•SpfS" oWo De Echo dit zal aan de hoogste gezagdrager worden gemeld. Het werd ergerlijk gevonden, dat sommige eenvoudige Christenen, ook die regelmatig ter kerke kwamen, in het bezit bleken van penningen met Katholieke voor stellingen, die ze om hun hals of aan hun paternosters droegen. Na ingrijpen van de Kerkeraad werden de corpora delicti aan Mr. Cornells overhandigd, die ze als be wijsstukken ter vergadering vertoonde. An dere exemplaren werden in de gracht ge smeten. Belangwekkend is, dat Mr. Cornelis het Maleis zo machtig was, dat men hem in zekere zin als taalkundige beschouwde. Zo werden hem in 1641 de Maleise boeken (handschriften?), het bezit van de Kerke raad, toevertrouwd (2-12-1641). Na zijn dood worden ze weer bij hem aan getroffen. Op 26 juni 1645 is hij bezig met een Maleise vertaling van het „Kort Be grip der Christelijke Religie", een boekje voor godsdienstonderwijs, "tot welkers vol- brenginge men Mr. Cornelis couragieren en- de aanporren zal". Zijn werk werd dus ge waardeerd. Daar men eens overwoog, hem ook in de Kerkeraad op te nemen, moet hij ook Hollands verstaan hebben. Bij taal moeilijkheden werd zijn raad ingewonnen, b.v. over enige lastige Meleise woorden (12-11-1649). Opmerkelijk is zijn kennis van het Portu gees, waarin hij ook placht te preken. In 1642 kreeg hij als proponent de opdracht zich te oefenen in het preken, zowel in het Maleis als in het Portugees (1-12-42). Hij wordt ook belast met het troosten der Por tugese zieken in het hospitaal (8-7-58). Een Portugese Augustijner monnik Willem Civedo, afkomstig van de Kust van Koro- mandel die Gereformeerd geworden, - hij deed in febr. 1643 zijn belijdenis - zich tot schoolmeester bekwaamde, werd bij hem in de kost gedaan, in plaats van in het weeshuis, waar hij tot dusverre had ver toefd. Hij stierf reeds eind 1650. Mr. Cor nelis was min of meer zijn mentor geweest. Nu was de eigenlijke autoriteit op het ge bied der Maleise taal ds. Johannes Roman, die veel vertaalwerk, en zelfs een Maleise spraakkunst op zijn naam had. Men was dus in bedenking, of naast Roman nóg een taal kundige nodig was, doch kwam tot de slotsom, dat er naast Roman nog genoeg werk van taalkundige en homiletische aard voor Mr. Cornelis overbleef. (15-4-1652) Bij zijn dood trof men in zijn nalatenschap, behalve de Maleise boeken ook nog enige Maleise preken aan. Wat zijn godsdienstonderwijs betreft, zijn catechisaties zouden vooral een sterk "his- toriael" karakter hebben gedragen. Hij kon dus smakelijk de Bijbelse verhalen vertellen, een eigenschap, die uit traditie vele Chris telijke onderwijz.ers, ook h.t.l. eigen, is ge weest. Men achtte dit enigszins beden kelijk, omdat daardoor de dogmatische of leerstellige kant van het onderwijs in het gedrang kwam. Daarom zou de broeder, het kerkeraadlid, dat bij het examineren der belijdeniscandidaten tegenwoordig was, e- nige vragen te stellen, om te zien, of de candidaten ook wel degelijk in de "ware grond der godzaligheid" onderwezen wer den (22-11-1648), dus wat theologisch ge schoold waren. Geen onredelijke eis! Ten slotte zou men de waardering voor Mr. Cornelis Senen kunnen aflezen uit het hem toegekende tractement of gage (gadji). Hij begon zijn loopbaan met 8 realen van achten, doch kreeg op 12 oct. 1634 er al 2 bij, zodat hij op 17 aug. 1637 maandelijks 10 realen genoot, t.w. 8 van het kleine gasthuis en 2 van de diaconie. In 1643 27 april had hij proponentsfractement, 20 rea len p.m. benevens nog 6 realen van de diaconie. In 1646 (19 mrt.) heeft hij zelfs 65 guldens per maand en nog 10 realen kostgeld. Daardoor kon hij het, mits met overleg, tot zekere welstand brengen. Inder daad heeft deze, in de vorm van grondbe zit, hem de onsterfelijkheid bezorgd, en niet zijn geestelijke arbeid. Reeds vrij vroeg moet Mr. Cornelis bezig geweest zijn met de aankoop van grond, tot op heden op Java als de voornaamste bron van rijkdom gerekend. Ten minste in 1641 besloot de Kerkeraad een stuk grond, dat aan Mr. Cornelis Senen toebehoorde, van hem te kopen, om er een school en een meestershuis op te bouwen. Mogelijk ter financiering van een verdere aankoop, leende hij op 24 nov. 1642 van de Diaconie 50 realen, waarvoor hij beloofde maandelijks een halve reaal rente te be talen, dus per jaar 6 realen of 12% Wij zouden dit thans een buitensporige rente vinden, doch eertijds dacht men daar an ders over. Wanneer hij het stukje grond, dat zijn naam vereeuwigd heeft, aankocht, is onbekend, maar groot kan het niet ge weest zijn. In 1659 waren op gronden toe behorende aan Mr. Cornelis Senen en 4 anderen 29 Inlanders gevestigd, dus laat ons zeggen, op elk perceel een half dozijn, hetgeen niet bovenmatig veel is. In 1656 werd bij zijn tuin een eenvoudige pagger aangelegd, ter bescherming der houtkappers. Er stond dus nog oërwoud en men was er toen aan de grens der bewoon de wereld. Het zal dus goedkope grond ge weest zijn. Van een blijvende bezetting horen we pas in 1674, toen er een deel der troep van de Ambonees, kapitein Jonker gelegerd werd. In 1698 lagen er 14 blanke soldaten op "Mr. Cornelis" eiland (d.w.z. in de Tji Liwoeng). Het fortje was vierkant en omtuind met een bamboe-doeripagqer. Zelfs in 1706 trof de wereldreiziger Cor nelis de Bruyn er .nog maar een houten pagger aan, met op elke hoek een schild wachthuisje. De bezetting bestond uit 30 tot 40 soldaten onder een luitenant of vendrig. De officiële naam luidde "Nieu- wendam, bijgenaamd Mr. Cornelis, omdeft ze ligt op de benedenste scheidslinie (zui delijkste grens) van het voormaals uitge geven land aan zeker proponent Cornelis Zenen". Zelfs in 1755 heet het nog "Nieu- wendam, in de wandeling genaamd Meester Cornelis". Toen was intussen de houten pagger in steen vernieuwd (1734). Thans staat er de gevangenis, terwijl de naam Mr. Cornelis zich over de hele stadsge meente had uitgebreid. De Indonesische Regering vond de naam te Hollands, en maakte er Djatinegara van. NAAR HET OOSTEN VAN NEDERLAND? Zoekt U een woning - een per ceel bouwgrond in een nog leef baar milieu 'in het Oosten of Zuid- Oosten? Wij verstrekken U gaar ne nadere informaties. Tevens verzorgen wij eventuele verkoop van Uw huidige woning. Makelaardij van Dam, Dieren - Roodbostlaan 27-35 - tel. 08330- 4982. Contacten over geheel Nederland. Ja, U heeft het ook gehoord, ja? Dat de posttarieven alwéér omhoog gaan per 1 september? Zo is er betoel zowat elke maand ergens een prijsonderdeel dat omhoog gaat van onze Tong Tong. Telkens een béééétje maar: vijf cent, vijf procent, een dubbeltjeje voelt het niet. Zeggen rijke mensen. Maar Tong Tong is arm en voelt het wél. Nee het leven valt niet mee. Gelukkig maar dat we zo koppig zijn, ja? Daar om poekoelen we nog steeds teroes. Echt benieuwd hoe lang nog! Zoals U weet hebben de Nederland se dagbladen onlangs te horen gekre gen dat ze door de overheid gesubsi dieerd worden omdat ze zó weinig gelezen worden dat ze eigenlijk niet op eigen benen kunnen staan. Koh lekkerr! Zo krijgt Het Vrije Volk maar even tjes 2.027.275 zo maar voor niks doen en zelfs de lezers voordurend tegen de haren in strijken! Je moet maar boffen! Aan de andere kant hebben ook wel de mensen gelijk die "altijd al voor speld" hadden dat Tong Tong het toch niet halen zou, want wat voor zin heeft dit blad als Indië tóch voorbij is en de Indischman uitsterft? Aan deze mensen zou ik willen vra gen: "Wat voor zin heeft de echo ei genlijk? Dat is toch ook "alleen maar een na-klank na een echte stem?" Ja, mijn waarden, maar het was een stem die zich bewust was van ruimte. Eens leefden onder de honderdduizenden In- dischgasten een paar duizend, die zich bewust waren van de wijdheid en schoonheid van Berg en Dal. Zij riepen met bezielde stem. En wat wij nu horen in Tong Tong is de edho van die bezielde stem. Door de hele Natuur sinds alle tijden schalt het va-n de echo's. Van de stem van de priendjak en van de kapodang, van de tjelepoek en van de serèak, van het hert en van de tijger, van de rotan zoeker en van de vrouw die haar kind je roept. Allemaal "alleen maar" echo's. Of heeft de Schepper er toch een bedoeling mee? Vraagt de echo om bezinning en verdieping? O, lezers van de Tong-Tong-echo, jullie zijn met dit blad ook brokjes Natuur, brokjes Eeu wigheid. Bezin U over dit bestaan met Tong Tong. En vind vrede in Uw hart. T.R. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 7