KONFRONT AT IE (V) door M. H. LAPRÉ En bovendien hebben wij allemaal dat onheilspellende gevoel dat de tijd steeds sneller voortschrijdt. Al deze faktoren beinvloeden het den ken op negatieve wijze, roepen gees telijke spanningen op, die zich ten slotte manifesteren in de talloze kwalen en ziekten van psychosomatische aard. Welbeschouwd is gebleken dat niét de machine een verlengstuk is gewor den van de mens doch andersom. En bovendien eisen al deze machines on ze volledige aandacht want zij zijn on verbiddelijk en tyraniek. Heel wat men selijk geluk is er reeds aan opgeof ferd en zelfs treden er ingrijpende ver anderingen op in het menselijk den ken. Komputerdes'kundigen en pro grammeurs, die enige tijd in het vak zitten denken tenslotte in komputer- taal. Maar ook de gezinsstruktuur ver andert voortdurend dank zij al onze huishoudelijke apparaten. Hebben wij b.v. niet meer aandacht en interesse voor ons televisie toestel dan voor de medemens? Trachten wij ons niet te onttrekken aan verplichtingen van medemenselijke aard omdat onze huisrobots al onze tijd en geld opeisen? Verwaarlozen wij daarvoor niet de opvoeding van onze kinderen en stoppen wij de oudere familieleden weg in tehuizen, liefst zo ver mogelijk van ons vandaan. Het is thans wel zo met de gehele mensheid gesteld dat in feite ons gehele voort bestaan volkomen afhangt van machi nes en komputers en met recht kunnen wij de zucht slaken dat niet onze wil maar hun wil geschiede! Maar laten wij terugkeren tot dat tijds begrip. Welke rol speelt tijd in ons leven en hoe manifesteert hij zich. Sinds de mens het tijdloze gevangen heeft in maat en getal is er veel men selijke ellende bijgekomen. In de eer ste plaats is het natuurlijk- en biolo gisch proces, de ritmen, uit het ver band gerukt en een nieuw kosmisch beeld is ontstaan. Wij kunnen ons niet meer, of heel moeilijk, voorstellen dat de mens in wezen niets meer of minder is dan een geestelijke entiteit en thuis hoort in een dimensie van niet-tijd, dus van tijdloosheid. Intussen weten wij dat alles wat onder tijd valt ver gankelijk is. Het is gekoppeld aan persoonlijke bewustzijnsinhouden, die door de vijf stoffelijke zintuigen wor den beinvloed. Daarom is tijdsduur bij een ieder verschillend. Deze is b.v. afhankelijk van karakter en tempera ment, van omstandigheden en sfeer, etc. Maar op welke wijze wij ook de tijd ervaren, het gebeurt steeds d.m.v. de zintuigen en wanneer ze wegvallen of uitgeschakeld worden, b.v. door narcose, hypnose of slaap dan zal men ook geen enkele ervaring of beleving van tijd meer hebben. Gedurende slaap heerst er voor de slaper een volledige tijdloosheid en in feite staan wij dan dichter bij onze kosmische realiteit dan tijdens het waakbewustzijn. Het is misschien Interessant om te vermelden dat de wetenschap het geheim van de slaap nog niet heeft kunnen ontraad selen. Slaap is niet bedoeld om nieuwe energie en krachten te vergaren, om vermoeienissen en slijtages van de cel len te helen. Dit proces gebeurt even eens tijdens de niet-slaap. Veel eerder hebben wij de slaap nodig om te kun nen dromen èn om uit de illusie van de tijd te kunnen treden. Verschillende proefnemingen tonen dat duidelijk aan. De droomperiode is wel het meest be langrijke deel tijdens de slaap. Wan neer wij een proefpersoon telkens wekken tijdens het moment van dromen dan zal hij binnen enkele dagen psy chotische verschijnselen vertonen, ter wijl dat niet het geval is indien hij steeds gewekt wordt tussen twee dro men in. Ook verschillende ziekten, die tijdens een droom aanvangen, ik denk bijvoorbeeld aan de beroerte, zullen katastofaler zijn dan wanneer zij be ginnen in de droomloze slaapperiode. Ook de tijd is tijdens de droom van andere kwaliteit. In de korte droom van enkele tientallen seconden kunnen wij een periode van enkele jaren door leven, volledig tot in alle details. Tijd is een subjektieve aangelegenheid waarover filosofen en wetenschaps mensen het hoofd gebogen hebben Ons tijdsbesef hoort thuis in de wel bekende 3-dimensionale wereld of ruimte. Maar hoe zal de tijd er uitzien in een vier-, vijf- of meer dimensionale wereld. Deze ruimten bestaan inder daad evenals de zg. anti-materia, waar de bouw en struktuur van de ruimte precies tegenovergesteld zijn, dus een soort spiegelbeeld van ons universum, en waar dus oorzaak en gevolg net in tegenovergestelde volg orde geschiedt. De gevolgen gaan hier dus de oorzaken vooraf, hetgeen een interessant denkprobleem is voor mystici, die gewend zijn de wet van karma alleen te zien als de traditionele oorzaak-gevolgwet. Duizend jaar geleden voordat Kant zijn filosofisch hoofd brak over begrippen van ruimte en tijd was er een hindu- filosoof genaamd Sankaracharja. Hij was^ een non-dualistische mystikus en één van zijn uitspraken over tijd was dat in ruimte, tijd en oorzakelijkheid zich de Hoogste Geest wel openbaart, maar niet ontsluierd kan worden. De Werkelijkheid kan slechts worden bereikt door uit te stijgen boven alle begrenzingen. De geest kan het Zelf niet als objekt kennen, doch het kan er één mee worden. Dit moet ons deel zijn. Boekoriëntatie: Zazen, door Else Ma- dolon Hooykaas en B. Schierbeek. Heel veel boeken zijn reeds versche nen over het Zen-bouddhisme, maar voor zeer velen blijft deze materie toch een ontoegankelijk gebied. Reden hiervan is dat het westerse denken niet in staat is de kommunikatie tech nieken waarvan Zen zich bedient te begrijpen. Zen is een vorm van mystiek maar met een eigen karakter, in die zin dat alles in ons leven en om ons heen mystiek is. Het doel van Zen is door te dringen tot de kern van het bestaan zoals wij het dagelijks beleven, maar dan onafhankelijk van ons rationeel verstand doch direkt gericht op de ziel. Voor velen zal dit moeilijk zijn maar dit vrij nieuw verschenen boek werk vol prachtige foto's en afbeel dingen zal de geïnteresseerde onge twijfeld een heel eind op weg helpen. (Zazen, prijs gebonden 29,50, uit gever KI uwer). sport en yoga, door Selva Raja Yestr- dian Eén van de bekendste hatha-yoga boeken over de gehele wereld. Het is vertaald in 16 talen en bijna anderhalf miljoen exemplaren zijn er van ver kocht. Ongeveer 18 jaar geleden zette ik met behulp van dit boekje mijn eer ste schreden op het yoga-pad en ge loof dat hierdoor de basis van mystiek en filosofisch denken bij mij is gelegd. In de huidige tijd van degeneratie, zo wel op geestelijk ais op lichamelijk gebied, is yoga werkelijk het probate middel om gezond en evenwichtig te blijven. Hatha-yoga leert ons de wetten van gezondheid, zodat wij ten volle de levenskrachten kunnen benutten die in ons zijn opgeslagen. (Sport en yoga, prijs 12,50). Beide boeken zijn te bestellen bij boek handel Tong Tong, excl. portokosten. Persoonlijke korrespondentie over de ze rubriek: postbus 409, Den Haag. Tijd. Eén van de euvels waaraan on ze westerse maat schappij mank gaat is het tijdgebrek. Voortdurend wor den wij opgejaagd door allerlei ver plichtingen en ta ken die schijnbaar zo snel mogelijk uitgevoerd moéten worden omdat an ders alles in het honderd loopt. Niemand heeft meer tijd voor zichzelf noch voor anderen. Wij konstateren een merkwaardige pa radox: hoe meer tijd- en werk'bespa- rende apparaten de mens tot zijn be schikking krijgt, des te minder tijd hij overhoudt. 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 18