Blank en Bruin rond de Bisschopszetel mm k 1KSMMSFtó- ''■teV: WW.' Een hoogtepunt van het St. Nieolaasfeestrondedans in de tuin met Zwarte Piet. Sint Nicolaas heeft zich in het oude Indië nooit helemaal thuisgevoeld. In het nieuwe Indonesië is Sinjo Klaas zacht en kalm overleden. Lag het aan het klimaat, dat de goed heiligman het ook toen althans in de grote steden waar 'n belangrijke groep Nederlanders woonden en werkten, nooit goed aan zijn trekken is geko men? Misschien wel: Sinterklaasavond is een feest dat je rond de kachel, of nog beter, bij het haardvuur moet vie ren. In Indië werd het deels een open baar feest, deels een wat kneuterig binnenhuis-gezelligheidje. Op het platje van Versteeg op Noordwijk een roeze moezige poging om gezelligheid te kweken, binnenshuis een met liefde en vlijt opgebouwde onderneming die toch nooit in de "echte" sfeer verliep Om de een of andere reden was het pepernoten strooien nooit helemaal je dèt - een schilderijtje in de verkeerde lijst. Het klimaat ontluisterde bovendien de jonge illusies dat de Spaanse bis schop inderdaad zou bestaan: in Ne derland kan men, wanneer de voorstel ling thuis plaats heeft, de goede Sint altijd nog in 'n gesloten auto laten voor rijden en aldus de indruk handhaven, dat hij de Enige Echte is - maar in de kolkende hitte van de Indonesische ste den reden de Sinterklazen in open au to's x betja's in zodanige getale, dat zelfs een zesjarige zich alras moest gaan afvragen, of hij of zij niet te doen had met een groots opgezette maske rade. Wellicht hadden de Klazen zelfs in open voertuigen nog last van hun ambtskleding. Nee, Sinterklaas was eigenlijk geheel misplaatst aan de eve naar. Maar de ingewortelde tradities van de Nederlanders, die Sint Nicolaas uit vonden en hem nu ai de hemel weet hoeveel jaren in het leven houden ble ken sterk genoeg om Hem zelfs onder de tropenzon een drukke klandizie te bezorgen Ofschoon geen kinderen meer te onzen laste - zo heet dat toch? - besloot mijn echtgenote, al dan niet onder invloed van de zachte maar indringende drang van de brede kinderschaar van de op ons erf aan Tanah Abang levende be dienden er "toch maar eens iets aan te doen". Hoe vreemd zijn de kronkel paden van onze geest - want wijzelf "deden er niet meer aan." En zo ont stond ook in ons ruime huis-met-erf echt klassiek-koloniaal - waar wij onze laatste jaren in Indonesië hebben ge sleten ook weer de jaarlijkse bijeen komst van Sint en de zijnen vis-a-vis de schare van hen, wier hart vol ver wachting klopt - wie de koek krijgt, wie de gard. Tussen haakjes; van de gard heeft de hope des vaderlands en ook de ouderen nooit veel gezien - zelfs niet wanneer ze, zoals uit een der foto's blijkt, brutaal lachten onder de onder vraging door de Sint. Now it can be told: Sint was een huisgenoot, die een verraderlijk gebruik maakte van een aantal gegevens die hem ambtshalve niet, doch privé wèl bekend waren, ge heel in strijd met zijn Hoog Ambt. Van de aanvang af was de opzet, dat wij 't feest niet zouden beperken tot de kindertjes van onze bedienden. Wij leefden in volmaakte harmonie met de kampong achter ons huis, waren daar vaak te gast, gingen met Lebaran ge lukwensen, werden uitgenodigd voor bruiloften en besnijdenisfeestjes - en wij hadden een grote schuld der dank baarheid: ook gedurende de bersiap ledereen werd voor het front geroepen en door de Sint toegesproken. 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 14