dar De Selamatan Of Sedekah Indische „profeet" In verband met onze artikelen over onze op 28 ootober te houden Selamatan zijn zóveel informaties binnengekomen of verkeerde veronderstellingen uitgesproken, dat wij menen de lezer het best te kunnen dienen door het overnemen van hoofdstukken uit het zeer goede in 1909 verschenen boekje "De Sedekahs en Selamatans in de Desa", ge schreven door L. Th. Mayer en J. F. A. C. van Moll. Wanneer U deze artikelen uitknipt en bewaart, kunt U er later nog velen een dienst mee bewijzen. HALIN Ingesloten in dit nummer van Tong Tong vindt U een brochure van de Stichting Hulp Aan Land genoten in Indonesië (HALIN), waarin om steun wordt gevraagd om dit werk voort te zetten. Wij bevelen deze stichting, die veel goeds doet voor onze landgeno ten aldaar, warm in Uw aandacht aan! Wat hebben wij om te beginnen onder adat te verstaan? In strikt Mohammedaanse zin de gewoonte die alléén mag worden gevolgd, wanneer de wet zwijgt, of er uit drukkelijk naar verwijst, doch in het dage lijkse leven wordt onder de belijders van de Islam op Java en bijna overal elders in Indonesië, aan dit begrip een veel rui mere zin en uitgebreider betekenis toege kend en algemeen onder adat verstaan: de van oudsher bestaande, van geslacht tot geslacht overgegane gewoonte met de daaraan verbonden gebruiken en instellin gen, die nog aan vele geloofsbegrippen uit de vóór-islamitische tijd herinneren. Ook met de benamingen sedekah of sidekah (Ar.: aalmoes) en slametan (Ar.: heil) neemt de Javaan het zo nauw niet, daar verscheidene slametans door hem ook sedekahs worden genoemd. Onder sedekah moet toch feitelijk alleen verstaan worden het offer (eig.het lijk)-maal voor overlede nen, d.w.z. voor het welzijn van de doden in de andere wereld. Hierbij wordt uit de Koran gelezen, of het een of ander gebed uitgesproken dan wel een dikir (Ar.: het zingen van een soort litaniën, waarbij de naam Allah herhaaldelijk voorkomt) ge houden. Onder de benaming slametan valt feitelijk elk ander offermaal, dat gegeven wordt voor het welzijn van een persoon of familie, of zaak, op deze aarde. Bij een sedekah behoort steeds een voor ganger aanwezig te zijn, voldoende is ie mand die het daarbij behorende gebed kan uitspreken; bij slametans waarvan het aan tal legio is, daar elke bijzondere gebeurtenis of gelegenheid aanleiding kan zijn tot het geven van zulk een offermaal, is de hulp van een geestelijke of priester nodig, wan neer er bepaald sprake is van het aan richten van een maaltijd, waaraan vele ge nodigden deelnemen en waarbij het een of ander gebed dient te worden uitgesproken. De kleine offers, die bijna dagelijks ge bracht worden ter wille van allerlei om standigheden en gebeurtenissen geschieden meest zonder enige plechtigheid en ook zonder de hulp van een geestelijke of ie mand, die als zodanig fungeren kan. Deze kleine offers bestaan trouwens gewoonlijk uit niets anders dan een gevlochten plat mandje met enig gebak of gerecht en wat vruchten en bloemen, dikwijls ook uit bloemen alleen, die hier of daar, al naar gelang van de omstandigheden, opgehan gen, neergelegd of gestrooid worden, zoals bijv. binnenshuis of op het erf, bij een voor heilig gehouden boom of steen, bij een bron of aan de oever ener rivier, op kruis en andere wegen, enz. Deze kleine slametans, die ieder voor zichzelf geeft, zonder enige ceremonie en waartoe bijv. een slechte droom, een vi sioen, de een of andere wens enz. aan leiding kunnen zijn, kosten gewoonlijk niet meer dan een paar centen, hoogstens een dubbeltje en dienen in de regel meer om de boze geesten gunstig te stemmen, opdat de offeraar en de zijnen van hun kwade invloed bevrijd mogen blijven, dan wel om de goede goden(?) en geesten dank te be tuigen voor hunne welwillendheid en be scherming. Ook hierbij speelt het geloof aan het spiritisme een grote rol. Naar het animistische dogma toch zijn de goden en geesten vrij egoïstisch van aard, en wordt iedere verontachtzaming of ver waarlozing van hun dienst of hun verering met allerlei ongemakken, ziekten en plagen gestraft; vandaar, dat gezorgd moet worden, hen steeds te vriend te houden en hen niet te ontstemmen! En vandaar ook de ver schillende offers en offermaaltijden, waar van verondersteld wordt, dat het onstoffe lijke, het essentieële, deel door de goden en geesten wordt gebruikt, terwijl de of feraar en de zijnen of zijne gasten van het overblijvende stoffelijke deel genieten kun nen. Ook aan de sedekahs en de voor spe ciale gelegenheden voorgeschreven of no dig geachte grote slametans ligt deze me ning of liever dit geloof, ten grondslag. Wat nu deze sedekahs en slametans betreft, naar hun bestemming of het doel, waarvoor zij door de Javaan gegeven wor den, kunnen wij ze gevoeglijk onderschei den in offermalen: a. die betrekking hebben meer speciaal op het geloof, dat hij belijdt; b. die hij geeft of aanricht als hoofd en als lid van het Javaanse huisgezin en c. die- dienen, om de gunst der goden en geesten af te smeken voor zijn gewas en zijn vee, dus die meer bepaaldelijk be trekking hebben op zijn landbouw en veeteelt. NIET TE DEFTIG Ik heb na het lezen van het artikel over onze sedekah (slamatan) in de Tong Tong van 1 Mei j.l. het gevoel, dat wij verzeild zullen raken in een volkomen culturele kring van louter universitair opgeleide doc tors, meesters, ingenieurs en profs. Geachte Redactie, laat het in God's naam niet zover komen en laat onze koempoelan niet uitgroeien tot een manifestatie be staande uit mensen met minstens één graad voor hun naam, die straks met een uitge streken gezicht en met een dure feestsigaar en champagne in welverzorgde handen een dagenlang van tevoren gerepeteerde speech doorspekt met hoogdravende en liefst vreemde woorden, afsteken (Djangan ambil marah.) J. van Doren Met de post kregen wij een kaart- sohrijven van de "Université Libre de Bruxelles, Laboratoire de Zoologie Ge nerale (1)", waarin een verzoek van maar één regel; Je vous serais trés obligé de me faire parvenir un tiré a part de l'article. Tjapoeng - Kiendjeng par Mon sieur Goh Hamar. Roger Cammaerts Het is zo maar een simpel briefkaar tje, maar zulk soort contacten maakt onze kleine, brave Tong Tong met ver scheidene universiteiten in de oude en nieuwe wereld. Als er lezers zijn, die het betreuren dat Tong Tong in Neder land onopgemerkt blijft, weten ze in elk geval voor de zoveelste maal dat "een profeet in eigen land wordt niet geëerd". All right, als de profeet maar élders gehoord wordt, zijn we al lang tevre den. En vele Indische lezers die nog steeds de waarde van ons blaadje" niet voldoende begrijpen moeten zich écht afvragen, waarom wérkelijk pien tere mensen Tong Tong wél zorgvuldig napluizen en doorlezen. Want weet U, het berichtje waar Roger Cammaerts naar vraagt, is maar een simpel dinge tje van twee vingers breed onderaan pag. 15! En óf men daar waakzaam is! Wij begrijpen Van Dooren goed. Hebben van vele anderen woorden in deze geest gehoord. Dus wij "tida ambil marah" en zullen deze Sedekah even eenvoudig en hartelijk houden als destijds in de kleinste dessa in Indonesië. Er GEEN deftige ver toning van maken, omdat we dan het voor naamste kenmerk van de sedekah zouden schaden. Zoals de lezers zullen begrijpen, die de volgende artikelen over onze sela matan zullen lezen. - Red. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 3