0Oót en ^ÏOeót Denken buiten tijd en ruimte In de Tong Tong van 15 sept. las ik onder "Eigen Vonken": Oost is Oost en West is West... Deze zin heb ik ook vaak in gesprekken gehoord, maar het voornaamste wat achter deze zin volgde, werd meestal weggelaten, want schreef Kipling het niet zo?: Oh, East is East and West is West, and never the twain shall meet, Till Earth and Sky stand presently at God's great Judgment Seat; But there is neither East nor West, Border, nor Breed nor Birth, When two strong men stand face to face, though they come from the ends of the earth'. Zoals de inzender ziet, hebben wij zijn ingestuurd citaat "bij-gecorrigeerd", want Kipling verdient honderd procent correct gelezen te worden. Nog steeds is deze unieke figuur in de' literatuur lang niet genoeg bekend Wie zijn bundels weer opneemt, merkt er als Indischman pagina na pagina door geboeid te zijn. Want hij verpersoonlijkt de hoogste opvattingen van het koloniale denken. Wat dit citaat betreft: men heeft vaak foutief geconcludeerd dat het volgens Kipling mogelijk zou zijn dat hele volken uit Oost en West in harmonie met elkander zouden kunnen leven. Maar dat geloofde Kipling zelf niet. Hij spreekt van alleen twee mannen, één uit het Westen en één uit het Oosten, die in volle confrontatie van hun individualiteiten (dus niet: de ene imiteert de andere) elkander de hand schudden. Dat móet mogelijk zijn, ook al kwamen ze ieder "van de andere kant van de aarde". Wel, dat het mogelijk (of bijna mogelijk) is, hebben een handvol Nederlands/In dische vriendschappen ons geleerd. Al zijn op de vele eeuwen van samengaan tussen Nederland en Indonesië het maar weinigen geweest die de grootheid van hart en karakter op konden brengen om zulke "Oost/West-vrienden" te zijn. Helaas zijn het politieke, religieuze en meestal bekrompen motieven geweest die volken uit elkaar trokken. Maar dat het een gerichtheid hóórt te blijven, daar zijn wij toch zeker van overtuigd. - T.R. Een jongste bloemlezing uit Kipling's werk is: "A choice of Kipling's verse, made by T.S. Eliot", uitgekomen bij Faber. Correspondeert Lilian nog wel eens met de heer J? Ik beschouw deze man maar als mijn oudste zoon, alhoewel een heel lastige en misschien vanwege het grote verschil in leeftijd (hij is kilometers ou der dan ik) heb ik het gevoel, dat het in de hemel reeds is bevestigd, dat hij mijn zoon is! Begrijp je me?! Gekkepraat hè? Joyce Verreweg de meeste brieven zijn vormen van arbeid om Tong Tong sterker te maken. Of uiteenlopende vormen van vreugde. Maar zo tussen alle ernst door lopen soms van die kleine fragmentjes die me (met vele van mijn lezers) brengen op het terrein van het super-normale. Bijna zou men ook kun nen zeggen: abnormale. Vandaar het haast verontschuldigende slotzinnetje. (Want wie even boven het normale uit denkt, wordt nogal gauw - op z'n Soerabajaans - cfok- dokken genoemd (niet goed wijs). Toch beweegt de schrijfster van dit frag ment zich op een denkgebied waar elke echte vrouw zich gemakkelijk en graag be weegt: het terrein van het intuitieve denken. Dat heel iets anders is dan het normale denken. Beide vormen van denken beho ren tot de wereld van het kennen. Intuitief denken leert ons direct, onmiddellijk, ken nen. Terwijl ons gewone denken behoort tot het middellijke kennen, waarop wij ons bewegen door nadenken of redeneren. Eén van de gebieden waarop wij zowel met het intuitieve als het rationele denken het vaakst vertoeven is het gebied van de Tijd. Normaal bewegen wij ons op dit ter rein langs de lijn van opvolging, dus met klokken en kalenders langs bepaalde lijnen. Maar met het intuitieve denken, dat deze liniaire methode niet volgt, beweegt men zich op wat gemeenlijk genoemd wordt de Tijdloosheid. Waarlangs denkbeelden zich o.m. ook "verplaatsen" via dromen of visioenen. En waar het menselijk leven zich bevindt in één "sfeer" zonder afscheiding door op eenvolging. En waar dus "alles tegelijk" ge beurt. Alleen zij, die deze "kunst" verstaan, kunnen deze regelen volgen. Voor hen is dus het gevoel van "moeder te zijn van een veel ouder mens" niet gek; op zijn hoogst alleen "super-normaal". Het is een wonder lijk denkgebied, waarmee men zich ook op mystiek of magisch gebied "thuisvoelt", en volgens hetwelk een groot aantal irra tionele en absurde gebeurtenissen en ge voelens wel mogelijk en zelfs normaal is. Deze westerse beschaving beweegt zich practisch uitsluitend op rationeel gebied. De "bewijsvoering" bijvoorbeeld, waarop onze hele maatschappij drijft, beheerst bijna onze hele ken-wereld. Hiermee wordt recht gesproken en hiermee roddelen we "op feiten". Hoe onzinnig dit is, dringt pas goed tot ons door als we beseffen dat bij dit laatste "feiten" worden aangevoerd door feilbare of kwaadwillige mensen (dus ver zinsel en geen feit zijn). In de afgelopen kwart eeuw heeft de westerling zich overi gens lang en breed bezonnen op de werke lijke waarde van "bewijsvoeringen" en ver reweg de meeste detective-verhalen zijn geschreven rond het thema: hoewel alle feiten logischerwijs schuld aantonen, blijkt achteraf dat de verdachte totaal onschuldig is. M.a.w.: al dat rationele gezwam is in hoge mate feilbaar. Vrouwen nu, die de gave van de intuitie in sterke mate hebben, gaan recht op hun doel af door een soort instinct, ingeving of "stenvin-mij". Hoewel ook deze "methode in discrediet gebracht is door vrouwen die met grote nadrukkelijkheid (en stemverhef fing) zeggen: "Ik VOEL het immers!" om zichzelf of een ander wat wijs te maken. Alleen aandachtige beschouwing van het' gezicht van de spreekster leert ons dan of zij oprecht is of onoprecht. Tussen twee haakjes, is ook U "opgevallen bij het ouder worden dat een serieus ontwikkelde men senkennis veel meer waard is dan kisten vol "zwart op wit" getuigenissen? Merk waardig is dat bij het ouder worden (en sceptischer worden t.a.v. veel rationeel bewezen waarden) de mens soms meer en meer overgaat tot het intuitieve denken. Het is waar: hoe ouder men wordt en naarmate men van westerse denk-dwang af raakt, hoe wijder en wijdser terreinen van de geest zich openbaren. En... hoe dichter wij ons begeven in die "Andere Wereld" van waaruit zo vaak "voetstappen" gehoord worden, die met ons rationale denken als "niet meetbaar" alleen maar ontkend kunnen worden. - Red. Nogmaals: versteende mensen Vreemd Tjalie, erg vreemd, dat je 't ineens hebt over versteende mensen. Dit is n.l. een vergelijking die ik soms op mij zelf maak, zij het misschien een beetje anders bedoeld. Ik zeg wel eens tegen de kleinkinderen, als ze komen met verhalen van deze tijd: "Ik ben jullie 'Mbah-Retjoh." - 'Mbah groot vader/moeder, retjoh beeld. Met de beste wil ter wereld kan ik me maar zelden verenigen met de tegen woordige mentaliteit. Ik voel me als een beeld op een viersprong. Van alle kanten komen er mensen langs; ik kan ze niét volgen. Boeken, t.v.-uitzendingen, je wordt er soms kots-misselijk van. Draai om de knop, smijt 't boek in je open vuur. Maar je blijft triest doordenken: Kan 't dan niet anders meer? Is er geen mo raliteit meer? Geen romantiek? Geen remmen? Geen grenzen, wat "pantes" is en wat niet? Of zie ik 't niet; omdat ik echt een „retjoh" ben geworden. Waar blijven toch de sprookjes die ons op moeten vrolijken? Plantersvrouw Alles is ten offer gevallen aan het rationele denken (de Godin De Rede van de Franse revolutie), het zoge naamde realistische denken, waarmee alle leven "bewijsbaar" is gemaakt, zo dat zelfs de grootste stomkop er raad mee weet. En aangezien in democra tische gemeenschappen de meeste stemmen de toon aangeven (dus van de stomkoppen), verspeelt de mens heid alles wat subtiel, gevoelig en mys terieus is - daarmee driekwart van zijn bewustzijnswereld verbrijzelend. Maar aangezien stomkoppen dit niet merken, hobbelen wij kansloos voort met "De Filosofie van Bartjes" - Red. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 13