Nes Dézentjé l restaurant wijnands v/h cecn Een van die typische kringetjes van artisten, waarvan Ernest Dezentjé zoals ook hier altijd het middelpunt was. V.l.n.r.: Elly, die de laatste jaren voor Dezentjé zorgde en een zuster is van Alice, 2de van rechts, vrouw van Djuprijany. Verder Willem Halewijn, thans wonend op Kasteel Genhoes, Ernest Dezentjé, Julius Staupe, thans helaas overleden. 'Alle drie kunstschilders hebben in Indische kringen wijde bekendheid. Verder: Alice, portretschilderes, Satrya Djuprijany, aangenomen zoon van Dezentjé, landschapschilder, zet het atelier "Bttmi Pelukis" voort op Djl. Surjo 16, Kebajoran Baru. Net toen ons vorige nummer op de pers ging, kwam het bericht door van het over lijden van de Indische schilder Ernest Dé zentjé. Hij werd 87 jaar en tot het laatste uur was zijn ijverige hand met schilderen bezig. Het bericht van de dood van Nés zal Holland wel volkomen onberoerd laten. Indische schilders zijn in Holland nooit voor vol aangezien - en ze hebben het te horen gekregen ook! In de rijen der wereld beroemde "-isten" zal men tevergeefs zoe ken naar Indische schilders: de impressio nisten en expressionisten, de kubisten en de realisten, de naturalisten en de surrea listen, enz. enz. Ze hielden gewoon van de Indonesische natuur en gaven die naar hun beste ver mogen weer. En deden dat op simpele, directe en eenvoudige wijze. Dusdoende maakten zij naar de uitspraak van de Ne derlandse schilderkunstige kritiek "plaat jes". Waaronder zij verstonden onechte, op gesmukte prenten. Ik heb nooit goed begrepen hoe men tot deze wijsheid gekomen was tot ik op een normale dag (dus grauw en regenach tig) op Scheveningen rondwandelde en een normale collectie ansichtkaarten zag van Scheveningen. Die dus in de zomer ge maakt waren en prent voor prent heerlijk zonnige taferelen gaven met prachtig blau we luchten en zeeën. En alles blakend van zonnepracht en vrolijkheid. Dus op die dag (en op élke regenachtige, grauwe dag) on echt, een onwerkelijk plaatje. Toen kon ik eindelijk dit domme misver stand thuisbrengen, dat nochtans maatge vend is geworden voor heel (dom napratend) Nederland. Alleen Indischgasten hebben begrijpelijkerwijs nooit iets onnatuurlijks en onechts gezien aan Indische landschappen, in Indië geschilderd door Nederlanders, In do's en Indonesiërs. Want daar in Indone sië is alles normaal wat men elke dag in de natuur waarneemt. Ik heb alleen éénmaal een kunstcriticus van een Indisch schilderstuk iets aardigs horen zeggen. Dat was van een schilderij van Charles Sayers van een macabere (maar aangrijpende) dodendans van vrou wen in zwart in de Batak landen. Maar dat was ook zéér ongewoon on-lndonesisch met zijn in zwart gehulde gedaanten! Zoals onze lezers weten zijn alle Indische schilders in Holland altijd afgekraakt ge weest en Nes was dus geen uitzondering. Maar ook een andere Indische schilder van formaat, Walter Spiess, is om enkele zeer uitzonderlijke schilderijen alleen maar uit gelachen hier. Wij bedoelen de schilderijen met "vertikaal perspectief", waar dus van uit een plateau of een bergwand neerge keken werd op een dorpje in de diepte. Alleen wie in Indonesië gezworven heeft ver van de dure hotels in de afgelegen stre ken, kent dat beeld uit ervaring. Een zeer bekoorlijk, een boeiend en in trigerend beeld dat je uit ervaring kennen moet, dus niet kent in plat Nederland, maar waarover je niet kan theoretiseren uit boek jes, zoals hier zoveel "kunstenaars" doen. Ik heb verder alleen éénmaal een Indonesiër die kunst zien verwerken, o.m. ook met ~"perspectief naar boven toe, dus van vulka nen van de voet af gezien. Een bijzonder moeilijk werk, maar waardoor men ook heel uitzonderlijke schilderijen krijgen kan. Om kort te zijn: schilderen in Indonesië is iets, wat men daar moet doen, vele jaren lang, als men o.a. ook de "glare" in het licht (veroorzaakt door de humiditeit; in Holland iets onbekends) leert te "bevech ten". Hoe dan ook, het spreekwoord "wat de boer niet kent, dat vrèt hij niet" geldt blijkbaar ook voor kunstenaars, die zich maar een verwaten oordeel uit de verte hebben aangematigd over Indische schil ders, dat nergens op gebaseerd is. Nes Dézentjé mag dus ondergebracht zijn in de kategorie Nederlandse kunstschilders, wat de vaderlandse schilderkunst betreft heeft hij in vergetelheid geleefd en is in vergetelheid gestorven. Zoals trouwens zoveel Nederlanders van uitstekende kwa liteiten in het vaderland spoedig vergeten waren, als ze ooit naar juiste waarde ge schat waren bij het leven. Maar daar heeft het altijd aan geman keerd. Altijd is het Nederlandse leven in Indië gemeten geweest met de maatstaven van een jaloers klein (burgerlijk) volkje, dat nooit iets aardigs heeft kunnen zeggen van zijn landgenoten onder de tropenzon, zichzelf gaarne stellend als alleenzaligma kend voorbeeld. Gelukkig zijn er andere mensen geweest die zelfstandiger opinies gehad hebben over het werk van Nes. En heel wat kandjeng besars hebben als "afsluitcadeau" van een mooie carrière in de Oost een schilderij van Nes naar Holland meegeno men. En het was President Soekarno die in zijn vele diplomatieke contacten geregeld schilderijen van Nes cadeau deed van de natuur van het land, waar zij hun ambassade hadden. Hoe dan ook, dankzij al dit nationale kunst-egoisme is de Indische schilderkunst nooit het vaderland kunnen binnendringen, noch op exposities, noch in musea, noch op de eenvoudigste uitstallingen van schilder werk. Elke boerensloot, elk brokje hei, elk winterlandschapje verdrong zonder erbar men elk berglandschap, elk bamboebos of sawah met 'n keiharde systematiek die ach teraf alleen verbaast door zijn grondigheid. Zelfs het Tropisch instituut heeft geen In dische schilderijen, al mag het dan blij zijn geen afgekloven haringen of vette vrouws personen in onsmakelijke houdingen te hoeven te exposeren, die bij de een of an dere piasserij "bekroond" zijn. Van het naturalisme kan overigens naar waarheid gezegd worden, dat als andere stijlen en manieren al lang vergeten zijn, de echte natuur zelf altijd zijn waarde be houden heeft en de rustige regaliteit van een berglandschap of een sawah-vallei de eeuwen door zal blijven boeien. Het doet goed te weten dat daardoor de naam Nes Dézentjé tot de onvergetelijken zal blijven behoren. T.R. HOLLANDSE en INDISCHE KEUKEN Hoogstr. 12 - Den Haag - Tel. 600712 Dir. M. WIJNANDS v/h Grand Hotel Makassar 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 12