HEEL DEN HAAG SPREEKT ER OVER.
KONING „ZANKER" HOÜDT ZIJN INTOCHT.
M.J.A. Beijersbergen van Henegouwen N. V.
3&er° en daar*
wasautomaten
koelkasten
INDONESIË - een strijd om
nationale indentiteit
De "Wong Kalang
V.A. 2940 extra smal, 19 programma's 778.NU 580,
V.A. 545 zeer robuuste uitvoering748,NU 580,
V.A. 450 de Zanker edelmanf 1268,NU f 860,
V.A. 460 de KONING onder de volautomaten 1378,NU f 980,
Thermat 25 de super droogautomaat 518,NU f 395,
ZANKER intimat de mooiste, de betere, de fijnste volautomatische
wascombinatie in roestvrij edelstaal 1188,NU f 860,
Tafelmodel 140 liter, gratis thuis bezorgd 308,NU f 195,
Breedfront 190 liter, gratis thuis bezorgd 520,NU f 375,
Dubbeldeurskast 240 liter, 50 liter diepvriesvak 758,NU 499,
Diepvrieskisten, diverse liter-klasse, reeds vanaf 575,
Koffiemolens, diverse merkenbij ons f 19,
Citruspersen, diverse merkenbij ons f 35,
THOMSONLAAN 79 TELEFOON 33.47.97
Nationalisten, Islamieten, Katholieken.
Van de hand van Dr. M.P.M. Muskens,
die op dit onderwerp in 1969 aan de
Nijmeegse Universiteit promoveerde, is
dit boek onlangs, dat een analyse geeft
van de godsdienstig-culturele achter
gronden van de sociale, economische,
politieke en staatkundige problemen
van Indonesië, verschenen.
In het eerste en tweede deel van zijn
werk gaat de schrijver in op de eeuwen
oude controverse tussen Islam en adat,
die zich ook nog heden ten dage voort
zet in de strijdvraag Islam en nationale
cultuur en Islamstaat-Pantja-Silastaat.
Na een historische inleiding, waarin de
godsdienstgeschiedenis sedert het ont
staan van de Hindoerijken wordt be
handeld, wordt een analyse gegeven
van de strijd om de idiologische basis
van de republiek Indonesië, die reeds
aanvangt met de oprichting van de
eerste nationalistisch-lndonesische par
tij in 1908, Budi Utomo.
Het derde en laatste deel handelt over
de positie van de Katholieken en de
Katholieke bevolkingsgroep in Indo
nesië aanvangend met de eerste mis
sionering van de Portugezen en Span
jaarden.
Dat de Katholieken in het Indonesische
politieke en maatschappelijke bestel
beter geintegreerd zijn dan hun ge
loofsgenoten in landen als India, Pakis
tan en Thailand, is te danken aan het
feit, dat de Indonesische Katholieken
streven naar een positieve houding te
genover de door nationalisten voorge
stane nationale identiteit voor geheel
Indonesië op grondslag van de nationa
le cultuur. Ook hun positieve houding
ten aanzien van het onafhankelijkheids
streven speelde ongetwijfeld mede een
grote rol.
Voor degenen, die een diepergaande
belangstelling hebben voor het vraag
stuk van de nationale identiteit van
de jonge Indonesische staat, en daar
mee samenhangende kwesties, een
zeer lezenswaardig boek, vooral ook
wegens het feit dat bv. een systema
tische uiteenzetting van de tegenstel
ling nationale cultuur-lslam nog zelden
zo uitgebreid is gegeven.
Ch. M.
Verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong
27,50 1,50 porto.
POEKOEL TEROES 60.000
Zó vaak hoort Tjalie in brieven
dat men hem hartelijk "Poekoel
Teroes!" toewenst maar erg
veel lezers hebben hun tientjes
nog niet gestort voor ons Hidoep
Teroes Plan. Dat is toch óók
Poekoel Teroes? Zet hierin met
ons samen door. Er is geen mooi
er doel!
N.a.v. het stukje „karang" van Mej.
M. Proost in T.T. No. 21 blz. 11, het
volgende:
Dit stukje lezende, vroeg ik mij af,
of dit niet dezelfde mensen zijn, die
in weinig toegankelijke streken van
Z. Djocja en op de dun bevolkte Z.
hellingen van de Lawoe in Solo „wong
kalang" werden genoemd.
Volgens mededelingen van Javaanse
zijde, zouden zij in het bezit zijn van
een klein stompje staart en nakomelin
gen zijn van oorspronkelijke bewoners
van Java.
Aangezien het stompje staart mij zo
iets bijna onmogelijks toeleek, heb ik
beloningen uitgeloofd en inlichtingen
trachten te verkrijgen betreffende deze
wong kalang.
Zo deelde een goede bekende van
me, R. M. Notoadhisoarjo een broer
van de bekende schrijver Notosoeroto
en van W. Natodiningrat) mij mede, in
zijn jeugd in het Pakoealamse regent
schap Adikarto in een kawedanan eens
een iaag bankje te hebben gezien,
waarin een gleuf was aangebracht,
t.b.v. de uitstekende staartwervel van
deze wong kalang, waarvan er echter
nog maar weinigen bestonden. Zelf ge
zien had hij ze niet.
Aangezien ik in Solo, boven Tawang
Mangoe veel op de Lawoe-hellingen
rondzwierf, heb ik, zo dikwijls als dat
mogelijk was, in dessa's naar de wong
kalang gevraagd.
Slechts éénmaal gelukte het mij in
de dessa Bloembang, er één op het
spoor te komen. Er zou, niet ver van
Bloembang nog één wonen, gehuwd
met een gewone Javaanse, bij wie hij
gewone kinderen had.
Ondanks mijn uitgeloofde beloning
van 10,hem te zien te krijgen, ge
lukte dit mij niet.
Zoals U weet verzamelen wij al jaren
curieuze adresseringen die de post
voor ons adres slijt. De nieuwste:
"Fabriek van verpakte kant en klaar
maaltijden Yung Tong". Tong in het
kwadraat, dat moet wel iets met eten
te maken hebben. Slamat makan dus
maar!
Hardnekkig kregen wij ook geregeld
in de bus, zonder straatnaam of num
mer: "Aan het blad Tum-Tum".
Aan de inhoud van de brief (die we
wel moesten openmaken om uit te
vinden wie er nu eigenlijk bedoeld
werd), merkten we direct dat we er
naast zaten. Schrijver, alleen tekenend
met "Jan" zat kennnelijk in een modern
zielsconflict waarop alleen sex-shops
tegenwoordig de oplossing schijnen te
weten. Naderhand vertelde men ons
dat Tum-Tum een van de vele blaadjes
in Nederland is die geen nadere tekst
en uitleg verdienen. En vragen. Je kan
wel lachen soms. En huilen, doet Jan
misschien, want die wacht nog steeds
op antwoord terwijl zijn brieven in de
vuilniszak liggen. Moet 'ie maar z'n
adres zetten.
Eenden in het park. Krijgen stukjes
brood, al een beetje beschimmeld.
Eend I: Wat een slecht brood, kunnen
ze geen beter geven!"
Eend II, een beetje donkerder dan de
eerste: "Ach jij, je weet niet wat lek
ker is man! Dit is ontjom Tjirebon is-
timewa!"
L.D.
Tenslotte bracht men mij naar een
graf in de bergen. „Hier ligt hij", en
daarmee was het uit.
A. JANSSEN
18