jp?L
miMG.
IS
ik
LANGS
TIJGER
PADEN
SPORT VOORHEEN EN SPORT NU
plaats een Ting Ting
altijd raak!
Lex Denninghoff Stelling
moessOn
Alleen bij vooruitbetaling.
Minimum f 4,50 van 1 tot 3
regels, per regel meer 1,50
meer.
Voor niet-abonnees dubbel ta
rief.
Maximaal aantal regels 6.
Voor advertenties onder nummer
f 1,meer voor opzenden van
ontvangen brieven.
Voor opzenden brieven onder
nummer naar het buitenland
totaal f 2,meer.
Mailorder Reflex. Handels-, Financ. en Ass. Kant.
Verk./Verh. v. bungalows; Torrevieja (Spanje). Ver
zekeren, Beleggen, geldleningen. Vraag vrijbl. inl.
2e Schuytstr. 84, Den Haag, tel. 65 40 49.
Holl. dame, flink en vrolijk, 65 jr. z.k.m. heer, ook
fin. onafh. en gezond tot 72 jr. woonachtig A'dam
of omg. Liefst m. auto om gez. vacanties door te
brengen. Br. onder Nr. 2524.
Bod gevr. v. mooie aquarel en schilderij van
Eland: Rek met 9 krissen. Tel. 0T804 - 1 27 88.
Voor a.s. echtp. 2 kam. m. keuken en toilet bij
Ind. fam. in Den Haag. Tel. 83 02 04.
Met spoed gevr. kinderverzorgster op goede stand
in Heemstede tegen kost-inw. Taak opvangen en
verzorgen van 2 jongens 10 - 8 jr. Brieven den
Helderstr. 93, Den Haag.
Te huur: bij Ind. fam. per 15-6 of later, gem. kamer
tje 1e étage, C.V., wastafel, kookgel., douche aan
wezig. Br. onder Nr. 2523.
Ter overn. gevr. Herinneringsboek: Royal Nether
lands Military Flyingschool in Amerika. L. v. Zijder-
veldt, Sportlaan 1114, Den Haag. Tel. 39 22 61.
ZOEK DE ZON OP
In Castelldefels (20 km zd Barcelona) aan
het brede zandstrand en meer landinwaarts,
hebben wij verscheidene bungalows en
villa's te huur. Vele mogelijkh. voor trips.
Augustus nog enkele boekingsmogelijkh.
September aanzienlijk lagere prijzen.
Ook huizen voor winterverhuur!
BREENVILLA, Apartado 90, Castelldefels
(Barcelona) Spanje.
Mag ik een onbelangrijke, wel storende
onjuistheid, die in T.T. 15 mei 1972 staat,
recht zetten in alle bescheidenheid ove
rigens?
Homo ludens betekent: "De spelende
mens", en niet, zoals er staat: "De mens
speelt".
Het komt wel op hetzelfde neer, maar
volgens mijn gevoel is T.T. een te mooi
blad, om zulke - onbelangrijke - onjuisthe
den te laten passeren.
Nu ik weet, dat U belang stelt in wezen
lijke zaken, dacht ik U een andere op
vatting van het spel te moeten geven. Dat
is de antieke opvatting van spelen. De op
vatting van de volkeren om de Middellandse
Zee: Romeinen, Grieken, Kretenzen, Egyp
te, KI. Azië, etc. Deze opvatting verschilt
van die van de verlichte humanistische op
vatting van een Cultuurkenner en historicus
als Prof. Huizinga is geweest aanmerkelijk!
In het kort is de antieke opvatting de
volgende: in het spel heersen andere regels
en wetten, heerst een andere orde der din
gen, anders dan in onze dagelijkse wereld.
De spelruimte is geen banale, triviale ruim
te, doch, waarin de wetten en orde van alle
dag is opgeheven. Het is een sacrale heilige
ruimte. Welke wereld is daarmee te verge
lijken? de wereld van de Dood, het doden
rijk. Ook daar zijn de eindige verhoudingen
van de dagelijkse wereld opgeheven. De
eindige wereld is gekenmerkt door een
strijdigheid, paradoxie van allerlei tegen
delen. In het Dodenrijk is deze strijdigheid
opgeheven, daar is alle leven nog een één
heid, gaaf ongespleten. Daar heerst het
Absolute Leven. Het eindige leven komt
er uit voort en keert er in terug. Daarom
is het absolute Leven Dood) in de wor
tel scheppend.
De spelers - de 2 tegenspelers of par
tijen in het spel zijn de strijdige factoren
van het eindige bestaan. De overwinnaar
maakt definitief een einde aan alle strijd:
de strijd is uit! Dan is de toestand inge
treden van het Absolute Leven (d.l. de
Dood.) Daarom krijgt de antieke overwin
naar de lauwerkrans. Die óók de gestorven
mens krijgt. De spelwinnaar en de gestorve
ne worden bekranst met dezelfde krans!
Want beiden zijn ingewijd in 't Absolute
Leven! Elk spel was oorspronkelijk een
heilige zaak! Soms een z.g. mythische
strijd tussen mythische heroën.
De Circus Maximus in Rome had de
ovaal vorm de ellips-vorm van de eclip
tica. De paardenrennen waren een gebeurte
nis van kosmische allure. Strijd tussen licht
en duisternis - de jaarlijkse strijd langs de
ecliptica en concurrerende machten.
Ook in de dans heersen andere tijdsnor-
men (rhytbme, maat) en andere ruimtelijke
ordening (dansfiguren). Ook de dans is een
heilige handeling (tempeldans) en niet in
de eerste plaats alleen "sexueel".
De computergeest is zó vervallen en
eigengereid, dat men uit alle heiligheid is
gegleden. Als men de opwinding beziet bij
voetbal-wedstrijd en schaatswedstrijden,
waar men blijkbaar door de demonen be
zeten is (door het getoeter en geschetter op
bekers, etc.); dan weet men zeker in wat
voor tijdperk men is beland en kan men
alle praatjes van radio en T.V. langs zich
heen laten gaan, omdat men zelf ziet, en
weet. Er zijn nog enkele zieners in deze
tijd, die de tijd zelf voortbracht, die alleen,
de pijnlijke via dolorosa gaan moeten, omdat
inzicht een zware last is om te dragen en
een kruis! Inzicht is het kruis, dat de weten
de moet mee torsen - zwijgend vooral!
C. K. Noordenbos
Litteratuur:
Prof. W. B. Kristensen:
1) Symbool en Werkelijkheid.
2) Godsdiensten in de oude wereld.
3) Het Leven uit de Dood (uitverkocht?)
Al zijn we Noordenbos dankbaar voor
zijn korte en heldere uiteenzetting, toch wil
ik accentueren, dat de belangstelling voor
vele „wezenlijke zaken" voor de heden le
vende mens alleen dan zin heeft (en op
nieuw creatief is), als wij door analyse van
Waarden uit het verleden (en wetend dat
ze voorbij zijn) een beter inzicht krijgen in
het verval van soortgelijke waarden "today".
I.q. de in ontbinding verkerende amateuris
tische en idealistische sport, die totaal ver
slonden raakt door de commerciële sport.
En n.m.m. geen enkele hogere waarde meer
heeft. Pas als wij dat realiseren - en even
tueel nieuwe inspiratie zoeken in de Oud
heid - heffen wij waarden op uit het stof
der boeken en maken ze opnieuw wezen
lijk.
In de laatste halve eeuw is de sport
gedegenereerd tot "kijkspul" voor de uit
geschakelde, apathische en passieve bur
ger. Heeft nóch functie voor de individu,
nóch voor de groep, noch voor b.v. religie
of politiek. Is uitgerangeerd als Levende vor
ming of inspiratie. Kunnen wij de sport weer
"leven inblazen" of moeten wij haar be
schouwen als één der vele "afstervingsver
schijnselen" van een ten onder gaande
beschaving - om niet te spreken van het
„Einde der Wereld" Alleen mensen die
sport zelf intensief beoefencf hebben zo'n
halve eeuw terug, zien duidelijk de ver
wordingsverschijnselen in de moderne sport,
hoe spectaculair zij ook technisch gewor
den is
Om een heel oud filosofisch discussiepunt
(Avicenna?) te berde te brengen: de sport
bestaat n.m.m. alleen nog maar als exis
tentie, niet meer als essentie. Zou Noor
denbos ideeën hebben van een eventuele
herleving van de sport - T.R.
Sterk verlaagd in prijs
Thans slechts f 4,0,50 porto
21
ABONNEES AMERIKA
U kunt uw abonnement per check
betalen aan onze agent Roy
Steevensz, 11543 Buell str. Santa
Fe Springs, Calif. USA 90670.
Gemakkelijker, vlugger en voor
deliger (geen incassokosten voor
ons!).
Wanneer U per giro bestelt (de
giro naar Tong-Tong, dus niet
naar het giro-kantoor) vult U dan
niet het bedrag in? We moeten
er namelijk nog de porto bijreke-
nen. U krijgt met de bestelling
altijd een afrekening van ons!