Hoewel Tjalie een "westhoeker" is zijn vele aardige plekjes van Oost ]ava voor altijd in zijn geheugen gegrift. Bij voorbeeld dit rustige strand Pasir Poetih met zijn vlerk prauwen, en haast onzichtbaar aan de overzij de kust van Madoera. Toch heb ik dit strand gekend tijdens de onafhankelijkheidsoorlog wereld 50 dollar, maar in 1971 blijkt dat bezit gestegen te zijn tot 300 dollar p.p. Twee nare gevolgen: a. de grond- stoffenvoorraden van de wereld zijn enorm verminderd, b. omdat er niet zoiets bestaat als "elk mens evenveel", heeft de een enorm veel meer, tegen over een ander enorm veel MINDER! Wij hoeven alleen maar om ons heen te kijken in Europa of in eigen huis om te weten dat Europeanen geweldig bevoorrecht zijn, terwijl in India en In donesië het individueel bezit aan in dustriële producten veel en veel min der is. Deze verschillen worden scherper tegen wil en dank bij het voortschrijden van de jaren. We weten dus dat naarmate de jaren voortschrijden, de hoeveelheid be schikbaar voedsel per mens steeds afneemt. Verder hebben de onderzoekers van MIT nog uitgerekend dat: de door toenemende vervuiling van aarde en water langzaam afnemende voedselproduktie steeds nog kleiner wordt, vervuiling en voedseltekorten samen krijgen door hongersnood, ziekte, en sterfte zoveel invloed dat de bevolkingstoename eindelijk stopt en dan zelfs steeds verder daalt. En dat gaat zó lang door, totdat er in het jaar 2100 minder mensen zijn op de hele aarde dan in 1900. Dit be tekent dat er in die periode miljarden mensen zullen omkomen. hoewel de totale productie nu af neemt (dus ook de vervuiling ver houdingsgewijs minder wordt) blijft relatief de productie p. hoofd toene men (omdat er steeds minder mensen zijn), zodat ook de uitputting van grondstoffenvoorraden onweerhoud baar voortgaat. D.w.z. Deze bescha ving wordt van zijn hoofdbronnen van bestaan beroofd en wat daarna komt, kan niemand zich voorstellen. de gemiddelde leeftijd, die tussen 1900 en 1971 gestegen was tot bijna 50 jaar, daalt nu weer, tot hij in het jaar 2100 nog maar 24 jaar is. 24 van Indonesië, en dateert deze belevenis uit mijn nogal lastige tochten met hinderlagen en beschietingen. Maar altijd was deze strandstrook een op luchting met wijd uitzicht en "eeuwig" ge- kabbel van water buiten de twisten van men sen. Ik geloof dat de Indonesische zeeën - WAT MOET VERBETEREN? Dit artikel kan gemakkelijker twee maal zo lang worden, maar het heeft geen zin omdat in verdere opsommin gen eigenlijk alleen nieuwe arrange menten gegeven worden van dezelfde basische gegevens. Aan de andere kant kunnen wij een lijst van "correcties" aanleggen, vol gens welke wij in de toekomst met de hele mensheid zoveel mogelijk moeten gaan leven. Toen ik mijn artikel "Tjila- ka" scheef, voegde ik aan deze titel ook nog toe de woorden "...en een pajoeng" (tegen de stortbui van ellen den). Hoofdzakelijk moeten twee ele menten ons leven diep doordringen: Beperking en Opoffering: a. Niet meer dan 2 kinderen per gezin en liefst voor erg veel gezinnen in het geheel géén kinderen), b. Er moet veel meer kapitaalsinveste ringen geschieden in voedselpro ductie, hoe oneconomisch dat vaak ook is, c. Aan de andere kant moeten er veel minder industriële goederen gefabri ceerd worden, reëeler gezegd: meer rijst minder barang. d. de oogsten moeten groter worden. e. veel meer sociale zorg in de maat schappij. f. alle verbruiksgoederen moeten zo danig worden geconstrueerd dat zij langer mee gaan (dus minder grond stoffen worden verbruikt). g. radicale aanpak van de milieuver vuiling. We hoeven echter alleen aan de aan vallen van de beide Kamers op de bezuinigingsvoorstellen van de Rege ring te denken om te weten hóe moei lijk wij kunnen "inkrimpen". Eén der gevaarlijkste aspecten van de Demo cratie doet zich steeds pijnlijker gel den: de meeste stemmen gelden (niet: de juiste stemmen gelden!) bij het ne men van elk besluit. En als de meeste mensen dom of onwillig zijn, gebeurt er niets... Wat bij al deze opsommingen echter het meest treft, is dat zij zo strict za kelijk gehouden moeten worden: al leen maar cijfers, cijfers en nog eens waar ook meegemaakt - door geen Indischman ooit vergeten kunnen worden. Met hun (in vergelijking met Europa) nooit koude water, hun spiegelgladheid en het zor geloos je laten drijven tot je gewoonweg bijna in slaap viel met de zon in je gezicht! cijfers, terwijl wij heel goed weten dat menselijke hartstochten al deze cijfers verschrikkelijk kunnen opzwepen, zo dat conflicten en rampen nóg sneller en op breder schaal plaats hebben. Het spreekt immers vanzelf dat als bepaalde groepen mensen het veel slechter krijgen dan andere groepen, de jalouzie toeneemt. Ook de haat en de wraakzucht kunnen, als het leven moeilijker wordt, opgezweept worden. Aan de andere kant zal de angst voor minder het egoïsme doen groeien en vele mensen opstoken tot roof, diefstal en bedrog. Omdat mensen nu eenmaal graag andere mensen de schuld geven als zij zelf te kort komen, zullen er zondebokken gemaakt worden om ze te straffen en te elimineren. Laat ons onszelf, niet te hoog achten voor deze menselijke hartstochten. We hoeven maar de kranten te lezen van het dagelijkse geweld in die brave Hollandse maatschappij NV, en de dito geweldadige gebeurtenissen in de hele beschaafde wereld; we hoeven alleen maar te denken aan de moorden in Ierland en de dreigende oorlog bij Indiërs en Pakistanen, (terwijl het halve volk verhongert) om te weten: in al die stijgende noden van de mens, zal de mens zélf zijn grootste vijnd zijn. Onwillekeurig komen ons dan uit de wereldliteratuur allerlei voorspellingen van "het einde der wereld" in gedach ten, die het hebben juist over deze menselijke fouten, zwakheden en ge breken, aan wie de instorting van de wereld wordt verweten. Want misschien gelooft U het niet, maar wat in dit artikel staat wordt door M.I.T. genoemd: The Predicament of Mankind" De Voorspelling van de Mensheid. Met al zijn nuchterheid en koude zakelijkheid zegt deze voorspel ling dus hetzelfde als wat de Openba ring van Johannes al 2000 jaar geleden vertelde. Of de Profeten van het Oude Testament. Of Nostradamus en Tenny son in Europa. Of Djojobojo en Rong- gowarsito in Indonesië (R. in de TT.'s van 30 sept. en 15 oktober 1966). Maar hoe poëtisch deze schrikbeel den in het verleden voor ons ook ge-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 24