Fonteijn Co - SPEAK SOFTLY Geen Assimilatie oftewel „Laat maar De Ossenkar Pasar Malam Amsterdam 1 tot en met 4 juni! Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77 v/h te DJOKJA GOUDEN BRILJANTEN schakelarmbanden markiesringen krintjing hangers slangen oorknoppen colliers gezet in (6 tot 100gr.) 22 karaats goud toesoek konde peniti kabaja van 22 karaats goud MIDCJ 22 Karaats verlovingsringen polshorloges SEBELAH ROTAN ARMBANDEN VAN 24 KRTS GOUD (mas kertas) TJITJAK broches in 22 KARAAT goud in étui f 79.50 franco huis. Uit een brief van R.B. typ ik dit frag ment over: Nu, na vijftien jaren, wil ik ronduit toegeven dat je het al die tijd bij het rechte eind hebt gehad, al wilde ik je niet geloven: de Indo assimileert in derdaad NIET. Op zijn hoogst neemt hij een aantal gebruiken over uit de samenleving (maar dat doen Chinezen, Fransen, enz. ook). Ik zeg dit, omdat ik gisteren op een Indische bruiloft ben geweest, die zeker wel door een dikke honderd gasten werd bezocht. Het merendeel was van mijn leeftijd of jonger, R.B. is 35 j. - Red.) en waarvan erg veel ook wel Hollandse vrienden hebben en in Hollandse werkkringen zijn opgeno men. Ook het bruidspaar. Toch waren van al die gasten alleen een stuk of drie Hollanders (en dan nog aangetrouwd), maar verder waren er blijkbaar geen Hollanders sobat keras genoeg om ook geinviteerd te worden. Het was alles bruin wat de klok sloeg en je hoorde alle dialecten van Batavia tot Soerabaja, Weliswaar' veel vager dan vroeger in Indië, maar ze waren er tóch! Het eten was niet uitbesteed, maar was geleverd door alle tantes, en al weer was hier heel Indonesië gere presenteerd in de schotels. De sfeer: een uitgesproken FAMILIE-sfeer T.R. ie N.a.v. de omslagfoto van T.T. 1-12-1971 hierbij een: Kriakrijiet, Kriakrijèt ('t gepiep èn gekraak tan de grobak) Alon-alon naming awèt Mla koenee grobag sapi. Teko omah ngoombee weedang koppi. Kriakrijiet, Kiakrijèt Langzaam maar veilig. Loopt de grobak sapi, Thuis gekomen drinkt men hete koffie. O. H. Kiliaan Ogenschijnlijk een flauw versje, maar wie het leven des Indonesischen land- mans kent, met haast als symbool voor zijn bedaarde filosofie de ossenwagen, voelt er een menselijkheid in als van heel oude vrienden. En de begrippen kalmte, geduld, trouw en betrouwbaarheid die niet te vinden zijn in de jachtige auto van de moderne beschaving. Jagers, vissers en zwer vers van de Indische maatschappij ho ren opeens het verre gedokker der karren, voor hun geestesoog ontspant zich de nachthemel vol sterren, en een wonderlijke melodie zingt van bloemen, dromen en van Thuis "A gentleman, wrote Emerson, will not take an advantage. He will not forclose a mortgage." zo las ik in een knipsel uit een Amerikaanse krant, mij door "Saja Sadja" toegezonden. En deze lang geleden gelezen uitspraak, die mij toen al trof maar ik weer vergat, kwam Goddank weer in m'n bewustzijn terug. Zo heeft Tong Tong in ontelbare opzichten door brieven en artikeltjes van lezers mijn hele leven a.h.w. nóg een keer (maar dan dieper beschouwd) aan me teruggegeven. En ik wéét dat dat met velen uwer ook het geval móet zijn. Let eerst even op hoe het Goede Leven van een Goed "Koloniaal te vinden is in verdere woorden van E- merson: "Een heer wil geen voorgift accepte ren. Hij wil geen hypotheek executeren (d.w.z.: geen executoriale verkoop ei sen als een hypothecaire schuld niet tijdig wordt afgelost). Er zal een zekere tolerantie moeten zijn, een "laat het zo zijn" en "laat maar zijn gang gaan", een consideratie en toegeeflijkheid voor de fouten van anderen. Maar grote gestrengheid voor zichzelf." Wij vinden hier zonder moeilijkheden het karakter van vele "kandjeng be- sars" die wij kenden, van allerlei ras. Wij vinden deze onaanraakbaarheid voor "kouwe drukte" bij eenvoudige Boengs en die "mysterieus" geachte onverstoorbaarheid (die ook phlegma of stoicisme genoemd wordt) bij vele Indonesiërs, hoog en laag, die wij per soonlijk kenden. Het MIJLEN VER AF leven van be grippen als "laat je niet kennen", "laat je in niets te kort doen", en het koes teren van allerlei vormen van wraak zucht en onverdraagzaamheid, ook in zeer hoge Europese kringen. Waarbij we ook Indonesische of Chinese krin gen niet uitsluiten. Dit is overigens stereotyp voor vele moderne regerin gen en civilizaties. Slaan en „zonder pardon terug beu ken" is een algemeen erkend en aan vaard gedragspatroon bij hoog en laag. En aan de Wraak zal deze hele moder ne beschaving kansloos ten onder gaan, omdat er doodgewoon te weinig gentlemen bestaan tegenwoordig. Met de invoering van de Democratie is ongemerkt de encanaillering binnen geslopen en heeft nu het hoogste woord in kunstontwrichtende zaken, in openbare vervuiling van milieu en ze den en het platste materialisme en zin genot. Het is een FEIT. Kijk goed om U heen. Let goed op. Denk diep na. DOORZIE de maatschappelijke patro nen en probeer er niet door meege sleept te raken. Als er inderdaad een Algemene Ondergang is, dan is noch tans voor enkelingen het Ontkomen voorbestemd. Kijk, denk, Speak softly stranger, speak softly and carry NO big stick!... T.R. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 11