Fonteijn Co - DENKEN-DOEN MILJOENEN-IDEEËN Wah, Tjilakah Duwabelas Deze Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77 v/h te DJOKJA GOUDEN BRILJANTEN schakelarmbanden markiesringen krintjing hangers slangen oorknoppen colliers gezet in (6 tot 100gr.) 22 karaats goud toesoek konde peniti kabaja van 22 karaats goud MIDO 22 Karaats verlovingsringen polshorloges SEBELAH ROTAN ARMBANDEN VAN 24 KRTS GOUD (mas kertas) TJITJAK broches in 22 KARAAT goud in étui f79.50 franco huis. Heeft U eraan gedacht, heeft U wat gedaan, tegen de vervuiling van water, land en lucht? Ook al ziet U er geen heil (meer) in, voelt U zich belachelijk alleen staan met uw goede bedoelin gen, blijft toch koppig volharden in de goede gewoonten. Maak er een persoonlijke sport van tegen de draad in te. gaan en luister niet naar die nuchtere opmerkingen: "ach, je stelt je gewoon aan om in je eentje tegen de stroom op te roeien. Dacht je dat dat beetje zeep en soda van jou iets kan verbeteren aan de situatie?" Neen, helemaal niets. Maar aan u- zelf, aan uw eigen gewoontes verbe tert het wel veel. Blijf vechten, praat niet te veel meer, maar DOE. Wees een voorbeeld. Ik kreeg zegge en schrijve 10 soda- etiketjes opgestuurd en tot nog toe niet meer dan 12 reacties van "doen- sters" (geen plastic, geen schadelijke wasmiddelen meer). Ik weet dat er honderden huisvrouwen allang verstan diger leven. Er zijn winkeliers die mee werken en bepaalde artikelen beslist niet meer verkopen. Helpt U door die artikelen nergens meer te WILLEN ko pen. Er is vloeibare groene zeep in de handel. Ik lees hier een stukje in de krant over het nut van soda in was water. Voor Haags leidingwater moet per 10 liter water, een afgestreken eet lepel kristalsoda worden gebruikt. Het onthardt het water belangrijk, er is min der zeep nodig. Plastic vuilniszakken. Van de gemeente werd ons destijds het gebruik van plastic vuilniszakken gedecreteerd. Deze zakken zijn "on verteerbaar", op de tv heeft U kunnen zien hoe deze piastic op de vuilverbran- dingsplaatsen overblijft, een gevaar vormend voor de aarde. En nog, nog lees ik nergens een offi cieel VERBOD om de zakken te ge bruiken. Een terugkomen op een eens genomen voorschrift! Hier en daar zijn de emmers weer terug, maar in plaat sen als Zoetermeer b.v. bestaat zelfs een verbod om iets anders dan zakken te gebruiken. Waarom: het zal wel aan de nog lopende leveranties van plastic zakken liggen. Men zou er een enorme strop aan hebben als die niet meer werden afgenomen. In den Haag en omgeving mogen de emmers weer ge bruikt worden. De schoonmaak-bedrijf- jes komen misschien ook weer tevoor schijn. Beter laat dan nooit! Is er iets waarvan U denkt: dat mag zo niet langer, DOE dan het beste. Schrijf er een ingezonden stuk over, maak anderen erop attent. En blijven die lauw, laat dat niet van invloed zijn op uw eigen goede voornemens. DENK en DOE! Lilian D. GEBRUIK GEEN WEGWERP PLASTIC ARTIKELEN MEER Onder deze titel zijn enorm veel los se aantekeningen, korte studiën, afo rismen, enz. enz. van Multatuli wel eens samengebracht in een groot aan tal keurig gebonden delen. Die tussen twee haakjes in menig Indo-gezin een ereplaats innamen. Hoewel het dus een Totok was, die ze schreef. Pas veel later heb ik ontdekt - name lijk toen ik leerde dat de Zuid-Ameri kaanse cultuur zich ontwikkelt naar het UNIVERSALISME - dat de wijde oriëntering en de voorliefde voor uni versele gedachten eigenlijk iets nor maals is bij vele Indisohgasten (of Tropische Europeanen, kunt U ze noe men). Bij mijn lezers neem ik deze in stelling bij herhaling waar in vele brieven en ingezonden copy. Er is niet de minste interesse voor de politieke kastjesbedoening van Hol land, noch voor de vele versnippe rende "ismen" in de cultuur. Voor bijna alle zaken is meteen een bewustheid van symbolische of "hogere structure le waarden". Er is zelfs geen behoefte aan de verdeeldheid en versnippering in nationaliteiten of rassen. Er is een enorme, alles overheer sende liefde voor de natuur in al zijn bestaansvormen, en verder iets wat ik "ruimtevaart" zou willen noemen: het niet uitgepraat raken over levensge woonten of zeden bij vele Indonesische groepen of sociale lagen. Dat maakt dat vele lezers in brieven aan ons niet uitgeschreven raken. Brie ven van zes, zeven vellen worden gevolgd door nog een brok copy, en nog één en nog één. Het helpt niet of ik al zeg: "Beste mensen, het komt er niet in of pas na vele maanden!" Want wie dingen ontdekt (of beleefd heeft) van "eeuwige" waarde, geeft niet om zo'n paar maanden eerder of later! Ik weet dat er in kringen van z.g. culturelen gespot wordt met dat "eeu wig", maar het is een goed woord en wij, Indischgasten kennen het begrip uit ervaring. Dus gebruiken wij het woord. Punt. In vergelijking met veel eeuwige waarden van het Oosten lijkt veel ip de westerse beschaving vaak zo verbrokkeld, struikelend haastig; een aantal korte "hedentjes" aan me kaar gelijmd, geen structuur die vér terugblikt en vér vooruit kijkt. Als U mét Tong Tong verder denkt en verder groeit, markeert dan niet Uw pas door te veel rekening te houden met de Vele Daverende Dingen Dezer Dagen van het westerse leven. Wij WETEN dat er in ons leven daar veel was, soms heel eenvoudig, dat op geen stukken na geëvenaard kan wor den door hele brokken bejubelde cul tuur van het Westen... T.R. I. In de supermarkt vroeg mijn sobat: "Heeft U Angelface (Fendielfees engelengezicht gezichtpoeder)" Winkeljuf: "Nee we verkopen geen eendenvlees". II. Hierna gingen we naar de markt, waar zij een plantje kocht. Verkoper: "En denk eraan, dit plantje heeft zure grond nodig." Sobat: "Hoeveel P.H. (zuurgraad)? Verkoper: "Kom nou, ik verkoop geen B.H.'s. Sobat tot mij: "Kom Her, naar huis maar, makkelijker. O. H. Kiliaan 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 11