VALS WITTEBROOD Vervolg: Batavia's zilveren eeuw Misschien is hij ook de schrijver ge weest van een Javaans woordenboek, dat slechts in handschrift bewaard bleef, en dat zich thans in de Aposto lische Bibliotheek van het Vaticaan bevindt. Hoe komt zo'n boek daar ver zeild? Ten slotte een buitenlander, de arts Engelbert Kaempfer (1651-1716), ge boortig uit het aardige Westfaalse plaatsje Lemgo, die reeds heel Azië had doorkruist, toen hij bij de V.O.C. in dienst trad. Van 1690 tot '92 ver bleef hij in de factorij Desjima in Japan, vanwaar hij twee maal naar Tokyo op- reisde, om de toemalige regeerder, de sjogoen, te zien, en te huldigen. Naast zijn werk als factorijarts, dat hem wel niet te zeer zal hebben in beslag ge nomen, verzamelde hij veel gegevens over de Japanse natuur, doch bij zijn dood vond men ook een geschiedenis van Japan, welk werk na zijn verschij nen, een eeuw lang de grote autori teit op dit gebied bleef. Ook al schijnt hij de voornaamste gegevens daarvoor niet zelf verzameld te hebben - men schrijft ze aan Camphuys toe, die ge lijk wij zagen, drie maal opperhoofd in Desjima was - toch is Kaempfers leven en werken het bewijs, dat onder die materialistische Oost-Indische Compagnie wetenschapsbeoefening mogelijk was, zelfs voor een vreemde ling. Bij een kring van geleerden, zelfs van amateur-geleerden, behoort ook een wetenschappelijke drukkerij. Hier toe werd een poging gedaan door de gewezen predikant Andreas Lambertus Loderus, een lastig heer. Na twee maal uit de Grote Oost naar Batavia te zijn ontboden en drie keer te zijn veroor deeld, legde hij ten slotte zijn predik ambt neer en werd boekdrukker. In 1699 nam hij de reeds bestaande stadsdrukkerij over .Belangrijke werken kwamen van zijn pers, vnl. ten bate der kerk, dus: prekenbundels voor de Am- bonnese voorganger. Hij beschikte over stypen om muziek te drukken. Zijn meesterstuk is een Maleis-Neder lands-Latijns woordenboek geweest, dat in 1707 verscheen in de Stadsdruk kerij aan de Tijgersgracht, achter het stadhuis. Een merkwaardige prestatie in de Bataviase hitte, want Loderus zal er toch niet veel stoffelijk gewin van verwacht hebben. In het bovenstaande is gepoogd te logenstraffen, hetgeen eenmaal de Duitse biograaf van Kaempfer verze kerde, dat deze factorij-arts eenzaam stond te midden ener materialistische koopmansmaatschappij van "hollan- dische Pfeffersacke." Integendeel, juist in de jaren om- steeks 1700 kon Kaempfer in Batavia een grote belangstelling waarnemen voor de dingen des geestes en zelfs aanmoediging en steun verwachten. Het was Batavia's zilveren eeuw. De fortnidabele waringin op de voorplaat van T.T. van 15 Mei 1971 inspireerde mij tot het maken van bijgaande foto's. 1. Nauw verwant aan de waringin, kan ook heel groot worden. De blaadjes zien er precies hetzelfde uit. Wordt hier genoemd "Ficus"wat in Holland Ficus heet, wordt hier "Rubberplant" genoemd. Die groeit uit tot een grote boom. 2. Ketapang ("Wild Almond") 3. Mangga-boomgaard, waar wij nog al eens onze tnangga's kopen. Er is een soort, die groter wordt dan onze Aroe Mattis, en even lekker. Watertand maar niet! 4. Kates op ons achtererf. Inmiddels zijn er al zeker 20 van opgegeten, 12 door ons, 8 door de wurmen en 5 zijn er gewoon aan de boom verrot, te laat geplukt. Vreemd, dat geen enkele vogelsoort hier papaja eet. Behalve door de mensen wordt de papaja hier aangetast door de "fruit-fly"een wesp achtig geval, dat haar eitjes door middel van een angel in de jonge vrucht legt. Als de rijpe vrucht wordt opengesneden, blijkt die vol maden te zitten, wat aan de buitenkant niet is te zien. De foto's zijn eind juni 1971 in Zuid-Miami genomen! ]an Schutten "100 x Kip" Door Toesy Donsky. Zalige kip gerechten, van Indonesische tot Albanese, 4,90 plus 75 ct. porto "Tete a Tete", Wina Born Voor gezellige en smakelijke e- tentjes. Niet makkelijk, maar wel erg lekker! 4,90 75 ct. porto BIJZONDERE BOEKEN: Tuinboek voor de Tropen 37,50 incl. porto, van L. Bruggeman. Decorated Art in Indonesian Textiles 24 gekleurde en 184 zwart wit foto's 160,incl. porto. Volgens het artikel "Gif bleekt ono brood" in de Haagse Crt. dankt het wittebrood in Holland zijn mooie kleur aan het oxydatiemiddel benzoyl-perox- yde dat toegevoegd wordt aan het grauwe Europese meel dat "in kwali teit veel slechter is dan dat uit de Ver. Staten en Canada", aldus het blad; "bovendien levert de Amerikaanse tar we zuiver wit meel." Na de wetenschap dat al het mooie rode vlees in slagerswinkels te danken is aan sulfiden, is het wel wat ontluis terend te weten dat "dat heerlijke blanke brood" hier eigenlijk vuil wit is en zelfs van slechte kwaliteit. Het lijkt de vaderlandse partijpolitiek wel. Hoe langer we hier wonen hoe meer vals heid we erin leren kennenEn is alles wat uit Amerika komt, niet zo slecht als door socialisten en culture- len geregeld wordt afgeschilderd! 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 8