VMêT GLIMLACHJES De voormalige Westerwalstraat, rechthoekig op Bodjong met de brugrechts de Roema Besar. De prauwen in de kali komen er nu niet meer, ook de losplaatsen en rails zijn verdwenen. Langs de kali de gehouwen van grote maatschappijen, zoals op de voorgrond links de Nederlandsche Handel Mij. Links van het koepeltje op de linkerhelft van de foto het gebouw van de LocomotiefAan het eind van de kali het Telegraafkantoor. de anderen naar de heuvels van Tjandi (Oud en-Nieuw Tjandi) heeft de Semarangse 'fa milie" opgesplitst. Toen alles nog "bene den" zat vormde men zo'n beetje een qe- heel. Toen echter de families in de "konijnenpij pen" aan "de" Bodjong behoefte kregen aan een pondok in "de bergen" en die op Oud-Tjandi neerzetten, begon de zaak al enigszins te veranderen. De stoot die H(ei- te) Tillema eveneens een Fries aan de openlegging van Nieuw-Tjandi gaf, en de algemene trek naar boven na de tweede wereldoorlog deed de rest. Bodjong. We zijn echter al met het gezelligheidsleven van Semarang bezig, voor we goed zijn uit gepraat over de ontwikkeling van de stad zelf. Het Parade-plein laten we nu verder maar over aan de aandacht van hen, die door het lezen van dit verhaal misschien tot het bekijken van vervallen grootheid worden geprikkeld. Het is de moeite waard er eens een keer rond te wandelen. Ook het oude-mannenhuis, dat nu door de politie is overgenomen en het grote Hotel Jansen, waarvan men het servies tot op de passer kan vinden, slaan wij over. We trekken naar Bodjong, thans Semarangs Kalver- straat, vroeger met Randoesari en omgeving de belangrijke woonwijk (de burgemeester b.v. woonde op Randoesari). Van de kapitale huizen, die daar hebben ge staan is weinig meer over. Enkele zijn nog te zien, b.v. het tegenwoordige pension Rooze; vele zijn er afgebroken en andere zijn totaal aan het gezicht onttrokken, omdat andere panden ervoor zijn gebouwd. Wie echter de vele kleine gangetjes tussen de wirvkels eens inkijkt, zal daar zo af en toe nog één van die grote kasten vinden. Aan het einde van Gang de Vries b.v. staat een huis, dat eertijds bekend was als Restaurant Djiran. Het was een gerenommeerd plekje om even uit te blazen. Je kon er heerlijke stroop met klapper krijgen. Aan de overkant was er dan het Hotel/Res taurant Smabers, waar nu Toko Djin Hien en de politie cantine staan. In dit restaurant is destijds de beroemde Pa Amat zijn car rière begonnen. Hij beheert nu één van de beste eetgelegenheden van Solo. Beide restaurants waren uiteraard omgeven door grote tuinen, doch ook daar zal men thans tevergeefs naar zoeken. Pavilion, tram, auto Het grote eerste klas Hotel du Pavilion had toen een soort bar aan de straat op de plaats waar nu het terras is en op al deze punten kon men heerlijk zitten kijken naar het voorbijgaande verkeer, heel wat minder intensief dan thans, maar waarschijnlijk in teressanter. Men bewoog zich toen, de ge goeden althans, in vierwielige voertuigen, milors (milords!) met prachtige spannen paarden of later met de tram. Van deze goede Semarangse instelling, die begon aan de voet van Tanah Putih, einde Djomblang, en eindigde aan de dijk van het bandjirka- naal(traject: Boeloe, Bodjong, langs Djur- natan, Karangsari, Pandean, Karangtoerie, Bangkong, Djomblang), waar men nu zijn nummer-bewijs moet laten controleren als men de stad uit wil, is ook vrijwel niets meer over. Het enige, dat no<g aan -het tra ject herinnert is het spoorbruggetje over de Kali-Semarang, achter het Grote Huis. Destijds stond de tram echter bekend als "de dood van stapel", een woordspeling op de naam van de directeur van de maat schappij en tevens een verwijzing naar het ABONNEES AMERIKA Tong Tong niet ontvangen of beschadigd en U wilt gauw een ander exemplaar? Bij' Roy Stee- vensz, 11543 Buell str., Santa Fe Springs, California 90670 kunt U er om vragen. Naar Den Haag schrijven duurt lang! feit, dat de tram éénmaal op gang, moeilijk plotseling tot stilstand was te brengen, zo dat er nogal eens het een en ander onder- schoof. Asfalt en auto's hebben aan het be staan van de tram een einde gemaakt. De eerste auto's met koperen koplampen en rem en versnelling, buiten de wagen, deden omstreeks 1910 hun entree op Bodjong. De heer Zieckel van het warenhuis was één der eersten, die van dit nieuwe vervoermiddel gebruik maakte. Hij beschikte over een meesterlijke signaalhoorn (met een speciaal deuntje) die van verre te 'herkennen was. Toen kon verder de strijd beginnen wie de mooiste wagen had en ging men ook op lage nummers letten. (Wordt vervolgd) Een klant van onze boekhandel bestelt een boek dat een splinternieuwe her druk is van een oud boek. Hij stuurt het boos terug met de notitie: "Ik wil het oude boek, dit nieuwe hebben ze helemaal veranderd!" En het andere geval: een dame vraagt om een boek dat alleen tweede hands nog te krijgen is. En dus oud. Maar het is er, en - denken we - dat is het belangrijkst. Maar we krijgen het met de eerstvolgende post terug met de boze krabbel: "Ik vroeg om een boek, niet om dit oude vod!" Zo zie je maar. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 13