ODE AAN DE KLAPPERBOOM Goed beschouwd is de pohon klappa eigen lijk de "pukul-terus-kerstboom" van de In donesiër. Van en met 't begin de kentos ont kiemende pit) tot en met 't einde de boomstam) schenkt hij pukul terus gaven aan zijn eigenaar: 1 Bladeren: a) de oude afgevallen bladeren heeft hij slechts op te rapen. I. de bladsteel naar de top overgaande in de hoofdnerf wordt gedroogd en levert brandhout op. Wel niet 1e kwaliteit, maar tjukup voor in boh's dapur. 2 de blaadjes (in dit geval betekent 't niet kleine bladeren, maar wel onderdelen van 't gehele blad) leveren: 1e. de lidies zijnerven) prima voor sapu's lidi, 't dikke eind voor sudjèns van satee ajam en verder voor 't vast steken van wegwerpservies pient- jooks) en van allerlei bungkusans. 2e. de eigenlijke blaadjes worden ge vlochten om gaten in de gedèkwand en of 't dak tijdelijk te tambal'len. b) de jonge, groene bladeren die uit de boom gehaald worden voor: 1e. allerlei vlechtwerk o.a. kinderspeel goed. kisso vervoermandje voor 1 kip of 1 haan. c) de heel jonge, lichtgele bladeren voor o.a. feestversieringen en verpakkingen van verschillende eetwaren zoals: lepet ketan klapper -f katjang tolo zout) en ketupat. II. de afgevallen mantjoong schutblad van de manggar bloeiwijze). Hiervan maakt men de bekende upets weer bestendige aanstekers van strootjes en mertjons. III. de manggar bloeiwijze). Deze kan men gebruiken voor: s) sego (rijst) gudeg. In Solo hoofdzakelijk voor feesten en voor dagelijks van jonge nangka. In Djocja daarentegen altijd van manggar. Daarom is de sego gudeg van de Djocja- se pasar lekkerder dan die van Solo. b) 't verkrijgen van legèn heerlijke, zoete, koele drank.) Hoe 't verkregen wordt weet ik helaas niet precies. Waar schijnlijk is de manier verschillend in verschillende streken. Bijna al mijn zegs lieden zeggen wel: de manggar wordt gedeeltelijk afgekapt en een bumboong bambu koker) aan de stomp beves tigd om de legèn op te vangen, 's Mor gens vroeg wordt de gevulde bumboong door een lege vervangen. De legèn wordt dan direct verkocht want koel gedronken smaakt die 't lekkerst. Laat men de le gèn staan dan gaat die gisten en krijgt men tuwak. Gula klappa kan men maken door de legèn in te dampen (opkoken) Voor 't maken van sego gudeg en legèn offert men dus de manggar (bloeiwijze) op (d.w.z. en naderhand dus ook de klappers. De boom gaat echter niet dood). Dit wordt dan ook alleen gedaan naar behoefte bij enkele bomen door een klappertuineigenaar. IV. de vruchten: a) de blulook baby klapper) ter grootte van een eenden- ei, wordt gebruikt voor kinderspeelgoed: 1. gewoon als grote soort knikker en 2. voor wielen van een uit klapperblaadjes gevlochten dingetje. b) de tjenkir kindklapper) groter dan blulook maar kleiner dan de degan. De batok is nog dun en knappend tussen de kiezen." 't vruchtvlees" is nog brijig. Wordt wel gebruikt voor 't maken van een zoetige rudjak. c) de degan jonge klapper) .Na een speurtocht naar broedplaatsen van ma lariamuskieten is er geen heerlijker drank dan deganwater (a.j.b. geen klappermelk) en nooit slappe knieën gekregen. d) de rijpe klappervrucht: Deze heeft een 1. gladde, stevige, waterdichte buitenschil en 2. een vlezige binnenschil (de tepesschil) De djongos sneed uit de hele schil (bin nen buiten) stukken waarmee hij plus gestampte rode steen ons bestek schoon gosokte. Verder werd van de tepesschil allerlei nuttige dingen gemaakt zoals: dadoong sterk touw b.v. om te putten. dunnere touwen als bindtouw. keloot goedkope uitgave van de bulu- bulu, d.w.z. in plaats van veren tepes- vezels De keloot gebruikt men uitsluitend om de slaapgelegenheid schoon te maken. Voor de vloer wordt de sapu gebruikt. 3. de batok (is plantkundig bekeken de steenharde schil van de grootste pit uit Indië). Hiervan maakt men: allerlei da- poor instrumenten. De kunstzinnige Balinees snijdt er aller lei mooie kettingen en hangers van (spe cialité van Tampak siring en omgeving) En tot slot ook nog prima areng houts kool speciaal voor het strijkijzer. 4. van 't kiemwit ('t z.g. vruchtvlees) kan men maken: santen (dit is klappermelk) Minjak klappa waarbij men de "guriche" bloondoo drap) krijgt. Geraspte klapper voor allerlei gerechten Gedroogd kopra e) de kentos ontkiemende pit (dus 't allereerste begin van de boom) is spon- nig en eetbaar. f) de palmiet binnenste v.d. palm'kroon groeipunt) is lekker voor atjar. Wordt de palmiet weggehaald dan gaat de boom dood. Maar moeten voor b.v. een weg- verbetering klapperbomen omgekapt wor den dan is 't atjar palmiet geblazen. g) de klapperboom: Wordt deze omgekapt ('t einde) dan kan de stam op maat ge zaagd gebruikt worden voor o.a. duikers en bruggetjes ten behoeve van de suiker riettreintjes, steunpilaren van paalwonin gen en uit de harde galeeh (kern) worden complete rookstellen gedraaid. We zien dus dat de pohon klappa betul betul van en met 't begin (de kentos) tot en met 't einde (de boomstam) zijn eigenaar pukul terus gaven schenkt. Dus met recht: de pukulterus-kerstboom van de Indonesiër. Voor zover mij bekend bestaat er in Europa zo'n unieke pohon niet. Aanhangseltje I Wordt ergens in Indonesië hongersnood gerapporteerd dan vraagt de Pemenntan (overheid) aan de Keementerian (ministe rie) Pertanian (landbouw) hun oordeel en advies. De Ahli (specialist) Pertanian gaat naar 't gerapporteerde gebied en bekijkt o.a. terdege de klapperbomen. a) zitten er slechts bluloohs (baby klappers) aan de bomen dan is er wel degelijk hongersnood want zelfs de tjenkirs en degans worden opgegeten voor ze rijp kunnen worden. b) zitten er nog degans en zelfs rijpe klap pers aan de bomen dan is er practisch geen hongersnood. II Door de harde, gladde, waterdichte en de vezelige, luchthoudende tepes binnen schil heeft de rijpe klapper een behoor lijk drijfvermogen. Uit een strand-klapperboom in zee ge vallen kan die net zo lang blijven drijven tot hij op 't strand van een ander eiland terecht komt. Doordat de pit voldoende water en voed sel kiemwit z.g. vruchtvlees) heeft kan op dat nieuwe strand een nieuwe klapperboom groeien 't begin van een nieuw natuurlijk klapperbosje o.a. "textiel" fabriekje van de wereldbekende hula hularokjes van tempo dulu voor de slanke, wiegelende heupen van de hula- hula-<meisjes. O. H. Kiliaan Elk jaar heeft zijn goede en slech te dagen, welke zijn het in 1972? U heeft nog 7 maanden voor de boeg om ze er uit te halenl Na tuurlijk met behulp van onze mooie PASARDAGEN KALENDER 1972 met duidelijke gebruiksaanwijzing 5,(incl. porto) Bestel per giro 6685, Tong-Tong, Den Haag. 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 15