SURABAIA I.E.V. maal in 1964 N.a.v. Uw artikel over't kerstfeest van de Giki in 1971, wil ik oo'k mijn laatste kerstfeest bij 't I.E.V. 1964 vertellen. Ik had n.m. mijn visum dd. 30-11 -'64 ontvangen en kreeg dd. 22-12-'64 een uitnodiging om mijn kerstmand te halen 't feest bij te wonen in Kedongsarie te Surabaia bij de Heer Rosenquist. We waren ook één van de armlasti gen van 't I.E.V. Om 10 uur waren we allen present, ook de Heer en Mevr. R. om ons welkom te heten. We moesten eerst zingen en Gods Woord werd gelezen n.m 't Kerstver haal, daarna dankten we de Heer om zoveel goeds, die we kregen en werden getracteerd op een bord soep koek jes en stroop. In die tijd was 't voor ons een Goden maaltijd, daar wij (de achtergebleven Indo's) niet verwend waren door 't le ven. Ons voedsel bestond uit rijst met oerap van loentas-blaren en taogé een beetje klapper en tempé goreng. We waren 't I.E.V. zo dankbaar, dat ze ons elk jaar lieten genieten van 't goe de der aarde. Trouwens daar waren veel rijken, die aan arme drommels als wij, dachten. Wij kregen beras, koffie, suiker, zeep en snoep, ook een fles ketjap. t Was wel geen uitbundig feest, maar toch erg gezellig met de mooie Kerstboom in de hoek van de voorga lerij. Wat waren we blij met de volle Kerstmand. Na het eten werden onze namen opgenoemd en kregen we wat geld plus de mand. Daarna sprak de voorzitter een dankgebed en mochten wij naar huis met onze schatten. Buiten stonden de betjaks op ons te wachten. Voordat we in de betjaks stapten, werd ik aangesproken door (lees verder volgende pag. 3e kolom 2. Zulk een "Oude Mohikaan" raakt dan opeens in opschudding zoals deze foto toont van werkzaamheden aan de verbreding van Kembang Djepun: bergen weggebroken puin en hopen nieuw bouwmateriaal. Daardoorheen moet de mens zich maar moeizaam een weg banen met zijn betja's en trucks en auto's en grobaks - iedereen moppert natuurlijkmaar hoe weinigen beseffen dat dit eigenlijk een Eeuwig beeld is, (en eeuwig HETZELFDE beelddat zich door alle eeuwen heen voort spoedt van de ene bestaansvorm naar de an dere? Hier zou net zo goed kunnen staan: En het geschiedde in de dagen van Keizer Nebukadnezar daten dondert er weer een stad in mekaar en komt een nieuwe op... 3. Soms lijkt het alsof afbraak en opbouw elkaar in grote actie-stromingen gepasseerd hebben zoals op de drukke weg links en dito rechts op deze foto van Pasar Kembang. Daar tussen lijken dan allerlei flarden afval gevallen te zijn, in de haast afgegooid. Een plechtig voorhistorisch punt schijnt bewust gemeden te zijn, zoals "Het Spookhuis" op de achter grond (waarom heette het ook weer zo?). 12 "De wereld vergaat", hoort men in de laatste tijd steeds vaker zeggen. Zij die geschiedenis studeren, weten dat de wereld al vaker vergaan is. En zij die filosofisch denken, weten dat de wereld telkens wéér vergaan zal, omdat het Leven zich voltrekt via ontelbare metamorfosen Wat eens Vergilius zei: "Urbs antiqua ruit muitos dominata per annos" (Een oude stad, die vele jaren geheerst heeft, stort in puin) van Troje, gold later op zijn beurt weer voor Rome... Het Rijk Nederlands Indië is vergaan en langzamerhand barst door de breuken van de oude cultuur de nieuwe naar buiten Wij, die het oude lndië gekend hebben, zien het verschijnsel van een wereld die vergaat en een wereld die tegelijkertijd ONTslaat duidelijk op bijgaande foto's: 1. Het reeds in onze tijd "Oude en vervallen" station Gubeng is eigenlijk een Laatste Mohikaan die nog steeds leeft, maar hoe lang nog?

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 12