ik KONFRONTATIE (VII) Jos. van Arcken door M. H. LAPRE ik ik Een ander punt van overweging is dat wij, afzonderlijke mensen met elkaar toch een volstrekte eenheid vormen waardoor een anonieme kracht loopt. Psychologen, bio logen en sociologen spreken over kollektie- ve bewustzijnsvormen en ook de oude mys tici hebben dit goed ingezien en vandaar hun terminologie groeps- en planetenkarma. Door deze volkomen geestelijke eenheid zullen gebeurtenissen op het wereldtoneel, hoe ver ook van ons verwijderd, toch het denken en handelen van ieder afzonderlijk individu beinvloeden. Beschouw de mens heid als een organisme zoals uw eigen lichaam opgebouwd uit een aantal cellen. Deze cellen, groepen van cellen hebben eigen funkties en dus ook opdrachten, maar tesamen vormen zij één georganiseerd ge heel. Wanneer er nu ergens in dit lichaam een zieke of kwalijke plek woekert dan wordt het gehele organisme hierdoor be ïnvloed, ook al merken wijzelf daar nauwe lijks iets van. De persoon is een micro-eenheid (R. C. Kwant) gesitueerd in een macro-samenle ving en dit makroveld bepaalt die mikro- eenheid in zeer hoge mate. De vraag is nu hoe wij, ieder voor onszelf, dat immense makroveld positief kunnen beinvloeden. Een geweldige opgave doch niettemin mogelijk mits de juiste mentale en fysieke instelling daartoe ontwikkeld wordt. En dit is misschien wel het grootste probleem en dus ook de grootste opgave aan onszelf. Laten wij bijvoorbeeld niet zijn als al diegenen die verschrikkelijk te keer gaan tegen allerlei toestanden zoals milieu vervuiling en intussen zelf synthetische was middelen gebruiken, hun tuintje besproeien met giftige stoffen, e.d. Of als al die z.g aktiegroepen die schreeuwend en demon strerend door de straten gaan voor vrede of andere prachtige toestanden, terwijl hun eigen gemoed boordevol innerlijke tegen strijdigheden en conflikten zit, met zichzelf in onvrede leven en nauwelijks in staat zijn de chaos in eigen denken te ordenen. Deze mensen doen in feite niets anders dan eigen konflikten en levensonzekerheden naar bui- ten te projekteren of ze te camoufleren met wat geschreeuw en stoer gedrag. Het gaat om een juiste instelling zonder tegenstrijdigheden daar anders alle stre ven, hoe edel ook en hoe goed ook be doeld zullen stranden. Het is onze plicht mede te werken aan een harmonische samenleving, maar dan op de juiste wijze en een ieder die zich hieraan onttrekt pleegt in feite verraad aan de mensheid waartoe hijzelf behoort. Wanneer wij ons inspannen om wat levens vreugde te verkrijgen moeten wij ook in zien dat het verkrijgen daarvan primair los, staat van allerlei uiterlijke of stoffelijke zaken, waarmede de mens voortdurend zo druk bezig is. Goed beschouwd zijn wij alleen zo druk bezig met stoffelijke zaken om de buitenwereld te tonen dat wij toc-h ook iets zijn. Te zeer willen wij voor onze omgeving iets betekenen, willen opvallen of uitblinken en een dergelijk krampachtig streven leidt onverbiddelijk tot levenscrisis en conflikten. Pascal zegt hierover: "wij zijn niet tevreden met het leven dat wij in ons hebben; wij willen ook nog in de ge dachten van anderen een denkbeeldig leven leiden en wij spannen ons daarom in, daar een goed figuur te slaan. Wij zijn voort durend in touw om dit denkbeeldig leven in stand te houden en te verfraaien en ver geten intussen ons eigen werkelijke leven... En wanneer wij in het bezit zijn van rust, edelmoedigheid of trouw, haasten wij ons daar ruchtbaarheid aan te geven. Wij wor den met genoegen een lafaard, als wij daardoor de reputatie van dapperheid kun nen bewijzen". Wat is de mens eigenlijk toch een vreemd wezen om zijn gemoedsrust en levensvreug de op te offeren louter om in de ogen van anderen wat te betekenen. Als wij dergelijke problemen overdenken dan zijn wij reeds een heel eind op weg met het opsporen van allerlei innerlijke conflikten en blokkeringen. Wij hebben heldere zelf-waarneming nodig om de pro blemen, die in de meeste gevallen ontstaan door allerlei vormen van angst, te begrij pen. Kunnen wij deze heldere zelf-waarne- ming niet of onvoldoende opbrengen dan vindt er slechts een blinde worsteling tegen al die immense krachten en driften plaats die onvermijdelijk leidt tot aoathie of tot zelfbedrog. Boekenoriëntatie: Edgar Cayce, profeet in trance, door J. Millard, leder land heeft zijn eigen paranormale genezers. Dit boek verhaalt over één van Amerika's grootste genezers Edgar Cayce. Na zijn dood is zijn werk voortgezet door de stichting "Association for Research and Enlightenment" in Virginia. Uit een lijst van 30.000 genezingen, allen onderzocht op juistheid en waarheid door sceptische me dische onderzoekers, heeft de auteur een Voor Juwelen en Uurwerken als van ouds naar Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 64 41 greep genomen en ze verzameld tot een boeiend maar ook leerzaam verhaal. Dokto ren over de gehele wereld hebben hem geraadpleegd over ongeneeslijke zieken en Cayce blijkt niet alleen te kunnen gene zen doch beschikt ook over andere paranor male gaven zoals profetie, e.d. (prijs ƒ17,90). Helderziendheid in ruimte en tijd, door G. v. d. Zeeuw Dit boek heeft als onderwerp de psychome trie (letterlijk zielsmeting), hetgeen wil zeg gen de paragnostische vermogens van een persoon die middels een inductor (zakdoek, foto, e.d.) indrukken kan verkrijgen van bui- tenzintuigelij'ke aard betreffende de geschie denis van het voorwerp zelf of van de eige naar daarvan. De auteur vertelt in dit boek over zijn ervaringen en onderscheidt de psychometrie in: P in het verleden, P in het verre verleden (incarnaties), P in de toekomst en P in de ruimte. Een lezens waardige boek, vooral voor onderzoekers in de para-psychologie. Dit boek is reeds eerder in de handel gebracht onder het pseudoniem "de man met de gele mantel". (Prijs ƒ17,90) Vergeten werelden, door R. Gharroux Geregeld worden wij opgeschrikt door be richten, die ons het gevoel geven niet de enige intelligente wezens te zijn in dit zonnestelsel. Nu is het zo dat volgens wis kundige berekeningen binnen een straal van 100 lichtjaren gerekend vanuit de aarde, tenminste 50 planeten bewoond zijn. De auteur van dit boek, een archeoloog, historicus en ontdekker heeft hierover ver schillende theorieën ontwikkeld en onder zocht aan de hand van de verschillende ar cheologische vondsten over de gehele we reld. Ook de vele raadselachtige verschijn selen en gebeurtenissen waarop de we tenschap geen antwoord heeft beschrijft Charroux zo objectief mogelijk waardoor dit werk, verlucht met vele foto's goed leesbaar is. Uit de inhoud: wonderlijke gebeurtenissen op de 35ste breedtegraad - mysterieuze beschavingen - de magische ruit - vliegende supermensen - harttrans plantaties 100.000 jaar geleden e.a. onder werpen. (prijs 16,90) De boeken zijn via boekhandel Tong Tong verkrijgbaar. Persoonlijke correspondentie over deze rubriek richten aan: postbus 409, Den Haag. Vervolg: "Goede reis" wereld van c'haos, van mislukken, ver slaafdheid. Ik spreek uit ervaring. Neem over vloed van rust nou; laat X geboren worden, geef het tijd en geef het lucht en ruimte! I'k ben begonnen met vier aldomets (pillen tegen hoge bloeddruk) per dag; nu zijn twee 'haast te veel! De mens is méér, dan hij dertkt, dat hij is. Om dit te vinden, hoeft men geen Yoga te beoefenen, of drugs te ge bruiken. Zich vrij geven aan de grote Manu- pulator is al veel! Nogmaals, het is maar een suggestie. Veel succes en rust toegewenst, G. K. Noordenbos Levensvreugd (slot) Ziekten en storingen in lichaam en geest 3» zijn niet de enige f |B| bedervers van onze -MmBI levensvreugde. Ook WT? de talloze externe in- ';f vloeden kunnen be- Bpf wust of onbewust het denken beheersen en Jil onverklaarbare onaan- jpP gename gevoelens j jm m veroorzaken. Denkt u j M y- in dit verband maar s J JR.. JU aan de vervlakking van onze normen en zeden; de verschrikke lijke methoden van de hedendaagse oorlogs voeringen; de manipulaties van burgers door allerlei overheidsinstanties; de rechts verkrachtingen etc. Wie gévoelt zich eigen lijk nog volledig gerust in deze samenleving die volledig vastgedraaid is. Een maatschap pij die storend gedrag kweekt om het ver volgens te verwerpen (J. P. van Praag in humanisme en maatschappijcritiek), die de mens vervreemdt van de samenleving, de ander en zichzelf om zich vervolgens te verbazen over de conflikten die daaruit voortvloeien. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 19