KONFRONT AT IE (VIII) door M. H. LAPRÉ Builminiminmm Input. Graag willen wij dit maal plaats inrui men voor vragen van lezers. De brieven die ons bereiken zijn zeer bemoedigend en heel vaak voorzien van 'kanttekeningen m.b.t. verdere uitbouw van deze rubriek. Op de ze wijze trachten wij door voortdurende "bijsturing" een steeds grotere groep lezers en lezeressen te be reiken. Maar vaak valt dit voor ons niet mee, b.v. vanwege de beperkte plaatsruimte. Het samenpersen van wetenschappelijke of filosofische ideeën in enkele regels gaat vaak ten koste van hel dere uiteenzettingen of van een eenvoudige terminologie waardoor misverstanden niet uitgesloten zijn. Dat is gebleken uit enkele discussiebrieven, die wij overigens even graag ontvangen. Want dit is het bewijs dat men zich niet gedraagt als sponsen die alles opzuigen of accepteren. Zelfstandig denken en het ontwikkelen van eigen ideeën en meningen is het doel van deze artikelen en niet slechts een domweg napraten en na- apen. De filosoof Bertrand Russell ver maant ons niet de wil tot geloven te hebben, maar de wens tot onderzoeken. Dit is pre cies het tegenovergestelde. Ons recept is dus als volgt: maandelijks wordt er een onderwerp gekozen, in de meeste gevallen n.a.v. een suggestie van onze lezers en gaan wij daarover op intelligente wijze praten en nadenken. Dus op wetenschappelijke en filosofische basis en distancieëren ons van vage, geheimzinni ge of onpraktische theorieën. Wie meer over onze progressieve denkmethoden wenst te weten kan inlichtingen vragen over een schriftelijke cursus die door ons insti tuut wordt uitgegeven. In verband met het bovenstaande schieten mij de woorden van Bouddha binnen die zijn studenten opdraagt nimmer in iets te geloven, alleen omdat het gezegd is; noch de overleveringen omdat zij uit de oudheid tot ons zijn overgekomen; noch de geschrif ten van wijzen omdat die wijzen ze ge schreven hebben; noch uit gevolgtrekkingen, opgemaakt uit iets dat wij willekeurig heb ben aangenomen; noch louter op gezag van onze leraren en meesters Over die geestelijke leraren en meesters, daar valt ook zo een en ander over te zeggen. Deze lieden, overgens met alle respect, gedragen zich graag als weters, die in bijna alle gevallen er op gebrand zijn de niet-weters te onderrichten, de les te lezen. In hen is er een gedrevenheid om anderen op te trekken tot hun peil van den ken, te bekeren of wat dan ook en ik vraag mij dan argwanend af met welk recht zij dat doen? Zijn hun motieven werkelijk zo edel en altruïstisch als het lijkt? Helaas moeten wij dat in de meeste gevallen ontkennen en kunnen het zonder al te grote moeite ook aantonen. Maar dat is eigenlijk niet het grootste probleem. Tenslotte is een ieder vrij om zijn eigen rollenspel te kiezen en te spelen in hot wereldtoneel. Kwalijker is het wanneer deze mensen d.m.v. hun idee ën anderen trachten te indoctrineren, te beinvloeden of te infatueren (aanpraten). De menselijke geest is zeer suggesibel en 20 hierdoor is er reeds onnoemelijk veel leed geschied. Hoevelen lopen niet rond met verwrongen ideeën en onpractische levens visies als gevolg van zo'n "bekering". Be seffen zij dan niet dat de mens een veel te complex wezen is om te weten wat juist of niet juist is voor een ander. Wij kunnen onszelf niet eens begrijpen en doorgron den, laat staan de medemens en daarom heeft niemand het recht anderen zijn levens visie of denkpatronen op te dringen. Nervositeit, neurosen en allerlei andere geestelijke spanningen zijn verschijnselen die in onze hedendaagse maatschappij bij iedereen, jong of oud, in steeds sterkere mate voorkomen. Een lezeres verzocht ons daarover een en ander te schrijven. Omdat Tong Tong geen medisch noch psy chologisch tijdschrift is moeten wij zeer summier zijn. Allen zijn wij wel zo nu en dan nerveus, b.v. voor een examen, tijdens een belangrijke ontmoeting, kortom wan neer wij in spanning verkeren over iets waar het een of ander van afhangt. Nervo siteit uit zich ook heel vaak in lichamelijke klachten zoals migraine, geen eetlust, mis selijkheid, concentratiestoornis, etc. Hoe veel kinderen zijn niet gezakt voor hun examen vanwege die nervositeit en daarom is behandeling en begeleiding van nerveuse kinderen zeer belangrijk. De omgeving en opvoeders zijn daar vaak de schuld van want vaak liggen daar de belangrijke oor zaken van nervositeit verborgen. Wanneer de persoon frequent op gespan nen voet met zichzelf leeft, geestelijk en/of lichamelijk lijdt dan betreden wij het gebied van de psychoneurose (zielszenuwlijden). De neuroticus lijdt aan contactstoornis in relatie met de anderen zonder dat er spra ke is van lichamelijke gebreken of karak terafwijkingen. Voorbeelden hiervan zijn o.a. moeilijkheden bij het contact met anderen, een gespannen contact met anderen, slaap stoornissen, eindeloos "nakaarten" met zichzelf over b.v. niet benutte kansen. Kor tom er valt een zekere onevenwichtigheid en onaangepastheid aan het dagelijks leven van de neuroticus te bespeuren. Er zijn irrationele weerstanden, die alleen in zijn gedachten voorkomen die oninvoelbaar zijn voor de gezonde mens. Ook de neurathenie is een vorm van neu rose en de symptomen zijn snelle ver moeidheid, prikkelbaarheid, overgevoelig heid van de zintuigen, eindeloos tobben, etc. De behandeling van de psychoneurose is een moeilijke opgave en echte geneesmid delen hiervoor bestaan niet. Hooguit kun nen zij kalmerend, pijnstillend of versterkend werken want meestal is het de angst en onrust waardoor de lijder gekweld wordt. Het consulteren van een bona fide psy choloog, curiëntoloog of andere psycho- medische instantie is geboden. Sinds lange tijd zoekt een lezer in een doolhof van allerlei theorieën, meningen en leringen naar waarheid. Deze man, zeer waarschijnlijk een critisch denker en on derzoeker, is keer op keer teleurgesteld op zijn (levens)tocht door allerlei scholen, religies en andere filosofisch-mystieke be wegingen. Hij zal wel niet de enige zijn die met zulke problemen kampt want is in feite niet ieder volwassen mens - en hiermede bedoelen wij existentiële volwassenheid - voortdu rend op zoek naar die waarheid. Daarbij wordt het hem echt niet licht gemaakt, ook al omdat alle religies en soortgelijke insti tuten beweren dè waarheid te bezitten of te kennen. Maar spoedig komt men dan tot de ontdekking dat het een soort privé waar heid is, want wat voor de één eeuwige waarheid is, blijkt leugen te zijn bij de ander. Omwille van die waarheid vliegen wij elkander in de haren, worden misdaden gepleegd, kortom worden wij genadeloze onmensen. Enkele richtlijnen zijn daarom hier op zijn plaats. Allereerst dienen wij te beseffen dat onze fysieke werktuigen zoals de zintuigen en het verstand ontoereikend zijn om ooit de waarheid over wat dan ook te ontdekken. Wij leven dientengevolge in een schijnwe reld en daarbij zullen wij ons moeten neer leggen. De fysische werkelijkheid bestaat uit geheel andere dingen dan zoals zij zich aan ons voordoen, laat staan de geestelijke werkelijkheid. In de afgelopen eeuwen heeft de mensheid allerlei filosofische en mystieke stelsels geproduceerd om achter de waarheid te komen maar zonder succes. Men is niet verder gekomen dan tot naamgeving. Men gaf de dingen een naam en dacht dat men dan de waarheid gevangen had. Socrates verzuchtte daarom ook: "ik weet dat ik niets weet". De moderne filosofie is nu een geheel an dere weg ingeslagen. In tegenstelling tot de klassieke filosofen wordt er gebruik gemaakt van de wiskunde, maar dan een wiskunde van bijzondere soort. Verder be palen wij ons niet meer tot de problemen van aards-wijsgertge maar van cosmische aard en u voelt wel dat dit zeer interessant kan worden. Het wil dus zeggen dat er niet meer geredeneerd wordt vanuit eigen blikveld, m.a.w. vanuit onze drie-dimensio nale wereld. Hoe dat allemaal geschiedt en hoe die "andere" wiskunde er uit zal zien, daar weten wij nog te weinig van af. Zeker is het wel dat de zekerheidservaring en niet meer zoals toen van extatische of roesachtige aard zijn maar van een noë- tïsclhe, dus tegengesteld aan dat roman tische extatische wereldbeeld en waarheid van toen. Persoonlijke correspondentie: postbus 409, Den Haag. IINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItilllllllllllllllllllIjlillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUlllllllllllllllIHjj GELD NODIG? voor ieder doel beschikbaar Afl. 1-4-jaar tot 10.000 FINACRO, Noorderhaven 12, Groningen, tel. 050-13 12 34 b.g.g. 8 of na 17.30 u. 77 02 37. Amsterdam, 020-79 24 73. Wanneer U per giro bestelt (de giro naar Tong-Tong, dus niet naar het giro-kantoor) vult U dan niet het bedrag in? We moeten er namelijk nog de porto bijreke- nen. U krijgt met de bestelling altijd een afrekening van ons!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 20