BELEVENISSEN VAN EEN RECHTER IN VOORMALIG NEDERLANDS-OOST-INDIE (VI) DOOR MR. M. J. A. OOSTWOUD-WIJDENES Van overspel tot koppensnellerij Er zijn stellig nog velen, die niet weten, dat voor Nederlanders het overspel behalve 'onzedelijk' geheten, zelfs een zede-delict is; niet eens een 'overtreding' in de zin van onze strafwet, maar .een mis drijf! Het mag dan een zogenaamd 'klacht-delict' zijn en zo'n klacht zelden worden ingediend, er staat heus geen hechtenisje of geldboetetje op, maar uitsluitend gevangenis-straf!; tot een maximum van zes maanden. In.lndië was het zelfs negen maanden. Veel 'misdadiger'(?) nog lijkt overspel in de Islamitische wereld. En bij de Landraad in Indië kwamen er nogal eens strafzaken wegens overspel tussen Inheemsen voor. Dan adviseerde de Penghoeloe regelmatig tot de straf van 'randjam' steniging!, dus doodstraf! (waar de Landraad gelukkig nooit op mocht ingaan.) Nederlanders vinden overspel zo veel minder 'erg' en zeker te zeer een privé-aangelegenheid om daar gauw de rechter, dus een buiten staander, in te willen mengen. En gevangenisstraf er voor lijkt velen wel wat bar. Intussen was wel vreemd, dat in éénzelfde samenleving, in Indië, de chinese buurman van de Europeaan vrijelijk en ongestraft naast zijn wettige echtgenote 'bijvrouwen' mocht nemen, zelfs in huis. Volgens zijn (toch eeuwen oudere) beschaving (dan de europese), was hij daartoe zelfs verplicht als zijn hoofdvrouw hem geen man nelijke nakomeling baarde. - En in éénzelfde straat kon dan verder op een rijke mohamedaanse Arabier zich de weelde veroorloven met vier vrouwen gelijktijdig wettig gehuwd te zijn. Voor hem maak te een ruime beurs polygamie wettig mogelijk; en daardoor overspel praktisch onnodig. Overigens werd aan 's -mans huwelijkstrouw door dezelfde Koranische wetgever eigenlijk maar weinig waarde gehecht, want echtscheiding was voor meneer de Arabier-in-bonis even gemakkelijk als boompje-verwisselen. Hij behoefde maar driemaal achter elkaar vóór een Islam-beambte tegen zijn vrouw te zeggen: "Ik verstoot je." (de zogenaamde 'talaqj, dan was de zaak al voor mekaar, en het echtpaar dan van elkaar. Ook dit kostte alleen wat geld; zedelijk-makend geld - Onzedelijk leek eveneens soms alleen als een geldelijke kwestie te worden be schouwd. Een rechter te Makassar (Celebes) ondervond-eens in 1937 bij zijn eigen Boeginese bediende, dat op nader te noemen ook louter finan ciële grond, de schaking v. de zuster v. de Boeginees de doodstraf vereiste voor de schaker!; en een Landraadvoorzitter in Borneo hoorde twee jaren later een voornaam en ontwikkeld Lid van het college met een plat-economische motivering voor doodstraf stem men in een strafzaak wegens verkrachting van een vier-jarig meisje. In deze beide gevallen ging het alleen om... de bruidsschat! Kijk: de betaling van een bruidsschat werd in het eerstgenoemde geval loor de schaker ontdoken. (Let wel: Indien hij alsnog voldoende leid bij elkaar zou weten te scharrelen en dat aan de familie van 'e geschaakte vrouw zou afdragen, dan zou hij van datzelfde moment af niet meer vogelvrij zijn en met open armen ontvangen /orden!) En in geval 2 zouden de ouders van het verkrachte kindje loordat het meisje niet meer maagd was, geen behoorlijke bruids chat meer voor hun dochter kunnen bedingen! Schaking en ver- rachting, op morele en ethische grond twee heel ernstige mis drijven volgens ons strafrecht, bleken zo in Indië nog aanmerkelijk eel straf-waardiger gevonden te worden, immers de doodstraf '/aard, maar... als zuiver zakelijke benadeling van... anderen dan et slachtoffer zelf! i wie weet nu eigenlijk wat in zo'n heterogene wereld wezenlijk -nzedelijk' is of ook maar 'onfatsoenlijk' of 'slecht'? Uit duizender- 'i verscheidenheid nog enkele voorbeelden: :-e wilde Dajaks in Borneo, die in koppensnellen geen been zien, erwachten voor meineed volgens hun adat de doodstraf, maar i 'et een toch wel verheven gedachte: Wie een eed breekt, die hij - oor zijn god heeft afgelegd, verdient de zwaarste straf. Het ont- elt hen eenvoudig, dat in ons europese strafwetboek voor de gste meineed (in strafzaken ten nadele van een verdachte ge- eegd), een maximum van 'maar' negen jaren gevangenisstraf aat. Maar misschien wel het 'redelijkst' gedacht was het stand- int van een heidens Lid van de Landraad in het rimboe-plaatsje ampit (Borneo) die oordeelde, dat in meineedszaken geen enkele chter op aarde tot straffen bevoegd kon worden geacht, want bovenmenselijke Macht, bij de eedsaflegging aangeroepen, u zélf dan wel straffen. i een geordende maatschappij van de 20ste eeuw, ziet het er ch bedenkelijk uit, dat Penghoeloe's bij de Landraden (zoals Een zitting van de Landraad (model in 't zwart!) te Koeala-Kapoeas (Borneo). eerder al vermeld), volgens hun Koranische wet ingeval van een bewezen diefstal adviseerden tot de straf van: 'Afkapping van hand(en) en (of) voet(en)'!, al werd dan zo'n advies feitelijk 'voor spek en bonen' gegeven, omdat onze wet het volgen ervan verbood. Hoe vreemd doet ons ook aan: het feit, dat in Timor nog in 1930 de Landraadvoorzitter eens bij overdruk-bezochte paardenrennen genoeglijk stond te praten met een oude Timorese 'Meo' oftewel: voormalige 'Voorvechter', met prachtig-bewerkte grote gouden plaat als ereteken op de borst, welke Meo zelf nog... mensevlees had gegeten in zijn 'goede tijd', een vijftig jaren terug! Vooral de muis van een mensehand (hij wees die bij de rechter aan!) was volgens hem zo lekker. Daar smakte hij nog van na. £n hij liet aan zijn zwaard een bos mensehaar van een gedode vijand zien, afhangend uit de kop van het gevest; zo'n aardig souvenir, niet? Enkele jaren later zou dezelfde rechter in Borneo het koppensnellen te straffen krijgen. Hij was toen pas van europees verlof terug en net uit de eerste-klasse-luxe van een prachtige, moderne mail-sto mer gekomen, om - maar weer in toga - te trachten, zo veel mogelijk beschaafd (of maar zo min mogelijk beschaafd?!) te staan tegenover de geloofsvoorschriften, die overigens zachtzinnige Dajaks dwongen om voor enig, bijtijden wel voorkomend doel een mensekop te leveren!; net zoiets als - (wel gemakkelijker aanvaard baar)- in andere geloofskringen b.v. voor de Kerstviering een gevulde gans nodig schijnt te zijn. Zo kwam een rechter in Indië soms voor de moeilijkste beslissingen. In Nieuw-Guinea werden door de ene stam tegen andere hele snel- tochtën gearrangeerd, echte oorlogen zonder oorlogsverklaring, alleen om een redelijke hoeveelheid mensekoppen te verkrijgen, die te pas kwamen bij geboorte, huwelijk, sterven, ontgroening van jongelingen, enz. De kop werd als krachtgevend en kwaadwerend middel aan zieken, of door een jongen aan zijn meisje gegeven, in of aan een huis of totempaal gehangen; en, hoe meer een neder zetting er bezat, des te gunstiger was het. In het meer gecivili seerde Borneo zou het koppensnellen b.v. bij de Kajan-Dajaks aan de boven-Kapoeasrivier al enigszins in onbruik zijn geraakt vóór de invloeden van europees bestuur en zending. Oorspronkelijk zullen de koppen ook wel van verslagen vijanden zijn geweest en als trofeeën van krijgshaftigheid hebben gediend. In 'onze' tijd diende een kop wel eens voor zegebrengend symbool bij een bij zonder huwelijk, b.v. van een hoofdman, maar voornamelijk scheen een mensekop nodig te zijn om als 'veel heil en zegen brengend' middel begraven te worden onder de hoofdstijl van een woning of onder de belangrijkste paal van een bijzondere brug. Een grote

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 12