<~E>alanótyd
"Een fantastisch idee, die selamatan!
Moeder Abels
JAN PIETERSZ. COEN:
"De geest moet boven alle moeilijkheden sweven ende geenzins
daeronder buygen."
14 Mei 1623
Zo, begon menige brief en antwoordkaart voor deelname aan onze Selamatan op
28 October a.s.l En dan zul'ke zalige voorspiegelingen als: van mij 120 Indische pasteitjes,
40 'kip-rïsoles, zoutloze (machtig om aan de zoutloze diëten te denken!) en normale rendang,
enz. enz. enz., ze beginnen binnen te komen de inschrijvingen en hou je vast als de
Indische huisvrouw eenmaal op gang komt!
Ook boden reeds ettelijke dames zich
aan voor corveetjes van allerlei soort (lol
waarom geen heren!) of werden twee plaat
sen in de eigen auto aangeboden voor
meerijdersZiet UI Dat is de ware
spirit. Ja, zelfs daar waar al bij voorbaat
bezwaren op enkele punten werden ge
opperd, begrepen wij, dat die eerder van
zorg dan van critiek spraken. Omdat men
b.v. begreep dat er héél oude of eenzame
mensen meen zouden willen doen met apar
te zorg.
Voor die zorgen: spreek ze uit, geef
eventueel een suggestie hoe ze verholpen
kunnen worden, maar doe mee en laat óns
de diverse bezwaren koempoelen om een
gezamenlijke goede oplossing te vinden!
Want ik herhaal:
Het gaat om het gevoel van Broeder
schap,
om het inspanning en moeite over heb
ben voor anderen,
om iets persoonlijks en daardoor de
rijkste variëteit die men zich denken
kan.
Please, 'begrijp het! Ook willen we geen
Indonesische selamatan of sedekah, maar
iets van onszelf organiseren naar Indone
sische trant, omdat daarin een element
leeft dat ter lering dient van andere volken
en rassen. Reeds hebben wij de Pasar
Malam gebracht; we kunnen ook de sela
matan brengen als culturele waarde, waar
van heel Holland en zelfs heel Europa Iets
kan leren om dichter en vertrouwder bijeen
te komen bij zo min mogelijk financiële
offers!
Sommige belangstellenden dachten ge
loof ik aan iets als een Makanan Besar of
Makanan Ketjil uit onze Indische tijd waar
bij een gemeenschappelijke maaltijd een
heugelijk feit moest vieren in b.v. handels
kringen of kringen der cultures.
Die ook in Den Haag in orde gebracht
kan worden met een paar vette beurzen
op tafel en dan verder borrelen met een
zoutje erbij, maar dat willen wij per sé niet!
Daarom noemde ik in Tong Tong het voor
beeld van de DESSA, en niet van de onder
neming of de importeur. Ik hoop dat men
mij begrijpt dat het de bedoeling is om te
laten herleven: de persoonlijke geste: IK
maak iets voor UI Een MEDEmens doet iets
voor een MEDEmens.
Om alweer een mogelijk misverstand weg
„...als ik mijn soldaten bloed, dat door mijn
aderen vloeit aan het woord liet, zou ik zeg
gen: Donder op Vent met je gekassian en je
ge-oudje tegen iemand van mijn eigen leeftijd,
die met haar anaks en tjoetjoes haar tangan's
uit haar mouwen stroopt en zich zonder ge
bedel dqor het leven slaat..."
Mies Roelofsma
te werken: wij willen geen Indonesische of
Islamitische sedekah, want we willen daar
bij tóch onszelf zijn! Zoals Hollanders ook
Deense of Spaanse of Joegoslavische ma-
kanans kunnen organiseren. We willen ook
niet voor onszelf "hantem kromo" tot de
buik vol is, "en dan al", maar we willen de
maatschappij iets leren, iets laten zien dat
nog nooit vertoond werd in Nederland en
waarvan de camera's straks grote ogen
zullen opzetten overal in Nederland!
Daarom hebben ettelijke lezers ook het
Amerikaanse "pot-luck dinner" genoemd,
waarbij alle deelnemers zelf iets meenemen
en iedereen heerlijk eet van een ander.
Maar dat wij dit soort "pot-luck dinner"
toch SEDEKAH noemen, komt omdat wij
met nadruk het karakter van offervaardig
heid en dienstvaardigheid voor onze mede
Tong Tongers willen behouden, tot heil van
onze heel aparte gemeenschap.
Als ik in dit hele eerste begin toch al
een bedenking zou mogen opperen (maar
er komen nog vele maandjes en van alles
kan dus nog komen!) dan is het deze:
onze sedekah belooft TE RIJK te worden,
TE heerlijk! Ik vraag me werkelijk af of
het niet mogelijk is om porties paroe of
dengdeng of tempeh goreng of heel aparte
sambals (sommige dames kunnen FAN-TAS-
TISCHE sambals maken!) te brengen. En
ZEKER zullen ook VRUCHTEN van harte
welkom zijn, mogen zelfs nietontbreken!
Nog steeds is net als op de foto HET
VOEDSELOFFER het belangrijkst. Wij hopen
straks vele volgetaste tafels te zien met
ook (en vooral) de allereenvoudigste ge
rechten! Want die tafel moet weerspiegelen
ook de eenvoudigste en armste omstandig
heden, waarin wij zelf tóch heerlijk aten
en deelden aan onze adiks.
Ajo, doe NU AL mee. We hebben welis
waar nog veel tijd, maar het gaat ook om
het maken en organiseren van een HAWEL-
DIHE massamaaltijd, die after all ook een
TYPISCH INDISCH gebruik, dat nu nog
steeds leeft en zal blijven leven overal
waar Indischgasten en hunne nazaten leven.
Kijk rond op elke verjaardag, elke trouwerij
van Indischgasten in Holland, Amerika,
Indonesië, Canada, Brazilië, Australië en
poekoel - teroes - waar - je - maar - komt, die
wordt altijd SAMEN gevierd, maar ook
samen GEMAAKT.
Djangan loepa. Doe méé!
"Uit het stuk is af te leiden dat de
inzender zelf in Europa zit, dus al "te
rug is naar zijn turunan". Maar waarom
dan zo'n 'kabaal om een flinke vrouw,
die kalm het land van de Indonesische
turunan gekozen heeft?
Seorang bolak-balik Indonesia/Belanda
WELKOM AAN DE JONGSTE
ORANJETELG
Op 22 maart schonk H.K.H. Prinses
Margriet het leven aan haar derde
zoon, het zevende kleinkind van H.M.
de Koningin en Z.K.H. Prins Bernhard,
tevens hun zevende kleinzoon!
Wij wensen de ouders van de jongge
boren Prins en de gehele Koninklijke
Familie met dit heuglijke feit van harte
geluk en spreken hierbij de wens uit,
dat de Prins een gelukkige toekomst
tegemoet mag gaan!
Alle zaken en alle zakenmensen
moeten nu hun resultatenrekening op
maken.
Dat doen wij ook, of beter gezegd,
wij zijn klaar, dank zij onze kundige
boekhouder. Ik kon zonder veel moeite
de Balans, Verlies- en Winstrekening,
e-d. gereed maken. Ons Accountants
kantoor gaat er zich, zoals het behoort,
nu mee bemoeien.
Gezien het VOORLOPIG resultaat,
kunnen wij met vreugde vaststellen,
dat Tong Tong eindelijk na haar 10-
jarig bestaan als Naamloze Vennoot
schap de verliezen over vorige jaren
heeft ingelopen en bovendien een aar
dige winst heeft behaald.
Het zijn onze abonné's die tot het
betere resultaat hebben bijgedragen.
Echter zullen de aandeelhouders zich
op de komende jaarvergadering (in
Mei) moeten uitspreken over de be
stemming van de winst.
Het is jammer, dat er nog aandeel
houders zijn, die geen gehoor hebben
gegeven aan onze herhaalde oproep
voor registratie van hun aandelen.
Op 2 November 1962 zal de N.V.
Tong Tong tien jaar bestaan. Wij zou
den onze abonné's een feest willen
aanbieden.
Let op nadere mededelingen.
J. F. van der Lee
BILLETJES BLOOT
Tussen voeten en dode handen,
tussen bloed en verminkte hoofden,
ligt een babylijkje met de billetjes bloot
zo schril onschuldig schoon,
als een witte vlag op mensendadgn.
Annette Rijnders-Volten
Wie heeft fam. of kennissen in
Djakarta, die een Ned. jongen,
18 jr., geen hippie, als betalend
logé wil opnemen? Periode 11
Mei tot max. 3 Aug a.s. Genegen
ook werkzaamheden te verrich
ten. Opgave van adressen wordt
gaarne ingewacht door Fa. Jung,
Gerhardlaan 55, Rijswijk (Z.H.)
Tel. 070-90 93 71
3