Kanttekeningen HERINNERINGEN Zoveel gehoord en gelezen over toen - herinneringen - dat ik hij elk beeld dat verrijst elk gebeuren dat schuchter toch aandacht eist aarzel Heb ik dit gehoord gelezen zelf meegemaakt dat ik ze niet noemen durf mijn herinnering. Yvonne 'S MORGENS VROEG Fietsend van de kerk kom ik bij de man die zojuist het houtskool deed ontbranden, voel ik de warmte, zie ik de vlammen, ruik ik de geuren. Thuis genieten we ons ontbijt: plakjes geroosterde ketan belegd met sambal ontjom en daarbij zwarte koffie. Yvonne Tjies. Lang geleden, om precies te zijn een jaar of zestig schoot vader uit zijn tjies een patroon van Franse makelij, die wij de X patroon noemden. De ouderen on der ons zullen het nog wel weten. De ■huls was gemaakt van half om half geel- en rood koper en er zat een loden puntkogel op. Op de hulsbodem stond de letter X. Eigenlijk bestond deze X uit een halve cirkel met de opening naar links en een andere met de ope ning naar rechts. Kort en goed, wij noemden deze patroon de Cartouche X. Na 1912 heb i'k deze munitie niet meer gezien. In 1965 kreeg ik een Franse katalogus in handen, waarin de patroon werd geadverteerd en kortelings kocht ik in Frankrijk enige honderden van onze oude Cartouche X. Nog even best als vroeger! Merels. Dit zijn kei-harde vogels! Je weet wel dat ik tegen de muur van m'n schuur in de achtertuin een sc'hietkast, een soort kogelvanger heb opgehangen. Daar boven op heeft een merelpaar een nest gebouwd! Of er nou gescho ten wordt of niet, niets mee te maken: doorgaan met broeden! En nu jong-nja soedah ada. Ze denken zeker: die vent schiet zo zuiver, kenniet raak! Of: die vent schiet zo beroerd, dat hij de schijf, laat staan ons kan raken! T.R.O.S. Over zijn belevenissen gedurende de rail-road Siam-Birma schreef de En gelsman John Coast een schitterend boek. Het heet "Railroad to Death". Een van de beste boeken dat ik over dit onderwerp ken. Deze John Coast is na de oorlog enige keren terug geweest naar Siam en Birma en heeft van zijn tochten een film gemaakt. Deze film nu werd op zaterdag 18 december 1971 om 17.00 uur door Duitsland derde net in kleur uitgezonden onder de titel "Rückkehr zum River Kwai". Uitgerekend over Duitsland over een onderwerp, waar geen enkele Duitser bij is betrokken!!! Ik heb op 22 december 1971 de TROS geschreven dat zij duizenden aan zich zou verplichten, als zij er voor konden zorgen, dat deze film ook in Nederland uitgezonden zou kunnen worden. Het antwoord van de Tros kwam op 29 december en luidde: "Wij hebben onmiddellijk naar Duitsland geschreven om een ko pie van de door U genoemde film op te vragen. Na bezichtiging zullen wij zien of wij een plaats voor deze film in ons programma kunnen inruimen". 29 december 1971. Het is nu waarachtig al 29 juni 1972 geweest. Zes Maanden later. Niets verder gehoord. Doorgaan met klets- filmpjes maken. G. H. Bartman Twee heel eenvoudige gedichtjes van Yvon ne vragen ongekunsteld onze aandacht. Bedenk dat ongekunsteldheid een der ken merken is van goede poezie. Dichten moet nooit "maakwerk" worden. Een andere con ditie is: kortheid. Onthoud dat het klassie ke Japanse gedicht, de haikoe, precies 17 lettergrepen telt en niets meer. Het klas sieke Indonesische (Maleise) gedicht, de pantoen, telt maar vier regels. Nochtans zijn er korte haikoe's en pantoens van een onzegbare schoonheid die vele eeuwen dóórleven, terwijl pompeuze, knappe dicht "werken" gauw vergeten zijn. Een derde "conditie" is: er moet contact zijn tussen kunstenaar en samenleving. Men moet nooit "hollen". Tachtig procent (zo niet meer) van de moderne literatuur en schilderkunst is onbegrepen omdat de "kun stenaar" alleen maar oog had voor zichzelf en met de wereld had hij "niets te maken". Kesasar, Boeng! Het zijn vaak de door onbekende oorzaak diepst doorleefde ervaringen, die ook het langst in het geheugen blijven, die in al hun eenvoud gedicht zijn. Men hoeft ze alleen maar zuiver op te schrijven. Maar hier ligt juist meestal het struikelblok: wij gebruiken vaak de enig juiste woorden niet. Tot slot: een gedicht vraagt nooit om erkenning of bewondering. Het is gewoon zichzelf. Alle goede poezie verdiept zich graag in de natuur of in eenvoudige natuurlijke han delingen. Logisch! Wij zijn zelf "natuur wezens", dus zijn wij het echtst als wij over de natuur schrijven. Yvonne's gedicht zou geen schijn van kans gehad hebben EL ATABAL Inlichtingen omtrent Villaverhuur El Atabal Hr. v. d. Laak en de Commissie van Toezicht, worden gaarne verstrekt door T. J. van Domselaar, tel. 030-44 41 79. als ze geschreven had over het gasfornuis. Maar primitief vuur maken met houtskool is inderdaad een lieflijk en simpel (natuur lijk) werk. Voor veel Indischgasten zijn daarom herinneringen aan eenvoudige tij den (met de anglo en de put) onvergeetlijk door hun zuiverheid. Ook het "inlands ont bijt" is voor Yvonne door zijn zuivere een voud onvergeetlijk. Ze praat over een ont bijt van ketan bakar met sambal ontjom en verraadt daarmee van de Soendalanden te komen, waar deze heerlijkheid geloven wij, ook "tapé oeli" genoemd wordt. Zulke eenvoudige en "rake" gedachten zijn natuurlijk voor Europa onbegrijpelijk. Wie zó denkt is eenzaam midden in de eufope- se cultuur. En weet ook dat negentig pro cent van de zogenaamde kunst in Neder land onecht, vals en "goedkoop" is - zoals Henry Miller zegt: "false and derived; that is to say: literatureImmers: routine naaperij van zogenaamde "normen", die vaak volkomen verouderd en verrot zijn, politiek scheefgetrokken, aan de zuivere natuur ontrukt en tot kitsch massaprodukt gemaakt. Luister alleen naar Uw hart. En naar wat in Openbaring 2-17 geschreven staan: en ik zal hem geven eenen witten keursteen, en op den keursteen eenen nieuwen naam geschreven, welken niemand kent dan die hem ontvangt." Dichten is het vinden van nieuwe namen (nieuwe inzichten) en het gebruiken van uw eigen keursteen, (maatstaf). Dan is het koken op arang en het eten van ketan bakar genoeg T.R. LAPJES EN LAPPEN Wie weet iemand die een gewone lap pendeken voor me maken wil? Ik heb honderden op maat geknipte lapjes, maar kom er zelf niet toe! Mevr. D. de Raadt-Prange, Von Zesenstr. 6, Amster dam. Ik heb een enorme hoop lapjes en snip pers voor handwerksters of knutselaar- sters. Wie? Lilian Ducelle, Tong Tong. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 4