Soerabaja I. J. van Kempen Zie ook de foto's op de volgende pag. Van de heer I. J. van Kempen, direc teur-eigenaar van Hotel Pregolan te Soerabaja, kregen wij een lange brief, waarvan het grootste deel gewijd was aan veranderingen die hij in Holland aangetroffen had, sinds hij er 33 jaar geleden was. Maar ook Soerabaja is veranderd sinds wij er twintig jaar ge leden vandaan gingen. In het stadsbeeld van Soerabaja zijn de electrische trams verdwenen, ver telt hij. Alleen de voorwereldse stoom tram rijdt nog steeds langs djalan Di- ponegoro, Pasar Kembang, djalan Raya Ardjuno naar Udjung, de aanlegstei ger voor veerpont naar Madura en langs Bibis naar de Stadstuin. De "Stadstuin" als zodanig behoort tot het verleden. Op die plaats is thans het nieuwe capitale gebouw verrezen van de BANK INDONESIA (vroeger Javase Bank). Tegenover dit nieuwe gebouw staat nog steeds het Hoofd Postkantoor in haar oorspronkelijke stijl. Surabaja eens de voornaamste stad van Indonesië, door haar indus trie en handel en scheepvaart - alle grote mailschepen deden Surabaja aan - is momenteel teruggedrongen naar het tweede plan. De Autoriteiten stellen evenwel alle pogingen in het werk om niet alleen 3e industrie te bevorderen maar ook Su rabaja weer aantrekkelijk te maken voor toeristen. Dank zij het vijf jaren plan, meer bekend onder de naam: PELITA, zijn er verschillende verande ringen Surabaja ten goede gekomen. Ik wil slechts enkele voorbeelden noe men t.w.: TUNDJUNGAN, thans shop ping centre van Surabaja; hier kun je heus je geld wel kwijt. Djalan URIP SOEMOHARDJO, vroeger Palmenlaan Zuid, en in het verlengde daarvan de geheel gemetamorfoseerde djalan RAYA DARMO, welke thans in op- en neergaande richting berijdbaar is ge maakt voor minstens drie rijen auto's en/of ander vervoermiddel. De WONOKROMO BRUG, geheel vernieuwd en verbreed; de entree van Surabaja, komende uit de richting Ma- lang. Vroeger 'n smalle straat met aan weerszijden krotjes van tokos, kris kras door elkaar, thans een weg van min stens 40 meter breed, waarbij rekening werd gehouden met de rooilijn. De brug over de Brantasrivier, die djalan Sonohkembang verbindt met Gubeng. Verder wordt er gebouwd aan een bij pass, waardoor het zuiden van Sura baja rechtstreeks wordt verbonden met het noordelijk deel van de stad. Om dit alles te kunnen "beleven" moet U zich persoonlijk komen overtuigen, dan èerst kunt U een oordeel vormen hoe alles is veranderd in Surabaja. Bij dit alles moet mij echter één ding van het hart nml. dat door de Autori teiten teveel aandacht is besteed aan de hoofdwegen, zodat de minder be langrijke wegen in ernstige mate in het gedrang kwamen. Ik zou U dan ook willen toeroepen: "KOMT EN OVER TUIGT U". De reisgelegenheden zijn momenteel zo goedkoop, dat het, ik zou haast zeggen als een "shame" moet worden aangemerkt, indien U er geen gebruik van maakt. - In Sura baja zijnde, kunt U logeren in het hotel van schrijver dezes - HOTEL PREGO LAN - gelegen in de djalan Pregolan- Bunder 11/15; goed en goedkoop, zin delijk, uitstekend eten gepaard aan een goede service. Ik haal U af van airport DJUANDA in WARU en/of van het station Goe- beng "free of charge". Voor verdere inlichtingen kunt U zich wenden tot de Directrice van de: EUROPEAN ASIAN CLUB, mevr. A. A. FANGIDAEI-Jong- kind, Lage Gouwe 152, Gouda. Mis schien valt het U op dat ik hoofdzake lijk over Surabaja heb geschreven. De reden hiervan is dat ik de laatste ca 40 jaren - met een onderbreking van mijn 31/2 jarig krijgsgevangenschap - in Su rabaja heb gewoond. Over Djakarta is reeds zoveel geschreven, dat een bijdrage van mij van niet veel beteke nis zal zijn. Over Bandoeng, Djocja, Semarang en andere grote steden kan ik alleen zeggen dat ook die zich alle in een stadium van ontwikkeling bevin den. Dit artikel wil ik niet besluiten voor en aleer ik nog een oproep heb gedaan tot al die Indische Nederlanders, van wie er velen hier geboren zijn, weer eens een kijkje te nemen na een afwe zigheid van ca. 20 jaren. Hotel Pregolan, en in de Djalan Pregolan-Bunder. Djalan Urip Soemohardjo vroeger Palmenlaan-Zvid) 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 12