toiij foioj BIJ DE VOORPLAAT De nieuwe huid uwelierobeclrijl 't Carillon Nog nooit heeft op het omslag van Tong Tong de slang gestaan, en dat is eigenlijk wel wonderbaarlijk 1). Want zij die wat be ter thuis zijn in de wereldliteratuur, weien dat de slang (en in het oude Mexico de Gevederde Slang) een belangrijke rol speelt in de mystiek, de filosofie, de religie en de symboliek van vele volken en rassen. Een van de eigenschappen van de slang, die waarschijnlijk mede heeft Bijgedragen tot die grote belangstelling voor dit won derlijke reptiel, is het vermogen om zich te vervellen. Dat wil zeggen: de naderende dood, zoals die zich manifesteert in een rimpelende en uitdrogende huid, op een gegeven ogenblik te ontglippen dus niet mede te sterven met de huid, maar jong en schoon en herboren het leven voort le zetten. Zoals op de voorplaat te zien is met de (overigens willekeurig gekozen) neusslang Rhinocheilus 2). Tussen twee haakjes, wie het boek waaruit wij deze prent copieerden doorbladert, raakt langzamerhand meer en meer geboeid door het onderwerp Reptielen en leert o.m. dat er eigenlijk niet zoveel verschil is tus sen mensen en slangen vaak. Evenals men sen zijn b.v. lang niet alle slangen levens gevaarlijk, ja vele soorten zijn zelfs totaal ongevaarlijk en vriendelijk (al hebben, ge loven wij, vele dieren over ons, mensen, dezelfde opvatting als wij over slangen!...) Maar goed, wij hebben de prent natuurlijk voornamelijk gekozen omdat wij dezer da gen de oude huid van het jaar 1972 verla ten hebben en voortgaan in de wonder schone, nieuwe huid van het jaar 1973. Op het eind van het jaar zouden wij, als wij slang waren, misschien gevoeld hebben dat er iets aan ons lichaam ging veranderen. Misschien wel "afscheid van ons ging ne men". Dus bij wijze van spreken "partir c'est mourir un peuEn vermoedelijk heeft de slang zich dan altijd ook een beetje "sedih" gevoeld en ging een tijd stil liggen slapen om des te gemakkelijker de oude huid te verlaten. Ik geloof dat een hele hoop mensen zich tegen het eind van het jaar óók min of meer "sedih" voelen. En bij voorbeeld de wereld gebeurtenissen wat triester beschouwen. Zij luisteren dan ook met een beetje triester instelling naar wat andere mensen zeggen of wat er in tijdschriften of kranten staat. Ik heb dat gemerkt (eigenlijk elk jaar weer) bij Tong Tong. Veel lezers knopen dan wel wat al te voorbarig allerlei eindjes aan el kaar van dingen die Tjalie zegt of denkt en zeggen dan: Tjalie wil ons zo n beetje verborgen zeggen dat het gauw gedaan is met hemzelf en met Tong Tong. Wei, lezers, ik was ongerust toen ik dat ook de laatste keer hoorde. Want, en let nou eens goed op wat ik zeggen ga: Geen haar op m'n hoofd denkt eraan dat ik misschien gauw het hoekje om ga (of levensmoe ben) en vooral: de gedachte dat Tong Tong zal ophouden te bestaan is helemaal vér van me. Want wordt één ding natuurlijk van jaar op jaar méér waar dan we beseffen, nl. dat door het voortdurend heengaan van abon nees en stukkenschrijvers de inhoud van het blad voortdurend verandert (m.a.w.: van ons afglijdt als de oude huid van de slang), voortdurend ook groeit daaronder een nieu we inhoud, een nieuwer levensinzicht van Tong Tong. Op geen stukken na is de inhoud van Tong Tong gelijk aan dit blad van drie, van acht, van vijftien jaar geleden. Om maar een paar voorbeelden te noemen: we hebben lang niet zoveel kloppartijen meer als vroeger maar ook lang niet meer zoveel moppen en grollen, we hebben ook lang niet zoveel initiatieven en plannen. Aan de andere kant zijn we meer geneigd tot het dieper doordenken van problemen en moeilijkheden. Maar wonderlijker ook: we vinden gemakkelijker eenvoudige en natuurlijke oplossingen. Voor mij is er nog steeds sprake van groei van de inhoud van ons blad, zowel wat betreft de verschuiving van interessen als van de meer universele beschouwing van het leven. Ik geloof niet dat wij t.a.v. veel inzichten het roer hebben omgeworpen. Ik geloof dat wij inzake de moraliteiten zo mogelijk nóg koppiger geworden zijn en b.v. grofheid, vulgariteit, partijpolitiek en porno onverzoenlijk van ons af duwen. Wat onze kalme bevestiging betreft van het Indische denk- en leefpatroon en de identiteit van de figuur van de Indo: hier praten we veel minder over, maar nie mand kan ons onze overtuigingen afnemen. Wat Tjalie privé betreft: ik geloof dat de Indischman onder de Nederlanders terug zal komen, omdat immers altijd „Vliegende Hollanders" zullen blijven bestaan en dus ook altijd Nederlanders met een afkeer van bekrompenheid en kleinburgerlijkheid. En de Indo zal niet verdwijnen omdat ook de mengbloed niet verdwijnen kan uit het ge hele leefpatroon van de mensheid over de hele wereld. Ik geloof dat deze problemen, die Tong Tong zo fanatiek verdedigd heeft enkele jaren terug, nu een soort slaap, een "big sleep" zijn ingegaan. Een rustperiode zoals elk volk en elk ras ze heeft op uit eenlopende gebieden voor vele jaren. Ik weet dat ik hier ongeveer denk en spreek als Shana Alexander, die vaste medewerkster van "Newsweek" die regel matig een artikel schrijft van één pagina van een ongewone sprankelende stijl en brilliant inzicht. En ook schreef over de moeilijke tijden die Californië nu doormaakt, die zij niet zag als een bewijs dat Californië zijn tijd gehad heeft en afsterft, maar altijd weer zal opbloeien met nieuwe ideeën en levensstijlen. Telkens weer na een periode van "Big Sleep". Wat een verschil, deze beweeglijke mousserende vrouwelijke geest van Shana Alexander! Hoe heel anders dan de zware betoogtrant van Hollandse journa listen, die alleen maar afkammen wat elders gebeurt zonder in staat te zijn lichtpunten te zien. Oef! Hier is één van die nog steeds slui merende mogelijkheden in onze duizenden lezers sterke Tong Tong-kring, die ik in mijn hoofd heb als ik denk aan de vele wijzen waarop ons Indisch (Aziatisch) den ken nog steeds de Kracht heeft om ineens wéér op te bloeien na een periode van rust. Ik bedoel: de vrouwelijke visie op ons leven in Indië - op ook het toekomstig ge oriënteerd blijven op Azië. Laat ons goed beseffen dat al deze jaren de lees verder pagina 3 Tel. 070 - 33 72 57 Thomsonlaar, 108 Den Haag Fabrikant van alle Indische sieraden in 22 en 24 karaats goud. Markiesringen Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden DOOR ONS FIJNE HANDWERK BRENGEN WIJ DE MOOISTE COLLECTIE VAN NEDERLAND. Uitgebreide folder op aanvraag. Het vol krijgen van het Fonds 60.000 is uitsluitend een kwestie van Poekoel Teroes! Zet éven door, want er kunnen na ons nog duizenden wezen en behoeftigen van profiteren! ONAFH. IND. TIJDSCHR. 17e JAARG. No. 13 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie: Tjalie Robinson Redactie: Tjalie Robinson, J. H. Ritman, G. H. Bart- man, Ch. J. A. Manders. Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand Prijs per nummer 1,50. Abt. Nederl.: kwart, 8,50, halfj. f 17,jaar 34,Abt. Europa: jaar 37. Buiten Europa: jaar 42, Abt (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland 78,Indonesië 63,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 63,Canada en Ver. Staten f 53,Maleisië, Singapore en India f 63, Suriname en Antillen f 53, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 2