DOES TRAVEL SERVICE 31 Laurens Tuynman De 70-ste verjaardag van de Indische kunstenaar Laurens Tuynman (vorige jaargang No. 23 - voorplaatartikel) werd de vorige maand gevierd met een expositie van zijn werk in de zalen van het Genootschap Kunstliefde in Utrecht. En wéér zijn we voornamelijk getroffen geweest door deze schijn baar zo simpel met slechts potlood uitgevoerde tekeningen. Want deze moderne tijd schijnt alleen grof sla- gerswerk tot kunst verheven te hebben met schilderwerk waar de lellen en lappen van af hangen, terwijl men ver geefs zoekt naar een herkenbare ana tomie of structuur. Als we dan het werk van Laurens Tuynman zien, denken we tegen wil en dank terug aan onze jonge jaren toen in Indië nog veel met potlood en conté gewerkt werd. En al waren het hoofd zakelijk Christuskoppen, familieportret ten en filmsterren, die met eindeloos geduld en toewijding op papier werden gezet, het werd door de besten met 'n eenvoud en gracie gedaan, die ondanks het vaak banale onderwerp op een vreemde manier bekoorden. Laurens Tuynman heeft dezelfde eenvoud en schuchterheid, die in deze harde tijd zo extra weldadig aandoet. En Westerse kunst-critici zien er direct andere oosterse elementen in, die wij al verloren en vergeten waanden: "voornaamheid, verfijndheid, "aloes", "mystieke benadering", "typisch oos ters cultuurpatroon", zijn zo maar een paar woorden die wij uitpikken uit de diverse recensies. En inderdaad IS dit werk Oosters, we zouden haast zeggen een Nieuwe Dageraad van het Oosten als al dit moderne grove en perverse werk dat "moderne kunst" heet, al lang verveelt en zonder toekomst is (of het zou moe ten zijn nóg verdere verminking en normenvernieling). Dan zien we bij Laurens zulke vederlicht opgezette por tretten, dat het lijkt alsof gezichten uit een andere wereld voorbij de nevelen van het bewustzijn ons aan kijken. Gezichten in welker schaduw het fijne gezichtje van een elfje ons aankijkt... en als we scherper toekijken, zien we dat het ook zo IS. De kunstenaar heeft met spinrag-fijne lijntjes een fee tussen takken en bladeren getekend - alsof hij zeggen wil: er is een andere wereld, een geestenwereld achter de waar neembare gestalte der dingen. Tekenen als mystieke belevenis - het kan! Ook bij zijn keramiek betreedt Tuyn man andere terreinen. Vindt hij vrij spoedig een volmaakt figuur van een vaasje of kom, dan verandert hij aan de gedaante niets meer, maar door het aanbrengen van metaal-emulsies (ijzer, koper, enz.) en het blootstellen van het vaasje aan hoge temperaturen (hij heeft in zijn huisje een electrische miniatuur-oven), soms tot veertien ma len toe, krijgt hij grillige contouren die If you can keep your head when all about you Are losing theirs and blaming it on you; If you can trust yourself when all men doubt you But make allowance for their doubting too; If you can wait and not be tired by waiting, Or being lied about, don't deal in lies, Or being hated don't give way to hating, And yet don't look too good, nor talk too wise; If you can dream and not make dreams your master If you can think and not make thoughts tour aim; If you can meet with triumph and disaster And treat those two impostors just the same; If you can bear to hear the truth you've spoken Twisted by knaves to make a trap for fools, Or watch the things you gave your life to broken, And stoop and build 'em up with worn-out tools; If you can make one heap of all your winnings And risk it in one turn of pitch-and toss, And lose, and start again at your beginnings And never breathe a word about your loss; If you can force your heart and nerve and sinew To serve your turn long after they are gone, And so hold on when there is nothing in you Except the will which says to them: "Hold on." If you can talk with crowds and keep your virtue, Or walk with Kings nor lose the common touch, If neither foes nor loving friends can hurt you, If all men count with you, but none too much; If you can fill the unforgiving minute With sixty seconds' worth of distance run, Yours is the Earth and everything that's in it, And which is more you'll be a Man, my son! (Rudyard Kipling) op zijn werk liggen als eeuwenoud patine. Meesterlijk! Ach, in deze drukke, lawaaierige, oppervlakkige tijd, die alleen nog uit schijnt op schrik-effecten, ziet men licht over het werk van Laurens Tuyn man heen. Pas veel later, als de mens zich gaat bezinnen, en zoekt naar het stille en fijne in de Schepping, zal men zich Tuynman herinneren en hem her kennen als 'n voorloper van de nieuw- STE tijd. Want wij zijn mensen levend in de natuur zo oud de wereld is, en zo lang de mensheid leven zal, dus zal hij altijd zoeken naar herkenbare ka rakters en dierbaarheden. Hoe ethe risch ook. Wel, dan is men bij Laurens Tuynman terecht. T.R. Opgestuurd door de Heer Bakker aan Tjalie "voor de sterke geestelijke en Eur- Aziatische verwantschap tussen Tjalie Ro binson en Kipling", voor welk compliment ik zeer erkentelijk ben, al verlies ik het verschil in grootte tussen mij en Kipling geen seconde uit het oog. We hopen dat er vele lezers zijn die Rudyard Kipling's gedichtenbundel ook in hun kast hebben en er regelmatig in bladeren. Zelden heb ik copy van anderen gelezen die zó sterk uit Europa en Azië tegelijk sprak. En zo mooi. De sterke socialistische inslag van En geland en Nederland maakt dat sinds lang weinig gehoord werd van Kipling, maar hij zal het in de letterkunde langer volhouden dan welke partij-politiek ook. Als alle po litieke problemen uiteindelijk uitgeprobeerd en uitgekauwd zijn, dan blijft Kipling over als een "summing up" van rijpe Aziatische en Europese filosofie. - T.R. V. Woustraat 115 Amsterdam Telefoon: 020-73 21 38/76 30 63 Kent U ook nog steeds dat verlangen om - al is het maar éénmaal in Uw leven - INDONESIË te mogen terugzien? Maar schrok U van de hoge reiskosten? Informeer dan nu eens vrijblijvend naar onze reizen naar Djakarta. LIBURAN MURAH Dl INDONESIA 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 5