<~E>alanótyd "Een fantastisch idee, die selamatan! Moeder Abels JAN PIETERSZ. COEN: "De geest moet boven alle moeilijkheden sweven ende geenzins daeronder buygen." 14 Mei 1623 Zo, begon menige brief en antwoordkaart voor deelname aan onze Selamatan op 28 October a.s.l En dan zul'ke zalige voorspiegelingen als: van mij 120 Indische pasteitjes, 40 'kip-rïsoles, zoutloze (machtig om aan de zoutloze diëten te denken!) en normale rendang, enz. enz. enz., ze beginnen binnen te komen de inschrijvingen en hou je vast als de Indische huisvrouw eenmaal op gang komt! Ook boden reeds ettelijke dames zich aan voor corveetjes van allerlei soort (lol waarom geen heren!) of werden twee plaat sen in de eigen auto aangeboden voor meerijdersZiet UI Dat is de ware spirit. Ja, zelfs daar waar al bij voorbaat bezwaren op enkele punten werden ge opperd, begrepen wij, dat die eerder van zorg dan van critiek spraken. Omdat men b.v. begreep dat er héél oude of eenzame mensen meen zouden willen doen met apar te zorg. Voor die zorgen: spreek ze uit, geef eventueel een suggestie hoe ze verholpen kunnen worden, maar doe mee en laat óns de diverse bezwaren koempoelen om een gezamenlijke goede oplossing te vinden! Want ik herhaal: Het gaat om het gevoel van Broeder schap, om het inspanning en moeite over heb ben voor anderen, om iets persoonlijks en daardoor de rijkste variëteit die men zich denken kan. Please, 'begrijp het! Ook willen we geen Indonesische selamatan of sedekah, maar iets van onszelf organiseren naar Indone sische trant, omdat daarin een element leeft dat ter lering dient van andere volken en rassen. Reeds hebben wij de Pasar Malam gebracht; we kunnen ook de sela matan brengen als culturele waarde, waar van heel Holland en zelfs heel Europa Iets kan leren om dichter en vertrouwder bijeen te komen bij zo min mogelijk financiële offers! Sommige belangstellenden dachten ge loof ik aan iets als een Makanan Besar of Makanan Ketjil uit onze Indische tijd waar bij een gemeenschappelijke maaltijd een heugelijk feit moest vieren in b.v. handels kringen of kringen der cultures. Die ook in Den Haag in orde gebracht kan worden met een paar vette beurzen op tafel en dan verder borrelen met een zoutje erbij, maar dat willen wij per sé niet! Daarom noemde ik in Tong Tong het voor beeld van de DESSA, en niet van de onder neming of de importeur. Ik hoop dat men mij begrijpt dat het de bedoeling is om te laten herleven: de persoonlijke geste: IK maak iets voor UI Een MEDEmens doet iets voor een MEDEmens. Om alweer een mogelijk misverstand weg „...als ik mijn soldaten bloed, dat door mijn aderen vloeit aan het woord liet, zou ik zeg gen: Donder op Vent met je gekassian en je ge-oudje tegen iemand van mijn eigen leeftijd, die met haar anaks en tjoetjoes haar tangan's uit haar mouwen stroopt en zich zonder ge bedel dqor het leven slaat..." Mies Roelofsma te werken: wij willen geen Indonesische of Islamitische sedekah, want we willen daar bij tóch onszelf zijn! Zoals Hollanders ook Deense of Spaanse of Joegoslavische ma- kanans kunnen organiseren. We willen ook niet voor onszelf "hantem kromo" tot de buik vol is, "en dan al", maar we willen de maatschappij iets leren, iets laten zien dat nog nooit vertoond werd in Nederland en waarvan de camera's straks grote ogen zullen opzetten overal in Nederland! Daarom hebben ettelijke lezers ook het Amerikaanse "pot-luck dinner" genoemd, waarbij alle deelnemers zelf iets meenemen en iedereen heerlijk eet van een ander. Maar dat wij dit soort "pot-luck dinner" toch SEDEKAH noemen, komt omdat wij met nadruk het karakter van offervaardig heid en dienstvaardigheid voor onze mede Tong Tongers willen behouden, tot heil van onze heel aparte gemeenschap. Als ik in dit hele eerste begin toch al een bedenking zou mogen opperen (maar er komen nog vele maandjes en van alles kan dus nog komen!) dan is het deze: onze sedekah belooft TE RIJK te worden, TE heerlijk! Ik vraag me werkelijk af of het niet mogelijk is om porties paroe of dengdeng of tempeh goreng of heel aparte sambals (sommige dames kunnen FAN-TAS- TISCHE sambals maken!) te brengen. En ZEKER zullen ook VRUCHTEN van harte welkom zijn, mogen zelfs nietontbreken! Nog steeds is net als op de foto HET VOEDSELOFFER het belangrijkst. Wij hopen straks vele volgetaste tafels te zien met ook (en vooral) de allereenvoudigste ge rechten! Want die tafel moet weerspiegelen ook de eenvoudigste en armste omstandig heden, waarin wij zelf tóch heerlijk aten en deelden aan onze adiks. Ajo, doe NU AL mee. We hebben welis waar nog veel tijd, maar het gaat ook om het maken en organiseren van een HAWEL- DIHE massamaaltijd, die after all ook een TYPISCH INDISCH gebruik, dat nu nog steeds leeft en zal blijven leven overal waar Indischgasten en hunne nazaten leven. Kijk rond op elke verjaardag, elke trouwerij van Indischgasten in Holland, Amerika, Indonesië, Canada, Brazilië, Australië en poekoel - teroes - waar - je - maar - komt, die wordt altijd SAMEN gevierd, maar ook samen GEMAAKT. Djangan loepa. Doe méé! "Uit het stuk is af te leiden dat de inzender zelf in Europa zit, dus al "te rug is naar zijn turunan". Maar waarom dan zo'n 'kabaal om een flinke vrouw, die kalm het land van de Indonesische turunan gekozen heeft? Seorang bolak-balik Indonesia/Belanda WELKOM AAN DE JONGSTE ORANJETELG Op 22 maart schonk H.K.H. Prinses Margriet het leven aan haar derde zoon, het zevende kleinkind van H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bernhard, tevens hun zevende kleinzoon! Wij wensen de ouders van de jongge boren Prins en de gehele Koninklijke Familie met dit heuglijke feit van harte geluk en spreken hierbij de wens uit, dat de Prins een gelukkige toekomst tegemoet mag gaan! Alle zaken en alle zakenmensen moeten nu hun resultatenrekening op maken. Dat doen wij ook, of beter gezegd, wij zijn klaar, dank zij onze kundige boekhouder. Ik kon zonder veel moeite de Balans, Verlies- en Winstrekening, e-d. gereed maken. Ons Accountants kantoor gaat er zich, zoals het behoort, nu mee bemoeien. Gezien het VOORLOPIG resultaat, kunnen wij met vreugde vaststellen, dat Tong Tong eindelijk na haar 10- jarig bestaan als Naamloze Vennoot schap de verliezen over vorige jaren heeft ingelopen en bovendien een aar dige winst heeft behaald. Het zijn onze abonné's die tot het betere resultaat hebben bijgedragen. Echter zullen de aandeelhouders zich op de komende jaarvergadering (in Mei) moeten uitspreken over de be stemming van de winst. Het is jammer, dat er nog aandeel houders zijn, die geen gehoor hebben gegeven aan onze herhaalde oproep voor registratie van hun aandelen. Op 2 November 1962 zal de N.V. Tong Tong tien jaar bestaan. Wij zou den onze abonné's een feest willen aanbieden. Let op nadere mededelingen. J. F. van der Lee BILLETJES BLOOT Tussen voeten en dode handen, tussen bloed en verminkte hoofden, ligt een babylijkje met de billetjes bloot zo schril onschuldig schoon, als een witte vlag op mensendadgn. Annette Rijnders-Volten Wie heeft fam. of kennissen in Djakarta, die een Ned. jongen, 18 jr., geen hippie, als betalend logé wil opnemen? Periode 11 Mei tot max. 3 Aug a.s. Genegen ook werkzaamheden te verrich ten. Opgave van adressen wordt gaarne ingewacht door Fa. Jung, Gerhardlaan 55, Rijswijk (Z.H.) Tel. 070-90 93 71 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 3