De Onsterfelijke Anak Betawie(slot) Het oude Noordwijk was eigenlijk een straat van de chique Bataviase uitgaander. De restaurants en patisserieën van Versteeg en Rakkers aan de overkant Van Arcken met zijn grote klok, en Hotel der Nederlanden, en het Paleis). In de 20-er en 30-er jaren was het daar echter lang zo druk niet als op deze foto van omstreeks 1955. Noordwijk was echter geen stukje écht Betawie. Dat zat daarachter: Petjenongan, Batoetoelis, Gang Pasar Baroe, Gang Zecha en dat hele warnet van kleine gangetjes waar vele Indo's woonden van vaak het oudste en beste slag van Oud-Indië. Wie zou al die kleine gangetjes nog kunnen opsommen? Europeaan, Indonesiër en Chinees woonden hier dicht op mekaar en hier woonden Indië's mooiste meisjes kata-njèèè! Minister Bambang alias Miss Mirna II. J am a man, not a woman. You must known it, I am only an imitation woman". Deze Engelse zin wordt vlot en vloeiend uitgesproken door Mister Bambang W. Su- darso zo noemt hij zich terwijl zijn bewonderaars hem gewoonlijk Miss Mirna Martinelly noemen. Achter het toneel van „Gelanggang Remadja" in Oost-Djakarta, waar meer dan 300 toeschouwers op hem wachten, zegt hij nadrukkelijk: .Zeggen jul lie toch niet dat wij hermafrodieten of ho- mosexuelen zijn". Dit is blijkbaar bedoeld als een oorlogsverklaring aan het adres van degenen die negatief oordelen over wat ge woonlijk wadam wanita adam trans- vestiet persoon die de drang heeft zich in de kleding v.h. andere geslacht te ste ken) wordt genoemd. Maar het volgend ogenblik zegt Mister Bambang alias Mirna gelaten (Suara Kendor): „Maar u moet zelf maar weten wat U ervan denkt, wij maken ons er niet druk over. It's up to you". Daarna wordt hij aangekondigd en komt hij het toneel op, waarbij hij het liedje lanceert: The love of a woman. Zijn stem is heel re delijk om te horen. Terecht heeft hij/zij de leiding van „The woman imitation show", die die avond medio mei een krach tig applaus kreeg. Sex. Kolonel Edy Mudiono, voorzitter van het Uitvoerend Comité, bestuurslid van het Youth Centre in Oost-Djakarta is ook aan wezig, maar niet in uniform. Naar verluidt is hij van plan het tippelen van transvestie- ten op de Thamrin- en Soemenepweg tegen te gaan. Hij heeft verklaard dat hij ook van plan is aan de jongeren duidelijk te ma ken dat transvestieten een aangeboren af wijking hebben, die ze zelf niet gewild heb ben, zodat het niet aangaat ze negatief te beoordelen. „Ik wijs er de jongeren, die in het Youth Centre komen, op dat ze beter van sociale zin kunnen getuigen door gele genheid te geven aan de transvestieten een positieve houding aan de dag te leggen via hun show". Intussen is Miss Mirna, na haar eerste liedje, begonnen met een „wellustige dans". Zingend en dansend trekt ze coquet haar donkergele avondkleding met een ruk uit. De delen van haar cocktail dress vallen stuk voor stuk op de vloer, hetgeen verge zeld gaat van gefluit en kreten van de toe schouwers die „van alle leeftijden" zijn. An ders dan de climax van een striptease in een nachtclub legt Mirna geen kledingstuk ken af die gemaakt zijn van zwarte tule. Zij vertoont een ander stout stukje. Onver wachts beëindigt ze de vertoning door haar BH Kaleidoscope los te maken, die ze daar na met de blonde pruik afrukt en op de vloer gooit. Dan komt er een stevige borst te zien, terwijl het haar op het hoofd dun is: De borst en het hoofd van een man. Het publiek gaat dan schreeuwen, niet meer de kreten van gecharmeerde toeschouwers, maar van mensen die zich „tjekakan" (beet genomen) voelen. Gelukkig worden de lam pen vlug uitgedraaid. De zo hot lijkende vertoning eindigt in een grap. Een half gare grap zoals Bing Slamet die meestal tapt als hij geen inspiratie meer heeft. Porno. „Wij bedriegen de toeschouwers niet door te verbergen wie wij eigenlijk zijn", zo zegt Toean Bambang/Nona Mirna, terwijl hij knippert met de valse wimpers op zijn oog leden, die zwart zijn gepenseeld. „Want wij zijn fysiek mannen. Onze grapjes zijn die van een opgedirkte man". Mirna is kenne lijk trots op zulk een openhartigheid. Want iemand die de bijnaam „wadam" (wanita adam transvestiet) kreeg doet immers gewoonlijk veel moeite om de oorspronke lijke knokige lichaamsgedeelten op een overdreven manier te verbergen, en dat al leen maar omdat zij er compleet als vrou wen willen uitzien. Op de vraag of zo'n manier van doen geen „porno" is, zegt ko lonel Edy: „Als zoiets zou worden gedaan door echte vrouwen, zou het natuurlijk por no 12 zijn. Ik vind dit helemaal geen por no". Daarop geeft de kolonel een voorbeeld van een man die een korte broek en een singlet draagt. „Is dat soms ook porno?" vraagt hij. Jammer dat hij geen gelegen heid meer heeft om uit te leggen of een man in z'n hemmetje en onderbroek ook geen porno-vertoning geeft als hij begint te buitelen voor een aantal nette mensen met het doel hen te prikkelen. Vooral wanneer dat wordt gedaan in een Youth Centre. Voor degenen die de dijen van een vrouw niet goed weten te onderscheiden van die van een man, zal de dans van Mirna en ver volgens de dans die wordt gebracht door Maja Puspa in het „hulsel" van Djoni, met haar 13) mollige lenige lichaam, iets adem benemends zijn. De dans met het thema van koningin Cleopatra wordt door Maja gebracht in een lichtblauw tulen costuum, waaronder duidelijk de zwarte tule is te zien. De travestie is zo, dat het verleidelijk werkt op wie gauw verleid is. Ook in an dere nummers met klinkende namen als „Rabbits Dance", „Playboy Dance", schudt Maja alle delen van haar lichaam, van haar heupen tot aan haar buik en borst. "Ik heb deze dansen van niemand ge leerd", zegt ze ter verduidelijking. „Ik oefen mezelf in het maken van bewegingen die ik mij inprent, als ik zelf naar een prikkelen de dans kijk. Als zo'n dans hot is, kan ik het altijd nog hotter", zegt Maja ronduit. Dat bewijst al wel dat inderdaad in die dans de bedoeling tot prikkelen voorzit. „Maar natuurlijk behoort zo'n dans die nog hotter is tot een speciaal beperkt program", fluistert Maja ten slotte nog. Wadam. Mira, die de leiding heeft van de uit zes leden bestaande Woman Imtiation Arts, is niet pas naar voren gekomen. Eerst maakte ze deel uit van de groep „Wadam Top Star", die vroeger heette „Walam Star" en onder leiding stond van Tante Any Mambo. Ze ging van die groep weg wegens een geschil over de inkomsten. Nu werken zij zelfstandig en verdienen per opvoering tussen de Rp. 2500 en 10.000. „Wij geven niet alleen shows u), wij zijn ook modistes, we sieren bruidjes op en verliefden", zegt Susy, één van de zes, heel coquet. Mirna, die vroeger in Djakarta met haar tweelingbroer Bambang bekend was als het duet „Bambang bersaudara" in de band OTISTA, herinnert daar nog even aan. Mir na zegt dat ze de naam „Bambang 15) zal blijven voeren zolang ze haar best doet be roepsdanseres te zijn. „In de show ben ik een man, in de business een imitation wo man. Als ik mezelf een wadam (transvestiet) noem, zal dat moeilijk aanvaardbaar zijn in andere programma's zoals TV of Taman Ismail Marzuki op Tjikini. Maar als ik een man ben, zullen ze mij accepteren, denk ik, als een opgedirkte man, die in een show werkt". Daarentegen is Maja er niet afke rig van „wadam" (als vrouw verklede man) te worden genoemd. Ze zegt coquet: „Als ik mag kiezen, dan ben ik best in m'n sas met de door Bang Ali gegeven erenaam wadam". Gevraagd naar de reden daarvan, zegt ze knipperend met de ogen, terwijl ze haar gezicht een beetje bedekt met een waaier: „Omdat het inniger en sadistischer klinkt deh". 16) Daarop vertelt Mirna, alias Bambang, dat hun groep al eens in Semarang, Djokja en Soerabaja is geweest. Daar werden ze be- 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 8