KON FRONT AT IE Euthanasie (slot) door H. M. LAPRÉ De oude natuurvolkeren hebben het sterven altijd gezien als een overgangs fase naar een andere wereld. De ge civiliseerde mens daarentegen ziet het niet meer zo zitten. Dit blijkt uit zijn grotere angst voor het onbekende dat de dood verbergt, zijn intense gehecht heid aan stoffelijke bezittingen en ge liefden en de wijze waarop hij elke ge dachte over de dood tracht te ver dringen. Deze instelling verlengt en verzwaart niet alleen het stervenspro ces maar geeft onnodige problemen m.b.t. het vraagstuk van de euthanasie ofwel "zachte dood". Studiegroepen uit de gehele wereld, die zich met dit probleem bezighouden, zijn tot de eensluidende konklusie ge komen dat de euthanasie onder be paalde omstandigheden geen moord maar een medemenselijke daad is, die wij de stervende niet mogen onthou den. De ethiek van de patiënt zal voorrang moeten hebben op die van de arts. Ook de nederlandse wet stelt eutha nasie niet op één lijn met moord of doodslag, maar het ligt tenslotte aan de arts of hij zijn medewerking wenst te verlenen aan de passieve- of aktieve euthanasie. Zijn ethische motieven, het zij van persoonlijke, hetzij van me dische aard zijn doorslaggevend. Ons artikel pleit eveneens vóór de zachte dood, maar zullen ons verder niet verdiepen in de argumentaties. Ze zijn in elk boek dat hierover gaat terug te vinden. Wij willen slechts een twee tal verouderde standpunten, die ge huldigd worden door sommige gods dienstige of mystieke leringen, aan een nader onderzoek onderwerpen. In het vorige artikel zijn wij uitgegaan van de hypotese dat de menselijke ziel een realiteit is. Deze stellingname is niet in strijd met de objektieve weten schap omdat zij nog niet over een volledige en steekhoudende leer be schikt van de komplete mens. Boven genoemd standpunt is gekozen om.het sterven te zien als een georganiseerd bevrijdingsproces van de ziel uit zijn stoffelijk omhulsel. Ten aanzien van het sterven hopen wij allemaal op een zachte dood. Het im pliceert tevens een menswaardig ster ven waar alle partijen vrede mee zullen hebben. Maar uit het verleden hebben wij kunnen ervaren dat niet een ieder zo'n lot beschoren is. Wat is dan de oorzaak dat er nog zo velen zijn, die zich met de hand en tand verzetten tegen de idee der euthanasie. Hun medemens liever door een zee van lichamelijke en geestelijke pijnen laten gaan en bovendien het naderende ein de (waar de stervende soms vurig naar uitkijkt als verlossing van alle ellende) d.m.v. allerlei medische ingrepen zin loos trachten uit te stellen. In het vorige artikel hebben wij het gehad over de funktie van ons geweten. De stem van dat psychisch mechanisme zal uiteinde lijk de doorslag geven over een be paald standpunt, een levenshouding of visie. Zo wijzen sommigen onder druk van hun religieus geweten de zachte dood af. Zij redeneren als volgt: God alléén mag over leven en dood van de mens beschikken en wij aardse mensen mogen zijn besluiten nimmer doorkruisen. Dit standpunt dateert nog uit het kuituurpatroon der donkere middeleeuwen, waar de armoede en lijden nog een grote deugd is. Een ge liefkoosd onderwerp der geloofsver kondigers en volgens hen wel de ze kerste weg is om een plaatsje in de hemel te krijgen. Lijden is een straf om je zondig leven uit te boeten en wordt opgelegd door God. Dus moet Zijn be sluit moedig en verdraagzaam aan vaard worden. Maar gelukkig ligt die periode weer ver achter ons en ik geloof dat niemand het nu in zijn hoofd zal halen om een opgelopen ziekte of pijn als straf van boven te zien of tengevolge van een begane zonde. Sommige orthodoxe mystici verwerpen de euthanasie omdat zij het in strijd achten met de wet van karma. Natuur lijk is deze wet een realiteit, maar het is minder juist om deze wet op alle levensverschijnselen te betrekken en in het bijzonder bij de verrichtingen van de mens. Ik wil u slechts twee redenen geven: 1e. de wet van karma is slechts een klein onderdeel van een nog veel grotere wet; 2e. naarmate de mens evolueert zal deze wet voor hem steeds meer aan kracht inboeten. De mens, uit de natuur onstaan, is bezig zich los te werken van die na tuur (hij treedt van het 4e naar het 5e natuurrijk) en het gevolg daarvan is dat er krachtverschuivingen plaats vin den. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de oude wetten plotseling ophouden te bestaan. Een voorbeeld hiervan is b.v. de zwaartekracht, die wij hebben ge naturaliseerd zonder de wet zelf ver der aan te tasten. Kortom, wanneer wij ingrijpen in de levensloop van een menselijk leven hoeft er geen konflikt te ontstaan met de wet van karma, die tenslotte niets meer is dan een blinde natuurwet. Puur natuur en lekker zuur! MANISAN ASEM, prachtige hele asems in confituur 2,85 per pak plus 75 ct. porto. TOKO TONG TONG Het menselijk leven is nu met vele tientallen jaren verlengd en soms pnt- kom ik niet aan de gedachte dat het veelal een kunstmatige verlenging be treft, want de geestelijke vermogens hebben zich^vaak niet daaraan kunnen aanpassen. Het bewijs hiervan zijn de verschillende geestelijke aftakelingen en andere ouderdomspsychosen, die soms vrij vroeg intreden. Steeds meer artsen en ander verplegend personeel, die voortdurend gekonfronteerd worden met de stervende mens en met allerlei faktoren die de menselijke waardigheid aantasten, zien in dat de stervende beschermd dient te worden. Zij be schouwen de euthanasie als gees telijke en lichamelijke steun aan het sterfbed; als een volledige mede menselijke daad, die niemand ont houden mag worden als er om ge vraagd wordt. Ook vanuit het kosmisch standpunt heeft een zinloze verlenging van het stoffelijke leven geen enkel zin en waarbij de kwestie van de euthanasie nauwelijks een probleem mag vormen wanneer wij de besproken punten voor ogen houden, nl. de menselijke ziel - proces van bevrijding - de geestelijke mogelijkheden na de dood. In onze ontwikkeling moeten wij onszelf steeds meer kennen als ziel, waardoor de syn- chroniteit van de persoonlijkheid en ziel steeds beter tot "stand komt. Boekoriëntatie Het tibetaanse dodenboek, vertaald door E. A. Rutgers. Sinds kort is dit merkwaardige boek in het nederlands vertaald en alle lof voor de bewerkers, daar het op een duide lijke en bijzonder overzichtelijke ma nier is geschied. De psycholoog prof. Jung noemt dit boek een werk van on geëvenaarde superioriteit. "Het hoort tot de geschriften, die door hun diepe menselijkheid en inzicht in de mense lijke psyche, een beroep doen op de leek die er naar streeft zijn levensin zichten te verruimen. Sedert het ver schijnen van dit boek is het mijn voort durende begeleider geweest, waaraan ik vele fundamentele inzichten te dan ken heb", aldus prof. Jung. Ik geloof dat ik hieraan nauwelijks wat toe te voegen heb. Confusius zei reeds; "we kennen het leven niet, hoe zullen wij dan de dood kennen?", m.a. w. de dood verbergt het mysterie van het leven: leren sterven is werkelijk leren leven. Het boek is een onderricht in aanroe pingen en gebeden, opdat de sterven de bewust wordt van het grote Licht en zo de weg vindt naar zijn waarlijke afkomst. Dit werk verschaft u een in zicht in het mystieke denken der tibe- tanen en de interpretatie om met de dood in het reine te komen. lees verder volgende pag. 3e kolom 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 16