PAARD
opgemerkt: "Uit historisch oogpunt, is
de naam Makassar juister dan Udjung
Pandang".
Volgens Hamzah was eeuwen her de
naam Makassar onder Aziatische en
Europese handelaren reeds bekend en
wel als een drukbezochte handelsstad
en havenplaats. Zoals U weet, hebben
de Hollanders in 1614 Malakka moeten
overdragen aan de Engelsen, waardoor
Makassar als een transitohaven begon
op te komen. Buitenlandse handelaren
konden nu hun specerijen rechtstreeks
en zelfs voor billijker uit de Molukken
(Indonesisch: Maluku) betrekken. De
haven van Makassar werd derhalve
verstrekt door de aanbouw van een
reeks van versterkingen, waarvan de
voornaamste de Benteng Somba Opu,
letterlijk: Vorst "Opu" Fort, was, omdat
Makassar de residentie werd van de
vorsten van Gowa. Dit fort werd boven
dien nog eens extra beschermd door
enkele andere fortificaties, alle met
het front gekeerd naar de zee om
eventuele vijanden een "warm" ont
vangst voor te bereiden. Ten Noorden
«-an de Benteng Somba Opu waren de
Benteng Udjung Pandang en het plaats
je Tallo gelegen; ten Zuiden hiervan
waren de Benteng Pennakkukang en
het plaatsje Barombong te vinden. Ten
Oosten van de Benteng Somba Opu
stonden resp. de Benteng Anak Gowa
en Benteng (Kale) Gowa.
Op grond van 't Verdrag van Bunga-
ja van 18 november 1667, moest de
Benteng Udjung Pandang worden over
gedragen en bezet door de Hollanders.
De naam Udjung Pandang was aan dit
fort gegeven, daar het was gelegen in
het dorpje Udjung Pandang. De Hol
landers hebben dit fort later herdoopt
in Fort Rotterdam, omdat Rotterdam de
geboorteplaats was van Admiraal
Speelman. Bovengenoemd verdrag was
o.m. getekend door Sultan Hasanuddin,
die intussen nog een poging heeft ge
waagd om weerstand te bieden aan de
Hollandse heerschappij. Maar hij werd
verslagen door troepen, welke Speel
man had laten aanrukken uit Batavia
(Djakarta).
Dit Fort Udjung Pandang en de kam-
poengs daaromheen staan bekend on
der de Boeginezen, tot op de huidige
dag, als Djuppandang, terwijl de Ma-
kassaren de benaming Djumpandang
hiervoor prefereren, welke men heeft
te zien als een samentrekking van
Udjung Pandang.
Uit historisch oogpunt is het, volgens
Hamzah, juist vanuit Udjung Pandang
dat de Hollanders vaste voet konden
verkrijgen over geheel Zuid Celebes
en dat hun verdeel-en-heers politiek in
1905 kon worden geexpandeerd d.m.v.
hun expedities tot de streken Gowa,
Bone, Wadjo, Soppeng, Sidenreng,
Suppa, Sawitto en Luwu. "Sedertdien",
zo besluit Hamzah zijn commentaar, "is
praktisch het gehele gebied van Sula
wesi Selatan door de Nederlands-In
dische regering gekoloniseerd".
Met andere woorden, m.i. houdt het
commentaar van Hamzah Daeng Man-
gemba in, dat het beter is om zich aan
de naam Makassar te blijven vast
klampen dan deze te wijzigen in Ud
jung Pandang, omdat men anders ge
neigd zou zijn te worden herinnerd aan
het feit, dat de Hollanders vanuit Ud
jung Pandang de rest van Sulawesi
hebben veroverd.
Alhoewel volgens het "Antara"
nieuwsbericht van 10 november 1964,
de naam Djumpandang officieel in ge
bruik zou worden gesteld op 1 januari
1965 is dit niet geschied!!! God weet
waarom! En bovendien, de officiële
naam is niet Djumpandang geworden,
doch Udjung Pandang op grond van
Regeringsbesluit No. 51 van het jaar
1971 en wel met ingang van 1 septem
ber 1971. Ergo, de Stadsgemeente Ma
kassar is nu dood (of hij zacht en kalm
is overleden kunnen we van hieruit
niet beoordelen). De Stadsgemeente
Makassar is thans officieel geworden
Kotamadya Udjung Pandang. Het Re
geringsbesluit stipuleert verder dat met
ingang van bovengemelde datum de
Kotamadya Udjung Pandang zal wor
den vergroot met 10 desa's uit het Re
gentschap Gowa, 5 uit het Regentschap
Maros, 3 uit het Regentschap Pang-
kadjene alsmede enige eilandjes.
Ik weet niet of gevolg zal worden
gegeven aan de stem van Hamzah,
m.a.w. of het Vox populi, vox Dei nog
opgeld doet in deze moderne tijd, of
dat het Vox diaboli, de stem des dui
vels, de boventoon voert. Anyway, let
us say in concert with Shakespeare
"What's in a name"!
Een broer van de Vorst van Gowa,
Sjeik Jussuf, geboren in 1626 was een
doorn in het vlees van de V.O.C. in
1683. Hij leidde toen namelijk een op
stand van Moslems op Java tegen de
Hollanders. Het Dagregister van Bata
via geeft een schilderachtige beschrij
ving van de invloed welke deze pries
ter had op zijn volgelingen. Hij ging in
1646 naar Bantam (thans, Banten ge
noemd) op Java, waar hij de Islamie-
tische leerstellingen verkondigde on
der de Javanen. Hij huwde een dochter
van de Bantense Sultan Agung. De
Hollanders hebben hem gearresteerd,
eerst in het Kasteel te Batavia, maar
omdat ze bang waren voor zijn volge
lingen, werd Jussuf later naar Ceylon
overgebracht. Ook hier bestond de
kans dat hij door zijn volgelingen zou
worden bevrijd en teruggevoerd naar
Makassar. De Hollanders hebben hem
toen in 1694 naar de Kaap in Zuid-Afri-
ka verbannen. Hij overleed in 1699 en
werd begraven te Zandvliet aan de
Kaap. Zijn familie werd in 1704 terug
gezonden naar Makassar. Volgens ver
halen, welke de ronde doen onder de
Indonesiërs van Makassar tot op de
huidige dag, moet Jussuf's graf in Ma
kassar liggen. Blijkbaar hebben lieden
verteld dat Jussuf zich bevond onder
de teruggezonden "bannelingen". Het
eigenaardige is evenwel, dat ook de
bevolking van Banten een soortgelijk
verhaal opdissen, ze vereren namelijk
een graf, waarin het stoffelijk overschot
van Jussuf moet liggen. Ada 2 sadja
di-lndonesia inil
Tijdens een bombardement op de spoor
weg in Siam werd een trein vreselijk ver
nield. Behalve de locomotief o.a. ook een
wagon, waar een paard stond van de een
of andere hoge Japanse Piet.
De volgende ochtend kwamen een paar
Jappen, om hun paard een begrafenis te
geven, doch 't hoefde haast niet meer,
want de P.O.Wers hadden èl wat vlees was,
netjes weggesneden en in hun soep gedaan.
Wat overbleef, was alleen een bloot ge
raamte!
Er zijn er vermoedelijk niet veel, die zich het OUDE Hotel Homantt in Bandoeng kunnen
herinneren. Dus voordat het pompeuze basalten blok van later er kwam. Dit hotelletje was
ruim en wijd met een echt Indisch karakter: ruime voorgalerijen (geen halls) en galerijtjes voor
elke kamer. Logeren was thuis zijn!
9