\Ws^' PROMOTIE TONG TONG HALVEREN? NOOIT! MACHT VERDRIJFT RECHT Ik kan niet meer lezen VUILE WAS K "N 5 j Naam: Amy Elvire Harrebomée. geboren: Madioen, 13-8-1930. dus: Nonnah Madioen. Lyceum: 47-51 Artsstudie: Gemeente Universiteit Amsterdam 1952-1959. Gepromoveerd: 16-12-1971. Onderwerp: Celtransformatie bij Regeneratie. Een experimenteel onderzoek bij: Axolotl-larven. Een buitengewoon onderwerp. Oordeel v.d. Commissie: uitstekend. Oordeel van Tong Tong: Bagoes! Se- lamatl Poekoel Teroes! In Tong Tong No. 10 - 1 dec. '71 moet ik tot mijn verbazing lezen, dat er lieden zijn, die U adviseren de abonnementsprijs niet te verhogen, maar van T.T. een maandblad te maken. Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap dit niet. T.T. in dezelfde uitvoering 1 maal per maand laten verschijnen voor dezelfde a- bonn.prijs betekent dus dat 1 nummer 2 maal zo duur wordt(l). Verschijnt T.T. 1 maal per maand met 2 maal de huidige inhoud, dan blijft de prijs voor 2 nummers gelijk. U bespaart alleen 1 x per maand de verzendkosten, of moet bij 1 x per maand verschijnen de abonn.prijs gehalveerd worden? Ik zie in dit alles geen verbetering en het kan, zoals U terecht opmerkt, alleen maar ledenverlies geven. Laat T.T. alstublieft zo blijven en als l) zegt, dat de abonn.prijs wat omhoog moet, dan moeten wij als T.T.-familie zoveel ver trouwen opbrengen in U, dat wij dat zonder meer aanvaarden. Alles wordt duurder, dat ondervinden we praktisch elke dag en we betalen. Maar als ons lijfblad hetzelfde doet uit bittere noodzaak, dan komen de protesten los. Ik zou willen zeggen: "Kom Tongtongers, helpt allen mee iets in stand te houden, dat voor velen van ons van grote waarde is en laten wij de idealisten die voor ons, en niet uit winstbejag, T.T. in stand willen houden, in ieder opzicht steunen." Het voormalige Indië was en is ons zeer dierbaar: we hebben er geleefd en qe- werkt, vreugde en verdriet gekend en T.T. helpt ons, niet als heimweeblaadje maar als levende figuur, de herinnering mooi en levend te houden, en een nieuwe band te scheppen met de huidige gordel van Sma ragd. Beschouw het betalen van Uw abonne ment op T.T. niet als een soort liefdadig heid, maar waardeer al het goede, dat U uit vriendschap van ganser harte geboden wordt. J. Bronmeijer Nu we geen Ping Ping hebben om Indonesië weer te zien, is Tong Tong een hele troost! Mevrouw D. Couwenberg-Molenaar Bravo, Mevrouw Couwenberg! Het zou het blijvend devies voor ons blad kunnen zijn. Een aansporing aan ALLEN om dit blad door en door eerlijk en hartelijk te houden. Er bestaat in Nederland groot onbehagen over de toenemende onveiligheid, gemis aan zekerheid en gebrek aan bescherming van de burger; de angst heerst dat het recht plaats maakt voor de macht, zei 27 oktober het WD-Tweede Kamerlid mr. A. Geurtsen voor de Kamer. Bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Justitie noemde hij een aantal recente voorbeelden zo als de wekelijkse notering van drug- prijzen door de VPRO-radio, het optre den van knokploegen om krakers uit gekraakte panden te zetten, de acties van de Rode Jeugd in Eindhoven en de machteloosheid van de politie tegen over de Enschedese onderwereld, als voorbeelden hoe „het recht tussen je vingers doorglipt". Beste Tong Tong, Met veel plezier heb ik altijd Tong Tong gelezen. Sedert Maart/ April gaat dat niet meer. Mijn ogen zijn zo slecht geworden (staar) dat ik niet meer kan lezen, ook niet met een vergrootglas. Daarom moet ik tot mijn spijt voor het abonnement bedanken. De Tong Tong een lang leven en veel succes toegewenst door W. F. van Neden P.S. De ouderdom komt met ge breken. Ik heb niet alleen staar, maar ik sukkel voort met méér ouderdomsgebreken (worden kalm opgesomd! - Red.), waardoor de enkele stappen lopen van de woon kamer en terug naar de keuken al zeer vermoeiend zijn. En dan zegt men dat ik een gezegende leef tijd?!! heb (87). Zulke brieven zijn helaas niet zeld zaam bij Tong Tong. Een enkele plaat sen wij (met excuses aan van Neden) om de andere lezers een even kalme en precieze kijk te geven op de Oude Dag als Van Neden zelf. En met trots voegen wij eraan toe, dat geen klacht komt over de lippen van onze oudsten, die hun langzamerhand steeds groeien de eenzaamheid met het stoïcisme van een Indiaan recht in de ogen zien. Wij kunnen ze bij het ingaan van het Nieu we Jaar alleen nog een vriend toewen sen die geregeld een uurtje kan vrij maken om uit onze Tong Tong aan ze voor te lezen. En ze bedanken dat ze niet luid en jammerend hun zak en as over ons heen schudden. Ouderdom is Menselijk. Als wij er als mens van heb ben mogen genieten, laat ons ook moe dig de rekening betalen die IEDER mens tot slot gepresenteerd wordt. Want de eenzaamheid door ouderdom kan een ongekende rust en wijsheid geven als de mooiste stap naar de Eeuwigheid. T.R. Ook op velerlei ander gebied is er reden voor ongerustheid. Ouders van kinderen tot 18 jaar laten hun kinderen al lang niet meer in de avond de straat op. Of als het móet, zit men in de zorg. Wie gewoon men-v selijk verantwoordelijkheidsgevoel heeft, praat al lang niet meer vergoelijkend over het maatschappelijk patroon. Wij zijn sinds een jaar of tien lelijk afgezakt en ons ver trouwen in de toekomst is er niet beter op geworden. Merkwaardig is dat wij een aantal bur gerlijke manquo's die we het Indonesische volk nog heel lang verweten en die het ge volg was van de oorlogstoestand tijdens de politionele acties, nu in vredes-Nederland niet willen zien, hoewel hier en nu geen excuus geldt voor de vele vormen van bur gerlijk wangedrag. Maar wat in het dagelijk se leven in het spotrijmpje leeft: "Wie het zegt, is het zelf!" gaat beslist ook op voor hele volken! Een lezer vestigde onze aandacht op de verschijning bij een obscuur uitgeverijtje van een, nieuw boek over de Nederlandse ervaringen tijdens de politionele acties, genaamd "De Vuile Was een titel die voor zichzelf spreekt, geschreven door een heerschap dat wegens zijn ongekamde haren bij zijn onderdeel bekend stond als "Sapu". Eigenlijk weten de lezers 'nu al ge noeg: een levensbeschouwing van Jan Cre- mer met de tolerantie van een porno-tijd, plus eenzijdige grofheid die een ander standaardwerk in de herinnering roept: In disch ABC". Als men beseft dat zulk soort Indische en/aringen al eeuwen lang via bepaalde typen Nederland zijn binnenge komen en dat de maatschappij een hang heeft naar het platvloerse, begrijpt men hoe langzamerhand een soort historische ver vuiling is kunnen ontstaan, die men anti kolonialisme noemt 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 6