VOETSTAPPEN IN'N ANDERE WERELD Over huisgeesten Kroketten In de rubriek 'Voetstappen in 'n andere wereld' lees ik wel eens over verschijnselen uit de tropen die niet te verklaren zijn (op het oog). Zelf heb ik twee keer te maken gehad met het 'waarnemen' van een 'Huis geest', zoals onze bedienden dit indertijd noemden. Mijn tante, evenals wij woonach tig in Bandoeng in de jaren dertig, maakte ook een geval mee van een 'Huisgeest'. Graag wil ik alle drie verhaaltjes even ver melden, met de vraag of er meer van deze 'manifestaties' uit die tijd op Java bekend zijn gebleven en of er een lezer wéét wat een huisgeest precies was en met welk doel deze zich liet merken. Mijn zusje en ik sliepen op dezelfde slaap kamer. Zij links in een houten bed met klamboe eromheen. Regelmatig meende ik, na het inslapen, te dromen dat ik een zacht geruis hoorde in de kamer. Ik keek dan door de klamboe de kamer in, en zag elke keer opnieuw hetzelf de beeld: kleine wezens die om de tafel liepen en om een groter persoon heen- dromden die een soort zwarte "steekhoed" op had. Zij zagen mij ook, doch deden niets. Niettemin was de sfeer griezelig. Ik vertelde deze droom thuis nooit. Jaren later, al in Holland, vertelde mijn zusje als ter loops, dat zij vroeger in Bandoeng vaak 'droomde' dat ze in de nacht geruis hoorde. Zij keek dan door haar klamboe de kamer in, en zag dan een 'soort kabouters' om de tafel lopen. Deze wezentjes zagen haar ook, doch negeerden haar. Zij zag nimmer een groter persoon bij hen met zwarte 'steek hoed'. Toen bleek, dat wij ettelijke malen, zonder erover gesproken te hebben, hetzelf de gezien hadden. In diezelfde kamer, op een middag, kijkend uit het zijraam, hoorde ik een vreemd roe- Wie weet welk instrument dit is? Een lezer vraagt ons, of wij de naam weten van een muziekinstrument dat hij vele jaren geleden in Jogja hoonde bespelen en waarvan de klank een die pe indruk op hem maakte. Het bestond uit bamboe koker, ongeveer 40 cm lang en 10 cm in doorsnee, bespannen met naar hij meent - twaalf snaren Ongeveer twee derden van de bamboe was gevat in palmblad, zigzag in leng terichting en bolvormig over de bam boe heen. Het instrument werd met beide handen bespeeld en de bespeler ontlokte er een zeer zuivere, heldere klank aan. Onze lezer heeft na de eerste kennismaking nooit meer ergens op Java een dergelijk instrument gezien of gehoord en vraagt zich thans af, wat de naam ervan geweest kan zijn en waar het alsnog zou kunnen voorko men. Wij kunnen hem niet helpen - misschien één onzer lezers? pend geluid. Dit kwam uit de aangrenzende gang waarvan de deur open stond. Menen de dat het een grapje was van iemand an ders, schonk ik er geen aandacht aan. Toen het raspende geluid aanhield, keek ik om en kreeg, nog geen 10 jaar oud zijnde, de schrik van mijn leven. In de gangdeur stond een soort "kereltje", bestaande uit een groot hoofd op beentjes. Ik heb er toen een zenuwschok van gekregen, want ik was me bewust dat een dergelijk mannetje niet kón bestaan. De bedienden, door mijn moeder hierover geraadpleegd, waren van oordeel dat het een huisgeest was; zij lieten zich er niet over uit of zij het ook wel eens hadden waargenomen. Wél gaf onze trouwe kokkie mijn moeder de raad te gaan verhui zen als ik dit manifestatie'tje opnieuw zou zien Dit is nooit gebeurd; ik sliep de eerste tijd hierna 's avonds met een naohtpitje aan. Mijn tante woonde in een oud huis boven Bandoeng. Zij vertelde familie (en van hen heb ik dit betrouwbare verhaal) dat het voorkwam dat zij of iemand anders in de gang gepasseerd werd door een statige Indonesiër, in oud-javaanse kleding. Niet alleen zag zij HEM, hij zag ook HAAR, en week beleefd opzij in de gang als zij erdoor moest. De man loste daarna weer op, joeg geen schrik aan, en was, volgens haar personeel een 'huisgeest' (waarschijnlijk iemand die daar vroeger gewoond had). Het intrigeert mij, dat je deze dingen in Holland vrijwel niet hoort. Op Java (en an dere eilanden) kwamen deze dingen blijk baar meer voor. Zou dat zitten in het klimaat of de sfeer van de tropenbevolking? Kan het te maken hebben met de Godsdienst? Misschien kunnen anderen hierover eens iets meer vertellen. Henk de Gelder Kamphumor In ons Jappenkamp werd het in de be ginperiode aan de vrouwen toegestaan 'hun mannen om de paar weken te be zoeken. Zij brachten dan allerlei eet waren binnen en ook met mondjesmaat geld dat de meeste mannen bij hun vrouwen hadden achtergelaten. Toen deze bezoeken abrupt werden gestaakt, kwam er al spoedig bij de meesten geldgebrek. Het zal voor mij echter altijd een raadsel blijven dat er nog zo velen waren die nog over veel geld bleken te beschikken. Al spoedig kwam de handel in horloges gouden sieraden e.d. op gang. Anderen zagen kans door knutselen, schoen reparaties, verstelwerk, etc. aan wat geld te komen om in de kampwinkel het karig rantsoen te kunnen aanvullen. Twee Planters slaagden erin tondeuzes en haarsc'haren te bemaéhtigen en be sloten uit altruïstische overwegingen Uit de tijd dat er nogal gauw gejammerd werd over het "anti-Nederlands" zijn van Tong Tong, stamt ook de verbolgenheid over het feit dat wij niet geloofden dat het hore- ca-wezen in Nederland zo zindelijk en be trouwbaar zou zijn in vergelijking met het algemeen onzindelijk geachte Indonesië. Tja, toen waren er veel erg anti-lndonesië, en dat waren op geen stukken na alleen "kleine boengs", maar ook heel wat ge studeerde lieden! Elk goed woord over Indonesië werd zon der verder onderzoek anti-Nederlands ge noemd. En vond bij ruggegraatloze mensen grif gehoor. Intussen zijn natuurlijk veel van die valsheden doodgewoon door de waar heid achterhaald. Een voorbeeld vindt men in de "Eva" No. 19 (1-7 mei), nl. een artikel tje over minder betrouwbaar voedsel, waar uit blijkt dat er vaak helemaal niet zovéél fraais zit onder b.v. de kroketten die in de restaurants worden geserveerd. Op de eer ste plaats zult U verbaasd staan over het vlees dat erin zit, namelijk variërend van slechts 0,2% tot 18,6 Van twee veel bezochte snackbars bleken de kroketten entrobaoteriën te bevatten (die dus komen uit het darmslijmvlies.) Ook kwamen er E. coli bacillen in voor. "Oor zaak", zegt Eva netjes, "besmetting als ge volg van het niet wassen van de handen na toiletgebruik". In een andere grote automatiek werd in de kroketten Staphylococcus Aureus aange troffen. "Dat betekent dat iemand met een open zweer kroketten heeft staan maken", zegt EVA. Elders weer werden Sulfietredu- cerende Clostridia in de kroketten gevon den, bacteriën die gevaarlijk zijn omdat ze hittebestendige toxinen kunnen vormen (gif tige stofwisselingsproducten). Het onderzoek van EVA betoonde zich niet. erg happy met de onvoldoende contro le van de keuringsdienst voor waren, en als men weet dat in een heel jaar op alle levensmiddelenverkopers maar 500 bac teriologische onderzoeken plaats vinden (nog geen twee per dag), dan wordt wel duidelijk dat zo'n aanbeveling als "staan onder voortdurende controle", per sé niet betekent dat al Uw vleeswaren dag in dag uit gecontroleerd worden. Onder de lezeressen van Tong Tong zijn er ontelbare die men overigens niets wijs hoeft te maken en die b.v. gekocht vlees ALTIJD wassen. Lilian Ducelle heeft dat onlangs in Tong Tong nog ten zeerste aan bevolen. Het dragen van mooie witte jassen garandeert niet dat slagers ook onberispe lijk zijn in hun hantering van vlees achter in de zaak, waar het oog van de koper niet toeziet. Maar in het algemeen: wie zindelijk denkt en is, is voorzichtig met alle eetwaren, waar ook ter wereld. En maakt er b.v. geen "anti-Nederlands kabaal" over tegen de helft van het beroepskappers- tarief en zonodig gratis te gaan ope reren. Zij improviseerden met zeer eenvou dige materialen een "kapsalon" en kondigden de opening hiervan na het weekeinde aan. Tot grote hilariteit zagen de voorbij gangers bij de opening een schamel gekleed man, gewapend met een knup pel, voor de kapsalon staan met een bord met de tekst: HAARKNIPPEN 5 cent met verdoving 6 cent. Havea 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 20