Wat is een Soontolojo? Technisch Bureau HENNEMAN 9 Het uit 1854 daterende kerkje in Depok na de vernieuwing van de kap en restauratie van de toren. spelen, een optocht van de Depokse schoolkinderen, een herdenkingsdienst en de onthulling van een monument voor ihet gemeentehuis, terwijl de ga melan en een draaiorgel voor de muziek zorgden. Bovendien was er voor de gehele Depokse bevolking een feest maaltijd, ter voorbereiding waarvan al dagen tevoren door de Depokse huis vrouwen was gekookt. C'hastelein' wens dat zijn stichting zou uitgroeien tot een bloeiende Christen gemeente, ging in vervulling. Zij breid de zich in de loop der tijden gestadig uit en telde vóór het uitbreken van de laatste wereldoorlog ruim 5000 perso nen. In 1879 werd er zelfs een semina rie voor de opleiding van inheemse evangelisten geopend. Het land Depok had de status van par ticulier land. In tegenstelling tot de andere particuliere landerijen, waar één persoon de landheer, eigenaar was, was Depok het communaal bezit van alle nakomelingen van de door Chas- telein in zijn testament begunstigde vrijgemaakte Christen-slaven. Het land had een eigen bestuur, be staande uit 5 leden (een president, secretaris, thesaurier en 2 geccmmi- teerden gekozen uit en door de meer derjarige deelgerechtigden) welk col lege de naam droeg van gemeentebe stuur. Naast de deelgerechtigden woon den er op het land nog inheemse op gezetenen. Minstens éénmaal per jaar moest een algemene vergadering van meerderjarige deelgerechtigden plaats hebben waar het bestuur verslag uit bracht en rekening en verantwoording aflegde. De deelgerechtigden waren verplicht een gedeelte van de padi- oogst aan de gemeente af te staan. Gebrekkigen, zieken, wezen en ouden van dagen kregen een ondersteuning. Zwaar werd de Depokse gemeenschap getroffen tijdens de Japanse bezetting en de daarop volgende revolutieperio de. Door de loop van de gebeurtenis sen na de oorlog zijn de Depokkers thans over de geheJe wereld verspreid, ook in de Verenigde Staten en Zuid- Amerika treft men hen aan. In Depok wonen nog steeds enkele honderden gezinnen. Zij verkeren in zeer moeilijke omstandigheden. Toen in 1952 het landgoed Depok tot het landsdcmein werd teruggebracht, werd door de Indonesische regering als schadeloosstelling een afkoopsom van 232.000 rupiahs uitgekeerd, welk kapi taal werd beheerd door de toen opge richte Stichting Cornelis Chastelein. Door inflatie en de ondersteuning van behoeftige Depokse families zijn de middelen van de Stichting thans ge heel uitgeput. De in Nederland gevestigde Depok kers hebben zich verenigd in de B O.D.A.S. (Bond van Depokkers, Aan verwanten en met hen Sympathiseren- den/Vrienden), die elk jaar omstreeks 28 juni ter herdenking van Chasteleins- dag haar reünie houdt, en die zich ver der ten doel heeft gesteld, de in Depok gebleven groep, financieel te steunen. Mocht U, lezer van Tong Tong wat over hebben om deze vergeten groep te steunen, dan kunt U dit doen door stor ting op giro nr. 80.41.77, Algemene Bank Nederland te Leeuwarden, onder vermelding: voor Ver. BODAS - Help Depok. Ch. Manders Literatuur: Encyclopaedie van Ned. Indië, Dl I p. 473-474 en 588-589. Dr. F. de Haan, Priangan, I, II en III. N.a.v. A. J. Elia's prachtige Eenden- hoeder-bergen-foto (voorplaat T.T. 1- 11-1971) hierbij mijn dongèngan over de Solose SOONTOLOJO (eendenhoe der.) Helaas kennen de meesten van ons 't woord Soontolojo alleen als scheld naam: jij bent zo stom dat je alleen geschikt bent om eenden te hoeden. Daarom volgt hier mijn dongèngan tot beter begrip v.d. Solose Soontolojo: Een goed uitgebeelde Soontolojo moet hebben ten 1e in zijn rechterhand een lange dunne bamboe met op 't eind een wimpeltje (stuk textiel, blad of iets anders). Daarmee moet hij n.l. zijn eenden ach ter elkaar op de galangans laten lopen zodat ze de op de sawahs staande padi niet kunnen beschadigen, en ten 2e in zijn linker hand moet hij een mandje of zak hebben waarin hij zijn eieren meedraagt. De beroeps Soontolojo hoedt n.l. een den van een ander, als loon krijgt hij alleen de in zijn hoedperiode gelegde eieren: m.a.w. hij moet zorgen dat hij de eenden in die tijd gratis kan voe deren. Tijdens de panèn padi-oogst) blijven altijd padihalmen op de afgeoogste sawahs liggen. Deze achtergebleven padi mag de Soontolojo gratis hebben voor zijn eenden. Maar hij moet ervoor zorgen dat zijn eenden uitsluitend op de galangans lopen. Om de eenden en zichzelf onnodige omwegen te bespa ren moet hij dus precies de ligging van de afgeoogste sawahs weten en dan maar djalan teroes. Later, na voldoende gespaard te heb ben, hoedt hij zijn eigen eenden en tot slot heeft hij zelf een beroeps soonto lojo in dienst. Zcoo stom mag een Soontolojo dus ook niet zijn. O. H. Kiliaan De slang De vendumeester heeft vandaag be slist de smaak te pakken en gaat só snel van het ene artikel naar het an dere, dat Peng, de schrijver, het nauw- lijks kan bijbenen. Als de vendu meester verder raast, terwijl Peng seu- nuwabtih een nieuw velletje probeert op te slaan, piept hij benauwd: "Tahan, menir! Ik moet eerst vervellen..." N.V. Azië Zwitserland Handel Mij. Sinds 1916 ELECTRISCHE-, CENTRALE VERWARMINGS- EN SANITAIRE INSTALLATIES, TEVENS GASFITTERS specialisten in onderhoud en vernieuwingen van installaties in reeds bestaande huizen. Volledige garantie, prijs offerten. Atjehstraat 68 - 72 Den Haag Telefoon 55 03 00 (3 lijnen)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 9