Van 1 tot 10 in het Indonesisch (II) In T.T. van 1 mei 1972 T.Tno. 20) plaats ten wij het eerste deel van een reeks vervolg artikelen "Van 1 tot 10 in het Indonesisch" van de hand van de Heer Schmidgall Tellings, die wij in dit nummer voortzetten - Red. Het Indonesische tiga voor "drie" is, in feite, het meest afgeweken van de originele vorm. Het Javaanse telu met zijn variatie tilu in het Soendaas zijn de eigen lijke telwoorden voor "drie". In het Ja vaans bestaat er naast dit te!u ook nog tiga (spreek uit: tigo). hetgeen identiek is met het Indonesische tiga, terwijl dit in het Minangkabaus tigo is geworden. Er bestaat echter een merkwaardige similariteit tussen dit telu, tiga en tigo en het woord telur (ei) in het Indonesisch, tigan in het Javaans en talue in het Minangka baus. Een telur bestaat namelijk uit drie delen: de eierdop, het eiwit en de dooier. In het moderne Indonesisch gaat het Sanskritische en Kawi (Oud-Javaanse) tri weer een rol spelen in de vorming van samenstellingen. Uit het Javaans zijn over genomen tribuwana (ook wel gespeld tribu- ana) voor "de drie werelden", trimurti, "de (heilige) drie-eenheid", trisula, "drietand" naar analogie waarvan zijn gemaakt triwu- lan of tribulan voor "drie maanden" of "een kwartaal", triwarsa, "drie jaren", triwindu, "drie windu's of "drie maal acht jaren" of "24 jaren". Van ongeveer eind 1965 tot begin 1966 weergalmde over geheel Indonesië de Tri- tura, d i. een acroniem voor TRI TUntutan RAkjat of "de Drie Eisen van het Volk", namelijk: (1) de ontbinding van de P.K.I. (Partai Komunis Indonesia Communistische Partij Indonesië), (2) de verlaging van de prijzen, (3) de zuivering van het Dwikora- (zie het eerste gedeelte van dit artikel) Kabinet van Gestapu/P.K.I. elementen. (Ges- tapu is alweer een letterwoord staande voor GErakan September Tiga PUIuh of "de 30 september Beweging"; merkwaardig dat het woord sterk doet denken aan de voor malige Duitse Gestapo!). Tegen eind 1967 en begin 1968 was er een tendens te be speuren van een nieuwe prijsstijging in Indonesië en er ontstond tevens een crisis in de beras situatie. De studenten lieten andermaal van zich horen en eisten toen 2 dingenen niet meer 3te weten: (1) de verlaging van de beras prijs en (2) de uitroeiing van corruptie. In 1970, kon opnieuw een eis van de studenten worden gehoord, namelijk dat de uitroeiing van corruptie drastischer ter hand moest wor den genomen. Naar aanleiding van het bovenstaande merkte President Soeharto in zijn "Staatsrede" of pidato kenegaraan uitgesproken op 17 augustus 1970 onder meer op: trituara mendjadi ekatura of "...de drie eisen van het volk zijn een enkelvoudige eis geworden..." (vide hier voor de Berita Yudha van 20 augustus 1970, pag. Ilh kolom 9). Het leger heeft zijn Tri Ubaya Cakti of "de Drie Magische Geloften". Deze doctrine werd geformuleerd gedurende het Eerste Leger Seminarie dat gehouden werd van 3 tot 9 april 1965 in de Grha Wiyata Yudha in Bandung en werd voorgezeten door de Pahlawan Revolusi (Held van de Revolutie) Luitenant-Generaal (Posthuu-m) Soeprapto (hij behoorde namelijk tot de hoofdofficie ren, die op de eerste dag van de communis tische coup o.p beestachtige wijze om het leven werden gebracht). Grha Wiyata Yudha, alweer een weids klinkende Sanskritische/ Oud-Javaanse naam - de gehele gewapende macht bezigt trouwens Sanskritische mot to's leuzen, enz. - betekent letterlijk "Huis voor Onderricht in Oorlog (saangelegen- heden)" en is gegeven aan de SESKOAD (SEkolah Staf KOmando Angkatan Darat Leger Staf en Commando School). De Tri Ubaja Cakti dan, is een samenvatting van een drietal doctrines: (1) de doctrine van de Indonesische Revolutionaire Strijd, (2) de doctrine van het personeel bij de Land macht en (3) de doctrine van de opbouw van het Republikeinse oorlogspotentieel. De politie, die niet achter wil blijven bij het leger, heeft zijn Tri Brata (Kepolisian) of "de Drie Geloften (van Politie)". Deze zijn: (1) Rastra sewakottama (in het Indo nesisch: Abdi utama daripada Nusa dan Bangsa) of "de voornaamste Dienaar van Land en Volk", (2) Nagarajanottama (in het Indonesisch: Warga Negara utama daripada Negara) of "de voornaamste Burger van de Staat" en (3) Jana-anucasa-dharma (in het Indonesisch: Wadjib mendjaga ketertiban pribadi daripada Rakjat) of "de verplichting om te waken voor de individuele orde van het Volk"- Met voorbijgaan van een groot aantal andere samenstellingen met tri willen we hier nog de Trikora de revue laten passeren, zuiver uit historisch-linguistisch oogpunt. De Trikora of TRI KOmando RAkjat of "de Drievoudige Commando van het Volk" was het commando gegeven door wijlen Presi dent Soekarno op 19 december 1961 bij de confrontatie met west Nieuw Guinea (thans Irian Barat geheten). Het bestond uit: (1) Kibarkan Sang Merah Putih di Irian Barat, "Laat het Roód-Wit wapperen over Irian Barat", (2) Gagalkan pembentukan "Negara Papua" oleh Belanda, "Verijdel de vorming van een "Papua Staat" door de Hollanders, (3) APRI siap-sedia untuk se-waktu waktu menerima perintah bebaskan Irian Barat, "de Indonesische Gewapende Macht is te allen tijde paraat om het bevel te ontvangen Irian Barat te bevrijden". De huidige President van de Republik Indonesia, Generaal Soeharto, was door Soekarno destijds aangesteld tot verant woordelijk commandant van de Trikora O- peratie ter bevrijding van West Irian. Wat het getal "vier" betreft, vele streek talen hebben hiervoor empat of een variatie daarvan. Zo heeft bijvoorbeeld het Soen daas opat, het Javaans papat, het Atjehs peut, het Bataks opak, het Minangkabaus ampek, enz. In samenstellingen gebruikt het moderne Indonesisch veelvuldig het aan het Sans kriet ontleende tjatur. Vóór het Kabinet Pembangunan (Opbouw Kabinet) onder Pre sident Soeharto (zie TT van 1 oct 1970) kende men het Kabinet Ampera of "Ampera Kabinet". Dit Ampera is een acroniem staande voor AManat PEnderitaan RAkjat, "Mandaat omtrent de Klachten van het Volk". Het program van dit kabinet was bekend onder de naam Tjatur Karya, de Vier Werk (programs)" en omvatte: (1) Sandang-pangan, de Javaanse term voor "voedingsartikelen en kleding", m.a.w. "de essentiele levensbehoeften", (2) pemilihan umum, "algemene verkiezingen", waarvoor men het aardige letterwoord pemilu heeft uitgedacht, (3) politik luar negeri jang bebas dan aktif, "een actieve en onafhankelijke buitenlandse politiek", (4) kelandjutan perd- juangan melawan imperialisme dan kolonia lisme, "voortzetting van de anti-imperialis tische en anti-koloniale strijd". De historische figuur van Gadjah Mada of "Onstuimige Olifant", de Premier van het vroegere rijk van Madjapahit (spreek uit Modj opahit) dat zijn hoogtepunt bereikte omstreeks het midden van de 14de eeuw, heeft een viervoudige eed van trouw afge legd, welke bekend was onder de naam Tjatur Prasatya, "de Viervoudige Eed van Loyaliteit" en momenteel is overgenomen door de Indonesische Staatspolitie. Het omvat de navolgende punten: (1) Satya ha Prabu, "Trouw aan de Vorst (thans dus. President). (2) Hanyaken Musuh, "Dood aan de Vijand", (3) Tan Satrisna, "Geen (indivi duele) groepstrouw", (4) Gineung Pratidina, "Dagelijkse Verheerlijking van de Staat". We hebben ons niet gewaagd aan de let terlijke vertaling van de vier punten van het program, daar dit ons te ver zou voeren op het gebied van de Kawi of Oud-Ja vaanse taal, waar we niet mede zijn ver trouwd. Door de huidige voorliefde (onder Javaanse Indonesiërs) om de Kawi taal te bezigen, vooral als het gaat om instellingen, mottos, enz. welke reminiscenties kunnen opwekken aan het voormalige Hindoe-Ja vaanse rijk van Madjapahit, zijn de termen Bhayangkara en Bhayangkari gecreëerd. De politie van Madjapahit onder Gadjah Mada, die toen bekel of hoofd van de Kraton Pra bu Djaja Negara was (1309-1328), tooide zich met de benaming Bhayangkara. Deze benaming is thans overgenomen door de Politie van de Indonesische Republiek. Terwijl Bhayangkari de naam is geworden van de Organisatie van de vrouwen van Politiemensen. De Siliwangi Divisie, waarover in het Eerste Gedeelte van dit artikel reeds het een en ander is opgemerkt, leeft een viertal punten na, welke zijn genoemd Tjatur Satya Laksana Siliwangi of "de Vier Beloften van Trouw karakteristiek aan de Siliwangi", omvattende: 1) Pantjasila adalah ideologi kami, "de Pantjasila is onze ideologie", (2) Undang Undang Dasar '45 adalah landasan tindakan kami, "de Grondwet van 1945 is de basis (grondslag) van onze activiteiten"; undang undang wet; dasar basis undang undang dasar grondwet, consti tutie. (3) Memenuhi Amanat Penderitaan Rakjat adalah haluan langkah kami, "de vervuiling van de Ampera is onze Leit motiv", (4) Tri Ubaya Cakti adalah Doktrin perdjuangan kami, "de Tri Ubaya Cakti (zie onder tri hierboven) is de doctrine van onze strijd". Onder Soekarno hebben we een tijd ge kend waarin in een territorium het gezag berustte bij de Tjaturtunggal of "Vier-een- heid". Deze bestond uit: (1) het Hoofd van Plaatselijk Bestuur, (2) het Hoofd van Politie, (3) de Territoriale Commandant (van het Leger), (4) de Regionale Vertegenwoor diger van de Procureur Generaal. In Bali, waar men nog het kastenstelsel kent, gebruikt men het woord tjaturwangsa om er "de vier kasten" mede aan te duiden: (1) de Brahmanen, (2) de Kshatriya's, (3) de Waisya's (4) de Sudra's: wangsa bete kent "kaste". A. Ed. Schmidgall-Tellings. (wordt vervolgd) 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 13