Is Het Waar Dat Jos. van Arcken Verzamelbundel van Bep Vuyk ln de reeks Indonesische reisbrieven voor de afwisseling een beschouwing over nieuwsverspreiding in Indonesië en hier. "Is het waar dat...?" Sinds ik terug ben uit Indonesië is dit de vraag die mij het meest gesteld is in mondelinge gesprekken en correspondenties. De vragen betroffen bijna altijd ONaangenaamheden. Alhoewel ik (en ook Lilian) deze vragen vaak erg onprettig vond, besefte ik wel dat de ach tergrond ervan NIET vals of kwaaddenkend is, maar eerder een "bezorgde afcheque" of het ideaal dat allen nog steeds van Indo nesië hebben, nog ongeschonden is, of dat er inderdaad reden moet zijn voor een zware desillusie, een bittere ontgoocheling, en dat (om een typische uitspraak te cite ren): "Indonesië even beroerd is als de rest I" Een uitspraak van bitter wereldpes- simisme, waar men a.h.w. tot het laatst toe Indonesië bovenuit had willen houden Verreweg de meeste vragen betroffen lo cale of beperkte onprettigheden die ik niet kon afchequen, b.v. "Is het waar dat je polshorloge of handtasje zo maar wordt afgerukt op drukke straten?" enz. enz. Het soort kleine politieberichten waar alle kran- ten in Europa vol mee zitten, maar waar in de laatste decennia meer en meer erger gevallen omhoog kruipen van verkrachting, molest, schpnding van eerbaarheid, enz., "niet erg als er geen dooien bij vallen". Ik heb in Indonesië geen enkel onaagenaam ding meegemaakt, al heb ik er geruchten (of berichten) over gehoord en weet dus ook niet of ze inderdaad waar zijn of onwaar. Ik las er ook zelden of nooit wat van in de kranten. En als ik er kennissen naar vroeg, of dit of dat inderdaad gebeurd was, was het antwoord over het algemeen nogal laco niek: "Mungkin." Misschien. Alsof het ge beurde de persoon onverschillig liet. "Irri tant eigenlijk!" denken wij. Of we denken: "Hypocriet!" (met deze gedachte zijn we érg gauw om die te veronderstellen bij an deren Hoe dan ook, eigenlijk mis je je Hollandse krantje de eerste dagen in Indonesië, waar door je zo lekker "van alles op de hoogte bleef". Maar later ga je dat toch wel prettig vinden. Erge dingen dringen maar heel vaag en uit de verte tot je dopr. De rommel ligt niet bij je op tafel. Hoeveel die rommel eigenlijk is, leer je als je terugkomt in Hol land en bij het eerste kopje koffie over de grens de ochtendbladen weer voor je snuf- fert liggen, met karrevrachten van het on aangenaamste, wreedste, immoreelste en kleinzieligste "nieuws" dat je maar beden ken kunt. Pagina na pagina na pagina, alsof de Europese journalist er echt van zit te smullen om "rotnieuws" overal vandaan te halen. In Holland niet genoeg? Dan ook uit Amerika, Spanje, Griekenland, noem maar op! Dit is in Europa dagelijkse kost, het zich elke dag laten volgieten met slecht nieuws. Het krankzinnige is, dat al de onaangename dingen, die men blijkbaar zo graag van Indo nesië wil horen, hier óók dag-in-dag-uit plaats hebben. Berovingen op klaarlichte dag op de Gr. Hertoginnelaan, op de Houtrust- brug in Den Haag (dus dicht bij huis), waar je maar wilt en net zo ernstig als je maar wilt. Helpt het als we alles "in z'n hemd" in de krant zetten? Nee toch? De misdaad (en zedeloosheid) nemen eerder toe dan af. Alle aan de weg timmerij met onze fouten en gebreken helpt in het geheel niets. Schijnt alleen maar te bestaan voor de "stille gnuivers" die achter hun koppie kofje toch lekker thuis buiten schot zitten, maar van deze „roddel en gros" kennelijk zó ge nieten dat ze er jaar in jaar uit in het hele Westen biljoenen aan uitgevenen dan b.v. van de Indische literatuur zeggen dat het "roddelliteratuur" is! Impertinenter il lustratie van "waard en gasten" bestaat een voudig niet! Maar waarom toch altijd dat kien zijn op rotnieuws van Indonesië? Bij hoge uitzondering hoort men van ergens anders hoe kwaad een kwaad zijn kan. Onze "westerse persvrijheid" die al die kwaad sappige nieuwsvoorziening veroorzaakt, is zoals men weet een zeer heilig huisje, waar niemand aan komen mag. Ook al ziet nie mand blijkbaar, dat al dit soort nieuws dood gewoon lakoe is omdat het goed verkoopt aan een sensatiebelust publiek! (Dus even als porno onder de dekmantels van "eerlijkheid, realisme, anti-hypocrisie, enz" doodgewoon goed verkoopt - en vergeet de moraliteiten!) Maar deze persvrijheid opent de deur altijd steeds verder voor andere "democratische vrijheden". Tot er, zoals o.a. in de Philip- pijnen, zulke corrupties en wantoestanden door ontstaan, dat de president Marcos de oorlogstoestand afkondigt, keiharde nood wetten uitvaardigt en die door leger en po litie bekrachtigt. Van alle kanten komen dan buitenlandse journalisten aanstormen om poeslief de burgerman te interviewen: "En hoe vindt U dat, dat er nou niet meer zoveel nieuws is?" Het onverwachte ant woord: "Heerlijk! Zulk nieuws mogen ze houden! We leefden er eigenlijk voortdu rend opgejut door. Ik denk dat ik nu weer rustig slapen kan..." Waarop de interviewer listig commentarieert: "Ja, slaap maar rustig! Ondertussen is Marcos stilletjes bezig jullie nog meer constitutionele rechten te ont nemen!" Zoals U merkt: zowel in politiek als pers zijn we er constant op uit opinies te pola riseren": drijven tot uitersten.. Dus altijd óf op communistische óf op facistische drei gingen te zinspelen, waardoor het lezers publiek onrustige, twistzieke opinies gaat vormen En zo is het met alle nieuws, vooral het kwade. U gaat er in Uw geest mee discus sieren, pro of contra denken. U raakt er door "engagé" zegt men in het Frans; be trokken, verwikkeld, beklemd, aangetast, zijn de vier soorten betrokkenheid die het woord "engagé" inhoudt. Dus ook vier gra den van "erg-heid". Op de man af: hoe ver zijn wij aangetast door het dagelijks rot- Voor Juwelen en Uurwerken als van ouds naar Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 64 41 Bij Querido is verschenen - en bereids in de Boekhandel Tong Tong verkrijg baar - een bundel verzameld werk van Bep Vuyk. (Prijs U behoeft mijn oordeel niet te delen, maar voor mij is zij een van die "In dische schrijfsters die er bij uitstek in slagen, de sfeer van het oude Indië op te roepen en vast te houden en vele van haar boeken liggen mij dus na aan het hart. Deze bundel nu geeft een - niet compleet - overzicht van haar schrifturen. De keus, die zij gemaakt heeft, lijkt inderdaad het beste te geven van hetgeen zij heeft geproduceerd. De bundel begint met de in 1939 ge publiceerde novelle "Het laatste huis van de wereld." Zij maakte daarmee haar debuut en het boek verschafte haar aanstonds een plaats in de rijen van op de voorgrond tredende Indische schrijvers. Het boek wordt besloten met de beide korte verhalen die in 1969 gebundeld in "De eigen wereld en de de andere" het licht zagen. Ik kende het merendeel van Bep Vuyk's novellen en korte verhalen. Daarom is het een feest te meer, deze nu in de nieuwe verzamelbundel bijeen te we ten de donkere dagen vóór Kerstmis zijn bij uitstek geschikt om er ze te herlezen of, zo men ze niet mocht kennen, er kennis mee te maken. De uitvoering is voortreffelijk. J H.R TE LAAT Nog steeds bereiken ons bijdragen, bestemd voor het Kerstnummer. Wer kelijk, die zijn veel te laat. Voor ELK blad moeten kerst-bijdragen liefst 3 maanden van tevoren binnen zijn, i.v.m. het vele extra werk voor zulke copy. nieuws lezen? Net zoals het verkeren in kringen van kwaadsprekers (zelfs die uit sluitend ware dingen zeggen) ons ook aan tast? Onze blik ontwijkend of "glazig", onze houding schichtig? Langzamerhand maakt het masker van de hypocriet zich meester van onze gelaatstrekken. Het is bijna on ontkoombaar Als de Indonesiër (de Indonesische) ken nelijk een sterke aversie heeft van "bad news", dan hebben ze dat hoogstwaarschijn lijk te danken aan hun heel oude Oosterse beschaving, die al sinds vóórhistorische tijden geleerd heeft: kwaad is niet zo maar kwaad, maar kwaad wordt altijd erger! Een inzicht dat in de loop van eeuwen gestalte gegeven heeft aan het welbekend plastiekje van drie koddige aapjes: zie geen kwaad, hoor geen kwaad en spreek geen kwaad. Als we daar serieus naar streefden, hoe veel minder gecompliceerd en hoe veel minder gecompliceerd en hoe vee! minder kwaadaardig zou ons leven zijn 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 4