KONFRONT AT IE (VIII)
door M. H. LAPRÉ
Builminiminmm
Input. Graag willen wij
dit maal plaats inrui
men voor vragen van
lezers. De brieven die
ons bereiken zijn zeer
bemoedigend en heel
vaak voorzien van
'kanttekeningen m.b.t.
verdere uitbouw van
deze rubriek. Op de
ze wijze trachten wij
door voortdurende
"bijsturing" een steeds
grotere groep lezers
en lezeressen te be
reiken. Maar vaak valt
dit voor ons niet mee, b.v. vanwege de
beperkte plaatsruimte. Het samenpersen van
wetenschappelijke of filosofische ideeën in
enkele regels gaat vaak ten koste van hel
dere uiteenzettingen of van een eenvoudige
terminologie waardoor misverstanden niet
uitgesloten zijn. Dat is gebleken uit enkele
discussiebrieven, die wij overigens even
graag ontvangen. Want dit is het bewijs dat
men zich niet gedraagt als sponsen die alles
opzuigen of accepteren. Zelfstandig denken
en het ontwikkelen van eigen ideeën en
meningen is het doel van deze artikelen en
niet slechts een domweg napraten en na-
apen. De filosoof Bertrand Russell ver
maant ons niet de wil tot geloven te hebben,
maar de wens tot onderzoeken. Dit is pre
cies het tegenovergestelde.
Ons recept is dus als volgt: maandelijks
wordt er een onderwerp gekozen, in de
meeste gevallen n.a.v. een suggestie van
onze lezers en gaan wij daarover op
intelligente wijze praten en nadenken. Dus
op wetenschappelijke en filosofische basis
en distancieëren ons van vage, geheimzinni
ge of onpraktische theorieën. Wie meer
over onze progressieve denkmethoden
wenst te weten kan inlichtingen vragen over
een schriftelijke cursus die door ons insti
tuut wordt uitgegeven.
In verband met het bovenstaande schieten
mij de woorden van Bouddha binnen die
zijn studenten opdraagt nimmer in iets te
geloven, alleen omdat het gezegd is; noch
de overleveringen omdat zij uit de oudheid
tot ons zijn overgekomen; noch de geschrif
ten van wijzen omdat die wijzen ze ge
schreven hebben; noch uit gevolgtrekkingen,
opgemaakt uit iets dat wij willekeurig heb
ben aangenomen; noch louter op gezag
van onze leraren en meesters
Over die geestelijke leraren en meesters,
daar valt ook zo een en ander over te
zeggen. Deze lieden, overgens met alle
respect, gedragen zich graag als weters,
die in bijna alle gevallen er op gebrand zijn
de niet-weters te onderrichten, de les te
lezen. In hen is er een gedrevenheid om
anderen op te trekken tot hun peil van den
ken, te bekeren of wat dan ook en ik vraag
mij dan argwanend af met welk recht zij dat
doen? Zijn hun motieven werkelijk zo edel
en altruïstisch als het lijkt? Helaas moeten
wij dat in de meeste gevallen ontkennen en
kunnen het zonder al te grote moeite ook
aantonen. Maar dat is eigenlijk niet het
grootste probleem. Tenslotte is een ieder
vrij om zijn eigen rollenspel te kiezen en
te spelen in hot wereldtoneel. Kwalijker is
het wanneer deze mensen d.m.v. hun idee
ën anderen trachten te indoctrineren, te
beinvloeden of te infatueren (aanpraten).
De menselijke geest is zeer suggesibel en
20
hierdoor is er reeds onnoemelijk veel leed
geschied. Hoevelen lopen niet rond met
verwrongen ideeën en onpractische levens
visies als gevolg van zo'n "bekering". Be
seffen zij dan niet dat de mens een veel
te complex wezen is om te weten wat juist
of niet juist is voor een ander. Wij kunnen
onszelf niet eens begrijpen en doorgron
den, laat staan de medemens en daarom
heeft niemand het recht anderen zijn levens
visie of denkpatronen op te dringen.
Nervositeit, neurosen en allerlei andere
geestelijke spanningen zijn verschijnselen
die in onze hedendaagse maatschappij bij
iedereen, jong of oud, in steeds sterkere
mate voorkomen. Een lezeres verzocht ons
daarover een en ander te schrijven.
Omdat Tong Tong geen medisch noch psy
chologisch tijdschrift is moeten wij zeer
summier zijn. Allen zijn wij wel zo nu en
dan nerveus, b.v. voor een examen, tijdens
een belangrijke ontmoeting, kortom wan
neer wij in spanning verkeren over iets
waar het een of ander van afhangt. Nervo
siteit uit zich ook heel vaak in lichamelijke
klachten zoals migraine, geen eetlust, mis
selijkheid, concentratiestoornis, etc. Hoe
veel kinderen zijn niet gezakt voor hun
examen vanwege die nervositeit en daarom
is behandeling en begeleiding van nerveuse
kinderen zeer belangrijk. De omgeving en
opvoeders zijn daar vaak de schuld van
want vaak liggen daar de belangrijke oor
zaken van nervositeit verborgen.
Wanneer de persoon frequent op gespan
nen voet met zichzelf leeft, geestelijk en/of
lichamelijk lijdt dan betreden wij het gebied
van de psychoneurose (zielszenuwlijden).
De neuroticus lijdt aan contactstoornis in
relatie met de anderen zonder dat er spra
ke is van lichamelijke gebreken of karak
terafwijkingen. Voorbeelden hiervan zijn o.a.
moeilijkheden bij het contact met anderen,
een gespannen contact met anderen, slaap
stoornissen, eindeloos "nakaarten" met
zichzelf over b.v. niet benutte kansen. Kor
tom er valt een zekere onevenwichtigheid
en onaangepastheid aan het dagelijks leven
van de neuroticus te bespeuren. Er zijn
irrationele weerstanden, die alleen in zijn
gedachten voorkomen die oninvoelbaar zijn
voor de gezonde mens.
Ook de neurathenie is een vorm van neu
rose en de symptomen zijn snelle ver
moeidheid, prikkelbaarheid, overgevoelig
heid van de zintuigen, eindeloos tobben,
etc.
De behandeling van de psychoneurose is
een moeilijke opgave en echte geneesmid
delen hiervoor bestaan niet. Hooguit kun
nen zij kalmerend, pijnstillend of versterkend
werken want meestal is het de angst en
onrust waardoor de lijder gekweld wordt.
Het consulteren van een bona fide psy
choloog, curiëntoloog of andere psycho-
medische instantie is geboden.
Sinds lange tijd zoekt een lezer in een
doolhof van allerlei theorieën, meningen en
leringen naar waarheid. Deze man, zeer
waarschijnlijk een critisch denker en on
derzoeker, is keer op keer teleurgesteld
op zijn (levens)tocht door allerlei scholen,
religies en andere filosofisch-mystieke be
wegingen.
Hij zal wel niet de enige zijn die met zulke
problemen kampt want is in feite niet ieder
volwassen mens - en hiermede bedoelen
wij existentiële volwassenheid - voortdu
rend op zoek naar die waarheid. Daarbij
wordt het hem echt niet licht gemaakt, ook
al omdat alle religies en soortgelijke insti
tuten beweren dè waarheid te bezitten of
te kennen. Maar spoedig komt men dan tot
de ontdekking dat het een soort privé waar
heid is, want wat voor de één eeuwige
waarheid is, blijkt leugen te zijn bij de
ander. Omwille van die waarheid vliegen
wij elkander in de haren, worden misdaden
gepleegd, kortom worden wij genadeloze
onmensen.
Enkele richtlijnen zijn daarom hier op zijn
plaats. Allereerst dienen wij te beseffen dat
onze fysieke werktuigen zoals de zintuigen
en het verstand ontoereikend zijn om ooit
de waarheid over wat dan ook te ontdekken.
Wij leven dientengevolge in een schijnwe
reld en daarbij zullen wij ons moeten neer
leggen. De fysische werkelijkheid bestaat
uit geheel andere dingen dan zoals zij zich
aan ons voordoen, laat staan de geestelijke
werkelijkheid.
In de afgelopen eeuwen heeft de mensheid
allerlei filosofische en mystieke stelsels
geproduceerd om achter de waarheid te
komen maar zonder succes. Men is niet
verder gekomen dan tot naamgeving. Men
gaf de dingen een naam en dacht dat men
dan de waarheid gevangen had. Socrates
verzuchtte daarom ook: "ik weet dat ik
niets weet".
De moderne filosofie is nu een geheel an
dere weg ingeslagen. In tegenstelling tot
de klassieke filosofen wordt er gebruik
gemaakt van de wiskunde, maar dan een
wiskunde van bijzondere soort. Verder be
palen wij ons niet meer tot de problemen
van aards-wijsgertge maar van cosmische
aard en u voelt wel dat dit zeer interessant
kan worden. Het wil dus zeggen dat er
niet meer geredeneerd wordt vanuit eigen
blikveld, m.a.w. vanuit onze drie-dimensio
nale wereld. Hoe dat allemaal geschiedt
en hoe die "andere" wiskunde er uit zal
zien, daar weten wij nog te weinig van af.
Zeker is het wel dat de zekerheidservaring
en niet meer zoals toen van extatische of
roesachtige aard zijn maar van een noë-
tïsclhe, dus tegengesteld aan dat roman
tische extatische wereldbeeld en waarheid
van toen. Persoonlijke correspondentie:
postbus 409, Den Haag.
IINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItilllllllllllllllllllIjlillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUlllllllllllllllIHjj
GELD NODIG?
voor ieder doel beschikbaar
Afl. 1-4-jaar tot 10.000
FINACRO, Noorderhaven 12,
Groningen, tel. 050-13 12 34 b.g.g. 8
of na 17.30 u. 77 02 37.
Amsterdam, 020-79 24 73.
Wanneer U per giro bestelt (de
giro naar Tong-Tong, dus niet
naar het giro-kantoor) vult U dan
niet het bedrag in? We moeten
er namelijk nog de porto bijreke-
nen. U krijgt met de bestelling
altijd een afrekening van ons!