BATIKKEN ALS ELEGANTE TIJDPASSERING EN ACHTERGRONDVORMING De bruidegom van de dochter van de huidige Sunan van Solo, Prinses Koos Hondowijah, Raden Irawan, op weg naar de Moskee, waar het Moslemse huwelijk zal worden gesloten. Hij draagt een gebatikt staatsiekleed met het patroon SEMÈN met LAR (rankend loof met GARUDAVLEUGELS)Zijn begeleiders dragen het patroon TANDJUNG GUNUNG, waarop krachtig uitschietende plantenranken. De leden van de Erewacht, bestaande uit onderdanen van de Sunan, dragen een variant van de patronengroep GARIS MIRING (schuinlopende strepen.) 'Wat zal ik thuis anders uitvoeren dan batikkenVoor de groothandel heb ik geen kapitaal, voor de kleinhandel schaam ik mij, voor de huishouding heb ik mijn be dienden. Voor een andere bezigheid heb ik geen bekwaamheid genoeg en om toch iéts om handen te hebben, ga ik batikken. Kan ik mijn batiks niet verkopen, wel, dan draag ik ze zelf of mijn gezin.' E. Jasper in "De Batikkunst" 1916) De batïkarbeid placht voor Javaanse vrouwen uit gegoede kringen een geliefde bezigheid te zijn. Het leren batikken maakte normaal deel uit van de opvoedinn en werd zó gewoon gevonden dat men er niet veel over sprak. Batik, wajang en gamelanmuziek staan nauw met elkaar in verband. In deze drie aspecten van cultuur uit zich wat voor bui tenstaanders 'typisch Javaans' is. Het ver tolkt de Javaanse wereldbeschouwing in beeld en klank. Vanouds zijn er kunstenaars die niet alleen bedreven zijn in het snijden en uitbeitelen van de zeer verfijnde leren wajangfiguren, maar die ook batikpatronen ontwerpen. Sommigen onder hen zijn bo vendien kundige musici. De oudste en te vens meest geliefde gamelanmelodieën dra gen de naam van bekende, soms als gewijd beschouwde batikpatronen zoals Pisang Ba- li, Tjangklet, Kawung, Udan Liris, Pandelori Limar en Srikaton (ter oriëntatie waar mo gelijk een letterlijke vertaling: 'pisang Bali' is een bananensoort die 'Bali' heet of van dat eiland afkomstig is. 'Tjangklet' wil zeg gen: aaneengeschakeld. 'Kawung' is een Javaanse benaming voor de arènpalm (arèn- ga saccharifera Labill). 'Udan Liris' bete kent zachtvallende regen. 'Limar' is een schuine ruit. Evenals bepaalde melodieën met bepaalde situaties in verband worden gebracht, horen bepaalde batikpatronen bij 7 juni 1970. bepaalde personen en omstandigheden. De verfijnde wajangheid Ardjuna draagt, wan neer hij in leer wordt uitgebeeld, uitsluitend het patroon van uitbottend loof Semèn of het patroon met de minuscule bloempjes Kembang Djeruk. In beschrijvingen van ge duchte wajanghelden zegt Hardjowirogo (Sedjarah Wajang Purwa) meermalen; '...en als teken dat hij een groot strijder is, draagt hij een kain met het patroon Parang Rusak Barong'. Schier onuitputtelijk geduld is een vereiste bij batikken. Het patroon in wording, dat U hier ziet, is UDAN LIRIS, zacht vallende regen. Er bestaat ook een gamelanmelodie van die naam. Foto K.I.T. Amsterdam. Reeds enkele maanden (in feite al leen tfm 3 sept.; wees er dus gauw bij!) "draait" in het Rotterdamse Mu seum voor Taal, Land- en Volkenkunde een bijzonder aardige expositie van Ba tik, waaraan ook dit (beknopte) artikel is gewijd. Aan het Rotterdams Muse um zijn verbonden Mevr. A. Velthui- sen-Djajasoebrata en René Wassing, wier namen U al vaker in Tong Tong zult zijn tegengekomen. Voor hen is Indonesische cultuur niet een artistiek aspect waar men tegenaan kijkt, maar een levende sfeer waarin zij dagelijks verkeren. Ook deze expositie is niet een verzameling dode voorwerpen, maar een boeiende vertelling, waar U graag naar zult "luisteren" De expositie is dagelijks te bezich tigen van 10 tot 3 uur; Zondag van 11 tot 3 uur. Het gebouw staat aan de nogal excentrische Willemskade (No. 23a-b) maar het is een "ouwerwets" gebouw, waar exposities uit een ver verleden in "thiiis" zijn. Kom kijken. Het is nog niet te laat! Merkwaardig is dat wanneer in Midden Java de wajangfiguren door mensen worden uitgebeeld, zij vrijwel uitsluitend grote of kleine 'gebroken hakmessen' of Parang Rusak-patronen en het patroon Kawung dra gen. Het gewijde Parang Rusak-patroon (groot voor extraverte persoonlijkheden met een flink postuur, klein voor ranke helden en vrouwen) is dan gereserveerd voor al wat adel is, het Kawung-patroon wordt door de dienaren gedragen. En dat terwijl het Kawung-patroon in oorsprong tot de ge wijde patronen behoort! Een fraai uitge voerde kain met een Kawung-patroon ver leent nog steeds distinctie. De eenvoudige geometrie die dit patroon kenmerkt, maakte het bijzonder geschikt voor de tjap-industrie en zo heeft - althans buiten de paleismuren waar de etiquette zo streng is - de Kawung een waardevermindering ondergaan. Men komt Kawung vaak tegen als eenvoudige volksdracht of verwerkt in naar westerse snit gesneden kleding: hemden, jurken, jasjes. Nursjiwan Tirtaamidjaja, kenner en ac tieve promotor van batik, vertelde in een persoonlijk gesprek, dat een moeder die 'nog oude wegen volgt', zélf de kainuitzet van haar huwbare dochter uitkiest. Daarbij houdt zij het karakter én datgene wat zij voor haar dochter wenselijk acht voor ogen en zij verwerkt dit in de keuze van de ze genrijke symbolen van de patronen die zij uitzoekt. BATIK IN HET HUWELIJK De huwelijksvoltrekking vormt in de Javaan se samenleving één van die hoogtepunten waarop men zich diep doordrongen voelt van de betekenis van de batikpatronen. In de Vorstenlanden, waar meer nog dan el ders de hand wordt gehouden aan oude gebruiken, is dit het beste waar te nemen. Families spreiden met name ter gelegen heid van een huwelijk in hun gelederen hun traditionele voorkeur ten toon voor bij die gelegenheid te dragen Nitik-motieven. Het Nitik-motief is geïnspireerd op een weef- of vlechtpatroon. Het meest populaire motief heet Truntum, waarvan de forsere varianten Grompol ('trossen') en Tandjung Gunung (Mimusops Elengi L, een geurige 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 6