Nieuw KONFRONTATIE (VI) Vamu Ketjap door M. H. LAPRÉ Vamu Nederland Levensvreugd. Elk le vend wezen streeft ei niet alleen naar om zichzelf in stand te houden, maar zal ook trachten een leefkli maat te creeëren waarin het zich pret tig en veilig voelt. Ook voor ons, men selijke wezens geldt hetzelfde. Wij willen niet domweg bestaan of vegeteren maar aan het leven een zinvolle inhoud trachten te ge ven. En daarbij wensen wij gelukkig te zijn, vreugde te scheppen en onze liefde met anderen te delen. Of heb ik het mis? In de praktijk blijkt juist het tegenovergestelde: wij ergeren of haten zelfs elkaar, zijn afgunstig en hebben één doel, nl. het leefklimaat en daarmede onze planeet zo snel mogelijk te verpesten. En naar het schijnt lukt het de mens wonder wel. Over het algemeen kennen wij slechts één verlangen: onszelf te verrijken of te bevredigen, desnoods ten koste van ander leven. De mentaliteit van de gehele mens heid kan misschien in één woord worden samengevat: liefdeloosheid! En in deze sfeer van frekwent, onbehagen leven wij voort alsof er niets aan de hand is en groeien onze kinderen op tot "mechanische" mensen, die hoogstwaarschijnlijk hun voor ouders zullen vervloeken om hetgeen hen is aangedaan. Maar wij zullen niet zover in de toekomst denken, maar eerst aan onszelf. Van onze mentaliteit hangt immers hun bestaan af. Zoals reeds eerder beweerd is, kent de mens nauwelijks echte levensvreugde meer. Bewust of onbewust heerst er in zijn denken een gevoel van onbehagen en onmacht dat soms kan uitgroeien tot een onbestemde angst. Met deze sombere uitlatingen willen wij u echt niets suggereren, maar het is toch wel een voldongen feit dat de mens, ondanks zijn natuurlijke begaafdheden en vermogens in feite een jammerlijk bestaan leidt, dat nauwelijks beantwoordt aan de bestemming van het leven. Vanwege dat gevoel van onmacht of wan hoop zoeken velen steun of aansluiting bij verenigingen, clubs, groepen of bewegingen in de hoop gelukkiger te worden of ten minste gevrijwaard te blijven voor menselijk leed, maar helaas vergeten deze mensen dat opheffing van menselijk lijden nimmer verkregen kan worden door genoemde in stanties doch slechts via eigen innerlijk gemoed. Ook het bouddhistisch denken staat skeptisch tegenover een dergelijk zoe ken. Lijden, zo zegt deze leer, is onwrikbaar gekoppeld aan het leven en kan slechts teniet worden gedaan als men de kracht weet op te brengen om uit het proces van eeuwig durende wedergeboorten te ontsnap pen. Een somber vooruitzicht en zeker niet bevordelijk voor onze levensvreugde waar wij maar niet verder op in zullen gaan. Wél wil "konfrontatie" enkele gezichtspunten aanhalen, die kunnen bijdragen tot de ver mijding van onnodige smart en zielelijden. Laten wij ons daarom eerst afvragen wat er eigenlijk verstaan wordt onder het begrip "levensgeluk". In mijn (dure) encyclopedie wordt dit begrip op een even dure en inge wikkelde manier geformuleerd: "het is een harmonieuze psychische toestand waarin de mens verkeert wanneer hij zich in overeen stemming weet met zijn lot, en zijn leven, waarbij hij redenen heeft om aan te nemen dat zijn wensen en verlangens in hoge mate vervuld zijn". Ik geloof niet dat wij hierdoor veel wijzer zijn geworden. leder mens heeft zo zijn eigen opvattingen omtrent het begrip "levensgeluk". Het is een subjektieve aangelegenheid, die tevens afhankelijk is van de toestand waarin men verkeert. Wij kunnen ons het geluk van de jonge moeder voorstellen die een gezond kind op de wereld heeft gebracht, maar het geluksgevoel van de inbreker die met suk- ses een grote "kraak" heeft gepleegd is niet minder dan dat van die moeder. Geluksgevoel gaat gepaard met vreugde, voldoening en welzijn maar tussen het laag ste zinnelijk geluk en het hoge universele altruïstische geluksgevoel bestaan vele graduaties. Het ligt aan de hoogte van onze geestelijke ontwikkeling op welk vlak of niveau geluk gezocht wordt en ervaren. Maar het echte oneindige geluk, dat door de meesten zo ijverig gezocht wordt, bevindt zich nergens anders dan in de diepte van eigen hart; maar de verlangens, hartstoch ten, begeerten, boosheid, hebzucht, ver dwaasdheid, trots en afgunst, zijn evenzo- vele barrières, die de weg daartoe ver sperren. Levensvreugde hangt ook van vele lichame lijke en geestelijke toestanden af. Met alle goede wil van de wereld zult u niet kunnen genieten van een prachtig muziekstuk of een fijn gesprek wanneer u gekweld wordt door een vreselijke kiespijn. Lichamelijke situaties werken dus in op de geest en het denken, maar ook omgekeerd. Wanneer men voortdurend vervuld is van angst en ge jaagdheid, dan zal dit zich vroeg of laat wreken in een lichamelijke ongesteldheid, b.v. een maagzweer. Een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid is daarom wel de eerste vereiste voor wat levensvreugde want deze is de voedingsbodem waarop het zich kan ontplooien. Tussen lichaam en geest bestaat er een intense wisselwerking, die o.a. geschiedt middels het zenuwstelsel. De tijd is lang voorbij dat men dacht dat een organische stoornis slechts te genezen valt met behulp van medicijnen of andere stoffelijke ingreep. Wij weten nu dat iedere ziekte zich zowel in de geest als in het lichaam openbaart. De mens wordt niet meer gescheiden in lichaam en geest, maar als een volledige eenheid beschouwd! De moderne geneeskunde richt zich voorname lijk hierop (de somapathologie en de psy chosomatische geneeskunst). Dit houdt in dat bij organische stoornissen steeds meer psychologische therapiën worden aange wend, maar bij geestelijke stoornissen ook chemische, dus materiële geneesmethoden. De mens is geen passief individu. Hij is de verzamelplaats van allerlei krachten en energieën en de wijze waarop en hoe hij ze aanwendt bepaalt zijn huidige en toe komstige gezondheid en levensvreugde. Deze energieën kunnen a. verspild worden; b. opgesloten gehouden worden totdat ze met een geweldige explosie ontsnappen; c. door een juist toezicht gebruikt worden. Alleen dit laatste is verantwoord en de twee voorgaande zullen tot defekten aan lichaam en geest leiden en soms zelfs wel tot een volledige desintegratie. Het is daar om goed deze ongekende energieën te onderzoeken en te observeren zodat wij hen beter kunnen toepassen. Elke ziekte van lichaam of geest is altijd het gevolg van een verkeerd gerichte energie en de oude Chinese artsen wisten dit reeds lang voordat er sprake was van een objektieve westerse geneeskunde (acu- punture). Deze Chinese wetenschap symbo liseert zich in het zg. Yang-Yïn-principe: volkomen evenwicht van beiden geeft har monie dus gezondheid, terwijl een ongelijke verhouding of overstimulering van de één ogenblikkelijk disharmonie, dus ziekte, tot gevolg heeft. een dergelijke zienswijze is in ons westers denken vrij recent. De tijd ligt immers nog niet ver achter ons dat de lichamelijke ziekten door de doktoren beschouwd en behandeld werden als louter fysieke stoor nissen. Lange tijd heeft onze geneeskunde veel zielslijden over het hoofdgezien als gevolg van het verlangen om slechts een objektieve wetenschap te dienen. Pas veel later is men tot de ontdekking gekomen dat zo'n objektieve wetenschap niet bestaat. Het is Freud geweest, die naast zijn vele onverteerbare ideeën, toch veel bijgedragen heeft tot de psychomatische geneeskunde. Hij voerde vele ziekten terug op het on bewuste. De organische stoornissen zijn veelal de symbolen van geestelijk lijden zoals teleurstellingen, onverwerkte erva ringen, etc. Door deze zienswijze zijn nu vele nutteloze chirurgische ingrepen ver vangen door eenvoudige psychotherapie. (wordt vervolgd) Persoonlijke korrespondentie richten aan: postbus 409, Den Haag. ter kennismaking van 3,90 tijdelijk voor 2,90 per fles van 500 cc. Wateringen. Tel. 01742-3280 Flamboyant-tegeltje, een sierraad voor elke huiskamer NU SLECHTS 5, (porto 1,50) 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 19