ik
KONFRONTATIE (VII)
Jos. van Arcken
door M. H. LAPRE
ik
ik
Een ander punt van overweging is dat wij,
afzonderlijke mensen met elkaar toch een
volstrekte eenheid vormen waardoor een
anonieme kracht loopt. Psychologen, bio
logen en sociologen spreken over kollektie-
ve bewustzijnsvormen en ook de oude mys
tici hebben dit goed ingezien en vandaar
hun terminologie groeps- en planetenkarma.
Door deze volkomen geestelijke eenheid
zullen gebeurtenissen op het wereldtoneel,
hoe ver ook van ons verwijderd, toch het
denken en handelen van ieder afzonderlijk
individu beinvloeden. Beschouw de mens
heid als een organisme zoals uw eigen
lichaam opgebouwd uit een aantal cellen.
Deze cellen, groepen van cellen hebben
eigen funkties en dus ook opdrachten, maar
tesamen vormen zij één georganiseerd ge
heel. Wanneer er nu ergens in dit lichaam
een zieke of kwalijke plek woekert dan
wordt het gehele organisme hierdoor be
ïnvloed, ook al merken wijzelf daar nauwe
lijks iets van.
De persoon is een micro-eenheid (R. C.
Kwant) gesitueerd in een macro-samenle
ving en dit makroveld bepaalt die mikro-
eenheid in zeer hoge mate.
De vraag is nu hoe wij, ieder voor onszelf,
dat immense makroveld positief kunnen
beinvloeden. Een geweldige opgave doch
niettemin mogelijk mits de juiste mentale
en fysieke instelling daartoe ontwikkeld
wordt. En dit is misschien wel het grootste
probleem en dus ook de grootste opgave
aan onszelf. Laten wij bijvoorbeeld niet zijn
als al diegenen die verschrikkelijk te keer
gaan tegen allerlei toestanden zoals milieu
vervuiling en intussen zelf synthetische was
middelen gebruiken, hun tuintje besproeien
met giftige stoffen, e.d. Of als al die z.g
aktiegroepen die schreeuwend en demon
strerend door de straten gaan voor vrede
of andere prachtige toestanden, terwijl hun
eigen gemoed boordevol innerlijke tegen
strijdigheden en conflikten zit, met zichzelf
in onvrede leven en nauwelijks in staat zijn
de chaos in eigen denken te ordenen. Deze
mensen doen in feite niets anders dan eigen
konflikten en levensonzekerheden naar bui-
ten te projekteren of ze te camoufleren met
wat geschreeuw en stoer gedrag.
Het gaat om een juiste instelling zonder
tegenstrijdigheden daar anders alle stre
ven, hoe edel ook en hoe goed ook be
doeld zullen stranden.
Het is onze plicht mede te werken aan een
harmonische samenleving, maar dan op de
juiste wijze en een ieder die zich hieraan
onttrekt pleegt in feite verraad aan de
mensheid waartoe hijzelf behoort.
Wanneer wij ons inspannen om wat levens
vreugde te verkrijgen moeten wij ook in
zien dat het verkrijgen daarvan primair los,
staat van allerlei uiterlijke of stoffelijke
zaken, waarmede de mens voortdurend zo
druk bezig is. Goed beschouwd zijn wij
alleen zo druk bezig met stoffelijke zaken
om de buitenwereld te tonen dat wij toc-h
ook iets zijn. Te zeer willen wij voor onze
omgeving iets betekenen, willen opvallen
of uitblinken en een dergelijk krampachtig
streven leidt onverbiddelijk tot levenscrisis
en conflikten. Pascal zegt hierover: "wij
zijn niet tevreden met het leven dat wij in
ons hebben; wij willen ook nog in de ge
dachten van anderen een denkbeeldig leven
leiden en wij spannen ons daarom in, daar
een goed figuur te slaan. Wij zijn voort
durend in touw om dit denkbeeldig leven
in stand te houden en te verfraaien en ver
geten intussen ons eigen werkelijke leven...
En wanneer wij in het bezit zijn van rust,
edelmoedigheid of trouw, haasten wij ons
daar ruchtbaarheid aan te geven. Wij wor
den met genoegen een lafaard, als wij
daardoor de reputatie van dapperheid kun
nen bewijzen".
Wat is de mens eigenlijk toch een vreemd
wezen om zijn gemoedsrust en levensvreug
de op te offeren louter om in de ogen van
anderen wat te betekenen.
Als wij dergelijke problemen overdenken
dan zijn wij reeds een heel eind op weg
met het opsporen van allerlei innerlijke
conflikten en blokkeringen. Wij hebben
heldere zelf-waarneming nodig om de pro
blemen, die in de meeste gevallen ontstaan
door allerlei vormen van angst, te begrij
pen. Kunnen wij deze heldere zelf-waarne-
ming niet of onvoldoende opbrengen dan
vindt er slechts een blinde worsteling tegen
al die immense krachten en driften plaats
die onvermijdelijk leidt tot aoathie of tot
zelfbedrog.
Boekenoriëntatie: Edgar Cayce, profeet in
trance, door J. Millard,
leder land heeft zijn eigen paranormale
genezers. Dit boek verhaalt over één van
Amerika's grootste genezers Edgar Cayce.
Na zijn dood is zijn werk voortgezet door
de stichting "Association for Research and
Enlightenment" in Virginia. Uit een lijst
van 30.000 genezingen, allen onderzocht op
juistheid en waarheid door sceptische me
dische onderzoekers, heeft de auteur een
Voor Juwelen en Uurwerken als
van ouds naar
Laan van Meerdervoort 520
Den Haag - Telef. 33 64 41
greep genomen en ze verzameld tot een
boeiend maar ook leerzaam verhaal. Dokto
ren over de gehele wereld hebben hem
geraadpleegd over ongeneeslijke zieken
en Cayce blijkt niet alleen te kunnen gene
zen doch beschikt ook over andere paranor
male gaven zoals profetie, e.d. (prijs ƒ17,90).
Helderziendheid in ruimte en tijd, door G. v.
d. Zeeuw
Dit boek heeft als onderwerp de psychome
trie (letterlijk zielsmeting), hetgeen wil zeg
gen de paragnostische vermogens van een
persoon die middels een inductor (zakdoek,
foto, e.d.) indrukken kan verkrijgen van bui-
tenzintuigelij'ke aard betreffende de geschie
denis van het voorwerp zelf of van de eige
naar daarvan. De auteur vertelt in dit boek
over zijn ervaringen en onderscheidt de
psychometrie in: P in het verleden, P in
het verre verleden (incarnaties), P in de
toekomst en P in de ruimte. Een lezens
waardige boek, vooral voor onderzoekers
in de para-psychologie. Dit boek is reeds
eerder in de handel gebracht onder het
pseudoniem "de man met de gele mantel".
(Prijs ƒ17,90)
Vergeten werelden, door R. Gharroux
Geregeld worden wij opgeschrikt door be
richten, die ons het gevoel geven niet de
enige intelligente wezens te zijn in dit
zonnestelsel. Nu is het zo dat volgens wis
kundige berekeningen binnen een straal van
100 lichtjaren gerekend vanuit de aarde,
tenminste 50 planeten bewoond zijn.
De auteur van dit boek, een archeoloog,
historicus en ontdekker heeft hierover ver
schillende theorieën ontwikkeld en onder
zocht aan de hand van de verschillende ar
cheologische vondsten over de gehele we
reld. Ook de vele raadselachtige verschijn
selen en gebeurtenissen waarop de we
tenschap geen antwoord heeft beschrijft
Charroux zo objectief mogelijk waardoor
dit werk, verlucht met vele foto's goed
leesbaar is. Uit de inhoud: wonderlijke
gebeurtenissen op de 35ste breedtegraad -
mysterieuze beschavingen - de magische
ruit - vliegende supermensen - harttrans
plantaties 100.000 jaar geleden e.a. onder
werpen. (prijs 16,90)
De boeken zijn via boekhandel Tong Tong
verkrijgbaar.
Persoonlijke correspondentie over deze
rubriek richten aan: postbus 409, Den Haag.
Vervolg: "Goede reis"
wereld van c'haos, van mislukken, ver
slaafdheid.
Ik spreek uit ervaring. Neem over
vloed van rust nou; laat X geboren
worden, geef het tijd en geef het lucht
en ruimte!
I'k ben begonnen met vier aldomets
(pillen tegen hoge bloeddruk) per dag;
nu zijn twee 'haast te veel!
De mens is méér, dan hij dertkt, dat
hij is. Om dit te vinden, hoeft men geen
Yoga te beoefenen, of drugs te ge
bruiken.
Zich vrij geven aan de grote Manu-
pulator is al veel!
Nogmaals, het is maar een suggestie.
Veel succes en rust toegewenst,
G. K. Noordenbos
Levensvreugd (slot)
Ziekten en storingen
in lichaam en geest
3» zijn niet de enige
f |B| bedervers van onze
-MmBI levensvreugde. Ook
WT? de talloze externe in-
';f vloeden kunnen be-
Bpf wust of onbewust het
denken beheersen en
Jil onverklaarbare onaan-
jpP gename gevoelens
j jm m veroorzaken. Denkt u
j M y- in dit verband maar
s J JR.. JU aan de vervlakking
van onze normen en zeden; de verschrikke
lijke methoden van de hedendaagse oorlogs
voeringen; de manipulaties van burgers
door allerlei overheidsinstanties; de rechts
verkrachtingen etc. Wie gévoelt zich eigen
lijk nog volledig gerust in deze samenleving
die volledig vastgedraaid is. Een maatschap
pij die storend gedrag kweekt om het ver
volgens te verwerpen (J. P. van Praag in
humanisme en maatschappijcritiek), die de
mens vervreemdt van de samenleving, de
ander en zichzelf om zich vervolgens te
verbazen over de conflikten die daaruit
voortvloeien.
19