KERSTNACHT
Bij*het krekelgevecht
dri^y koningen^
r
Mei NECTAR - essence
eenlopende wijze waarop men een uitzicht
had op de wereld vanuit hun verschillende
hoogte. Zoals b.v. mensen uit Bandoeng of
Sarangan nu eenmaal alles van de bergen
uit bekeken tegen mensen uit Djakarta of
Soerabaja alles van de vlakte uit. Vanuit
dat verschillende "levensperspectief" sche
nen die dorpen in India eeuwig vijandig te
MOETEN blijven. Maar op een keer zijn ze
toch met elkaar gaan praten over de be
langen die ze met elkaar gemeen hadden
ondanks de verschillende "aanblik". En uit
die gesprekken met gemeenschappelijke
belangen is uiteindelijk een gedeelde werk
gemeenschap gekomen die beide dorpen
constructief tot groot nut is geworden.
U begrijpt dat dat toevallige gesprek uit
een toevallige ontmoeting me ineens wak
ker heeft gemaakt. Ik denk nu dat deze pas
sage uit "Koningen" duidelijk wil maken
dat er INDERDAAD verschillende Godsop
vattingen mógelijk zijn, die tot oorlogen
kunnen voeren. Het verder aan ons overla
tend om "partij" te kiezen, wetend dat er
eventueel oorlog van komen kan. Die men
niet automatisch hoeft te kiezen, omdat o.a.
ook andere bijbelboeken duidelijk verteld
hebben dat van oorlog altijd wraak-oorlog
komt, enz. enz. Pas zoals wij in het slot
verhaal lezen, men ondanks onoverkome
lijke machtsverschillen toch als broeders
met elkander praten wil, wordt oorlog ver
meden. Waarover een andere keer meer!
Wij leven al minstens 2000 iaar verder
dan de oorlog met Syrië. En wij zijn geeste
lijk rijper geworden. We kunnen moeilijk
geloven dat welke God ook oorlogen laat
voeren om eigen superioriteit aan te tonen
over andere Goden.
Een in de eeuwen verder gerijpt inzicht
verwacht van ons, mensen (die immers ge
schapen zijn naar God's evenbeeld), om
ook als oorlogen onvermijdelijk schijnen,
tesamen te komen in ernstig beraad. Want
vóór een God uitverkorenen kiest, heeft de
Schepper de mens het vermogen gegeven
tot ernstig beraad. En waar ernstig beraad
mogelijk is, kunnen vredelievende oplos
singen gevonden worden, ook al zouden wij
"volgens de bijbel" er best een robbertje
voor willen knokken
T.R.
Bij het krekelgevecht worden de
bamboekokertjes met de krekels met
open deur tegenover elkaar gezet,
waarna de krekels worden gekieteld
met een grassoort onder de aanmoedi
gingen a of b:
a) Krik, djangkrik
Moesoeh-moe djeliteng doewoer
Tjokotten ketoök moendoor
of
b) Krik, djangkrik
Moesoeh-moe gedé, djrabang
Tjokotten ketook, mbandang
a) Krik, djangkrik
Je vijand is zwart en hoog
Bijt hem tot hij achteruit gaat
of
b) Krik, djangkrik
Je vijand is groot en roodbruin
Bijt hem tot hij op de loop gaat.
O. H. Kiliaan
Rommelend in oude paperassen die, nu het jaar ten einde spoedt eens opgeruimd
moeten worden, vond ik een kerstrijm terug, dat mijn drie kleinkinderen enkele
jaren geleden onder de stralende kerstboom ten beste gaven. Drie kleine hummels,
gehuld in een wit laken met een koord om het middel, de koppetjes gedekt door
een zelfgeprutst verguld kartonnen kroontje, een wandelstaf met een gouden ster
in de knuistjes, stonden daar dapper om de beurt een coupletje te zeggen.
Op het punt ook dit poeem als zo menig ander in mijn prullemand te laten ver
dwijnen, dacht ik er opeens aan, dat er misschien wel Tong-Tonganakjes zouden
kunnen zijn, die op Kerstavond ook eens koninkje zouden willen spelen. Hierbij
dus mijn Kerstrijm, eenmaal geschreven voor Lune, Diederik en Maura.
Eerste kind: Wij zijn de drie koningen en komen van ver,
Geleid door het licht van een stralende ster;
Héél hoog aan de hemel, verblindend van pracht,
Heeft zij aan de wereld een boodschap gebracht.
Tweede kind: Zij wees ons de weg door de donkere nacht
Naar de plek waar Gods Zoon werd ter wereld gebracht,
In een schamele stal, in een kribbe van hout,
Wij brengen het wierook en myrrhe en goud.
Derde kind: Er is aan de wereld een wonder geschied,
En engelen brengen het uit in een lied,
In Bethlehem is er een kindje geboren
Verkonden de juichende engelenkoren.
Eerste kind: Daar hing om de kribbe een wonderlijk licht
Om het hoofd van het kind, om Maria's gezicht,
Het kind lag zo lieflijk in moedertjes arm,
Het lag er zo vredig, zo veilig, zo warm.
Tweede kind: En buiten de stal, in de donkere nacht,
Daar hielden de engeltjes trouwe de wacht,
En bóven de stal blonk de heldere ster,
En verkondde de boodschap heinde en ver.
Derde kind: En herdertjes lieten hun schaapjes in 't veld,
En kwamen van verre toen aangesneld,
En knielden ontroerd voor het kindeke neer
En zongen een liedeke Jezus ter eer.
Eerste kind: Wij zijn de drie koningen en komen van ver,
Wij volgden het licht van de stralende ster,
Die eenmaal in Bethlehem, ver hier vandaan
Hoog boven de stal aan de hemel bleef staan.
Tweede kind: Kom, laat ons nu zingen, het Godskind ter eer,
Het Kerstlied, het klinkt er zo lieflijk, zo teer,
Het lied van de Stille, de Heilige Nacht,
Toen Maria Gods Zoon ter wereld bracht.
Alle drie: Stille nacht, heilige nacht,
Enz.
Hein B.
maakt U voordelig Uw ROZENSTROOP, sorbets,
gebak en zeer fijne likeuren I I
Nu ook Nectar kleurstoffen I
oEoiröNBiao Vraag gratis receptenboekje.
pharm. fabriek "Phytol" - Afd. Nectar essence
Gtudm Medaille Den Haag 1913 Wagenstraat 129 Den Haag.
15