jp?L miMG. IS ik LANGS TIJGER PADEN SPORT VOORHEEN EN SPORT NU plaats een Ting Ting altijd raak! Lex Denninghoff Stelling moessOn Alleen bij vooruitbetaling. Minimum f 4,50 van 1 tot 3 regels, per regel meer 1,50 meer. Voor niet-abonnees dubbel ta rief. Maximaal aantal regels 6. Voor advertenties onder nummer f 1,meer voor opzenden van ontvangen brieven. Voor opzenden brieven onder nummer naar het buitenland totaal f 2,meer. Mailorder Reflex. Handels-, Financ. en Ass. Kant. Verk./Verh. v. bungalows; Torrevieja (Spanje). Ver zekeren, Beleggen, geldleningen. Vraag vrijbl. inl. 2e Schuytstr. 84, Den Haag, tel. 65 40 49. Holl. dame, flink en vrolijk, 65 jr. z.k.m. heer, ook fin. onafh. en gezond tot 72 jr. woonachtig A'dam of omg. Liefst m. auto om gez. vacanties door te brengen. Br. onder Nr. 2524. Bod gevr. v. mooie aquarel en schilderij van Eland: Rek met 9 krissen. Tel. 0T804 - 1 27 88. Voor a.s. echtp. 2 kam. m. keuken en toilet bij Ind. fam. in Den Haag. Tel. 83 02 04. Met spoed gevr. kinderverzorgster op goede stand in Heemstede tegen kost-inw. Taak opvangen en verzorgen van 2 jongens 10 - 8 jr. Brieven den Helderstr. 93, Den Haag. Te huur: bij Ind. fam. per 15-6 of later, gem. kamer tje 1e étage, C.V., wastafel, kookgel., douche aan wezig. Br. onder Nr. 2523. Ter overn. gevr. Herinneringsboek: Royal Nether lands Military Flyingschool in Amerika. L. v. Zijder- veldt, Sportlaan 1114, Den Haag. Tel. 39 22 61. ZOEK DE ZON OP In Castelldefels (20 km zd Barcelona) aan het brede zandstrand en meer landinwaarts, hebben wij verscheidene bungalows en villa's te huur. Vele mogelijkh. voor trips. Augustus nog enkele boekingsmogelijkh. September aanzienlijk lagere prijzen. Ook huizen voor winterverhuur! BREENVILLA, Apartado 90, Castelldefels (Barcelona) Spanje. Mag ik een onbelangrijke, wel storende onjuistheid, die in T.T. 15 mei 1972 staat, recht zetten in alle bescheidenheid ove rigens? Homo ludens betekent: "De spelende mens", en niet, zoals er staat: "De mens speelt". Het komt wel op hetzelfde neer, maar volgens mijn gevoel is T.T. een te mooi blad, om zulke - onbelangrijke - onjuisthe den te laten passeren. Nu ik weet, dat U belang stelt in wezen lijke zaken, dacht ik U een andere op vatting van het spel te moeten geven. Dat is de antieke opvatting van spelen. De op vatting van de volkeren om de Middellandse Zee: Romeinen, Grieken, Kretenzen, Egyp te, KI. Azië, etc. Deze opvatting verschilt van die van de verlichte humanistische op vatting van een Cultuurkenner en historicus als Prof. Huizinga is geweest aanmerkelijk! In het kort is de antieke opvatting de volgende: in het spel heersen andere regels en wetten, heerst een andere orde der din gen, anders dan in onze dagelijkse wereld. De spelruimte is geen banale, triviale ruim te, doch, waarin de wetten en orde van alle dag is opgeheven. Het is een sacrale heilige ruimte. Welke wereld is daarmee te verge lijken? de wereld van de Dood, het doden rijk. Ook daar zijn de eindige verhoudingen van de dagelijkse wereld opgeheven. De eindige wereld is gekenmerkt door een strijdigheid, paradoxie van allerlei tegen delen. In het Dodenrijk is deze strijdigheid opgeheven, daar is alle leven nog een één heid, gaaf ongespleten. Daar heerst het Absolute Leven. Het eindige leven komt er uit voort en keert er in terug. Daarom is het absolute Leven Dood) in de wor tel scheppend. De spelers - de 2 tegenspelers of par tijen in het spel zijn de strijdige factoren van het eindige bestaan. De overwinnaar maakt definitief een einde aan alle strijd: de strijd is uit! Dan is de toestand inge treden van het Absolute Leven (d.l. de Dood.) Daarom krijgt de antieke overwin naar de lauwerkrans. Die óók de gestorven mens krijgt. De spelwinnaar en de gestorve ne worden bekranst met dezelfde krans! Want beiden zijn ingewijd in 't Absolute Leven! Elk spel was oorspronkelijk een heilige zaak! Soms een z.g. mythische strijd tussen mythische heroën. De Circus Maximus in Rome had de ovaal vorm de ellips-vorm van de eclip tica. De paardenrennen waren een gebeurte nis van kosmische allure. Strijd tussen licht en duisternis - de jaarlijkse strijd langs de ecliptica en concurrerende machten. Ook in de dans heersen andere tijdsnor- men (rhytbme, maat) en andere ruimtelijke ordening (dansfiguren). Ook de dans is een heilige handeling (tempeldans) en niet in de eerste plaats alleen "sexueel". De computergeest is zó vervallen en eigengereid, dat men uit alle heiligheid is gegleden. Als men de opwinding beziet bij voetbal-wedstrijd en schaatswedstrijden, waar men blijkbaar door de demonen be zeten is (door het getoeter en geschetter op bekers, etc.); dan weet men zeker in wat voor tijdperk men is beland en kan men alle praatjes van radio en T.V. langs zich heen laten gaan, omdat men zelf ziet, en weet. Er zijn nog enkele zieners in deze tijd, die de tijd zelf voortbracht, die alleen, de pijnlijke via dolorosa gaan moeten, omdat inzicht een zware last is om te dragen en een kruis! Inzicht is het kruis, dat de weten de moet mee torsen - zwijgend vooral! C. K. Noordenbos Litteratuur: Prof. W. B. Kristensen: 1) Symbool en Werkelijkheid. 2) Godsdiensten in de oude wereld. 3) Het Leven uit de Dood (uitverkocht?) Al zijn we Noordenbos dankbaar voor zijn korte en heldere uiteenzetting, toch wil ik accentueren, dat de belangstelling voor vele „wezenlijke zaken" voor de heden le vende mens alleen dan zin heeft (en op nieuw creatief is), als wij door analyse van Waarden uit het verleden (en wetend dat ze voorbij zijn) een beter inzicht krijgen in het verval van soortgelijke waarden "today". I.q. de in ontbinding verkerende amateuris tische en idealistische sport, die totaal ver slonden raakt door de commerciële sport. En n.m.m. geen enkele hogere waarde meer heeft. Pas als wij dat realiseren - en even tueel nieuwe inspiratie zoeken in de Oud heid - heffen wij waarden op uit het stof der boeken en maken ze opnieuw wezen lijk. In de laatste halve eeuw is de sport gedegenereerd tot "kijkspul" voor de uit geschakelde, apathische en passieve bur ger. Heeft nóch functie voor de individu, nóch voor de groep, noch voor b.v. religie of politiek. Is uitgerangeerd als Levende vor ming of inspiratie. Kunnen wij de sport weer "leven inblazen" of moeten wij haar be schouwen als één der vele "afstervingsver schijnselen" van een ten onder gaande beschaving - om niet te spreken van het „Einde der Wereld" Alleen mensen die sport zelf intensief beoefencf hebben zo'n halve eeuw terug, zien duidelijk de ver wordingsverschijnselen in de moderne sport, hoe spectaculair zij ook technisch gewor den is Om een heel oud filosofisch discussiepunt (Avicenna?) te berde te brengen: de sport bestaat n.m.m. alleen nog maar als exis tentie, niet meer als essentie. Zou Noor denbos ideeën hebben van een eventuele herleving van de sport - T.R. Sterk verlaagd in prijs Thans slechts f 4,0,50 porto 21 ABONNEES AMERIKA U kunt uw abonnement per check betalen aan onze agent Roy Steevensz, 11543 Buell str. Santa Fe Springs, Calif. USA 90670. Gemakkelijker, vlugger en voor deliger (geen incassokosten voor ons!). Wanneer U per giro bestelt (de giro naar Tong-Tong, dus niet naar het giro-kantoor) vult U dan niet het bedrag in? We moeten er namelijk nog de porto bijreke- nen. U krijgt met de bestelling altijd een afrekening van ons!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 21