Journalistieke Herinneringen (VI) Kerstmis 1934 Elk jaar, wanneer het tegen de Kerst loopt, gaan mijn gedachten terug naar de "donkere dagen" voor het grote feest der Christenheid in het jaar 1934. Op zijn Kerst-postvlucht verongelukte de roemrijke Uiver, winnaar van de Melbourne-race in de klasse der passagiersvliegtuigen in de woestijn bij de Britse post Ruthba Wells (Irak.) De beman ning en de drie passagiers kwamen om. Eén van hen was D. W. Berretty, directeur en eigenaar van het persbureau Aneta - "Altijd Nummer Eén, Trots Alles" - en daarmee kwam een plotseling einde aan de merkwaardige carrière van een merkwaardig man. Het geluk is altijd met de stoutmoedigen. Berretty, geboren in het laatste decennium van de vorige eeuw uit een vader van Ita liaanse afkomst en een Indonesische moe der was dus pas in de veertig toen de trots van de vloot van de KLM van het ene op het andere ogenblik - als een zeilsteen op het water - drie sprongen maakte op het woestijnzand om tenslotte voor eeuwig tot stilstand te komen. Ook wie, in Indië, nooit van Berretty gehoord zou hebben - dat kunnen er niet zovelen geweest zijn - wisten weinig uren na de ondergang van de Uiver wie hij was. Hij werd het middelpunt van de wildste geruchten. De borreltafel en de koffiekransjes beschikten over zeer ge heime informatie met de strekking, dat Ber retty het vliegtuig had laten verongelukken, omdat hij desperaat was en niet naar Indië durfde terugkeren. Misschien leeft deze boosaardige legende nóg. Juist gerepatrieerd uit Indonesië, ontving ik in 1957 bezoek van zijn enige zoon, die, wetende, dat ik zijn vader goed gekend had, mij kwam vragen om bijzonderheden, die ik misschien zou kunnen weten, over de stemming van zijn vader, over de vlucht zelf. Blijkbaar was ook hij niet op de hoogte van de resultaten van het officiële onder zoek. Dit had aangetoond, dat de hoogtemeter van van de Uiver een onjuiste aanwijzing had gegeven en waarschijnlijk op de laatste landingsplaats niet was bijgesteld. Boven de woestijn in de nacht, zeer slecht weer ontmoetende, was de gezagvoerder, die er een recordvlucht met de Kerstpost van wilde maken, tenslotte gedwongen geweest, rechtsomkeert te maken. Bij het aannemen van de tegenovergestelde koers verliest een vliegtuig altijd hoogte. De villa Isola, gelegen aan de Lembangweg wen buiten Bandung, waarvan de bouw en ■nrichting zijn eigenaar tot de grens van zijn 1inanciele middelen bracht: zij werd gebouwd ■li de begin periode van de grote crisis, die 'net de beurskrach in 1929 een aanvang nam. Deze foto - en die van de "house-warming" ianken wij aan de welwillendheid van Hein Buitenweg. De Uiver, die toch al veel lager zat, dan men in de cockpit aannam - visuele waar neming moet onmogelijk geweest zijn - was op de woestijnbodem terecht gekomen, weer opgesprongen, een tweede en tenslotte een derde maal tegen de grond geslagen - de derde maal betekende het definitieve eind van het befaamde vliegtuig en alle inzit tenden. De boordwapens werden door de commissie van onderzoek volledig en onge bruikt aangetroffen, hetgeen blijkbaar ove rigens niemand belette te verklaren, dat hij uit goede bron wist, dat Berretty de piloot had doodgeschoten om het vliegtuig te doen verongelukken en aldus de meest spectaculaire zelfmoord in de Indische ge schiedenis te ensceneren. Maar Berretty was een man, waar omheen zich gemakkelijk allerlei legenden weefden. Hij, de eenvoudige Jogjase jongen, was als een komeet uit het niet tevoorschijn ge komen en zich in korte tijd een positie - en grote welstand verworven. Zelfs in het oude Indië, het land der snelle carrières, kon die worden beschouwd als hoogst zeld zaam. Bovendien: hij timmerde reeds door zijn functie aan de weg,.en was daar ook bepaald niet afkerig van. Hij was een flam boyante persoonlijkheid: hij was een mees ter in het épater Ie bourgeois; reed in auto's, die vrijwel niemand zich kon permitteren. Hij was bovendien een kampioen in the gentle art of making enemies; hij was dus door afkomst en optreden voorbestemd een onderwerp van gesprek te worden als er niet toevallig een vers schandaaltje voedsel gaf aan roddel over andere figuren. Hij was - dat spreekt haast vanzelf - van een superieure intelligentie. Zijn schoolopleiding was beperkt - de Berretty's waren verre van welgesteld. Hij koos een ambtelijke loop baan - of liever: hem schoot weinig anders over dan een klerkenbaantje, toen hij de wijde wereld, in dit geval: Batavia - in trok. Maar in een zeer ondergeschikte functie op het postkantoor werd hij al ras ontdekt door zijn chef: de bij velen onzer nog in de herinnering voortlevende Catalani. Die wendde zich tot zijn vriend Zaalberg van het Bataviaasch Nieuwsblad en daarmee begon de eigenlijke loopbaan van de jonge Dominque. Eerst op de krant, spoedig free lance aan de westkust van de Verenigde Staten, kort daarop terug in Batavia met een groots plan: de stichting van èen pers bureau. Hij had rondgekeken in de Indische, maar ook in de Amerikaanse krantenwereld. Hij was niet de eerste, die op het idee kwam, wel de eerste die slaagde. En hoe! In 1917 werd Aneta opgericht. Hij had geen gelukkiger oaenblik kunnen kiezen. De bui tenlandse berichtgeving van de Indische pers liet alles te wensen. Het jaar 1917 en het jaar 1918, toen de Volksraad werd ge ïnstalleerd, het vertegenwoordigend lichaam waarin ook, tot verbazing en verontwaardi ging van koloniale geesten, "inlanders" hun zegje mochten zeggen, zijn mijlpalen in de geschiedenis van Indiëen Indonesië. In de Volksraad kregen de vertegenwoor digers van de pluriforme Indische maat schappij voor het eerst de gelegenheid, in het openbaar de regering ter verantwoor ding te roepen - een taak, tot dien voorbe houden aan de persmaar die kreeg nooit antwoord, op zijn best in de vorm van een dagvaarding. In de Volksraad was de regering verplicht te antwoorden en tekst en uitleg te geven van haar beleid. En wat Aneta betreft: het persbureau opende de vensters op de wereld, dank zij snel tot stand gekomen overeenkomsten met bui tenlandse bureaus en eigen vertegenwoor digingen. De ontwikkeling, in de twintiger jaren, van de techniek - radio, luchtvaart - zou Indië tenslotte volledig uit de ietwat dommelige en sterk geisoleerde sfeer halen van, laat ons zeggen 1915, toen Berretty zijn carrière begon. Kenschetsend is het grapje van een planter, die de ontstuimige ontwikkeling ge heel had meegemaakt. Hij zei: "Vroeger schreef ik naar Holland en legde mijn di rectie een plan voor, bijv. om een nieuwe fabriek te bouwen. Tegen de tijd, dat ik Berretty en zijn vrouw (5e van rechts staande) temidden van vrienden bij de opening van de tennisbanen behorende bij het fraaie villaparkje aan de van der Houtlaan (Pegangsaante Jakarta - thans Jalang Bonang - ontworpen en gebouwd door Ir. J. C. Kolling. (staande 3e van rechts) 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 18