al een beetje beschimmeld. Eend I: Wat een slecht brood, kunnen ze geen beter geven!" Eend II, een beetje donkerder dan de eerste: "Ach jij, je weet niet wat lek ker is man! Dit is ontjom Tjirebon is- timewa!" L.D. Tenslotte bracht men mij naar een graf in de bergen. „Hier ligt hij", en daarmee was het uit. A. JANSSEN 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 18