De Apotheek der Natuur (slot) 10 De derde plaat toont de uitstalling van een dergelijke winkel in de Chine se wijk te Batavia. Uitstallingen van uit C'hina ingevoer de voedingsmiddelen vallen er het meest in het oog, terwijl het reukorgaan vergast wordt op de geuren van al deze stoffen, van viswinkels en van een paar openlucht-restaurants die in een ver breed overdekt gedeelte gevestigd zijn. In dit benauwde straatje bevinden zich onderscheidene winkels, waar, naast sommige voedingsmiddelen, specerijen enz. ook "rempa-rempa" in het groot, maar ook wel in het klein verkoc'ht worden. Zij verkrijgen hun waren, voor zover die van buiten Ned.-lndië worden ingevoerd, voornamelijk via Singapore. In de drie rijen van manden, die in onze afbeelding op de voorgrond staan, vindt men tamelijk uiteenlopende arti kelen, als: stukjes kajoe tjendana-san- delhout-; kaneel; zoethout; gadoeng tjina; notemuskaat; foelie; peper; kruid nagelen; koriander; kanari-zaden van Canarium commune L.; amandelen; parelsago; selaseh-zaden van Ocimum spec., die met water een slijmige mas sa vormen en met limonade stroop ge nuttigd worden djinten, djinten poetih- komijn-; gambir; peh khak - de vruch ten van llficium religiosum S. et Z.-; menjan benzoë; menjan arab, moestaki - olibanum; gips, die bij de bereiding van bonenkaas dienst doet; warangan - uit China ingevoerd mineraal, hoofdza kelijk uit arseniktrioxyde bestaande-; atal-onzuiver loodchromaat-; troesi-ko- persulfaat; tawas-aluin-; toendjoeng, kedeki - ferrosulfaat-; gala gala; klom pen was enz. Daarachter volgen enige rijen petro- leumblikken, gevuld met rempa-rempa, die wij reeds op de pasar hebben aan getroffen. Ook setanggi vindt men hier in verschillende qualiteiten te koop; poedervormige praeparaten, uit suiker, reukhouten, harsen en somtijds nog andere stoffen bestaande, die als reuk offer bij plechtigheden gebrand worden. Onder de blikken, ten dele haast on herkenbaar door stof en vuil liggen geneeskrachtige houten, basten, bene vens reukhouten 1), opgestapeld. Langs de muren vindt men, op de grond en op planken, kisten met menjan, met lijm, was borax, flessen eau de cologne, pakflesjes met vanilline, waarvan vrij aanzienlijke hoeveelheden verbruikt worden in limonade, ook wel in siga retten; voorts ol. cajeputti, rozewater, ontvette watten enz., terwijl achter in het lokaal en op zolder grote zakken en kisten met voorraad van allerlei aard, w.o. djadam (aloë) en getah ing- goe (asa foetida), bewaard worden. Ook hier alweer: velerlei in een klein bestek te zamen gebracht. De zakjes, die men boven de uitstalling ziet han gen, bevatten een vrij uitvoerige phar- makognostische verzameling, bestemd tot de bereiding van een drank voor kraamvrouwen. Uit het boven gezegde is ons reeds gebleken, dat de hier besproken groot handelaren zich geenszins bepalen tot de handel in geneeskrachtige produc ten. Wij zien dit ook op plaat VII, waar de winkel is afgebeeld van een Chi nees te Djogjakarta, die voornamelijk handel drijft in de stoffen, welke bij het, ter plaatse veel beoefende, verven van geweven goederen dienst doen, nl. verfhouten en basten en was, waarvan men dan ook grote hoeveelheden aan wezig ziet, maar daarnevens zijn in komsten trekt uit de verkoop van rempa-rempa. In de omtrek van de gro te Djogjase pasar gaat blijkbaar in deze artikelen nog al wat om. Plaat VIII vertoont twee dergelijke winkels naast elkaar, terwijl er in de onmiddellijke na bijheid nog meer gevestigd zijn. Somstijds is aan dergelijke toko's ook een omvangrijke handverkoop van geneesmiddelen verbonden. Dit is bv. het geval te Semarang, waar op de pasar zelf weinig op dit gebied te zien valt. Veelal zit dan een groot deel van de dag in de voorgalerij een Indo-Chi nese vrouw, die het vak verstaat, op een laag bankje gehurkt, achter de uit stalling de klanten af te wachten. Be halve de mengsels, die zij op aanvraag gereed maakt en aflevert, verkoopt zij vaak ook "djamoe's" die in grote ver scheidenheid voorhanden zijn. Djamoe's zijn praeparaten, die niet zozeer dienen als geneesmiddel tegen bepaalde ziekten, als wel om het lich aam gezond te houden en tegen kwade invloeden te beschutten. Dit geldt al thans voor de echte djamoe's, al ge bruikt men het woord djamoe vaak niet in deze eigenlijke betekenis, maar in die van geneesmiddel. Trouwens de grens is ook bij de werkelijke djamoe's volstrekt niet scherp getrokken; een djamoe b.v., die voor de ingewanden heilzaam wordt geacht, zal ook als ge neesmiddel kunnen genomen worden ingeval er iets aan de ingewanden hapert. In deze betekenis spreekt men ook van "djampi". Vooral in Midden-Java wordt het in 't algemeen voor wenselijk gehouden, De door Chinezen ingerichte waroengs vallen direct op door de veel groter hoeveelheden dte te koop worden aangeboden, terwijl ze vaak ook zowel geneesmiddelen als voedingsmiddelen broederlijk samen etaleren. In Europa kent men dit verschijnsel ook, omdat immers vele dieet spijzen tegelijkertijd voedend als genezend zijn. Ook zijn er "apotheken" die diverse kruiden voor de consumptie ineens te koop aanbieden. De kruiden zijn dan eerst vermalen en vervolgens met water vermengd of in water gekookt. Sommige verkoopsters beschikken over drinkglazen, anderen gebruiken een halve klapperdop als drinknap.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 10