ZINSMELODIE BPM EN KPM Kom Hier, Schildpad, Kom Hier! een grondige verbouwing, waardoor de moskee veei van zijn vroeger uiterlijk verloren heeft. Zo zijn de vier grote stijlen, die van de vloer tot het hoogste dak doorlie pen, versterkt. Ze zijn niet vervangen, doch dikker gemaakt, door er stukken hout tegen aan te brengen, die met ijzeren hoepels op hun plaats werden gehouden. De vierkante palen werden daardoor ronde, houten zuilen. Doch omdat de moskee ook nog ruimer ge maakt moest worden, zijn om de vier middenzuilen nog twaalf baksteenzuilen geplaatst, zodat er in totaal 16 waren, opgesteld in rijen van vier. Doordat de moskee dus breder is geworden, is het torenachtig karakter wat verdwenen. Dit ging nog meer verloren door de plaatsing van een soerambi of voor galerij. Zoals bekend hebben de meeste Ja vaanse moskeeën thans zulk een voor galerij. Oorspronkelijk is deze er niet bij geweest, zodat sommige Moslims deze brede overdekte ruimte ook niet tot de eigenlijke moskee rekenen. Het moet ook een nieuwigheid geweest zijn, die vermoedelijk tegen het einde der 17e eeuw door soenan Mangkoe-Rat II is ingevoerd bij zijn grote kratonmos kee. Waarschijnlijk is dit vorstelijk voorbeeld toen door de regenten in de hoofdplaatsen nagevolgd en verder ook op de kleinere plaatsen in het Mata- ramse rijk, dat zich toen nog van de Preanger tot de Oosthoek uitstrekte. Daarom zijn deze soerambi's in West- Java nog lang niet overal doorgedron gen en in de Bataviase Ommelanden heb ik nog menige moskee zonder voorgalerij gezien. Sedert de 17e eeuw stond men daar immers al onder de Compagnie en hoefde men zich van de Mataramse Soesoehoenan niets aan te trekken. Tegenwoordig wordt de soerambi ge bruikt om er rechtszaken te beslissen, huwelijken te sluiten, gezellig te rede kavelen, of een dutje te doen. Als het in de vrijdagsdienst erg vol is, wordt er ook wel het „gebed" verricht. Op blz. 7 van T.T. 15-8-1971 staat onder: „De toon en zinsmelodie is belang rijker dan de woordschikking, want een en dezelfde zin kan een verschillend effect hebben, als hij met een andere intonatie wordt uitgesproken." Hierbij dan 2 voorbeelden: 1. a. Aan een Njonjah vraag je als man tijdens een feestmaaltijd gewoon: „Mag ik die sambel-goreng ati?" b. Maar aan een Nonnah manies daarentegen: „Mag ik die sambel-goreng ati?" (hartje) 2. a. Als dame kun je een, door een aardige tafelbuurman aangebo den schotel saté babi weigeren door gewoon te zeggen: „Dank U, ik hou niet van saté babi". Nu is het merkwaardige, dat volgens de tekening van 1805 de Demakse moskee toen nog géén voorgalerij be zat, doch er thans wél een heeft. Deze soerambi bezit houten, vierkante pila ren, die prachtig met oud snijwerk zijn versierd. Bij mijn laatste bezoek in 1940 had men er een laag grijze gou- vernementsverf overheen gesmeerd, wat het niet fraaier maakte. Deze mooie pilaren, zo luidt de overleve ring, zouden, nadat het heidense Madja-Pait was veroverd, uit de hei dense hoofdstad zijn geroofd en naar Demak overgebracht. Men heeft de pi laren toen gebruikt voor een bale of langwerpige open hal voor slametans en dgl. Deze bale zal wel niet tegen de moskee hebben gestaan, want op de tekeningen van 1808 is er niets van te zien, terwijl Raffles in zijn History of Java verhaalt, dat de bale zich „in front of" de moskee bevond, wat niet wil zeggen, dat hij er tegenaan stond. Doch bij de grote verbouwing van 1840 heeft de gerestaureerde moskee van Demak, die nog een soerambi miste, er een gekregen, door er de reeds eeuwenoude bale tegen aan te zetten. De Demakse moskee heeft sedert kort zelfs een minaret, een menara, die inderdaad bij betrekkelijk weinig Javaanse moskeeën voorkomt. Dat be hoefde vroeger ook niet, want omdat de moskeeën toen veel weg hadden van een toren, kon de moskee zélf voor menara dienen. In de Soendalanden zag ik de bedoeg ook boven in de moskee hangen, zodat de oproep tot het gebed van daaraf zal hebben plaats gevonden. Maar Demak heeft ten slotte tóch een minaret gekregen, en wat voor een, een ijzerconstructiewerk, zoals de vroegere Wilhelminatoren aan de Soe- rabajase Oedjoeng. Kortweg, een monster! Laten we hopen, dat de oude moskee nog lang zal blijven bestaan en dat die afschuwelijke ijzeren minaret spoedig door de roest zal worden ver teerd. b. Maar tegen een vervelende ke rel kan ze ook zeggen: „Dank U, ik hou niet van saté babi". O. H. Kiliaan De telefoon rinkelde; ik nam de hoorn op en zei: „Met de BPM". Een sympathieke mannestem: „Dag juffrouw, weet U wat BPM betekent?" Ik antwoordde: „Wel, de Bataafsche Petroleum Mij." De man: „Banjak Prempoean Manis". Ik lachte en vroeg: „Met wie spreek ik?" Hij lachte ook: „Met de KPM en weet U, wat KPM betekent?" Ik: „Koninklijke Paketvaart Mij." Hij vrolijk: „Koerang Prempoean Manis". Daarna volgde het zakengesprek. C.A. Zoals de lezers zo zoetjes aan wel weten, is de schildpad een speciaal lievelingsdier van T.R. Immers, levend in twee bestaansmogelijkheden (zee en land; water en aarde), zonder dus „vlees OF vis" te zijn, maar vlees EN vis tegelijk, bestrijkt de schildpad een enorm levensterrein. En is misschien ook daarom het dier met de hoogste leeftijdsgrens van de fauna. Als marginaal mens, ook wel meng- bloed genoemd, beweegt Tjalie (en menige mengbloed met hem) zich vrij in twee culturen, een leven opbouwend met méér mogelijkheden (dus ook meer rijkdom) dan elk volk apart (of ras apart) zou kunnen vinden. Hier is na tuurlijk veel tegen te zeggen (en ik heb er mijn hele leven lang van moe ten horen), maar soedah: zo zijn de mengbloeden nu eenmaal. Zoals schild padden zijn wat ze zijn. Dat de wonderbaarlijke schildpad bo vendien een haast „magisch dier" is, vertelt het volgende feit, dat velen mis schien al van andere zijden gehoord hebben: In bepaalde eilandengroepen van de Stille Zuidzee kunnen de eilandbewo ners de bewoners van de zee oproe pen. In de Gilbert en Ellice eilanden wonen in de afgelegen dorpen mensen, die met een soort vreemde bovenna tuurlijke macht hele scholen schildpad den van een heel ver rif naar zich roe pen door in trance te gaan en ze dan „op te roepen". Op Kadavu, in de Fidji eilanden, roe pen vrouwen van het langune dorp de groene reuzenschildpadden op deze manier op. Hetzelfde rituaal kan men terugvinden op het naburige Nacamaki Eiland. Door de een of andere mentale telepathie worden de reuzendieren ver lokt en zwemmen in perfecte formatie zonder tegenstand te bieden naar het strand, waar sommige worden gevan gen en toebereid voor een feestmaal tijd. Het is één van de wonderlijkste dingen die men in de Zuidelijke Zeeën waarnemen kan. De zee is diep blauw rondom Fidji. Er zijn 300 eilanden en eilandjes die soms recht uit zee oprijzen in toren hoge pieken, soms dicht begroeid zijn met wildernis, soms met een sikkeltje strand en een paar palmen. Wij westerlingen luisteren met onge loof en onbegrip naar zulke manifesta ties. Onze beschaving heeft ons zó diep ingekapseld in rationalisme en materialisme, dat we voor de supra- normale en magische mogelijkheden van de menselijke geest afgestompt zijn geraakt. Hoe jammer, misschien is daarmee een kern van waar geluk ver loren gegaan 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 7