\Ws^'
PROMOTIE
TONG TONG HALVEREN?
NOOIT!
MACHT VERDRIJFT RECHT
Ik kan niet meer lezen
VUILE WAS
K "N 5 j
Naam: Amy Elvire Harrebomée.
geboren: Madioen, 13-8-1930.
dus: Nonnah Madioen.
Lyceum: 47-51
Artsstudie: Gemeente Universiteit
Amsterdam 1952-1959.
Gepromoveerd: 16-12-1971.
Onderwerp: Celtransformatie bij
Regeneratie.
Een experimenteel onderzoek bij:
Axolotl-larven.
Een buitengewoon onderwerp.
Oordeel v.d. Commissie: uitstekend.
Oordeel van Tong Tong: Bagoes! Se-
lamatl Poekoel Teroes!
In Tong Tong No. 10 - 1 dec. '71 moet ik
tot mijn verbazing lezen, dat er lieden zijn,
die U adviseren de abonnementsprijs niet
te verhogen, maar van T.T. een maandblad
te maken.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap
dit niet.
T.T. in dezelfde uitvoering 1 maal per
maand laten verschijnen voor dezelfde a-
bonn.prijs betekent dus dat 1 nummer 2
maal zo duur wordt(l).
Verschijnt T.T. 1 maal per maand met
2 maal de huidige inhoud, dan blijft de
prijs voor 2 nummers gelijk. U bespaart
alleen 1 x per maand de verzendkosten, of
moet bij 1 x per maand verschijnen de
abonn.prijs gehalveerd worden?
Ik zie in dit alles geen verbetering en
het kan, zoals U terecht opmerkt, alleen
maar ledenverlies geven.
Laat T.T. alstublieft zo blijven en als l)
zegt, dat de abonn.prijs wat omhoog moet,
dan moeten wij als T.T.-familie zoveel ver
trouwen opbrengen in U, dat wij dat zonder
meer aanvaarden. Alles wordt duurder, dat
ondervinden we praktisch elke dag en
we betalen. Maar als ons lijfblad hetzelfde
doet uit bittere noodzaak, dan komen de
protesten los.
Ik zou willen zeggen: "Kom Tongtongers,
helpt allen mee iets in stand te houden, dat
voor velen van ons van grote waarde is en
laten wij de idealisten die voor ons, en
niet uit winstbejag, T.T. in stand willen
houden, in ieder opzicht steunen."
Het voormalige Indië was en is ons zeer
dierbaar: we hebben er geleefd en qe-
werkt, vreugde en verdriet gekend en T.T.
helpt ons, niet als heimweeblaadje maar
als levende figuur, de herinnering mooi en
levend te houden, en een nieuwe band te
scheppen met de huidige gordel van Sma
ragd.
Beschouw het betalen van Uw abonne
ment op T.T. niet als een soort liefdadig
heid, maar waardeer al het goede, dat U
uit vriendschap van ganser harte geboden
wordt.
J. Bronmeijer
Nu we geen Ping Ping hebben om Indonesië weer te zien,
is Tong Tong een hele troost!
Mevrouw D. Couwenberg-Molenaar
Bravo, Mevrouw Couwenberg! Het zou het blijvend devies voor ons blad kunnen zijn.
Een aansporing aan ALLEN om dit blad door en door eerlijk en hartelijk te houden.
Er bestaat in Nederland groot onbehagen
over de toenemende onveiligheid, gemis
aan zekerheid en gebrek aan bescherming
van de burger; de angst heerst dat het
recht plaats maakt voor de macht, zei 27
oktober het WD-Tweede Kamerlid mr. A.
Geurtsen voor de Kamer.
Bij de behandeling van de begroting
van het ministerie van Justitie noemde
hij een aantal recente voorbeelden zo
als de wekelijkse notering van drug-
prijzen door de VPRO-radio, het optre
den van knokploegen om krakers uit
gekraakte panden te zetten, de acties
van de Rode Jeugd in Eindhoven en de
machteloosheid van de politie tegen
over de Enschedese onderwereld, als
voorbeelden hoe „het recht tussen je
vingers doorglipt".
Beste Tong Tong,
Met veel plezier heb ik altijd
Tong Tong gelezen. Sedert Maart/
April gaat dat niet meer. Mijn ogen
zijn zo slecht geworden (staar) dat
ik niet meer kan lezen, ook niet
met een vergrootglas. Daarom
moet ik tot mijn spijt voor het
abonnement bedanken.
De Tong Tong een lang leven
en veel succes toegewenst door
W. F. van Neden
P.S. De ouderdom komt met ge
breken. Ik heb niet alleen staar,
maar ik sukkel voort met méér
ouderdomsgebreken (worden kalm
opgesomd! - Red.), waardoor de
enkele stappen lopen van de woon
kamer en terug naar de keuken al
zeer vermoeiend zijn. En dan zegt
men dat ik een gezegende leef
tijd?!! heb (87).
Zulke brieven zijn helaas niet zeld
zaam bij Tong Tong. Een enkele plaat
sen wij (met excuses aan van Neden)
om de andere lezers een even kalme
en precieze kijk te geven op de Oude
Dag als Van Neden zelf. En met trots
voegen wij eraan toe, dat geen klacht
komt over de lippen van onze oudsten,
die hun langzamerhand steeds groeien
de eenzaamheid met het stoïcisme van
een Indiaan recht in de ogen zien. Wij
kunnen ze bij het ingaan van het Nieu
we Jaar alleen nog een vriend toewen
sen die geregeld een uurtje kan vrij
maken om uit onze Tong Tong aan ze
voor te lezen. En ze bedanken dat ze
niet luid en jammerend hun zak en as
over ons heen schudden. Ouderdom is
Menselijk. Als wij er als mens van heb
ben mogen genieten, laat ons ook moe
dig de rekening betalen die IEDER
mens tot slot gepresenteerd wordt.
Want de eenzaamheid door ouderdom
kan een ongekende rust en wijsheid
geven als de mooiste stap naar de
Eeuwigheid.
T.R.
Ook op velerlei ander gebied is er reden
voor ongerustheid. Ouders van kinderen
tot 18 jaar laten hun kinderen al lang niet
meer in de avond de straat op. Of als het
móet, zit men in de zorg. Wie gewoon men-v
selijk verantwoordelijkheidsgevoel heeft,
praat al lang niet meer vergoelijkend over
het maatschappelijk patroon. Wij zijn sinds
een jaar of tien lelijk afgezakt en ons ver
trouwen in de toekomst is er niet beter op
geworden.
Merkwaardig is dat wij een aantal bur
gerlijke manquo's die we het Indonesische
volk nog heel lang verweten en die het ge
volg was van de oorlogstoestand tijdens de
politionele acties, nu in vredes-Nederland
niet willen zien, hoewel hier en nu geen
excuus geldt voor de vele vormen van bur
gerlijk wangedrag. Maar wat in het dagelijk
se leven in het spotrijmpje leeft: "Wie het
zegt, is het zelf!" gaat beslist ook op voor
hele volken!
Een lezer vestigde onze aandacht op de
verschijning bij een obscuur uitgeverijtje
van een, nieuw boek over de Nederlandse
ervaringen tijdens de politionele acties,
genaamd "De Vuile Was een titel die
voor zichzelf spreekt, geschreven door een
heerschap dat wegens zijn ongekamde
haren bij zijn onderdeel bekend stond als
"Sapu". Eigenlijk weten de lezers 'nu al ge
noeg: een levensbeschouwing van Jan Cre-
mer met de tolerantie van een porno-tijd,
plus eenzijdige grofheid die een ander
standaardwerk in de herinnering roept: In
disch ABC". Als men beseft dat zulk soort
Indische en/aringen al eeuwen lang via
bepaalde typen Nederland zijn binnenge
komen en dat de maatschappij een hang
heeft naar het platvloerse, begrijpt men hoe
langzamerhand een soort historische ver
vuiling is kunnen ontstaan, die men anti
kolonialisme noemt
6