Ueber allen Gipfeln ist Ruh Banff. (Canadian Rockies) Van Arthur Naar Cultuur Antwoord van andere bergen 15 Het was nog nauwelijks licht, toen we al op stonden. We wilden de zon zien opkomen naast onze Merapi. Dat was werkelijk een adembenemend schouwspel, zo als lang zaam de zijkant verlicht werd. Toch was ook hier weer iets verteld, dat niet waar bleek te zijn. Men had ons n.l. gezegd, dat men vanaf de Meraboe in de krater van de Me rapi kijken kon, maar dat is absoluut niet waar. Men kijkt tegen de rand aan. Het bordje water stelde ons niet teleur, het was één dikke pannekoek van ijs. Door onze ervaring van gister begrepen we wel, dat ook onze koffie niet kokend heet zou wor den, maar we waren er tevreden mee door ze een hele poos te laten koken. Daar we genoeg bij ons hadden, konden we de he ren, die 's nachts waren gekomen ook nog een kop koffie aanbieden. We vertelden ze, dat wij vanaf Selo omhoog gekomen waren en dat wij hen, die tocht beslist konden aanbevelen. We zeiden, dat 5 van onze koelies naar Selo terug gingen en dat alleen Karto met ons over Kopeng terug ging. De heren praatten wat met de vijf en tegen een dubbele fooi, wilden ze de heren wel de weg naar Selo wijzen. We namen nu afscheid van elkaar, want we wilden ook nog afdalen in de krater van de Merbaboe. Voorafgegaan door Karto gingen we op stap. Nu dat dalen ging vlug maar ook de temperatuur ging vlug omhoog. Op de top was het onder nul geweest, maar in de krater vonden wij het smoorheet. We zochten naar enige vulkanische verschijnse len maar behalve enige kleine plekjes, die nog wat zwavelafzetting vertoonden, was er geen spoor van enige werking te vinden. Neen, dan deed onze Merapi met zijn dikke pluim het beter, toen de wind even naar omlaag sloeg konden we de scherpe geur van de zwavel ruiken. Ondertussen gebeurde er alweer iets min der prettigs. Eén van onze tochtgenoten voelde zich opeens erg naar en duizelig worden. Ze was door het plotselinge hoogte verschil niet goed geworden. We zochten een goed plekje op waar ze een poos zou kunnen uitrusten en onze Karto ging op zijn gemak een strootje zitten roken. Zo hebben we wel een uur moeten wachten, voordat ze weer in staat was met ons mee te gaan. Bezorgd als we waren, hadden we niet zoveel aandacht voor al het schoons om ons heen. Het mooiste vonden we het bos van Kopeng, waar onze gids ons door leidde. 's Middags om vier waren we in hotel Kopeng. We geneerden ons een beetje voor de hotelgasten, want we zagen er nogal stoffig uit zeker ook door het slapen onder de gonie zakken. Maar ja we konden er niets aan doen en vroegen aan de mandoer, of de auto, die we hadden besteld er was en of we misschien een glas djeroek konden krijgen. Nu dat ging wel en of die djeroek smaakte. Opgefrist stapten we daarna met ons allen en Karto, onze trouwe gids in de auto en reden terug naar Selo. A. Misset Je treffende woorden voor dich ter Arthur Zecha (nummer 20, pag. 2) hebben ons zeer getrof fen. Inderdaad: hoe is de litera tuur al helemaal opgeslokt geraakt door een aantal "experts" die vaak niets te zeggen hebben. En luisteren wij te weinig naar de mensen die "niets weten en niets zijn". Het is één van de grote verdiensten van Tong Tong dat zij leert ons los te maken van het formalistisch oordeel en tegen over onze medemensen te staan "als man tegenover man", onge acht welke maatschappelijke in deling ook. Kr. Vooral de ingewikkelde Europese maat schappij maakt vaak dat men elkaar als mens niet gauw vindt, omdat men te zeer „in soorten" zit opgesloten. Het is dus ge woon zeldzaam als een schrijver een boer leert vinden of een kunstfotograaf een monteur. Zelfs in dit zwaar onderverdeelde Europa (in soorten en klassen), waar we net als in een supermarkt netjes bij elkaar liggen, kunnen we vaak met de personen bij wie we beroepsmatig ingedeeld zijn, niet opschieten, maar missen we de kanalen, waarlangs we anderen kunnen ontdekken. De kloven en ravijnen in onze maatschap pij gaan ook veel dieper dan we ons reali seren. Het is b.v. voor socialisten practisch onmogelijk om de gedachten-terreinen te ontdekken van een conservatief; de niet- academicus om vrienden te vinden onder "onontwikkelden! Omdat al deze soorten bij elkaar blijven en ongemerkt elkander "veel te veel opjut ten", ontstaat een specialisering van ge- dachtvorming, die uiteindelijk hetzelfde eindresultaat geeft als het "cement-voetbal" bij té overmatig geoefende professionals. Immers ontstaat bij de omgang in be sloten kring van soortgenoten (ongeacht of het ras, politiek of religie is) op den duur wat de Australische ambassadeur Walter Cracker noemde: "a slight capacity for understanding or having any interest in the other fellow's point of view". Dat is ook de reden waarom Indischgasten (Indo EN Totok) geen contact hebben met politici. "Het zijn allemaal zulke verdblock heads", zei een lezer me. En in elk geval de "establishment" zit nog steeds knoert- vast aan "het koloniale vooroordeel", d.w.z. blijft gewoonte getrouw kankeren en smalen op Indischgasten, terwijl veel groter volken als het Engelse en het Franse er al lang geen punt meer van maken. Wat in Indische gelederen blijvend verloren is gegaan voor de linkse politiek, kan de socialist zich op geen stukken na realiseren! Maar zelfs Onze Lieve Heer zou op het laatst ontsticht raken van dat brave ge-anticoloniseer! Om nog even bij dat beeld van een super market te blijven, waar alle wasmiddelen bij elkaar liggen: op de TV (de STER-reclame) is er even druk geruzie over de hoogste kwaliteiten als in de politieke discussies. Bovendien noemen al deze wasmiddelen zich bij voorkeur: kruidenierswaren en slok ken dus alle waren naast zepen ook op met één favoriet verzamelnaampje: democratie... en niemand heeft door dat alle een slechte reputatie hebben als milieuvervuilers! Poli tiek en wasmiddelen: sama djuga, lo! Daar staat dan de Indische kleine bung een beetje verlegen bij met zijn voorkeur voor sepet, abu en sabun beko (cocosvezel, as en groene zeep). Alle politieke wasmid delen om hem heen roepen: "Foei toch! Die domme koloniaal! Hij is schaamteloos achterlijk". Tot een professor zegt: die groene zeep verdient ALLE voorkeur omdat die geen milieuvervuiling veroorzaakt! Daar staat dan Tjoh een beetje verbluft van te kijken ja? Maar geloof mij, lezers, vijftien jaren omgang met Tong Tongers hebben mij een eerlijk en duidelijk inzicht gegeven in wat BETOEL goed is. Laat mij buiten de cultuur en politiek van Nederland om maar gewoon mijn ouwe kontjo's hou denVroeger of later ontdekt U allemaal: cultuur =z net als wasmiddelen: boesoek! T.R. Op het gedicht van Arthur Zecha in T.T. No. 20, pag 2, kwam een antwoord van andere bergtoppen, van de tegenvoeters der Indonesiërs. Valt het U in Uw eigen kring ook niet op, hoe Indischgasten in deze tijd te vinden zijn tot in de verste uithoeken van alle werelddelen? Soms zijn er eenvou dige mensen bij die je vroeger nooit verder dan Depok geschat zou hebben. En dat reist er maar op los of het niets is! Mevrouw Meyer (ex Tambaksari) reist in haar eentje helemaal naar het Noorderlicht (want dat móest ze zien) en naar Ohatman- du (in Nepal); vanmorgen kwam een dame van 92 jaar op bezoek die al vijftig jaar woont in New York ("Vindt U New York niet geweldig?" "O ja, zo groot! Hier is alles zo" geniepig klein"I" We schoten allebei in de lach). En hier is het gedicht over de bergen van Banff. Opgedragen aan Arthur Zecha Tong-Tong 1 mei) De wind glijdt door de pijnboomtoppen En ademt koele-strelend de geuren der natuur. De lente openbaart zich in 't zwellen van de knoppen. Het openbarsten van een bloemenweelde - puur. De bergreuzen rondom, 't sneeuwdek afgegleden In rotssteen naakt afstekend tegen d'and'ren - omhuld In blauwgroen boo?nkleedmantel, uitgesneden In diepe grille-plooival, met flonkersneeuw gevuld. Banff, kleurensymphonie, uitbundig in "Uw" juiching Klein paradijs, gehuld in kou en zonneschijn Waar, in contact, geboren werd, de overtuiging Van 't waarom der Schepping, doel van 7 "Zijn" Nederlandse bezoekster aan Canada, 28-6-67 A. Segond von Banchet

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 15