Zonder toekomstbeeld? Disco Bolland Geachte Redactie, Enige tijd geleden, bij het doorlezen van een niet al te recent nummer van Tong Tong (voor mij een aangename en leerzame bezig heid), viel mijn oog op een annonce betref fende het verschijnen van het boekwerk "De Indische Nederlanders een ontheemde be volkingsgroep zonder toekomstbeeld" van de hand van drs. Cleintuar. Zonder het boek (helaas) gelezen te hebben en dus onbekend zijnde met de inhoud en strekking, heeft de titel ervan mij toch aan leiding gegeven na enige aarzeling naar de pen te grijpen. Niet om commentaar te geven op de (mij onbekende) inhoud, van het boek, doch slechts om naar mijn ver mogen de m.i. negatief aandoende titel er van aan een nadere beschouwing te onder werpen. Van welke periode en welke groep van Indo's geachte schrijver is uitgegaan bij het samenstellen van zijn boek (en die uiteraard van invloed geweest kunnen zijn bij het be palen van de titel ervan) kan ik slechts vage lijk gissen. Handelt de inhoud over het ver leden, heden of de toekomst van de Indo- groep? Indien het handelt over de huidige generaties van Indo's dan komt de titel mij toch wel wat pessimistisch voor. Van huis en haard verdreven en over diver se delen van de wereld verspreid kan men toch zeggen dat de Indo zich aardig staande heeft kunnen houden en zelfs in niet zeld zame gevallen tot bloei en volle ontwikke ling is gekomen. Hij heeft blijk gegeven naast zijn bekende ondeugden bepaalde kwaliteiten te bezitten, die hem en zijn nakomelingen waarborgen ook in de toekomst (zij het misschien als Nederlander, Amerikaan, Australiër of Bra ziliaan) te "pukul terus", in veel gevallen zelfs met een betere kans van slagen dan de oorspronkelijke bewoners van zijn z.g. tweede Vaderland. Enige tijd geleden trof ik een onopvallend artikeltje aan in een Los Angeles Dagblad, dat mij (als niet zoetwaterhengelaar) be paald amuseerde en mij naderhand aan het overpeinzen deed slaan. Het betreffende ar tikel vermeldde dat in Florida (waar het in bepaalde delen wemelt van plassen, moe rassen, slokans en andere nattigheden) de wateren waren geinfesteerd met de z.g. "Asian Catfish", (t.w. onze doodgewone Lele of Hollandse Modderaar), die onder de ten gerieve van de sporthengelaars uit gezette edeler vissoorten een grote ravage aanrichten door deze met barbaarse virtu ositeit te territoriseren en met eliminering te bedreigen. Kunt U zich voorstellen hoe de teleurgestelde hengelaar, onder het uiten van een hartige Zondagse vloek zijn dure hengelroede doormidden breekt, als hij, ho pende een fijne baars of forel aan het diner te krijgen telkens en telkens weer zo'n gore L.ele aan de haak slaat? (De culinaire kunst van het bereiden van Petjel Lele is helaas nog niet tot hier doorgedrongen). Het probleem van niet alleen in aantal maar ook in zijn operatieterrein zich onrustbarend uitbreidende Asian Catfish heeft grote be zorgdheid gewekt bij de sporthengelaars in het algemeen en.bij de "Department of Fish and Game" (Am. overheidsinstelling belast met het instandhouden en verbeteren van de Vis- en wildstand) in het bijzonder. Men ging zelfs zo ver dat premies werden betaald voor ingeleverde Asian Catfish (dood of levend) teneinde te trachten ver- 10 dere toeneming van deze vissoort tegen te gaan. (Herinnert U zich de premies op inge leverde staarten in Indië waar ratten een plaag vormden?). Boter aan de vishaak ge smeerd overigens, want van omliggende Staten kwamen berichten dat ook daar de gehate Lele hoe langer hoe meer wordt gesignaleerd. Hoe komt nu deze Lele die toch in tropische kali's thuishoort in Amerikaanse wateren terecht? Via aquariumhandelaren in Florida, die onbekend met de capaciteiten en eigen schappen van de van de vissoort, deze als Exotische Tropenvis in Amerika introdu ceerden. Verbolgen aquariumhouders, misnoegd over de tentoongestelde destructieve kundighe den van de Lele verwijderden de ongewen ste gast uit hun mooie glazen pronkstukken en wierpen hem in een bepaalde pot in een bepaalde kamer. Spoelkraan opengetrokken, habis perkara. Echter niet habis perkara voor onze Lelë die zich via vele ongerechtigheden en in een hem vreemde omgeving een weg wist te vinden naar een der talrijke Floridasche wateren. Waar geen water was en hij zijn vinnen niet kon gebruiken om te zwemmen bezigde hij die om over land te kruipen op zoek naar betere oorden. Het is U toch bekend dat de Lele, waar de noodzaak zich mocht voordoen, uit lijfsbe houd zich soms over grote afstanden over het land weet te bewegen om water te vinden? (In kamp Kesilir zag ik eens in de late namiddag een heel bataljon, netjes in gelid marcherend, zich van de ene kant van de weg, waar een sawahveld was droogge legd, zich naar de andere zijde van de weg, waar een kleine kali stroomde, begeven). Wat.men hier ook tegen onze Lele-immi- grant mocht hebben, een ding staat vast. Hij verstaat de kunst zich te handhaven. "Doubly uprooted", eerst weggehaald uit zijn vertrouwde omgeving in 'n vredige slo- kan ergens in Tjikalong (Land van herkomst) daarna van zijn kleine maar veilig omsloten glazen kastje (Nederland) verhuisd naar de W.C. pot en door getij en stromingen mede gevoerd naar een hem vreemde omgeving (Land van immigratie). Toch slaagde onze Lele wonderwel. Hij wist zich te handhaven, te consolideren, te vech ten en zelfs tot grote wasdom te geraken, ondanks concurrentie en discriminatie. Hij wordt in dit vreemde land echter geen Lele genoemd maar "Asian Catfish" (Indo nesian Dutch) en over een generatie of wat zal de aanduiding "Asian" vervagen en zijn Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Stationsweg 77 tel. 070 60 15 i: DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 86 32 01 VOORBURG Fred. Hendrikl. 161 tel 070 - 55 66 97 DEN HAAG Nieuwe zending L.P.'s uit de tropen ontvangen: Salina I en andere Sali- na's, echte oude krontjong asli o.a. door Annie Landouw een nieuwe! Gamelan L.P.'s Javaans, West-Ja vaans en Bali, grote collectie Coun try L.P.'s. Heruitgave Platters, Ink Spots, Pat Boone etc. steeds in goedkope series voorradig. naam slechts zijn "Catfish" (Amerikaans) en alleen dierkundigen zullen er in geinter- resseerd zijn dat deze vissoort eens in Aziatische wateren zwom. En de Catfish sec zal onder zijn nieuwe naam blijven rond zwemmen en blijven bouwen aan zijn toe komst. Bij een tweede beschouwing van de titel van het boek komt de gedachte in mij op dat de Schrijver deze toch juist heeft ge kozen. Inderdaad voor de Indo als zodanig zal over enkele jaren gezegd kunnen wor den dat hij geen toekomstbeeld (meer) zal hebben, niet omdat er geen toekomst meer zou zijn, maar omdat hij dan niet meer tot het land der levenden zal behoren en de be naming Indo, Indische Nederlander of Indo nesian Dutch met hem zal verdwijnen. Zijn nakomelingen zullen echter als Nederlander, Braziliaan, Indonesiër, Amerikaan, etc. de strijd om het bestaan moeten voortzetten. Ik bezie de Asian Catfish in de Florida wa teren en ik vraag mij af: "Wat zou de Lele hebben dat de Indo niet heeft? Taaiheid, gladheid, aanpassingsvermogen of patil- kracht?" Zelfs de snorharen zijn niet meer het mono polie van de Lele. Met vriendelijke groeten van een Califor- nische Lele, Jim van Burg. Een kanttekening bij dit ingezonden stuk mag bepaald niet ontbreken. Eerst enige "persoonlijke" mededelingen. Wij ontvingen dit briefje door bemiddeling van de heer W. van Rusen Groen te 's-Gra- venhage, die de schrijver, thans in Cali- fornië wonend en werkend, Tong-Tong ge regeld toezendt. Van Burg was in Neder- lands-lndië commissaris van politie opteerde na de soevereiniteitsoverdracht voor het In donesisch staatsburgerschap, kwam vervol gens als spijtoptant naar Nederland en emigreerde tenslotte naar de Verenigde Sta ten. In zijn begeleidende brief aan de heer Russen Groen schrijft hij oa.: "Trouwe schrijvers in Tong Tong, Grashuis (ex-col lega) en Jan Weites (jeugdvriend van de lagere school) ken ik persoonlijk. Het zou niet onaardig zijn hen langs deze weg te laten weten, dat ik nog in het land der levenden verblijf". Nu ter zake. De vergelijking die de schrijver trekt tussen zichzelf en zijn lotgenoten met een Azia tische roofvis lijkt ons weinig vleiend, maar bovendien onjuist. Schrijven over een probleem naar aanlei ding van de titel van een essay als dat van drs. Cleintuar lijkt ons een ongewone manier van polemiseren. De beschouwingen van drs. Cleintuar zijn in de Moessonreeks ver schenen en de prijs van 2,50 kan moeilijk een bezwaar zijn. Alvorens Van Burg zich in polemiek begeeft met een zozeer gedo cumenteerd schrijver als drs. Cleintuar zou het misschien niet overbodig zijn kennis te nemen van hetgeen deze te zeggen had. Zoals vele lezers zich zullen herinneren hebben de beschouwingen van drs Clein tuar destijds aanleiding gegeven tot een polemiek van hoog gehalte. Van Burg is dat blijkbaar ontgaan. Waarom wij dit stuk dan toch opnemen? Niet alleen omdat Tong Tong is en wil blij ven een vrije tribune voor alle Indische Nederlanders. Maar bovendien, omdat het kan bijdragen, de discussie te heropenen over een onderwerp dat ons allen zo na aan het hart ligt; de toekomst van de Indische Nederlander. Du choque des opinions jaillit la vérité. Ook onze waarheid! J.H.R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 12