Fonteijn Co -
SPEAK SOFTLY
Geen Assimilatie
oftewel „Laat maar
De Ossenkar
Pasar Malam Amsterdam
1 tot en met 4 juni!
Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77
v/h te DJOKJA
GOUDEN BRILJANTEN
schakelarmbanden markiesringen
krintjing hangers
slangen oorknoppen
colliers gezet in
(6 tot 100gr.) 22 karaats goud
toesoek konde
peniti kabaja
van 22 karaats goud MIDCJ
22 Karaats verlovingsringen polshorloges
SEBELAH ROTAN ARMBANDEN VAN 24 KRTS GOUD (mas kertas)
TJITJAK broches in 22 KARAAT goud in étui f 79.50 franco huis.
Uit een brief van R.B. typ ik dit frag
ment over:
Nu, na vijftien jaren, wil ik ronduit
toegeven dat je het al die tijd bij het
rechte eind hebt gehad, al wilde ik je
niet geloven: de Indo assimileert in
derdaad NIET. Op zijn hoogst neemt
hij een aantal gebruiken over uit de
samenleving (maar dat doen Chinezen,
Fransen, enz. ook).
Ik zeg dit, omdat ik gisteren op een
Indische bruiloft ben geweest, die
zeker wel door een dikke honderd
gasten werd bezocht. Het merendeel
was van mijn leeftijd of jonger, R.B. is
35 j. - Red.) en waarvan erg veel ook
wel Hollandse vrienden hebben en in
Hollandse werkkringen zijn opgeno
men. Ook het bruidspaar.
Toch waren van al die gasten alleen
een stuk of drie Hollanders (en dan
nog aangetrouwd), maar verder waren
er blijkbaar geen Hollanders sobat
keras genoeg om ook geinviteerd te
worden. Het was alles bruin wat de
klok sloeg en je hoorde alle dialecten
van Batavia tot Soerabaja, Weliswaar'
veel vager dan vroeger in Indië, maar
ze waren er tóch!
Het eten was niet uitbesteed, maar
was geleverd door alle tantes, en al
weer was hier heel Indonesië gere
presenteerd in de schotels. De sfeer:
een uitgesproken FAMILIE-sfeer
T.R.
ie
N.a.v. de omslagfoto van T.T. 1-12-1971
hierbij een:
Kriakrijiet, Kriakrijèt ('t gepiep èn gekraak
tan de grobak)
Alon-alon naming awèt
Mla koenee grobag sapi.
Teko omah ngoombee weedang koppi.
Kriakrijiet, Kiakrijèt
Langzaam maar veilig.
Loopt de grobak sapi,
Thuis gekomen drinkt men hete koffie.
O. H. Kiliaan
Ogenschijnlijk een flauw versje, maar
wie het leven des Indonesischen land-
mans kent, met haast als symbool voor
zijn bedaarde filosofie de ossenwagen,
voelt er een menselijkheid in als van
heel oude vrienden.
En de begrippen kalmte, geduld, trouw
en betrouwbaarheid die niet te vinden
zijn in de jachtige auto van de moderne
beschaving. Jagers, vissers en zwer
vers van de Indische maatschappij ho
ren opeens het verre gedokker der
karren, voor hun geestesoog ontspant
zich de nachthemel vol sterren, en een
wonderlijke melodie zingt van bloemen,
dromen en van Thuis
"A gentleman, wrote Emerson, will
not take an advantage. He will not
forclose a mortgage." zo las ik in een
knipsel uit een Amerikaanse krant, mij
door "Saja Sadja" toegezonden. En
deze lang geleden gelezen uitspraak,
die mij toen al trof maar ik weer vergat,
kwam Goddank weer in m'n bewustzijn
terug. Zo heeft Tong Tong in ontelbare
opzichten door brieven en artikeltjes
van lezers mijn hele leven a.h.w. nóg
een keer (maar dan dieper beschouwd)
aan me teruggegeven. En ik wéét dat
dat met velen uwer ook het geval móet
zijn.
Let eerst even op hoe het Goede
Leven van een Goed "Koloniaal te
vinden is in verdere woorden van E-
merson:
"Een heer wil geen voorgift accepte
ren. Hij wil geen hypotheek executeren
(d.w.z.: geen executoriale verkoop ei
sen als een hypothecaire schuld niet
tijdig wordt afgelost).
Er zal een zekere tolerantie moeten
zijn, een "laat het zo zijn" en "laat
maar zijn gang gaan", een consideratie
en toegeeflijkheid voor de fouten van
anderen. Maar grote gestrengheid
voor zichzelf."
Wij vinden hier zonder moeilijkheden
het karakter van vele "kandjeng be-
sars" die wij kenden, van allerlei ras.
Wij vinden deze onaanraakbaarheid
voor "kouwe drukte" bij eenvoudige
Boengs en die "mysterieus" geachte
onverstoorbaarheid (die ook phlegma
of stoicisme genoemd wordt) bij vele
Indonesiërs, hoog en laag, die wij per
soonlijk kenden.
Het MIJLEN VER AF leven van be
grippen als "laat je niet kennen", "laat
je in niets te kort doen", en het koes
teren van allerlei vormen van wraak
zucht en onverdraagzaamheid, ook in
zeer hoge Europese kringen. Waarbij
we ook Indonesische of Chinese krin
gen niet uitsluiten. Dit is overigens
stereotyp voor vele moderne regerin
gen en civilizaties.
Slaan en „zonder pardon terug beu
ken" is een algemeen erkend en aan
vaard gedragspatroon bij hoog en laag.
En aan de Wraak zal deze hele moder
ne beschaving kansloos ten onder
gaan, omdat er doodgewoon te weinig
gentlemen bestaan tegenwoordig.
Met de invoering van de Democratie
is ongemerkt de encanaillering binnen
geslopen en heeft nu het hoogste
woord in kunstontwrichtende zaken, in
openbare vervuiling van milieu en ze
den en het platste materialisme en zin
genot.
Het is een FEIT. Kijk goed om U
heen. Let goed op. Denk diep na.
DOORZIE de maatschappelijke patro
nen en probeer er niet door meege
sleept te raken. Als er inderdaad een
Algemene Ondergang is, dan is noch
tans voor enkelingen het Ontkomen
voorbestemd.
Kijk, denk, Speak softly stranger,
speak softly and carry NO big stick!...
T.R.
11