7 Het schoolvoetbalelftal in 1925-26. Samenstelling: Jan Brugman, Zuidenia, Rodrigues, Feijtes, Geurink (leraar), Folkeringa, Vemez, Visser, Tjoh Klaassens, Florentinus, Sahuleka. hij in zijn spraak de typisch javaanse D en enkele andere plotletters had overgehouden. Zo kon hij dit ten volle spreiden, als hij kwaad was op Nanny Benenatie, die meer malen haar les niet kende. Strijk en zet was het: "Nanny BBBenenatie, Nanny BBBenenatie, dddoe toch je bbbest; als het zo dddoor gaat, dddan bbbak je, wat ik je bbörom!" Van deze man heb ik 2 jaar les gehad. En in die tijd is er een zekere vriendschap tussen ons ontstaan. Vooral in de 4-de klas, toen hij geheel con-amore mijn repeti tor was. Bij mijn slagen als onderwijzer kreeg ik als aandenken een zilveren Elec- tionJhorloge, dat ik nu nog in mijn bezit heb. Hanssen, wien niets te veel was om zijn leerlingen te helpen. THIESSEN - zoon van de zendeling van de Pinkster-gemeente - wel leerling van de school, maar nooit met de bedoeling om actief bij het onderwijs te komen. - uitdruk kelijke wil van de vader, dat hij eveneens opgeleid zou worden voor zendeling - is tussentijds ook weggegaan voor de oplei ding als zodanig naar Nederland(???). Ik heb hem nooit meer teruggezien. Pas na de oorlog heb ik meermalen over hem ge lezen als een uitstekend fotograaf; maar ook als medewerker van kapt Westerling. Ik heb Thiessen altijd graag gemogen en heb daarom ook de prettigste herinneringen aan hem. Hij kon helemaal niet tegen pla gen. Zijn sproetenkop begon al rood te worden, als één van de meisjes hem maar aansprak. Daar heeft TINEKE TISSING. dochter van het hoofd v.d. leerschool, han dig gebruik van gemaakt. Ze kon niet teke nen en helemaal niet bord-schrijven (schoonschrift). En dus was het: "Ach thiessen, help je me?" En die was niet zo gek, of schreef voor haar het hele bord of maakte voor haar de tekening. Met Tineke kon je het grootste plezier hebben. Meer malen hield ze hr. Hanssen voor de gek; hij kon niet tegen haar op. Er heerste ook een goede geest in de klas. Hier was ik een geheel andere leer ling dan op de H.B.S. Mede ook door de juiste aanpak door de docenten??? Onvol doenden op mijn rapport kwamen niet meer voor; je werkte met plezier. Hier was ook sprake van vrije orde. Je haalde genoeg kattekwaad uit, maar je ging nooit over de grens. Daarbij: er werd GEWERKT. Waarom hadden de docenten nooit te meer te klagen over me? Ik vermoed door hun aanpak van de leerlingen. In mijn geval in het bijzonder door de heer DRAAIERSMA, die tevens penningmeester was van de school. Een klein voorval, maar wat me een gevoel van grote waarde gaf: Op een dag zei hij: "Piet, breng dit bedrag voor me naar de Eseomp- tobank!" Hij overhandigde me een zak met ong. 10.000.Stom verbaasd, vereerd met zo'n opdracht, nam ik het sprakeloos aan en bracht het geld nauwkeurig weg. DIT WAS DRAAIERSMA!! En zo waren de heren Mendel, Tissing en Hanssen!! Nooit hebben ze ook maar één maal last van me gehad. De "wilde haren", waarop hr. Draai- ersma doelde, waren verdwenen. Het zoete knaapje uithangen??? BESLIST NIET! Hierbij denk ik aan de "practijklessen", die we op de lagere school moesten geven en waar je zoveel mogelijk van wegbleef. Het was veel leuker met een groepje naar Passar Kosam- bi te gaan, waar je heerlijk gado-gado, ta- hoe-goreng of ander lekkers kon krijgen. Die zaligheden verorberen op de bankjes, die bij de verkopers stonden of in het kleine stations-wachtlokaaltje van de Soreang-ex- pres waar nooit iemand zat. En als het ontdekt werd door hr. Tissing, dat je niet gekweekt had, was het :"Hufter, waar was je?" Een standje, en daar bleef het bij. Altijd "GEHUFTER", dit woord lag in zijn mond bestorven! Het was ook in deze beginperiode, dat op het leerplan het vak Lich. Opvoeding kwam. Docenten hiervoor waren er niet. De lessen werden gegeven door instructeurs van de militaire sportschool; zowel aan de jongens als aan de meisjes. Deze instruc teurs, met de rang van sergeant, hadden nog nooit voor een klas gestaan. Hoe die lessen verliepen, behoef ik niet uiteen te zetten. De weinige jongens kregen in 3 jaar tijd ong. 4 5 lessen en moesten daarvoor naar één van de hallen van de Bandungse Jaarbeurs. Gezien de afstand was het zeker niet vreemd dat, het percentage verzuimen bijzonder hoog was. - De meisjes kregen de lessen in de pendopo voor de tekenzaal. Natuurlijk tot grote hilariteit van de jongens, die er om heen gingen staan om de nodige opmerkingen te maken over de pogingen van de meisjes in SHORT!!! En dat wilde heel wat zeggen in die dagen! Op een dag was de aanwezigheid van de jongens zo irriterend, dat de instructeur naar hr. Mendel stapte en zijn beklag over ons deed. Ik zie hr. Mendel nog naar ons toekomen met uitsluitend de woorden. "Doe me een plezier; die meneer heeft last van jullie en het is zo ellendig om klachten te horen". Meer hoefde hij niet te zeggen; nooit meer hebben ze last van de jongens gehad. Angst voor de hr. Mendel??? Neen, alleen uit respect voor hem deden we het niet meer. Misschien vergis ik me, maar ik meen, dat het volgende voorval nog plaats vond tij dens zo'n gym-les. DORIS DOEVE waagde het door een rij te gaan van de meisjes in de looppas. Gevolg, dat hij zo'n duw kreeg, dat hij languit kwam te liggen; tot grote hilariteit van de jongens. Hieruit kwam de yel voort: "Doris gekraakt door een meisje!! Hoi!!! Doris Doeve - een naam, die niet in mijn klas thuis hoorde. Ik meen, dat hij klasge noot was van BRAM STUFKENS, de piano virtuoos. Nooit had hij er les in gehad; eigen studie was het; vooral jazz-muziek. En waar er een piano in de tekenzaal stond, kwam het meermalen voor, dat er in de pauze even werd gedanst. Andere namen van de 3-de klas uit die eerste jaren: ANNIE OBERTOP, KAREL GULDENAAR, LEYTSMAN, PIET BAZEN DIJK, DOOIJER, DIDUKSMAN, SAHULEKA, WALSTRA, ZUIDEMA, FLORENTINUS EN BRUGMAN. Namen uit de 1-ste klas: LESSIE ABBINK (geweldig sportieve figuur), JAN VAN LIN- GEN (de jongste van ons allen; zo jong, dat hij later dispensatie moest aanvragen voor het afleggen van het examen), JOOP DEIBEL, PIET TIMMERMANS, STANLEY RODRIGUES. Het jaar daarop er bij: o.a. TOM LATUPERISA, ENGELINE LAUREYS. In de 4-de kl. A: JOHNNY GULDENAAR, ANNIE DE BANK LANGENHORST, ELLY DOEVE, MIES WIEDENHOFFF, DÉ DIEU- DONNÉ, CORRIE ROTH, VAN AFFELEN VAN SAEMSFOORT, JULES GRÜNEWALD O'LLY FEYTES en niet te vergeten A. A. W. B. OVERBEEK BLOEM of te wel 'SI Wl- Wl". Deze stond bekend als DE sportman; voetbalde bij UNI, korfbalde, speelde tennis. Op welk veld je ook kwam, altijd liep Bloem met zijn mouwen niet opgerold, maar altijd met losse manchetten; ELLEN RITTER, IER- TJE JÜCH, RIETEKE VAN KOERT, INA TEM MINK, TILLY VAN DER DUNGEN GRONO- VIUS e.a. In de 4-de kl. B. zaten grotendeels abi turiënten van andere scholen, die nog één jaar voor de boeg hadden om het onder wijzers-papiertje te halen. Hier herinner ik me nog levendig een grote groep door het vele contact, dat ik met hen had. Zo zaten daar: BOOGAARDT, BRACHUS, VAN GEL DER, FRED. STUMPF, UL AMADE, CLAP- ROTH, IDA TEXTOR, LOTTIE LAUREYS, ELLA SNOEK, LIEN DE HAAN, MIEN AB BINK, OKJE WIRINATA KOESOEMAH, STIEN TANZER, HENNIE KLOPROGGE e.a. Lessen, waar we letterlijk niets van op staken, waren die in hygiëne, gegeven door dr. BETS, naar ik meen een zenuw-specia list. Hij mompelde of brabbelde maar wat voor de klas. Niemand luisterde naar hem; we stonden zelfs bij eikaars tafel te praten. De man kon daarbij absoluut geen orde houden. Dan zijn proefwerken: Zodra hij zijn vragen op het bord geschreven had, werd er ijverig naar de antwoorden in het boek gezocht. En vond je ze niet, dan was het: "Dokter, waar staat het ergens?" De man was niet zo gek, of hij zocht het voor je in het boek op en kon je alles letterlijk overschrijven. Wel keek hij je dictaatschrift lees verder volgende pag.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 7