<Slangen 2 maar krontjongbloeders hebben dat specifieke met zonne-energie geladen, blije humeur, waarmee zij hun accu weer opladen en verder "poekoel te- roesen." Enfin, die dingen zijn al meer dere malen gezegd en lopen als een ketting door het hele bestaan van Tong Tong heen van oertijden tot in eeuwig heid. 2) 2 andere bikkelharde pioniers, die thans in Frans-Guyana, hele percelen Openkappen en hun bestaan op de na tuur veroveren zijn: Lou en Fien Meyer zoon en dochters en idem Bert en Thea Schoonderman gezin (Nw. Guinea-cracks: ik zie Thea nog als een volleerd Jeep-chauffeuse de gemeen ste bochten en trajekten afjongleren en Bert, die niet veel praat, maar eerst z'n vuisten laat voelen en vrolijk en wel voort gaat, een bonk van een kerel, een gorilla gelijk, die eerst ge noeg gegeten heeft als de 2e waskom leeg is.) En zo zijn er nog meer en ook velen die in en om de stad Paramaribo wonen en leven. Laat ik het voorlopig maar hierbij laten; wat onszelf betreft heeft mijn betere helft haar bijdrage geleverd; voorlopig bewonen wij nog een huur huis aan de rand van Paramaribo, maar zodra wij een perceel kunnen bemach tigen, zitten wij eveneens in de natuur nabij Lelydorp. 3) Ed Frank 3) Ed's gis zit tóch raker dan hij wel denkt, want inderdaad zijn onze geërf de eigenaardigheden in staat vele ge neraties voorbij te leven en dan opeens "tot leven te komen". Zo zullen wij nog vele generaties later bij meisjes van Indische afkomst een groot gemak waarnemen om "serimpi"-bewegingen in polsen en heupen uit te voeren. En zo zal menige "Indo-baru" over vele decennia heen een enorme lust voelen om te jagen, en een "van nergens" ge komen talent om guitaar te spelen ont plooien. De filosofie van Tijd en Ruimte schuilt in onze lendenen: wij planten onszelf voort over vele jaren en over grote afstanden. 2) Zie 1). 3) Hier zien we een typische "omge keerde richting" in levensorientering, die veel vaker voorkomt dan men denkt, maar BESTAAT! De gemiddelde mens wil immers steeds rijker, comfor tabeler, cultureler leven, maar bij som mige mensen ontstaat opeens een HERorientering en een Nieuwe Koers: men wil eenvoudiger, natuurlijker, "dichter bij God's aarde" leven. En Tjalie voorspelt dat dit in de komende decennia nu ons milieu vervuilt en onze beschaving overrijp en decadent is - steeds meer zal worden waarge nomen... en het zal de redding brengen van de Mens. - T.R. Tot het groepje van Kokkelink behoort al sinds Nw. Guinea Charles Cooke, een all-round werktuigkundige wiens grootste hobby het is motor te rijden. Hier zien we hem op zijn BMW 750 cc; met zijn 63 jaren draait hij zijn hand niet om voor een salto achterover staande vrije hand"! Het verhaaltje van W. Grashuis over "Slangen" in het nummer van 15 feibr jl. was eigenlijk nog 'niet af. Het eindig de zoals men zich misschien herinnert met de vermelding van de naam "Opa Calbo", die ook in het kamp Kesilir zat. Deze noemde de grote slang die in het kamp was waargenomen: "Poespo Kat jang". Grashuis vraagt zich af wie de naam meer gehoord heeft en of hij misschien behoort aan een authentieke slangensoort. (Misschien kan Balgooy ons helpen? - Red.). Overigens, aldus gaat Grashuis verder, 'krioelde het op Kesilir natuurlijk van de slangen. Bij ons op het perceel hebben we slechts één keer met een oelar sendok (brilslang) te doen gehad, die gelukkig afgemaakt kon worden voordat hij iemand kon bijten. Onze officiële kampdokter liet zich door iedere nieuwe slangensoort die wij vingen, bijten, om op die manier immuun te worden tegen slangengif! Maar nu het sterkste slangenverhaal: Naast de "bijgebouwen" van onze loods, waar de keuken, gudang e.d. in ondergebracht waren, hadden we een afdakje gebouwd bestaande uit vier palen en een atap dakbedekking. Onder dit afdak hadden we enkele "ovens" gebouwd van batu merah, waar iedere loodsbewoner in onderling overleg wat voor zich zelf kon bijkoken. Op een middag besloot mijn "slapie" Ouwehand, een nogal onhandige en verstrooide totok, om voor onze golon- gan bestaande uit hem, Ungerer en mij pannekoeken te bakken. Bij het bakken van pannekoeken is het zaak om een juiste verhouding te vin den tussen hittebron, i.e. houtvuur hitte braadpan en beslag. Nadat Ungerer en ik hem hadden bijgestaan bij dit ge duldwerkje en de eerste geslaagde pannekoeken op de ompreng prijkten, gingen wij terug naar de loods omdat Ouwehand verder het karweitje zelf wel kon klaren. Na verloop van enkele WAROENG SOEBOER „MAKAN ENAK" en MURAH Bij „Soeboer" steeds verse toe voer U eet koninklijk in de Koningstr. 16, Den Haag. Rest. en Toko In disch eten, kant en klaar om mee te nemen in uw eigen pan of in onze dozen! Bami, Nasi goreng, Nasi Rames (voldoende voor twee personen). Met kip. Ook ter plaatse te genieten! Geopend van 12 uur tot 10 uur 's avonds. Ook zondags van 12 uur tot 10 uur. Grote bestellingen worden thuis bezorgd. Tel. 070-60 41 42. Elke dag vers. Niets uit blik of plastic! Dinsdag gesloten minuten rende hij echter onthutst de loods binnen en riep: "Een slang in ,de pannekoe'k!" Hij trilde van top tot teen. Wij renden terug naar het afdakje en wat bleek: Nadat Ouwehand het beslag voor een nieuwe pan-nekoek in de wadjan had gelegd en met kennnersoog het geheel overzag, viel uit de atap dakbedekking een oelar weling of oeler welang pre- oier in de braadpan! Wadoeh! Die vent hij krijgt de schrik van zijn leven, mentiet naar de loods sampai pannekoeknja gosong sama sekali! Ja, als pannekoe'k tob of met gula dja- wa of met spek, ja lekker, maar als pannekoe'k oelar weling ja ister ook in Indonesië zoals je ziet! Maar later toen Ouwehand bekomen was van de schrik, pochte hij tegen iedereen: "Mijn pannekoeken zijn zo lekker, dat zelfs slangen ze lusten!" W. E. Grashuis Noot: Er zijn méér verhalen over slan gen in ons bezit. Ze komen t.z.t alle maal wel in Tong Tong. "DE ELECTRISCHE STADSTRAMS OP JAVA" door Prof. Dr. H. J. A. Duparc Verkrijgbaar in Boekhandel Tong Tong 8,90 0,75 porto. Wees een BOOM, een VRUCHT BOOM. Lever na slechts één maal geplant te zijn vruchten voor vele, vele jaren. Plant 10,in het FONDS ZESTIGDUIZEND! 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 17