Fonteijn Co - v,h ,c diokia Bahasa Nieuwe Spelling Mediteren Of "Rustig Piekeren" Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77 GOUDEN BRILJANTEN schakelarmbanden markiesringen krintjing hangers slangen oorknoppen colliers gezet in (6 tot lOOgr.) 22 karaats goud toesoek konde peniti kabaja van 22 karaats goud MIDO 22 Karaats verlovingsringen polshorloges SEBELAH ROTAN ARMBANDEN VAN 24 KRTS GOUD (mas kertas) TJITJAK broches in 22 KARAAT goud in étui 79,50 franco huis. Zoals U misschien al weet heeft de Bahasa Indonesia per 1 september jl. een nieuwe spelling. Men is er dus al weer een poosje aan gewend (of niet). Tijdens ons verblijf zag ik tenminste al diverse voorbeelden van deze verande ring in opschriften en aanplakbiljetten, terwijl de kranten natuurlijk volledig nieuw gespeld werden. Die verande ringen zijn op het eerste gezicht wel vreemd, maar als men beseft dat men uitgegaan is van het Maleisisch en dat dit weer spellingseigenschappen van het Engels heeft, dan kan men er wel inkomen. Een belangrijk punt bij deze verandering: het Maleisisch en het Indonesisch zijn naar elkaar toegeko men en voor lees-leerboeken, gedruk- ten en geschriften zal dat wel een voor deel zijn. Verder erop ingaan zal ik niet, als U er alles over wilt weten kunt U via de ambassade wel het een en an der te weten komen. Voor een oppervlakkige kennisname: als U een stuk sabun tjutji moet heb ben, dan heet dat nu-^'sabun cuci" en als U Tjalie ook in de vernieuwing wil betrekken dan noemt U hem Calie. Het malle van de regeling is wel dat men ook eigennamen verandert. Of, het moet weet ik niet, het zal wel een bom duiten kosten met alle officiële paperassen (paspoorten, actes, etc, Dit zijn dan de spellings-veranderingen: dj wordt j dus djaksa wordt jaksa j wordt y dus jakin wordt yakin nj wordt ny dus njonja wordt nyonya sj wordt sy dus sjarat wordt syarat tj wordt c dus tjepat wordt cepat ch wordt kh dus achir wordt akhir Om een beetje te oefenen onderstaand recept. Voor drie opdrachten: verge lijken - vertalen - namaken. Smaakt nog lekker ook, tomatengelei. Voor als de groenteboer U toch die zachte tomaten heeft verkocht! Lilian (Een uitgebreid artikel van Schmidgal Tellings volgt later) SELEI TOMAT Keperluan: 0,5 kg tomat yang ma sak2, 300 gr gula pasir. Air jeruk dan 2 jeruk nipis. Tomat sesudah dicuci bersih dipotong2, lalu godok tanpa diberi air diapi kecil sampai empuk betul, saring lalu godok lagi dengan gula sampai kental. Angkat dari api masukkan air jeruk nipisnya, aduk2 sampai rata, lalu biarkan dingin. Simpan distoples kering, lalu tutup rapat. Wonderlijk eigenlijk, maar zo is het normale leven vervuld van allerlei as pecten van haat en veroordeling, dat voor vele mensen pas op vijftig-, zes tig-jarige leeftijd de ogen beginnen open te gaan voor de nieuwe, boeiende en vaak zelfs onontgonnen terreinen van vriendschap, liefde en vergiffenis. Je begrijpt het pas als je vaak gesprek ken hebt met oudere mensen die nooit boos zijn, nooit veroordelen, nooit kankeren. Op een merkwaardige wijze schijnen bij hen enorme "denkterrei- nen" vrij te komen die letterlijk ver kwikkend en krachtgevend zijn. Geen wonder dat zulke mensen ouder kun nen worden dan "gewone" mensen. Ik heb eens een dokter gekend, die ook Indische (hinduse? Budhistische?) wijs begeerte studeerde (religie beoefende). Hij had een favoriete uitspraak bij elke ziektebehandeling: "Boos zijn jnaakt ziek! Zet al je ergenissen opzij!" Ze nuw- en vaatstelsels, organen en zin tuigen achtte hij zulke delicate weef sels, dat zij door gemoedsstemmingen geschaad of genezen kunnen Worden. Dus was zijn devies: "Kies zelf. Wees je eigen beste dokter!" Mediteren is een "zwaar" woord en schijnt toewijding en concentratie van ons te eisen, die wij liever niet op brengen in een wereld van veel ont spanning en plezier. Toch, als wij ge woon eens in gedachten een proeflijst- je opmaakten van alle dingen in ons leven die wij "rot" vinden, zowel in onze directe kennissenkring als in de maatschappij rondom ons, ja in de hele wereld om ons heen, die zelfs omvatten hele volken die "rot" zijn, rassen, gods diensten, economische of politieke stel sels, vormen van lectuur, van moraal of van vermaak, dan zijn wij geneigd in ontzetting onszelf af te vragen: sjouw ik al die "rot-dingen" inderdaad dag en nacht, dag in dag uit, met me rond? Dat - kan - toch - nooit - goed zijn! Tijdens mijn verblijf in Indonesië bracht ik ook een bezoek aan een man, die "sakti" heette te zijn. Die dus moest be schikken over bovennatuurlijke krach ten. Hij gaf me de raad storende ge dachten over mensen en toestanden uit mijn hoofd te zetten, als ik ze toch niet zelf en daadwerkelijk verbeteren kon. Mijn hoge bloeddruk in Europa weet hij eraan. Ik probeerde hem uit te leggen dat dit onvermijdelijk was in Europa door het "geestelijk klimaat van voortdurende spanningen" daar, maar hij hield vol: "Telkens als je merkt dat je weer met zorgen of spanningen zit, sta meteen op en maak een wandelin getje van een paar minuten. Desnoods alleen maar in de kamer. Het móet helpen!" Uiteraard waren deze woorden gevloch ten in een veel langer en diepgaander discussie, waarvoor hier geen plaats is. Maar ik wéét dat hij gelijk heeft. Nu probeer ik ernaar te leven. Niet alleen vanwege die hoge bloeddruk, maar ook vanwege het "wijsgerige gelijk". Koppig ben ik nu al een tijd lang met mezelf bezig - en verwacht dat het helpen zal. Doe - het - ook! T.R. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 11