VAN B.O.W. NAAR D.B.W. het ook. J. M. VAN EXEL's KLAASJE SEVENSTER SCHRIJFT ONS Nog nauwelijks was 't ontwerp voor de voorplaat met de aantekening van Hein Buitenweg naar de zetterij, of de Neder landse kranten wisten te berichten, dat aan de wateroverlast, waarvan Dja karta gedurende de westmoesson ge regeld lijdt "iets zal worden gedaan". Afdoende zal dit wel nooit kunnen zijn, getuige het feit dat in deze zomer in Nederland hier en daar zulke ontzag lijke hoeveelheden water zijn gevallen, dat oo'k het meest perfecte afvoersys- teerh de vloed niet aankon. En als het in Indonesië regentnu, dan régent In Batavia en in het nieuwe Djakarta was en is een kort tijdvak met tro pische buien in de regel voldoende om hele stadswijken onder water te zetten. In het centrum was de "zak" tussen Koningsplein Zuid en West (zie onze foto van 1918!) destijds berucht. Maar veel fataler nog waren de over stromingen in de kampongs en de klachten van de bevolking dat niet te gen de wateroverlast wordt opgetreden zijn ook nu niet van de lucht. Het is helaas, zo klaagde vorig jaar nog gou verneur Ali Sadikin, een zaak, waaraan ik niets doen kan: u moet bij de hoge overheid zijn. De toestand was inderdaad in de loop der jaren nog elk jaar slechter dan tijdens zijn voorganger, daar de aan slibbing en vervuiling door huisvuil de kanalen steeds minder geschikt maak ten voor een snelle afvoer van over tollig water. Maar ziedaar: het volgend bericht troffen wij aan in de Nederland se bladen: "Op 2 augustus is in Djakarta een overeenkomst tussen Indonesië en Nederland ondertekend, waarbij Ne derland technische hulp tot een be drag van 1.343.000 gulden verleent voor de verbetering van het water afvoersysteem van Djakarta. Tevens zal geassisteerd worden bij het ont werpen van een stadsrioleringssys- teem. Ondertekening geschiedde door de Indonesische minister van openbare werken Suimati en de Nederlandse ambassadeur mr. H. Scheltema." Laat ons hopen: van B(atavia) O(nder) W(ater) naar D(jakarta) B(oven) W(a- ter)! Schoenhandel alleen Reinkenstraat 29 Den Haag - Tel. 33 21 17 Specialist in exclusieve dames schoenen met hoge of lage hak in de allerkleinste maten. vanaf maat 32 Nu is de beste tijd voor kleine maten. 18 "HERINNERINGEN UIT 3 TIJD PERKEN" Margono Djojohadiku- sumo f 24,50 f 1,50 porto. Een geschreven familie-overle vering, boeiend en menselijk be schreven. "DE ELECTRISCHE STADSTRAMS OP JAVA" door Prof. Dr. H. J. A. Duparc Verkrijgbaar in Boekhandel Tong Tong 8,90 f 0,75 porto. De voorplaat van de 17e jaargang no. 3 toont naar ik vermeen het Konings plein hoek gang Holle, (ook ons idee! Red. TT.) In het op de foto voorkomen de huis heb ik met enkele andere lieden in een "mess" gewoond. Hierin gebeurden wel heel rare, maar - eerlijk hoor - dingen die het daglicht best konden verdragen, al gebeurden er dan verscheidene des avonds tij dens een feestje. Een "grapje", dat echter helaas aan de deelnemers het leven kostte komt in mijn gedachten. H.M. de Koningin, Wilhelmina was het toen, vierde haar verjaardag op 31 au gustus 1900 en nog wat. Op het Ko ningsplein was de Pasar Gambir aan de gang, die was er jaarlijks met als sluitingsdatum de verjaardag van de Koningin. Deze Pasar Gambir trok ontzettend veel publiek, en waar wij, echte oranje klanten, een ieder die ons huis pas seerde goed wilden laten zien, hoe groot onze liefde voor het Oranjehuis was, schilderden wij een stel kippen rood, wit en blauw en enkele hanen Oranje, zonder ons de fatale gevolgen te realiseren. Drommen lieden stonden langs de pagar van ons huis dit geval aan te kijken. Men lachte, en wij dach ten, dat we nu echt iets geweldigs hadden gepresteerd, maar wat bleek? Men lachte het meest om iedere kip of haan die neer viel om even later de geest te geven. Toen wij dit in de gaten kregen werd nog geprobeerd de die ren te ontverven, docih dat gelukte slechts sporadisch. Onze. kippenvoor- raad was daags daarop wel danig in gekrompen, hetgeen aan de verse eie ren wël te merken was. Nu nog iets over de stoomtram. Leuk nogeens wat over dit vehikel te horen. Iets weet ik er ook nog van en wel het volgende: Zoals in het stukje beschreven staat werd de voortstuwingskraoht verkregen uit stoomketels, gemonteerd in de loco motief. Het vullen der ketels kon, naar ik mij herinner te Mr. Cornells en Oud- Batavia plaatsvinden. Als het nu een koele ochtend, of zelfs een koele dag was, die vooral in de Westmoesson na een zware regenval best kon voorkomen gebeurde het her haaldelijk, dat de stoomdruk in de ketel van een locomotief tijdens de rit hard terugliep. Om te voorkomen, dat het treinstel onderweg zou blijven steken, was er maar één oplossing nl: doorrijden tot het eindpunt; niet meer stoppen, waar door de kans dit eindpunt te halen groter werd. Het was niet leuk voor de reizigers die onderweg dienden uit te stappen. Ik denk wel, dat er velen waren die er wel uitsprongen, maar ja, gevaarlijk bleef dat toch wel. (Foto Charls en van Es) Ondergelopen kampongs bij de bandjir te Batavia in 1918.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 18