toiij foioj
BIJ DE VOORPLAAT
De nieuwe huid
uwelierobeclrijl
't Carillon
Nog nooit heeft op het omslag van Tong
Tong de slang gestaan, en dat is eigenlijk
wel wonderbaarlijk 1). Want zij die wat be
ter thuis zijn in de wereldliteratuur, weien
dat de slang (en in het oude Mexico de
Gevederde Slang) een belangrijke rol speelt
in de mystiek, de filosofie, de religie en
de symboliek van vele volken en rassen.
Een van de eigenschappen van de slang,
die waarschijnlijk mede heeft Bijgedragen
tot die grote belangstelling voor dit won
derlijke reptiel, is het vermogen om zich te
vervellen. Dat wil zeggen: de naderende
dood, zoals die zich manifesteert in een
rimpelende en uitdrogende huid, op een
gegeven ogenblik te ontglippen dus niet
mede te sterven met de huid, maar jong en
schoon en herboren het leven voort le
zetten.
Zoals op de voorplaat te zien is met de
(overigens willekeurig gekozen) neusslang
Rhinocheilus 2).
Tussen twee haakjes, wie het boek waaruit
wij deze prent copieerden doorbladert,
raakt langzamerhand meer en meer geboeid
door het onderwerp Reptielen en leert o.m.
dat er eigenlijk niet zoveel verschil is tus
sen mensen en slangen vaak. Evenals men
sen zijn b.v. lang niet alle slangen levens
gevaarlijk, ja vele soorten zijn zelfs totaal
ongevaarlijk en vriendelijk (al hebben, ge
loven wij, vele dieren over ons, mensen,
dezelfde opvatting als wij over slangen!...)
Maar goed, wij hebben de prent natuurlijk
voornamelijk gekozen omdat wij dezer da
gen de oude huid van het jaar 1972 verla
ten hebben en voortgaan in de wonder
schone, nieuwe huid van het jaar 1973.
Op het eind van het jaar zouden wij, als wij
slang waren, misschien gevoeld hebben dat
er iets aan ons lichaam ging veranderen.
Misschien wel "afscheid van ons ging ne
men". Dus bij wijze van spreken "partir
c'est mourir un peuEn vermoedelijk heeft
de slang zich dan altijd ook een beetje
"sedih" gevoeld en ging een tijd stil liggen
slapen om des te gemakkelijker de oude
huid te verlaten.
Ik geloof dat een hele hoop mensen zich
tegen het eind van het jaar óók min of meer
"sedih" voelen. En bij voorbeeld de wereld
gebeurtenissen wat triester beschouwen.
Zij luisteren dan ook met een beetje triester
instelling naar wat andere mensen zeggen
of wat er in tijdschriften of kranten staat.
Ik heb dat gemerkt (eigenlijk elk jaar weer)
bij Tong Tong. Veel lezers knopen dan wel
wat al te voorbarig allerlei eindjes aan el
kaar van dingen die Tjalie zegt of denkt
en zeggen dan: Tjalie wil ons zo n beetje
verborgen zeggen dat het gauw gedaan is
met hemzelf en met Tong Tong.
Wei, lezers, ik was ongerust toen ik dat
ook de laatste keer hoorde.
Want, en let nou eens goed op wat ik
zeggen ga:
Geen haar op m'n hoofd denkt eraan dat
ik misschien gauw het hoekje om ga (of
levensmoe ben) en vooral: de gedachte dat
Tong Tong zal ophouden te bestaan is
helemaal vér van me.
Want wordt één ding natuurlijk van jaar op
jaar méér waar dan we beseffen, nl. dat
door het voortdurend heengaan van abon
nees en stukkenschrijvers de inhoud van
het blad voortdurend verandert (m.a.w.: van
ons afglijdt als de oude huid van de slang),
voortdurend ook groeit daaronder een nieu
we inhoud, een nieuwer levensinzicht van
Tong Tong. Op geen stukken na is de
inhoud van Tong Tong gelijk aan dit blad
van drie, van acht, van vijftien jaar geleden.
Om maar een paar voorbeelden te noemen:
we hebben lang niet zoveel kloppartijen
meer als vroeger maar ook lang niet meer
zoveel moppen en grollen, we hebben ook
lang niet zoveel initiatieven en plannen.
Aan de andere kant zijn we meer geneigd
tot het dieper doordenken van problemen
en moeilijkheden. Maar wonderlijker ook:
we vinden gemakkelijker eenvoudige en
natuurlijke oplossingen.
Voor mij is er nog steeds sprake van groei
van de inhoud van ons blad, zowel wat
betreft de verschuiving van interessen als
van de meer universele beschouwing van
het leven. Ik geloof niet dat wij t.a.v. veel
inzichten het roer hebben omgeworpen. Ik
geloof dat wij inzake de moraliteiten zo
mogelijk nóg koppiger geworden zijn en b.v.
grofheid, vulgariteit, partijpolitiek en porno
onverzoenlijk van ons af duwen.
Wat onze kalme bevestiging betreft van
het Indische denk- en leefpatroon en de
identiteit van de figuur van de Indo: hier
praten we veel minder over, maar nie
mand kan ons onze overtuigingen afnemen.
Wat Tjalie privé betreft: ik geloof dat de
Indischman onder de Nederlanders terug
zal komen, omdat immers altijd „Vliegende
Hollanders" zullen blijven bestaan en dus
ook altijd Nederlanders met een afkeer van
bekrompenheid en kleinburgerlijkheid. En de
Indo zal niet verdwijnen omdat ook de
mengbloed niet verdwijnen kan uit het ge
hele leefpatroon van de mensheid over de
hele wereld. Ik geloof dat deze problemen,
die Tong Tong zo fanatiek verdedigd heeft
enkele jaren terug, nu een soort slaap, een
"big sleep" zijn ingegaan. Een rustperiode
zoals elk volk en elk ras ze heeft op uit
eenlopende gebieden voor vele jaren.
Ik weet dat ik hier ongeveer denk en
spreek als Shana Alexander, die vaste
medewerkster van "Newsweek" die regel
matig een artikel schrijft van één pagina
van een ongewone sprankelende stijl en
brilliant inzicht. En ook schreef over de
moeilijke tijden die Californië nu doormaakt,
die zij niet zag als een bewijs dat Californië
zijn tijd gehad heeft en afsterft, maar altijd
weer zal opbloeien met nieuwe ideeën en
levensstijlen. Telkens weer na een periode
van "Big Sleep". Wat een verschil, deze
beweeglijke mousserende vrouwelijke geest
van Shana Alexander! Hoe heel anders dan
de zware betoogtrant van Hollandse journa
listen, die alleen maar afkammen wat elders
gebeurt zonder in staat te zijn lichtpunten
te zien.
Oef! Hier is één van die nog steeds slui
merende mogelijkheden in onze duizenden
lezers sterke Tong Tong-kring, die ik in
mijn hoofd heb als ik denk aan de vele
wijzen waarop ons Indisch (Aziatisch) den
ken nog steeds de Kracht heeft om ineens
wéér op te bloeien na een periode van
rust. Ik bedoel: de vrouwelijke visie op ons
leven in Indië - op ook het toekomstig ge
oriënteerd blijven op Azië.
Laat ons goed beseffen dat al deze jaren de
lees verder pagina 3
Tel. 070 - 33 72 57
Thomsonlaar, 108
Den Haag
Fabrikant van alle
Indische sieraden in 22
en 24 karaats goud.
Markiesringen
Zware halskettingen
Schakelarmbanden
Slangenarmbanden
Slangenringen
Krintjing armbanden
Briljanten ringen
Briljanten oorknoppen
Kabaja Spelden
Trouwringen
Sebelah rotan armbanden
DOOR ONS FIJNE HANDWERK
BRENGEN WIJ DE MOOISTE
COLLECTIE VAN NEDERLAND.
Uitgebreide folder op aanvraag.
Het vol krijgen van het Fonds
60.000 is uitsluitend een kwestie
van Poekoel Teroes! Zet éven
door, want er kunnen na ons nog
duizenden wezen en behoeftigen
van profiteren!
ONAFH. IND. TIJDSCHR. 17e JAARG. No. 13
Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong Den Haag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V.
Directie: Tjalie Robinson
Redactie: Tjalie Robinson, J. H. Ritman, G. H. Bart-
man, Ch. J. A. Manders.
Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand
Prijs per nummer 1,50. Abt. Nederl.: kwart, 8,50,
halfj. f 17,jaar 34,Abt. Europa: jaar 37.
Buiten Europa: jaar 42,
Abt (per jaar en per luchtpost): Australië en
Nw. Zeeland 78,Indonesië 63,Z.-Afrika
en Z.-Amerika f 63,Canada en Ver. Staten
f 53,Maleisië, Singapore en India f 63,
Suriname en Antillen f 53,
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD.
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN.
2