LAWANG Indentiteit en beschaving 3ndoneóióch leerdicht KUKU TJINA HATI" Tong Tong's mederedacteur, de Heer G. Bartman, maakte tijdens zijn recente verblijf in Indonesië o.a. de hierbij afgedrukte aardige foto's van Lawang, plekjes, ivelke lezers die in Lawang hebben geuioond of er vaak langs kwamen, met veel plezier zullen herkennen. Boven links: Het witte kerkje van Lawang dat ik vanaf mijn jeugd ken. Ik heb hier de H. Mis bijgewoond, (sept. '69) Boven rechts: Station Lawang. 491 m. Het ligt daar stil en er komt haast niemand. Wat was het er vroeger gezellig druk! Weekenders uit S'baia om in Lawang te wandelen of te zwemmen. De satee Lawang was onover- ti off en Beneden links: Station Lawang. "Es lilin! Es lilin!" Beneden rechts: Emplacement station Lawang. Als je goed kijkt, en je hebt scherpe ogen, kun je op de achtergrond flauw de gunung Wedon zien, hier schoten we in 1922 onze eerste kidang. 1. Kalau tak bermeriam Baiklah diam. 2. Kalau tak berlela Baiklah merela. 3. Kalau tak bersenapang Baiklah bagai djalan laparig. 4- Kalau tak berpadi Sebarang kerdja tak djadi. 5. Kalau tiada beras Kerdja tiada keras. 6. Kalau tiada beruang Kemana pergi bertjuit-tjuit. 8. Setali pembeli kemenjan Sekoepang (segobang) pembeli ketaja. 9. Sekali lantjungkeudjian Seumur orang tak pertjaja. Eenmaal als valsaard ontmaskerd, En niemand vertrouwt je in je leven meer. Ingez. door W. F. W. Schardijn Naar aanleiding van het verhaal van Lin Scholte in Tong Tong van 15 au gustus over Kelip 2 volgende: Als Chinese herinner ik mij uit mijn prille jeugd, dat als mijn grootmoeder haar nagels aan het knippen was, wij alle afgeknipte nagels zorgvuldig moes ten verzamelen, die ze dan in een flesje stopte, met het gevolg, dat ze rijen fles sen met nagels had staan. Op onze vraag, waarom ze dat deed, zei ze, dat ze anders alle afgeknipte na gels moest opzoeken als ze dood was en dus eiste, dat alle flessen in haar doodkist werden gestopt, als het zover was. Dit verklaart misschien de uitdruk king "kuku tjina mati" over de vuur vliegjes. A.v.Z. Ik ben weer 100% Pro Tong-Tong, nu ik de aller-miserabelste NOS-commentaren van Joop van Zijl heb moeten slikken! Beschaving duurt inderdaad 3 generaties lang, alvorens verworven te zijn. Al mijn kennissen hebben privé gereclameerd bij de NOS en sommigen hebben om de naam van "Van Zijl's chef" gevraagd... om hun klacht beter te deponeren. Af en toe heb ik "spitsroeden gelopen" als Nederlands paspoorthoudster! Ik ging zowat "door de grond" heen! Goddank, goddank heeft Prins Bernhard de Indonesische pers extra dank betuigd "voor de hoffelijkheid" betoond t.a.v. dit Staatsbezoek. H. E. Eichholtz - Wolterbeek In uitzonderlijke en moedige tegenstelling tot al die assimilatie-processen, waarin Ne gers Blanke moeten worden en b.v. Mexica nen Amerikaan (waardoor zuivere identiteit verloren gaat!Ij en hier in Holland Indo's en Antillanen hardnekkig "honderd procent Hollander" moeten zijn, lazen we in TIME van een kordate actie om de eigen identiteit per sé te behouden! Tot voor kort immers gingen in de U.S. blanken en negers op separate scholen en reden de scholieren in separate bussen. Sinds echter de integratie goed doorgezet is, is er in heel Amerika een geweldige ver huizing aan de gang om de leerlingen per sé "door mekaar te gooien", zodat scholie ren vaak mijlen ver van hun wijk op andere scholen moeten. Op zo'n manier hoopt men af te komen van de oude ghetto wantoe standen. (Alsof de scholen dit veranderen kunnen, terwijl de mentaliteit hetzelfde blijft!) Deze massa-verhuizing werd nogal dociel uitgevoerd, want nu wilde niemand meer voor "raciaal" uitgekreten worden. Maar de Chinezen van China Town (in San Francisco) lieten zich niet uit hun eigen wijk zetten. Eh een actie van Chinese huis moeders wees al dat geassimileer af en wilde chinees blijven in de eigen wijk. Dr. Dennis Wong bracht dit streven krachtig onder woorden: "Wij willen niet hebben dat het identiteitsbesef van onze kinderen wordt bedorven door vermenging met blanke kin deren. Wij hebben een spreekwoord dat zegt dat het tien jaar duurt om een boom te planten en honderd jaar om een persoon te cultiveren!" Zowel Mevr. Eichholtz als Dr. Wong ves tigen hier de aandacht op het feit dat veel maatschappelijke, raciale en politieke con flicten au fond beschavingsconflicten zijn, dus van minder beschaafde mensen tegen beschaafde. Bij een ander volk op bezoek komen en de armoede van dat volk breed uitmeten is gewoon onbeschaafd. Daar heb ben politieke of sociale gedragingen van de beoordeelde niets mee te maken. In Ameri ka: het is opvallend dat de Chinese en Ja panse groepen in Amerika nooit last hebben van assimilatie-ruzies. Daar voelen ze zich eenvoudig te hoog voor Bij bestellingen van de oude boe ken, niet direct de giro overma ken. Er is in de meeste gevallen maar 1 exemplaar in voorraad en misschien is een ander U net voor geweest! Dus bestelling per briefkaart, betaling na ontvangst! 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 14